Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon352238:

Kan du förklara vad det betyder
Alltså har du en vattenkylare och sen använder ek-loop-fan-fpt-140 på vattenkylare?

vad betyder aio i detta fall?

AIO är en färdig vattenkylare. Allt köps i ett färdigmonterat kit direkt från butik.
Man behöver inte använda ordet AIO alls (även om det underlättar). Det relevant är att det är ett färdigt vattenkylningssystem osm man inte bygger själv.

Alternativet är custom loop. Det innebär att man köper vattenreservoar, pump, kylblock, radiator, fläktar och slangar separat. Bygger ihop det och häller i vatten själv med blandningar för att förhindra alger. Det är meckigt, krångligt och vanligen en hel del dyrare. Har man gjort fel kan det läcka vatten över ens hårdvara. Folk gör det här mer som en hobby. Ja - man kan absolut få tystare system med mer kylning också.
Men om du inte vet att du tänkt börja med det här och att det är superviktigt så är mitt råd att vänta. Vill du nörda in dig i custom loops senare så kör på! Men börja inte där.

Har man en AIO så kan man själv byta fläktar på det färdiga systemet. Om man nu tycker det är kul. Det är en enkel grej - medan man vanligen inte byter övriga grejer på en sådan enhet.

Vad är rätt val för dig då? Luftkylare eller en AIO?
Ja du. Båda kommer fungera.
Själv är jag inte intresserad av extra komplexitet så jag har aldrig skaffat en vattenkylare.
Skaffade en stor noctua luftkylare för 10 år sedan som fortfarande funkar galant.

Edit:
Ninad

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hej!
Kan rekommendera ASUS TUF Radeon RX 7900 XTX OC 24GB modellen.

Köpte mitt från Webhallen, och det ligger i en härlig temp runt 60c under amvändning, och låter väldig lågt.

Som tidigare har skrivit upplever jag AMD's system med uppdateringar smidigt och utan massa skräp.

Speedster ska även vara en bra modell som ligger något lägre i prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Är inte Nvidia bättre för Streaming? 🤔

Det stämmer väl inte längre? Jag streamar ingenting, men AV1 fungerar vad jag förstår i OBS med AMD 7000-serien, precis som Nvidia.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga om AMD korten är att Red Devil modellerna anses lite mer "premium" och på så sätt så är andrahandsvärdet lite högre i framtiden. Det är som Asus Rog Strix modellerna.

Efter det skulle jag säga Sapphire som varit AMD trogen väldigt länge.

MEN viktigast av allt är att kolla vad för garantivillkor de olika modellerna har då vissa har 3 år vissa 4 år om det spelar någon roll.
Sen har jag något som väger tyngst av allt.. vilken butik du köper av. Vissa är inte så behjälpliga när det kommer till support och RMA och gör det så pissigt som möjligt för dig innan de verkligen hjälper dig.

Kör du Nvidia så betalar du skämt summor just nu om inte du kör en 4090. Den är typ det närmsta "prisvärd" du kan komma i 4000-serien, alternativt en begagnat 4070 Ti - 4080. Men då blir rammängden en begränsning..

Allt ovan är vad JAG tycker och vad JAG upplevt. Det finns inget rätt eller fel

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att hålla det enkelt också när det är första bygget och man är lite ny. Dvs. tycker inte du ska tänka för mycket på att betala extra och arbeta extra för att byta ut fläktar och hit och dit.

Håll det enkelt första bygget. Bygg, få rutin, lär känna vilka komponenter du tycker det är värt att modifiera lite extra.

Står fast vid 216 + luftkylaren för 500 kr.
Bygg. Testa fläktkurvor. Lyssna vilka fläktar som låter mest i ett system och hur de låter.

Här är förresten Gamers Nexus video recension av Thermalright Peerless Assassin, där du ser hur den står sig mot t.ex. Noctua DH-15 (slår den) och en del vattenkylare.
https://youtu.be/Mm4hyIHe1PM?si=VVnvXyNyC_C6HAtn

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det stämmer väl inte längre? Jag streamar ingenting, men AV1 fungerar vad jag förstår i OBS med AMD 7000-serien, precis som Nvidia.

Fick för mig att AMD har problem med att tempen sticker när man kör streaming. Jag kan fantisera 🤷

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon352238:

Dum fråga kanske, men. köper man luftkylare/aio även för GPU?

dvs om jag köper 360 aio, behöver jag köpa 2st, en för CPU och en för GPU?

Grafikkorten brukar levereras med en kylare och eftersom det dessutom finns många modeller med olika kylare baserade på samma gpu så är det få som byter kylare på en gpu, det är oftast bara om man ska hålla på med mer extrem överklockning eller är ute efter nått specifikt utseende som man ändrar nått själv.

Majoriteten väljer alltså vilken gpu de vill ha och sedan en modell med passande kylare och då köper man den modellen och byter inte kylare själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Det jag kan säga om AMD korten är att Red Devil modellerna anses lite mer "premium" och på så sätt så är andrahandsvärdet lite högre i framtiden. Det är som Asus Rog Strix modellerna.

MEN viktigast av allt är att kolla vad för garantivillkor de olika modellerna har då vissa har 3 år vissa 4 år om det spelar någon roll.
Sen har jag något som väger tyngst av allt.. vilken butik du köper av. Vissa är inte så behjälpliga när det kommer till support och RMA och gör det så pissigt som möjligt för dig innan de verkligen hjälper dig.

Kör du Nvidia så betalar du skämt summor just nu om inte du kör en 4090. Den är typ det närmsta "prisvärd" du kan komma i 4000-serien, alternativt en begagnat 4070 Ti - 4080. Men då blir rammängden en begränsning..

När är RAM en begränsning på 4080? 🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Vad har du för nätaggregat idag? Tänker så du inte köper något med 3x PCIe 8-pin och det skulle visa sig att du bara har 2x PCIe 8-pin kablar tillgängliga. 7900XTX finns nämligen i båda varianterna även fast 2x 8pin räcker utan problem.
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X... Är det kort jag har. Det enda jag märkt av är coilwhine nå så djävulskt under de två första veckorna. Nu verkar det ha "körts in" och är inte alls lika illa (eller så har jag blivit van helt enkelt - spelar väl ingen roll, ljudet är för mig lägre).

tänkte mig köpa Corsair RM1000e (2023), tror det är denna https://www.inet.se/produkt/6905788/corsair-rm1000e-atx-3-0-1.... Hittade den på komponentkoll.

se min tråd här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1698665-gaming-streami....

vad är coilwhine? är det något bra eller dåligt. Har alla 7900 xtx coil whine?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skall streama är väl nvidia vettigaste men väljer du xtx så finns det ingen mening att välja ett 15k kort om du inte skall pilla med OC, välj något av dem lägre i prisklassen

Varför tycker du nvidia är bättre för streaming? vilken modell ska jag skaffa då. Ska jag ta då? Vad rekommenderar du för CPU för streaming & gaming.

Skrivet av Krakkan:

Ja precis, har också ett XFX Speedster merc310, verkar vara ett av dom svalare korten när det kommer till GPU hotspot!

Vad är GPU hotspot

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Men alla streaming plattformar tar väl inte emot AV1? tror de kör på h.264. Så funkar det ändå om jag väljer AV1 med OBS och streamar på en plattform som endast accepterar H.264? twitch, youtube, kick, med flera osv.

Skrivet av Donhoz:

Menar du att Red Devil modellerna ökar i värde?
Menar du att enda GPU som är prisvärd från NVIDIA är 4090? vilken modell då?

Permalänk
Inaktiv

Fler förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Varför tycker du nvidia är bättre för streaming? vilken modell ska jag skaffa då. Ska jag ta då? Vad rekommenderar du för CPU för streaming & gaming.

Vad är GPU hotspot

Angående streaming är nvidia några steg före amd i hårdvaru encoding, man får själv mindre performance issues.
Allt mellan 4070ti och 4090, beror på budget och upplösning. I 1440p är ju 4070ti riktigt vass.

Gpu hotspot är sensorn på ditt grafikkort som är varmast, den är generellt högre hos amd denna generation, runt 105C brukar man få thermal throttle, detta hände tidiga MBA modeller från amd pga felaktiga fyllda kylare.

Skrivet av anon352238:

Men alla streaming plattformar tar väl inte emot AV1? tror de kör på h.264. Så funkar det ändå om jag väljer AV1 med OBS och streamar på en plattform som endast accepterar H.264? twitch, youtube, kick, med flera osv.

Menar du att Red Devil modellerna ökar i värde?
Menar du att enda GPU som är prisvärd från NVIDIA är 4090? vilken modell då?

Nej alla plattformar tar inte emot Av1
Vad han menar med red devil är att NÄR du säljer den kanske du får 200-500kr extra, dock tappar amd generellt snabbare i värde än Nvidia.

Vilken 4090 som helst är monster, kan hittas runt 19.5k ibland annars är 4080 runt 13k inte omöjligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

recomendation

Permalänk
Inaktiv

Angående streaming är nvidia några steg före amd i hårdvaru encoding, man får själv mindre performance issues.
Allt mellan 4070ti och 4090, beror på budget och upplösning. I 1440p är ju 4070ti riktigt vass.

Gpu hotspot är sensorn på ditt grafikkort som är varmast, den är generellt högre hos amd denna generation, runt 105C brukar man få thermal throttle, detta hände tidiga MBA modeller från amd pga felaktiga fyllda kylare.

Nej alla plattformar tar inte emot Av1
Vad han menar med red devil är att NÄR du säljer den kanske du får 200-500kr extra, dock tappat amd generellt snabbare i värde än Nvidia.

Vilken 4090 som helst är monster, kan hittas runt 19.5k ibland annars är 4080 runt 13k inte omöjligt

4800 eller 4070ti? vilken är bättre. Och vilken CPU hade passat?

Är det förresten GPU eller CPU som påverkar streamingen? eller både.

Permalänk
Medlem

7800X3D presterar bra i spel för att den har mycket cache-minne, men ska du strömma också, så är nog 13600k eller 13700k ett bättre alternativ.
13900K, 7900(X/X3D) och 7950X(3D) är för produktionsarbete och är overkill för spel och strömmande.

Det kan vara värt att vänta på intels 14-serie som kommer om en månad även om du inte behöver 14-serien så kommer troligen 13-serien sjunka i pris i samband med det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

4800 eller 4070ti? vilken är bättre. Och vilken CPU hade passat?

Är det förresten GPU eller CPU som påverkar streamingen? eller både.

Om du har budget så hade jag nog gått på 4080, kontrollera chassit och sedan väljer du lämplig modell.

Streaming sker via gpu, iaf med Nvidia
Har du för få kärnor antar jag cpu kan klaga lite... Iaf med ett icke RTX kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

Om du har budget så hade jag nog gått på 4080, kontrollera chassit och sedan väljer du lämplig modell.

Streaming sker via gpu, iaf med Nvidia
Har du för få kärnor antar jag cpu kan klaga lite... Iaf med ett icke RTX kort

Har GPU kärnor? kunde inte hitta info om det, trodde det endast var CPU. Hur många kärnor har 7900 xtx respektive 4080

Permalänk
Inaktiv

H.264 Streaming & gaming, Vad för CPU & GPU

Vad hade ni valt för CPU respektive GPU för h.264 streaming, då den används mest för tillfället.

Tänkte gaming och streaming

Hade ni valt AMD eller Intel CPU
Hade ni valt AMD eller Nvidia GPU

Varför, och vilken hade ni valt, samt vilken modell.

Andra förslag?

Om jag hade streamat med x264 da?

Hade ni gjort annorlunda val om ni streamat med CPU eller GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Har GPU kärnor? kunde inte hitta info om det, trodde det endast var CPU. Hur många kärnor har 7900 xtx respektive 4080

Nvidias har tensor cores och amd något eget dylikt.
Men jag pratade om cpu

Men när du streamar med samma enhet du spelar får datorn jobba hårdare, maxar du cpun i spelet och sedan streamar så kommer du få nedsatt prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte 7900 xtx pulse för ca 11000, riktigt nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simon^L:

Köpte 7900 xtx pulse för ca 11000, riktigt nöjd!

Var köpte du den så billigt?

Permalänk
Inaktiv

Nvidias har tensor cores och amd något eget dylikt.
Men jag pratade om cpu

Men när du streamar med samma enhet du spelar får datorn jobba hårdare, maxar du cpun i spelet och sedan streamar så kommer du få nedsatt prestanda

Det låter sant det du säger, att om både spel samt stream kör på GPU, så kommer man förlora prestanda samt fps. Så spel ska köras på GPU och stream på CPU? Hur ser jag till att stream körs på CPU? Och vilken CPU då?

Jag läste i andra ställen att om stream körs på CPU så får datorn jobba hårdare, och att det leder till sämre prestanda, att det var bättre att stream + game körs på GPU.

Vet nu inte vad jag ska tro haha :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Det låter sant det du säger, att om både spel samt stream kör på GPU, så kommer man förlora prestanda samt fps. Så spel ska köras på GPU och stream på CPU? Hur ser jag till att stream körs på CPU? Och vilken CPU då?

Jag läste i andra ställen att om stream körs på CPU så får datorn jobba hårdare, och att det leder till sämre prestanda, att det var bättre att stream + game körs på GPU.

Vet nu inte vad jag ska tro haha :S

Nej du skall alltid streama med GPU iaf om du kör nvidia då de inte får prestanda tapp. Iaf inte sen rtx

Visa signatur

Permalänk

För streaming hade jag personligen valt ett nyare Nvidia RTX kort med stöd för NVENC.
Jag har provat AMDs H.265 och NVENC och nvidias fungerar betydligt bättre för just streaming.

Vilken platform ska du streama till? Annars är ju AV1 mer och mer aktuellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

7800X3D presterar bra i spel för att den har mycket cache-minne, men ska du strömma också, så är nog 13600k eller 13700k ett bättre alternativ.
13900K, 7900(X/X3D) och 7950X(3D) är för produktionsarbete och är overkill för spel och strömmande.

Det kan vara värt att vänta på intels 14-serie som kommer om en månad även om du inte behöver 14-serien så kommer troligen 13-serien sjunka i pris i samband med det.

Tror vi nu fick nyheter att intel-14 serien kommer runt december.

Hursomhelst varför är 13900k, 7900 o 7950 modellerna overkill. Vad menas med produktionsarbeten?

Och detta är ju endast CPU, vad gäller för GPU?
Är CPU viktigare eller GPU för streaming.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klaffatron:

För streaming hade jag personligen valt ett nyare Nvidia RTX kort med stöd för NVENC.
Jag har provat AMDs H.265 och NVENC och nvidias fungerar betydligt bättre för just streaming.

Vilken platform ska du streama till? Annars är ju AV1 mer och mer aktuellt.

Jag tänkte främst kick som för tillfället endast kör x.264 och h.264 (AVC). Men kan tänka mig även youtube i senare skede. Youtube kör AV1, och tror det funkade bättre med AMD.

Eventuellt twitch också.

Men problemet är att kick kanske väljer att utveckla sin encoding så man kan köra på andra typer också, vet ej. Just nu är det endast x.264 och h.264

Permalänk
Inaktiv

Nej du skall alltid streama med GPU iaf om du kör nvidia då de inte får prestanda tapp. Iaf inte sen rtx

Men det gäller väl endast om man kör med NVENC encoding och inte tex 264(AVC) eller 265(HEVC) eller AV1?.

Permalänk
Inaktiv

Är det så här stor skillnad mellan 7900xtx modellerna?

Såg en video på youtube där de hade en tier list mellan 15st olika 7900xtx modeller.

Det verkar ju vars stor skillnad mellan dem, vilket får mig att bli nojig 😂

Stora prisskillnad mellan olika modellerna från 12000 - 18000. Är det bara onödig design eller onödiga egenskaper som leder till dessa stora priskillnader? Eller finns det bra orsak till prisskillnaderna? Tex om aio ingår i GPU men i annan modell så ingår den kanske inte? Eller bara att den performar bättre?

Annan fråga: Är det t.o.m. inte bättre att köpa billigaste 4090 ca 23000kr än dyraste 7900xtx för 18000?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Tror vi nu fick nyheter att intel-14 serien kommer runt december.

Hursomhelst varför är 13900k, 7900 o 7950 modellerna overkill. Vad menas med produktionsarbeten?

Och detta är ju endast CPU, vad gäller för GPU?
Är CPU viktigare eller GPU för streaming.

Vad jag förstår är det meteor lake som kommer i december, 14-serien är väl sagd vara en uppfräschning av raptor lake.
Produktionsarbete är t.ex. kompilering och andra automatiserade saker som datorn bearbetar som att konvertera videor dirigera trafik som en server m.m

13900k är en överklockad 13700k med fler E-kärnor.
Väldigt få spel om ens några använder sig av fler än 8 kärnor eftersom konsollerna (PS5 & Xbox X) har 8 kärnor.

Det är bättre att lägga pengar på ett bättre grafikkort än att skaffa mer än en 7800X3D/13700k, men det finns inget kraftfullare än RTX4090 på marknaden än, så flaskhalsen är grafikkortet.

Visst kan en 13900k klockas lite högre än en 13700k, men skillnaden är ganska marginell. 5,44Ghz - 5,8GHz är bara 6,6%.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.