Kernal Security Check Failure (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Kernal Security Check Failure (Windows 10)

Startade igång en gammal HP Probook 6450b igår och möts av följande bluescreen under tiden Windows laddas (när Windows laddas så blinkar bluescreen förbi så snabbt så det gick inte att ta bild på det) och startar om sig automatiskt in i Automatic Repair Mode och får samma bluescreen där, där kunde jag ta bild på bluescreenen

Kan inte ens starta från USB-minne, för då står det att den läser in filer och efter det svart i några sekunder och sen startar datorn om sig. Video på hela sekvensen:

Vad jag gjort: Försökt via USB-minne både med UEFI läge samt utan UEFI läge
Rensat hela disken på en annan dator med DiskPart och initialiserat disken igen

Någon som kan ha en aning om varför detta sker? Har aldrig sett detta bluescreen meddelande tidigare. Ska testa med en Linux version (Ubuntu strax) och se om den kan starta utan problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ser tre möjliga orsaker, problem med RAM kontrollera minnena med ex. MemTest86. Problem med HDD alternativt att datorn överhettas, kontrollera damm och rengör invändigt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Ser tre möjliga orsaker, problem med RAM kontrollera minnena med ex. MemTest86. Problem med HDD alternativ datorn överhettas, kontrollera damm och rengör invändigt.

Testat nu med Ubuntu, samma där, den dör efter ett tag med i princip svart skärm med hårddisk i
Med Ubuntu och ingen hårddisk då kommer jag till denna skärm och står så här i typ 30 sekunder och sen dör den

Inget med värme o göra för detta sker även om datorn varit avstängd under hela natten. Den känns inte heller varm.

Ska testa MemTest som finns i Ubuntu ISO filen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Ser tre möjliga orsaker, problem med RAM kontrollera minnena med ex. MemTest86. Problem med HDD alternativ datorn överhettas, kontrollera damm och rengör invändigt.

Håller på med MemTest och inledningen blev så här: Den hängde sig också efter 1 sekund. Tog då ut ett av RAM-minnena, nu hänger sig inte MemTest. Ska låta den gå klart, sen flytta det RAM-minne som är i datorn till den andra platsen och se om den fungerar då också. Sedan testa med det andra minnet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Visade sig vara ett av RAM-minnena. Så fort det RAM-minnet var i datorn så stängdes den av efter 3-4 sekunder med MemTest och om jag hade båda i så hängde sig MemTest efter 1 sekund, dock så stängdes den inte av automatiskt då.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bra att du lyckats identifiera felet! Kernel panic brukar uppstå vi RAM problem.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B