Permalänk

Telia Router wifi hastighet låg

Hej,
jag har fiber in i huset från Telia 250/100. Hastighet mätt med kabel till nära 250. Går in i en ny wifi router från Telia (Sagemcom f@st 5370e). Mäter hastighet med kabel från routern och får runt 220-230 Mbit/s. Jag mäter med bredbandskollen från datorn ( Dell XPS15 9500).

Tar ur kabeln, och mäter hastigheten med wifi uppkopplingen mellan datorn och routern (0,5m avstånd), så kan jag inte få en högre hastighet än ca 100 Mbits/s. Jag har tagit bort alla andra enheter som kopplar upp mot routern och fabriksåterställt routern, men jag får fortfarande låg hastighet. När jag mäter med telefon, över wifi får jag ca 65Mbit/s (lägre som väntat jämfört med datorn).

Jag antar att routern borde kunna ha en högre output wifi-hastighet än 100Mbit/s.

Vilka inställningar kan jag prova att ändra på i routern för att få en högre hastighet?

(Kan också nämna att normalt så är flera enheter uppkopplade i nätverket, som TV boxar, bryggor/förkängare, telefoner,etc. Dock så är för detta test inga enheter inkopplade på wifi nätverket, förutom datorn)

Tack på förhand för hjälpen!

Mvh
Stefan

Permalänk
Medlem

Är det 2.4ghz/5ghz du testar på? Realistiskt sett måste man köra på 5GHz-bandet för att få ut mycket mer än 100mbit/s. Sedan är det väl ingen router i toppklass heller så vet inte om man ska förvänta sig mirakel.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolcat001:

Hej,
jag har fiber in i huset från Telia 250/100. Hastighet mätt med kabel till nära 250. Går in i en ny wifi router från Telia (Sagemcom f@st 5370e). Mäter hastighet med kabel från routern och får runt 220-230 Mbit/s. Jag mäter med bredbandskollen från datorn ( Dell XPS15 9500).

Tar ur kabeln, och mäter hastigheten med wifi uppkopplingen mellan datorn och routern (0,5m avstånd), så kan jag inte få en högre hastighet än ca 100 Mbits/s. Jag har tagit bort alla andra enheter som kopplar upp mot routern och fabriksåterställt routern, men jag får fortfarande låg hastighet. När jag mäter med telefon, över wifi får jag ca 65Mbit/s (lägre som väntat jämfört med datorn).

Jag antar att routern borde kunna ha en högre output wifi-hastighet än 100Mbit/s.

Vilka inställningar kan jag prova att ändra på i routern för att få en högre hastighet?

(Kan också nämna att normalt så är flera enheter uppkopplade i nätverket, som TV boxar, bryggor/förkängare, telefoner,etc. Dock så är för detta test inga enheter inkopplade på wifi nätverket, förutom datorn)

Tack på förhand för hjälpen!

Mvh
Stefan

Hur är wlanet konfigurerat? 802.11n/ac/ax?

Jag testade nu precis från telefonen på mitt wifi (1000/1000 nätanslutning) som är 802.11ac och fick 331Mbit ner och 319 upp så det är absolut möjligt att få bättre hastigheter än de du får nu.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Hej,
Jag körde just ett till test och tog denna info från datorn wifi uppkoppling
SSID: #Telia-39CAD8
Protokoll: Wi-Fi 4 (802.11n)
Säkerhetstyp: WPA2-Personal
Tillverkare: Intel Corporation
Beskrivning: Killer(R) Wi-Fi 6 AX1650s 160MHz Wireless Network Adapter (201D2W)
Drivrutinsversion: 22.180.0.4
Nätverksband: 2,4 GHz
Nätverkskanal: 11
Länkhastighet (mottagning/överföring): 72/144 (Mbps)

Kan man testa och ändra någon config i routern eller datorn.

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen ett SSID som heter: Telia5GHz-39CAD8

Anslut till det istället så ska du se det fungerar bättre.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Att den länkar upp i WiFi 4 ist för WiFi 6 samt på 2.4GHz ist för 5GHz tyder bara på att det är en riktig dynga till router.
Kör den till det den klarar, dvs trådat och köp en AP för WiFi så ska du se att det blir bättre.

Du har ett AX kort i din burk, på det avståndet beroende på kanalbredd borde du länka i åtminstone 600-1200 på en vettig AP beroende på 40/80MHz

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

På 2.4Ghz bandet får man inte ut så hög fart även om n-standarden var ett lyft en gång i tiden och gjorde det mycket bättre. Har man två antenner få brukar man få 40-70Mbit mer eller mindre i genomsnitt. Har man tre antenner får man ännu mer fart men inte så mycket mer, 80-130Mbit vill jag minnas att man kan få ut ungefär. Det är så många andra faktorer som påverkar farten.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009

Därav är det bättre använda 5Ghz om det går, mycket mer fart även om räckvidden blir sämre. Frågan är dom om Telia prylen har 5Ghz, det borde finnas då jag antar enheten inte är så gammal.

Permalänk

Hej,
först tack för alla råd och kommentarer.
Jag körde ett till test (samma förutsättningar) och informationen kom ut lite annorlunda:
SSID: #Telia-39CAD8
Protokoll: Wi-Fi 5 (802.11ac)
Säkerhetstyp: WPA2-Personal
Tillverkare: Intel Corporation
Beskrivning: Killer(R) Wi-Fi 6 AX1650s 160MHz Wireless Network Adapter (201D2W)
Drivrutinsversion: 22.180.0.4
Nätverksband: 5 GHz
Nätverkskanal: 100
Länkhastighet (mottagning/överföring): 433/866 (Mbps)
_________________
Jamzo: Jag har inget specifikt 5GHz nätverk att välja, Jag har bara en SSID. Dock har jag läst att man kan dela upp routern i två nätverk, 2,4 och 5 GHz. Är det en bra idé eller ska man låta routern välja själv.

Jag la märke till att denna gång blev det: Protokoll: Wi-Fi 5 (802.11ac)

Jag har lagt hit lite info (från Sagecom) om routern:
TOP CLASS GIGABIT WIRELESS INTERFACE Sagemcom F@st 5370 offers a superfast ”dual band dual concurrent” and reliable wireless LAN connection to distribute all flows in the whole home.
It includes a full speed 802.11b/g/n interface (4x4) in 2.4 GHz.
It also natively integrates a high speed 802.11ac (4x4) in 5GHz band, with 80MHz channels supported.
To ensure best user experience Wi-Fi software includes automatic channel selection, beamforming and MU-MIMO, precise air scheduling, dual band client management and network statistic and troubleshooting.
It also features high level security up to WPA2, wireless QoS WMM, community Wi-Fi through multi-SSID as well as seamless installation using WPS feature.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att många konsument-routrar är konfigurerade med olika namn på 2.4GHz och 5GHz bandet är den att många enheter helt sonika väljer 2.4GHz bandet över 5GHz bandet av en eller flera skäl. Dels så är radiovågor i 5GHz bandet otroligt mycket sämre på att ta sig igenom väggar och objekt jämfört med 2.4GHz, så när du förflyttar dig till annat rum eller om du har en tjockare vägg mellan din enhet och routern så kommer enheten garanterat växla över till 2.4GHz då den helt enkelt får för svag signalstyrka på 5GHz bandet vilket då resulterar i instabil länk och dåliga överföringshastigheter till sådan grad att 2.4GHz ändå presterar bättre under rådande omständigheter.

Men som sagt, vissa enheter är bara envisa och väljer 2.4GHz över 5GHz trots att du står alldeles intill routern, när det kommer till datorer så går det oftast att göra inställningar under drivrutin för trådlösa nätverkskortet, jag vet att Intel-korten har ett alternativ för frekvensprioritering där man kan sätta 5GHz (ac/ax före b/g/n) som prioriterad och då kommer drivrutiner försöka välja 5GHz så gott det går, och fallerar endast över på 2.4GHz om signalstyrkan blir för dålig på 5GHz. Jag ser att Dell XPS:en som du har kommer antingen med Intel eller Qualcomm wifi-kretsar, men jag kan tycka att även Qualcomm borde ha någon motsvarande inställning för wifi frekvens-prioritet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD