Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Ansluta nytt 7900XT

Tjena!

Va ett tag sedan jag byggde ny burk med Radeon.

Frågan som jag ställer mig/er är GPUn kommer med 3x8 slots och enligt anvisningar ska dem ha 3 separata kablar.
Mitt nätagg har bara 2 kablar av klassiskt pciE sedan har den även av dessa nyare pcie 5.0 gissar jag. Den har 12 slots.
Kan jag använda mig av en sådan från 12 och 2 av de klassiska ?

Vet inte om jag formulerar mig konstigt, men blir lite ställd
PSU är ett Mag A850G.

Det var lite mer raka rör med frugans 4070Ti..

Permalänk
Medlem

skicka några bilder på kortet, chassi, nätagg och chassi så kan jag nog hjälpa dig

Permalänk
Permalänk

Chassi är ett sky tech two, men spelar väl mindre roll tänker jag

Permalänk
Medlem

Enligt bilden finns ju 4 PCIe?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Enligt bilden finns ju 4 PCIe?

ja men två ska ju inte i cpu/ till mobo

Permalänk
Viking
Skrivet av Revolverjesus:

Tjena!

Va ett tag sedan jag byggde ny burk med Radeon.

Frågan som jag ställer mig/er är GPUn kommer med 3x8 slots och enligt anvisningar ska dem ha 3 separata kablar.
Mitt nätagg har bara 2 kablar av klassiskt pciE sedan har den även av dessa nyare pcie 5.0 gissar jag. Den har 12 slots.
Kan jag använda mig av en sådan från 12 och 2 av de klassiska ?

Vet inte om jag formulerar mig konstigt, men blir lite ställd
PSU är ett Mag A850G.

Det var lite mer raka rör med frugans 4070Ti..

Enligt Inet ska det ingå 6 st 6+2 pin PCIe-kablar (de du behöver) med nätagget. Antar att det egentligen är 3 st som delar sig i två.
Dessa tre ska du använda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

ja men två ska ju inte i cpu/ till mobo

Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt den meningen. Vilket moderkort är det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ser att du har fyra uttag på nätaggregatet så det är bara att koppla in tre kablar där det står pci-e. Om du bara har två kablar behöver du köpa en till kabel föra att kunna driva kortet. Men eftersom du har fyra uttag på agget borde du fått med fyra kablar.
+12VHPWR kontakten är bara för nvidias nya kort och inte för amd kort. En fråga "är det så att du har dragit två av kablarna redan till dit moderkort och bara har två kvar till ditt grafikkort?" I så fall behöver du skaffa ett aggregat med fler kontakter och kablar.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt den meningen. Vilket moderkort är det?

Skrev lite snabbt, tänker att 2 av dess slots går åt till cpu på moderkortet. Ett Asus ROG Strix B650E-F Gaming WiFi.

Permalänk
Medlem

Det är i slutändan ett 300W grafikkort så det är inget absolut monster.

Om du använder två separata kontakter från nätagget så lär det räcka helt OK.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Ser att du har fyra uttag på nätaggregatet så det är bara att koppla in tre kablar där det står pci-e. Om du bara har två kablar behöver du köpa en till kabel föra att kunna driva kortet. Men eftersom du har fyra uttag på agget borde du fått med fyra kablar.
+12VHPWR kontakten är bara för nvidias nya kort och inte för amd kort. En fråga "är det så att du har dragit två av kablarna redan till dit moderkort och bara har två kvar till ditt grafikkort?" I så fall behöver du skaffa ett aggregat med fler kontakter och kablar.

Stämmer det verkligen att +12VHPWR bara är till Nvida? Har läst om flera som anväder det till Radeon? Saken är den att jag hade beställt ett annat nätagg från komplett som hade 5 PCIE slots. Det var tyvärr trasigt från start, så efter ca 1 månads väntetid så skickade dem detta till mig som ersättning.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det är i slutändan ett 300W grafikkort så det är inget absolut monster.

Om du använder två separata kontakter från nätagget så lär det räcka helt OK.

Lite så jag tänkte med, att använda 2 st och trycka i den trdeje i grafikkortet via "daisychain". Borde ju räcke

Permalänk
Medlem

Skrev lite snabbt, tänker att 2 av dess slots går åt till cpu på moderkortet. Ett Asus ROG Strix B650E-F Gaming WiFi.

Okej. Ja, ser ut som det moderkortet behöver 2 st. Då är alternativen att använda en delad kabel eller skaffa ny PSU som har tillräckligt många uttag.

Man bör ju inte använda delade kablar för att vara säker kortet får all den kraft det behöver. Inte säkert det blir problem dock, det kan räcka ändå då det inte är det mest strömkrävande grafikkortet där ute.

Visa signatur

Permalänk

Så jag är helt ute o cyklar om jag tänkte använda +12VHPWR uttaget på PSU:n med en 6+2 kontakt in i GPUn och 2 vanliga 6+2 från PCIE?

Permalänk
Medlem

Så jag är helt ute o cyklar om jag tänkte använda +12VHPWR uttaget på PSU:n med en 6+2 kontakt in i GPUn och 2 vanliga 6+2 från PCIE?

Jag har aldrig tänkt på det: finns det ens adaptrar från nya +12VHPWR till gamla 6+2 standarden?
Om det gör det, så kan du absolut dra en PCI-E därifrån så du har tre kontakter från nätagget

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kollade manualen för ditt nätagg. Nej, du är inte ute och cyklar. Det följer väl med en kabel för just det ändamålet?

Enligt manualen ska du då använda den plus en vanlig 6+2.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag har aldrig tänkt på det: finns det ens adaptrar från nya +12VHPWR till gamla 6+2 standarden?
Om det gör det, så kan du absolut dra en PCI-E därifrån så du har tre kontakter från nätagget

Fick med en sån kabel till nätagget, en +12VHPWR som delar sig till en klassisk 6+2:a och en nyare variant som bara passar till Nvidas GPUer.

Men blev lite osäker om jag kunde använda båda delar, därav tråden

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kollade manualen för ditt nätagg. Nej, du är inte ute och cyklar. Det följer väl med en kabel för just det ändamålet?

Enligt manualen ska du då använda den plus en vanlig 6+2.

Den och 2 stycken 6+2 menar du? Då det står att GPUn vill ha 3 separata kablar.
Fått i mig någon öl nu med så lite segtänkt.

Permalänk
Medlem

Den och 2 stycken 6+2 menar du? Då det står att GPUn vill ha 3 separata kablar.
Fått i mig någon öl nu med så lite segtänkt.

Nej, den som två och sedan en 6+2

Såhär ser det ut på produktsidan.

Visa signatur