Permalänk
Medlem

Föra över gamla videos..?

Hej..

Har en gammal Sony handycam ccd tr880e som legat urladdad i många år med ett band i sig. Finns det såna laddare att köpa nånstans så jag kak få igång kameran? Om jag då för igång kameran vad behövs för att koppla den direkt till en nyare tv?

Har dessutom såna där små band liggandes som jag skulle vilja göra över till datorn helst. Lättast sätt? Alternativt kunna se de direkt på tv?

Tacksam för all hjälp 😁

Permalänk
Medlem

Finns det såna laddare...?
Ja, sök på modellnumret alt sök på modellnumret för laddaren (står i regel i manualen)
Vad behövs för att koppla den direkt till en nyare tv?
Du behöver något som konverterar om från s-video (eller komposit beroende på vad du har för kablar tillgängliga) till HDMI då de flesta nya apparater idag inte har några analoga video ingångar alls. Nu kommer du inte ha någon superkvalité från början men vad du letar efter är en "video scaler" (vanligtvis hittar du dessa för gamla TV-spel) som stödjer vad du har för videokablar alternativt en gammal kombo DVD/VHS-enhet med sådan ingång och HDMI eller om du vill bränna på skiva eller en äldre hemmabioförstärkare. Det finns "konverterare" för ~300-400kr till HDMI men de är så dåliga att du slänger pengarna i sjön. Är det någon enstaka band så skulle jag starkt överväga att be t.ex BGA eller liknande konvertera den åt dig.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Jag har inga kablar alls. Bara kameran och ett par band.

Jag har svårt att googla fram vad exakt jag behöver.

Om jag bara vill få över materialet på de band som jag har löst.. Vad är bästa lösningen då? Helst få över till dator men alla sätt för att kunna se det som är på banden är välkomna.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar vara Hi 8 och är det s-video ut på kameran, stämmer det ?
https://elektrotanya.com/sony_ccd-tr480e_tr480eu_tr580e_tr580...
Posta gärna bilder på banden och anslutningarna på kameran om det inte stämmer.

Endera skaffar du en nätdel/laddare till kameran och hoppas den funkar.

Du skulle kunna skaffa nått annat att spela upp banden på.

Oavsett hur du spelar upp banden behöver du även nått för videodigitalisering

Det verkar finnas batterier och nätdel/laddare att köpa om man verkligen vill men det lär kosta minst 2500 kr och det är bara för att kunna spela upp via kameran för reservdelarna till den är dyra på Ebay.
Du bör alltså räkna med minst 3-4 000 kr innan du har den hårdvara du behöver för att få in filmerna i datorn om du ska återuppliva kameran och inte har kvar nått annat än bara kameran.
Laddaren har olika modellbeteckning beroende på land men så länge den passar i kameran går det att ordna rätt kontakt och ev inspänning till den.

Du lämnar in bandet till nån som digitaliserar band, troligen enklast och billigast om det inte är många band.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du bara har några band kan det vara värt lämna in för att få det överfört, det kan kosta en hel del pengar att komma igång på egen hand och sedan är det inte säkert överföringen blir bra. Det är oftast när man har stora mängder material det lönar sig att göra det på egen hand. Allt beror på vilken kvalite du önskar och om det du har är värt att spara ?

Jag har t.ex. några äldre kassettband som jag behöver digitalisera, helt klart värt lämna in för att få det överfört så bra som möjligt till .wav fil. Därifrån kan jag fixa med det digitala själv, klippa upp det i spår osv för att sedan skapa en musik CD som jag bränner ut på skiva. Har gjort det tidigare men det var ett tag sedan. I alla fall är det om hindrar mig att jag inte har någon möjlighet att överföra det analoga ljudet från band till datorn.

Jag kan säkert köpa hjälpen som behövs med att skapa en musik-CD om jag vill, precis som jag ska köpa hjälp att fixa mina äldre scannade släktbilder. Den här sidan är grymt bra om man behöver köpa hjälp av frilansare som kan fixa det mesta åt dig i olika kategorier.

https://www.fiverr.com/

Permalänk
Medlem

Ja, det är Hi8 och analogt så det kommer behövs konvertering mellan (det kommer inte vara värt att leta på något gammalt trött analogt tv-kort) till HDMI. Har du en lite äldre hemmabioförstärkare exempelvis så kan den med lite tur konvertera till HDMI vilket är mycket smidigare att hantera på en dator för inspelning men du behöver fortfarande en fungerande spelare av något slag.

Permalänk
Medlem

Jag har en vhs spelare.. Om man skaffar sån där adapter för vhs band.. Funkar det? Om jag bara vill se på banden.

Och kvalitén är inte jätteviktig i första läget. Det går väl ändå att se vad som är på banden? 😅

Scart till hdmi adapter behövs väl troligen också då.

Permalänk
Medlem

Nej, Hi8 är inte kompatibelt med VHS.

Permalänk
Medlem

Hej igen..

De små banden jag har är fuji p5-90.

Funkar inte de med en sån där vhs-c till vhs converter?

Sony np-98 står det på kameran också. Är det det man ska söka efter när man letar laddare? Hittat laddare till massa andra Sony np modeller men inte just denna.

Eller räcker det inte med bara en sladd att sätta i kameran så den får ström?

Hade nöjt mig med att få igång kameran och sen kunna koppla till tvn. Behöver inte få över till datorn eller så.

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

Bilder
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baeck:

Hej igen..

De små banden jag har är fuji p5-90.

Funkar inte de med en sån där vhs-c till vhs converter?

Sony np-98 står det på kameran också. Är det det man ska söka efter när man letar laddare? Hittat laddare till massa andra Sony np modeller men inte just denna.

Eller räcker det inte med bara en sladd att sätta i kameran så den får ström?

Hade nöjt mig med att få igång kameran och sen kunna koppla till tvn. Behöver inte få över till datorn eller så.

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

Det var en annan kamera än den du först skrev, är det vhs c kan du köra med en adapter i en vhs maskin medans Hi 8 är helt inkompatibelt med vhs.

Det var svårt att hitta en manual till Sony np-98 så du får nog prova hur laddare&strömförsörjning fungerar om du inte hittar en manual som beskriver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, VHS (alla varianter) är inte komptible med Hi8.

"AC-V25A", "AC-V25B" eller "AC-V25C" verkar vara kompatibla laddare enligt manualen ovan sen på det ska du ha ett batteri, någon form av konverterare då ingen modern TV har S-Video. Möjligtvis att du kan få in signalen i videon via en SCART-adapter (https://www.conrad.se/sv/p/hama-scart-komposit-rca-s-video-av...) och en komposit-kabel men kvalitén kommer vara dålig om du ska "mellanlagra" det på ett VHS-band.

Om du prompt inte vill lämna ifrån dig materialet så är det nog enklast att du köper en komplett kamera från ebay.de eller något liknande dock har du fortfarande problemet att du förmodligen behöver konvertera det till HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var en annan kamera än den du först skrev, är det vhs c kan du köra med en adapter i en vhs maskin medans Hi 8 är helt inkompatibelt med vhs.

Det var svårt att hitta en manual till Sony np-98 så du får nog prova hur laddare&strömförsörjning fungerar om du inte hittar en manual som beskriver det.

Annan kamera? Nä, jag skrev först Sony handycam ccd tr880e. Nu skrev jag att det står Sony np-98 på den också men det är väl bara batteriets modell liksom.

Sen så är videobanden jag har Fuji p5-90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Nej, VHS (alla varianter) är inte komptible med Hi8.

"AC-V25A", "AC-V25B" eller "AC-V25C" verkar vara kompatibla laddare enligt manualen ovan sen på det ska du ha ett batteri, någon form av konverterare då ingen modern TV har S-Video. Möjligtvis att du kan få in signalen i videon via en SCART-adapter (https://www.conrad.se/sv/p/hama-scart-komposit-rca-s-video-av...) och en komposit-kabel men kvalitén kommer vara dålig om du ska "mellanlagra" det på ett VHS-band.

Om du prompt inte vill lämna ifrån dig materialet så är det nog enklast att du köper en komplett kamera från ebay.de eller något liknande dock har du fortfarande problemet att du förmodligen behöver konvertera det till HDMI.

Där anslutningarna är så står det DC OUT vid det lilla svarta hålet. Det är väl ström ingång liksom? Hade räckt med att hitta en sån kabel då för att få özov i kameran.

https://www.batteries-online.se/laddare-till-videokameror/son...

Är väl sån laddare?

Och hade sån här av till hdmi funkat?

https://www.capida.se/hdmi-til-3-rca-video-audio-adapter-kabe...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baeck:

Där anslutningarna är så står det DC OUT vid det lilla svarta hålet. Det är väl ström ingång liksom? Hade räckt med att hitta en sån kabel då för att få özov i kameran.

https://www.batteries-online.se/laddare-till-videokameror/son...

Är väl sån laddare?

Och hade sån här av till hdmi funkat?

https://www.capida.se/hdmi-til-3-rca-video-audio-adapter-kabe...

Banden är Hi 8 så då är det en sån kamera du har, jag läste det som att du skrev fel kameramodell och att den var VHS C.

Laddaren du länkar är för att ladda batteriet externt och då måste även batteriet fungera och ta laddning annars behöver du också ett nytt batteri.

Kabeln du länkar är nån bluffprodukt eller i vart fall en väldigt udda kabel som inte kommer att fungera för dig eftersom det bara är en kabel och inte nån videodigitaliserare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt manualen: Det du behöver är en AC-V25 (eller motsvarande nyproduktion) som diizzy säger. Du kopplar in laddaren i väggen, fäster den i kameran och ställer in laddaren på VTR. Du behöver alltså inte något fungerande batteri. Vill du bara titta på kassetten kan du titta i sökaren (och hoppas att mekanismen är snäll). Vill du få upp den i större format kan du koppla in av-ut på kameran till ett capture card som du pluggar in i din dator. Att använda ett av de billigaste USB-korten är kanske inte perfekt men ändå en enkel lösning om du inte vill investera stora summor i projektet. Om du bara vill visa bilden på en TV kan du titta på en AV2HDMI. De finns för ett par hundralappar på nätet.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Enligt manualen: Det du behöver är en AC-V25 (eller motsvarande nyproduktion) som diizzy säger. Du kopplar in laddaren i väggen, fäster den i kameran och ställer in laddaren på VTR. Du behöver alltså inte något fungerande batteri. Vill du bara titta på kassetten kan du titta i sökaren (och hoppas att mekanismen är snäll). Vill du få upp den i större format kan du koppla in av-ut på kameran till ett capture card som du pluggar in i din dator. Att använda ett av de billigaste USB-korten är kanske inte perfekt men ändå en enkel lösning om du inte vill investera stora summor i projektet. Om du bara vill visa bilden på en TV kan du titta på en AV2HDMI. De finns för ett par hundralappar på nätet.

Tack för alla svar!

Ac-v25... Verkar inte va nåt som går att hitta enkelt 😞

Laddaren jag länkade är då inte billig men kanske får bli att testa det först. Står på den sidan att man har 14 dagars ångerrätt om den inte funkar typ.. Hoppas det stämmer bara.

av2hdmi?

Skulle denna funka att koppla till tvn för att bara titta på banden via kameran?

Permalänk
Skrivet av Baeck:

"DC OUT" är troligen för strömförsörjning till extern utrustning inte för att strömförsörja kameran

borde ha stått DC-IN om det var strömmatning till kameran

Skrivet av Baeck:

defenetivt inte.

är en Kinesium fake kabel som inte kommer fungera någonsin iom att composit och hdmi signalerna är så långt från varandra på spectrumet du kan komma signalmässigt...

det enda det kommer resultera i är troligen en stekt HDMI port.

detta är väl bland det billigaste du kan hitta för att göra digital video av gammalt analogt källmaterial.
https://www.prisjakt.nu/c/videoredigering?22714=4561&557=1093...

OBS! Nedan kan resultera i brand eller död kamera och är högst experimentellt.

om du är villig att chansa lite med kameran så är det teoretiskt möjligt att fulmata kameran med 6V direkt på batteripolerna mha en 6V nätadapter och något att fästa kablarna på batteripolerna på kameran.

batteriet ser ut att bara ha 3 poler

+6V
-0v
och
T (troligen temp dvs en thermistor i batteriet som övervakar så inte batteriet blir för varmt)

är kameran tillräckligt dum räcker det troligen att mata batteripolerna med + 5-6V nånting och - negativa polen om den inte är för smart när det kommer till tempövervakningen av batteriet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baeck:

Tack för alla svar!

Ac-v25... Verkar inte va nåt som går att hitta enkelt 😞

Laddaren jag länkade är då inte billig men kanske får bli att testa det först. Står på den sidan att man har 14 dagars ångerrätt om den inte funkar typ.. Hoppas det stämmer bara.

av2hdmi?

Skulle denna funka att koppla till tvn för att bara titta på banden via kameran?

Kanske, de är väldigt flummiga i beskrivningen och anger fel signalriktning i beskrivningen för ditt ändamål men påstår samtidigt att det går att koppla från gamla konsoler med den till hdmi.

Du ska ha nått som omvandlar från komposit till hdmi och inte motsatt signalriktning, signalriktningen är kritiskt viktig om det ska fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du vill dock använda S-video och helst inte ha en skräpadapter (som t.ex av2hdmi) som introducerar egna bildfel etc men har du inga krav på bilden så duger den väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Du vill dock använda S-video och helst inte ha en skräpadapter (som t.ex av2hdmi) som introducerar egna bildfel etc men har du inga krav på bilden så duger den väl.

Tack för att ni orkar ge mig info..även om jag inte förstår allt 😅

OM jag nu vill få bild från kameran till tvn, då behöver jag få liv i kameran och då köpa en laddare och hoppas batteriet laddas. Sen också köpa nåt som omvandlar bilden till tvn..korrekt?

Funkar denna tro?

Permalänk
Skrivet av Baeck:

Tack för att ni orkar ge mig info..även om jag inte förstår allt 😅

OM jag nu vill få bild från kameran till tvn, då behöver jag få liv i kameran och då köpa en laddare och hoppas batteriet laddas. Sen också köpa nåt som omvandlar bilden till tvn..korrekt?

Funkar denna tro?

den fungerar säkert. frågan är om den är bättre än de billigare för ~200:- dock iom att den verkligen ser ut som dropshippat kinesium.

Edit:
https://www.aliexpress.com/item/1005005413147653.html?spm=a2g...

den är dropshippat kinesium.

men visst den kommer troligen fungera och troligen ha samma konverteringschip som de billigare donglarna för 200:- fast i ett mer fancy skal

mitt tips är ändå skaffa istället en usb dongle och rippa kasetterna till digitala videofiler så slipper du sen böka med kameran öht för att kolla på videon igen i framtiden

https://www.dustin.se/product/5011094884/usb-video-grabber?ta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den fungerar säkert. frågan är om den är bättre än de billigare för ~200:- dock iom att den verkligen ser ut som dropshippat kinesium.

Edit:
https://www.aliexpress.com/item/1005005413147653.html?spm=a2g...

den är dropshippat kinesium.

men visst den kommer troligen fungera och troligen ha samma konverteringschip som de billigare donglarna för 200:- fast i ett mer fancy skal

mitt tips är ändå skaffa istället en usb dongle och rippa kasetterna till digitala videofiler så slipper du sen böka med kameran öht för att kolla på videon igen i framtiden

https://www.dustin.se/product/5011094884/usb-video-grabber?ta...

Hej igen 😅

De där donglarna får väldigt spridda omdömen har jag läst. Och en del har mjukvara på cdrom liksom.. Jag har inte haft cd/dvd rom på evigheter 😅

MEN enklaste lösning är väl sammanfattningsvis (om jag inte vill skicka iväg banden, sitter dessutom ett band i kameran som jag vill få ut.), att köpa en laddare och hoppas den får igång batteriet. Och hitta en video capture usb som funkar på min dator. (Windows 10 64-bit) sen hoppas det rör smidigt 😂

Permalänk
Skrivet av Baeck:

Hej igen 😅

De där donglarna får väldigt spridda omdömen har jag läst. Och en del har mjukvara på cdrom liksom.. Jag har inte haft cd/dvd rom på evigheter 😅

MEN enklaste lösning är väl sammanfattningsvis (om jag inte vill skicka iväg banden, sitter dessutom ett band i kameran som jag vill få ut.), att köpa en laddare och hoppas den får igång batteriet. Och hitta en video capture usb som funkar på min dator. (Windows 10 64-bit) sen hoppas det rör smidigt 😂

mjukvaran som följer med brukar sällan äns behövas.

donglen identifieras oftast bara typ som en "webcam" eller "video input" och kan sen spelas in i valfritt program typ VLC eller OBS eller något annat för den delen som har inspelningsfunktion.

99% av fallen är det bara nån skitgammal programvara på cd´n från typ början på 2000 gjord för win xp inga drivare så inget du i de flesta fall behöver äns använda

finns dock varianter som behöver specialdrivare men de flesta billiga jag stött på har funkat med generic drivare förinstallerad i windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De adaptrar som är analoga är oftast special på ett eller annat sätt så du bör definitivt kolla om någon har verifierat att den faktiskt fungerar i ett modernt operativsystem eller så köper du märkesgrejer som har bättre stöd.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad kamera:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/videokamera_sony_dcr_t...

Skaffa sedan ett firewire-kort till datorn och för över filmerna digitalt från kameran. Jag har aldrig gjort på detta sätt med analoga filmer, men det ska fungera vad jag har läst.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Hej igen 😅

Nu har jag köpt en laddare.. Batteriet gick inte ladda. Så jag köpte ett nytt batteri 👍

Får igång kameran.

Har köpt en Easycap capture usb card och kablar så kameran går att koppla in. Rca och svideo.

Jag fick installera Easycap drivers och mjukvara från nätet. Det gick bra.

Mjukvaran hittar dock inte nån device 🤔

Jag laddade även ner och installerade mjukvaran som jag fick till som var på en cd. På cdn stod en serial key. Denna key var dock invalid stod det. Säkert för att jag installerade en annan version av dem mjukvaran. Den hette honestech vhs to dvd 3.0 men jag hittade inte 3.0 😞

Så nu är frågan. Vad kan jag göra för att få över filmerna till datorn? Varför hittade inte Easycap mjukvaran min enhet?

Jag tänkte om man kunde spela in direkt i vlc men verkar inte funka. I inställningarna där ser jag iaf enheten (tror jag 😅) men bilden i vlc är bara svart. Med kameran på och så. Jag antar att den ska stå på "Player"...?

Tacksam för alla svar 🙏 vill verkligen få detta att funka.

Ett alternativt för att kunna se är att koppla kameran till en äldre tv va? En "tjocktv" så att säga.

Permalänk

Ja givetvis måste bandet rulla medans du spelar in så att den faktist sänder ut vad som är på kasetten

Kan ju även vara så att du måste aktivera bildutgången på kameran via dess menyer nånstans men det får du rådfråga kameramanualen om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har under semestern digitaliserat ett flertal band som är allting från MiniDV, VHS till Hi8.
Som någon tidigare nämnde så finns det en lösning att du skaffar ett Firewire kort så du kan ansluta kameran direkt till datorn.

Lösningen som jag har gått med är att du har en RCA kabel till kameran. En del kameror har ett 3.5mm uttag på kameran där denna kabeln ska kopplas in. Och en del har direkta RCA uttag på kameran.
Vad du sedan kan göra är att skaffa en RCA till HDMI konverterare. Dom finns väldigt billigt på Amazon och andra sidor (efter snabb googling så ser jag att Elgiganten har sådana konverterare).
Du behöver även köpa en HDMI till USB adapter.

När du kopplar in allting så kommer datorn att upptäcka signalen från kameran som en USB Kamera. Då kan du enkelt genom OBS lägga till din "webcamera" som en ny Video Source.
Klicka på "Start Recording" och starta bandet på kameran och låt det rulla tills det är slut. När bandet är slut så klickar du på "Stop Recording".
Nu har du en digital version av bandet som du kan spela upp i VLC eller andra program.

Blir detta det absolut bästa resultatet? Inte direkt men nära.
Kvalitén på den digitala videon är så pass bra att skillnaden jämfört med original bandet inte är extremt märkbar.
Tänk på att dina inställningar i OBS kan påverka video kvaliteten. Du måste pilla lite i inställningar och det finns dom som har gjort guider på detta som kan förklara tusen gånger bättre än vad jag kan.

Om du känner att detta blir för jobbigt eller har fortfarande problem med att digitalisera bandet och du bor i Skåne (Helsingborgs regionen) så kan jag hjälpa dig IRL.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mjukvaran som följer med brukar sällan äns behövas.

donglen identifieras oftast bara typ som en "webcam" eller "video input" och kan sen spelas in i valfritt program typ VLC eller OBS eller något annat för den delen som har inspelningsfunktion.

99% av fallen är det bara nån skitgammal programvara på cd´n från typ början på 2000 gjord för win xp inga drivare så inget du i de flesta fall behöver äns använda

finns dock varianter som behöver specialdrivare men de flesta billiga jag stött på har funkat med generic drivare förinstallerad i windows.

[

Dongeln kändes igen av datorn och stod att enheten är redo att användas.

Vad är det då som är fel tro? Jag får inte till det i vlc. Och inte i mjukvaran jag hittade online som skulle vara till den Dongeln. Känns väldigt år 2000 typ 😅

Är det nån inställning i OBS man behöver göra för att det ska känna av kameran? Har aldrig använt OBS.

Permalänk
Skrivet av Baeck:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

[<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dongeln kändes igen av datorn och stod att enheten är redo att användas.

Vad är det då som är fel tro? Jag får inte till det i vlc. Och inte i mjukvaran jag hittade online som skulle vara till den Dongeln. Känns väldigt år 2000 typ 😅

Är det nån inställning i OBS man behöver göra för att det ska känna av kameran? Har aldrig använt OBS.

I OBS längst ner bör du ha en ruta som säger "Source"

1. tryck på pluset "+" längst ned i den

2. tryck på Video Capture Device

3. namnge den vad du vill eller behåll standardnamnet i rutan som dyker upp kolla så rutan "make source visible är aktiv och tryck ok

4. i fönstret som dyker upp borde du i device rullgardinen kunna välja videofångaren och tryck ok.

om du nu trycker på play på kameran med video/ljud kablarna anslutna till capture enheten så borde videon från kasetten synas i preview rutan.

om du kom såhär långt så du får bild i preview kan vi gå vidare med hur du spelar in videon väljer codec, plats videon sparas på osv och väljer var den ska hamna om du inte klurar ut det själv.

Visa signatur