"is it down or just me" visar att sajten är nere, men vissa kan se den

Permalänk

"is it down or just me" visar att sajten är nere, men vissa kan se den

Hej

Sedan två dagar kan jag inte se flashback.org. Annars fungerar mitt Internet som vanligt. Jag har testat minst fyra olika "is it down or just me"-tjänster som alla också visar att forumet är nere.

https://snipboard.io/yhqIDX.jpg

Men jag messade just med en Wiki-steward som kunde se forumet och såg en mängd inlägg från idag!

Var sitter felet? Hur kommer jag åt sajten igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Hej

Sedan två dagar kan jag inte se flashback.org. Annars fungerar mitt Internet som vanligt. Jag har testat minst fyra olika "is it down or just me"-tjänster som alla också visar att forumet är nere.

https://snipboard.io/yhqIDX.jpg

Men jag messade just med en Wiki-steward som kunde se forumet och såg en mängd inlägg från idag!

Var sitter felet? Hur kommer jag åt sajten igen?

Den fungerar för mig.
Testa ip adressen och se om du kommer till Flashback.
212.85.75.180

Om ja, då har du DNS problem, testa byta DNS server i routern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt för mig med, så gör som Lembritt sade och prova IP-adressen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Funkar för mig, använder 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som DNS.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Den fungerar för mig.
Testa ip adressen och se om du kommer till Flashback.
212.85.75.180

Om ja, då har du DNS problem, testa byta DNS server i routern.

Kommer inte fram där heller.
(Jag har tömt deras kakor.)

Ingen av testproxys kommer ju fram heller.

Permalänk
Medlem

testa ändra DNS i nätverkskortet? Innan du rör något i routern. t.ex till googles 8.8.8.8 / 8.8.4.4.

Jag kör på annat, testa mitt med annars.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Vilken internetleverantör har du, och använder du VPN?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vilken internetleverantör har du, och använder du VPN?

Befinner mig på ett hotell i utlandet. Ingen VPN. Samma problem när jag kör VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Starta cmd (Kommandotolken) och testa att köra
tracert www.sweclockers.com
och sedan
tracert www.flashback.org

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

På sidan du angav står det att den är "down", även för mig med, men ändå så fungerar den utan problem. Som sagt testa ändra DNS, för du anger ju inte om du använder standard DNS eller vad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

och sedan

Bra förslag. Vad gör jag enklast i Android?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att de helt enkelt spärrar den för utländska IP-adresser? Då slipper de ju säkert 99 % av spam och DoS-attacker och mindre risk att folk/journalister/politiker från andra länder blir upprörda osv.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

och sedan

Här kommer traceroute för flashback.org.

https://snipboard.io/GjOSTy.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Här kommer traceroute för flashback.org.

https://snipboard.io/GjOSTy.jpg

Verkar vara fler än 30 hops. Kolla om du kan öka gränsen.

Permalänk
Medlem

Har du provat en VPN med server i Sverige?

Permalänk

Traceroute för sweclockers.com

https://snipboard.io/YtVrb2.jpg

Permalänk
Medlem

Ser Asien i listan, om du är i Kina kanske great firewall hindrar dig.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Det är inte så att de helt enkelt spärrar den för utländska IP-adresser? Då slipper de ju säkert 99 % av spam och DoS-attacker och mindre risk att folk/journalister/politiker från andra länder blir upprörda osv.

Skrivet av m4gnify:

Har du provat en VPN med server i Sverige?

Det verkar vara svaret. Via Sverige fungerar det. Inte Italien, USA, ett asiatiskt land (ej Kina). Det är nytt för Flashback.

Flashback har stängt av världen.

Vi skall sitta isolerade i kalla nord och äta rovor med Greta Thunberg, nedlagda planer på snabbtåg och lyda Uffe och Magdalena.

Vi hade flygskam och Corona lockdown. Världen stängs ned och kallt krig skapas.

Bra jobbat alla Sweclockers!

...

Samsung förstörde min telefon vid ett batteribyte. Lånetelefonen hade inte NFC-läsare. Utan NFC-läsare måste man besöka ett SEB-kontor i Sverige för att få Bank-ID.

Mitt Freja-ID-Plus kommer att rensas när telefonen lagas. Jag kan bara få ett nytt genom att besöka ett ATG-ombud i Sverige. Freja Plus behövs för att komma åt vissa offentliga databaser.

Jag gjorde en överföring av pengar till mig själv i utlandet idag, som jag ofta gjort tidigare. Men denna gång var det byråkrati av "Sovjetstuk", men överföringen godkändes till slut. Den mottagande bankens tjänsteman skrattade åt SEB:s krav.

Permalänk
Bildexpert

Konstigt. Jag kom in på Flashback när jag var i USA förra veckan och surfade via hotellets WiFi...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Nissling:

Konstigt. Jag kom in på Flashback när jag var i USA förra veckan och surfade via hotellets WiFi...

Det är nytt sedan två dagar. Vi muras gradvis in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

Det är nytt sedan två dagar. Vi muras gradvis in.

Har själv inte använt Flashback på många år. Men trodde detta var infört för länge sedan nu.
Som redan nämnts. Detta är till största sannolikhet till för att slippa en massa DoS attacker och skit från utlandet. Inte allt, men tar bort många av dem som bara kör igång något skript utan att lägga någon speciellt tid på det.
Behöver man som användare komma åt forumet från utlandet så är det som sagt inte svårt med en vpn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Detta är till största sannolikhet till för att slippa en massa DoS attacker och skit från utlandet.

Om jag minns rätt så var flashback attackerat en jädrans massa gånger rätt allvarligt genom tiderna, var inte så länge sen dom blev det heller. Så är inte förvånad att dom gör det för sin egna säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ELF:

Har själv inte använt Flashback på många år. Men trodde detta var infört för länge sedan nu.
Som redan nämnts. Detta är till största sannolikhet till för att slippa en massa DoS attacker och skit från utlandet. Inte allt, men tar bort många av dem som bara kör igång något skript utan att lägga någon speciellt tid på det.
Behöver man som användare komma åt forumet från utlandet så är det som sagt inte svårt med en vpn.

De flesta forum klarar av att vara öppna mot hela världen. Flashback kommer att försvinna från många sökningar. Det är en extrem inskränkning i tillgängligheten att man skall använda VPN för att komma åt en sajt. Det verkar ha skett i smyg också.

Skall man prova olika VPN för olika sajter! Det kallas Internet där hela världen kan kommunicera.

DDos tas bort selektivt, inte genom att låsa all utlandstrafik.

Permalänk
Sötast

Well..... that escalated quickly..... _/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

De flesta forum klarar av att vara öppna mot hela världen. Flashback kommer att försvinna från många sökningar. Det är en extrem inskränkning i tillgängligheten att man skall använda VPN för att komma åt en sajt. Det verkar ha skett i smyg också.

Skall man prova olika VPN för olika sajter! Det kallas Internet där hela världen kan kommunicera.

Flashback är ingen rättighet

Känns som du hade nån annan agenda när du reggade dig på sweclockers än att du inte kom åt fb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyClocker:

DDoS är extremt svårt att värja sig mot. Det kan vara så att det är en pågående attack just nu och att man spärrat omvärlden av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

DDoS är extremt svårt att värja sig mot. Det kan vara så att det är en pågående attack just nu och att man spärrat omvärlden av den anledningen.

Det här låter som den rimligaste anledningen

Permalänk

Nu tycks Flashback ligga nere igen. Har varit så några timmar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Nu tycks Flashback ligga nere igen. Har varit så några timmar nu.

Fungerar för mig 🤔.

Hade tidigare i veckan problem med att nå Sweclockers samt Feber..
Men efter omstart så fungerade det 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)