Följ Black Week på SweClockers

Sony WH-1000XM4 Mikrofon plockar upp jättemycket ljud.

Permalänk
Medlem

Sony WH-1000XM4 Mikrofon plockar upp jättemycket ljud.

Köpte dessa för musik och samtal, både via telefon och dator.
Har ringt 3 samtal med dem och resultaten är desamma.
Mikrofonen tar upp allt bakgrundsljud, ljud från tangentbord, folk som prata lite i korridoren.
Kollegan som sitter mitt emot mig låter som han sitter inne i mikrofonen.
Hade väntat mig betydligt mer, eller har jag gjort något fel tro?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tyvärr ja.
Har ett par xm3 men testat xm4 Sennheiser px550 och andra och samma sak. Inte testat Bose men de jag könner med qc45 säger det är samma sak där. Grymt med noise cancling på bussen och när man gör saker med musik eller poddar.

Men så fort man är i samtal så plockar den upp och förstärker det värsta ljuden. Kan inte ens stänga av allt sånt. Så de plockar upp vindbrus, hum etc så jag kan inte höra den jag pratar med men de hör inget sånt från mig. Så det är bara för mig det pumpas in. Hade de stängt av all feedback och bara kört dumma hörlurar under samtal så hade jag haft bättre upplevelse.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Mikrofonen sitter på sidan av hörluren och behöver iom det rätt hård förstärkning för den är långt från munnen vilket får bieffekten att även bakgrundsljud förstärks.

Vill du ha en mic som inte tar allt för mycket behöver du ha en som du kan sätta så nära munnen som möjligt utan att behöva trycka ner den i halsen så knappt ingen förstärkning alls behövs.

Även riktad upptagning är att föredra på micket vilket inte är speciellt vanligt på lurar med micken på ena hörluren av naturliga själ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jaha, intressant att recensioner inte tar upp sånt här, blir retur för det är helt horribelt i samtal.
Ser efter en googling att det är standard.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tyvärr ja.
Har ett par xm3 men testat xm4 Sennheiser px550 och andra och samma sak. Inte testat Bose men de jag könner med qc45 säger det är samma sak där. Grymt med noise cancling på bussen och när man gör saker med musik eller poddar.

Men så fort man är i samtal så plockar den upp och förstärker det värsta ljuden. Kan inte ens stänga av allt sånt. Så de plockar upp vindbrus, hum etc så jag kan inte höra den jag pratar med men de hör inget sånt från mig. Så det är bara för mig det pumpas in. Hade de stängt av all feedback och bara kört dumma hörlurar under samtal så hade jag haft bättre upplevelse.

Precis den är feature att du hör allt omkring dig. Det är för att man inte ska prata högre än nödvändigt så att du inte stör din omgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Köpte dessa för musik och samtal, både via telefon och dator.
Har ringt 3 samtal med dem och resultaten är desamma.
Mikrofonen tar upp allt bakgrundsljud, ljud från tangentbord, folk som prata lite i korridoren.
Kollegan som sitter mitt emot mig låter som han sitter inne i mikrofonen.
Hade väntat mig betydligt mer, eller har jag gjort något fel tro?

Hej,
har du lagt in dem i Headphones appen, noise cancelling på mikrofonen fungerar inte om du inte har din telefon som sekundär blåtandsenhet kopplad med appen Headphones - om du till exempel kör samtal via datorn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Skrivet av Meto:

Precis den är feature att du hör allt omkring dig. Det är för att man inte ska prata högre än nödvändigt så att du inte stör din omgivning.

Jag har även fått för mig att det är för att ens egna röst blir väldigt burkig när öronen isoleras, testa kupera handen över eller prata med hörlurarna avstängda. Släpper man in ljud utifrån normaliseras rösten. Men håller med om att det kan vara störande i stökiga miljöer och jag vill själv bestämma när den är på/av.

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Hej,
har du lagt in dem i Headphones appen, noise cancelling på mikrofonen fungerar inte om du inte har din telefon som sekundär blåtandsenhet kopplad med appen Headphones - om du till exempel kör samtal via datorn.

Tja,
Har dem i appen som primär på telefonen och sekundär för datorn, är mest via datorn som jag kör samtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jaha, intressant att recensioner inte tar upp sånt här, blir retur för det är helt horribelt i samtal.
Ser efter en googling att det är standard.

Exakt alla recensioner tar väl upp det?

XM3 och XM4 är ju ökända för just det här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

För mig hör jag mest bara vindbrus. Behöver gå och hålla händerna över topp micarna så inte vinden överröstar de jag pratar med.
Kan förstå i en tystare miljö de behöver göra det men jag märker mig själv höja rösten för att höras över vindbruset….som inte ens min mottagare hör för de skickas bara till mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

För mig hör jag mest bara vindbrus. Behöver gå och hålla händerna över topp micarna så inte vinden överröstar de jag pratar med.
Kan förstå i en tystare miljö de behöver göra det men jag märker mig själv höja rösten för att höras över vindbruset….som inte ens min mottagare hör för de skickas bara till mig.

Ändra ANC under samtalet så försvinner det bruset nästan helt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ till Sony WH-1000XM4 och XM3 som har bra mikrofon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Finns det något alternativ till Sony WH-1000XM4 och XM3 som har bra mikrofon?

Finns flera med utfällbar bom. Typ Jabra Evolve 2 85, även Poly har alternativ.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Finns flera med utfällbar bom. Typ Jabra Evolve 2 85, även Poly har alternativ.

Kör du Jabra Evolve 2 85 själv och tycker de är bra? Omdömen på prisjakt var inge vidare.

Med bra mikrofon menar jag en där jag kan sitta i kontorslandskap eller vara ute på stan och ändå kunna ha ett bra teams eller telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Kör du Jabra Evolve 2 85 själv och tycker de är bra? Omdömen på prisjakt var inge vidare.

Med bra mikrofon menar jag en där jag kan sitta i kontorslandskap eller vara ute på stan och ändå kunna ha ett bra teams eller telefonsamtal.

Jag har de själv men använt de endast hemma i tyst miljö. Fördelen med bom är att du kommer betydligt närmare med ljudet och har lättare att blockera övrigt ljud. De flesta headset för Call Center, dvs stökig miljö använder någon typ av bom!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber