Tekniskt och legalt problem med Ownit - vad göra...?
Hej.
Har flyttat in i en brf-lägenhet där ISP är Ownit, en Inteno EG400 (fiber-Lan/Gateway) sitter uppskruvad på väggen.
Familjen som flyttade ut (bodde här 2017-2024 ) fick denna Inteno uppskruvad i okt 2020 med en fiberdragning som ser för jävlig ut. När Ownit installerade fibern 2020 i fastighetens alla lägenheter var minst 2 av deras Inteno EG 400 defekta redan vid inkopplingen och fick bytas ut enligt brf-föreningen. Den nu avflyttade familjen använde aldrig Ownit då de vid inkopplingen 2020 körde med Comhems bredbandskoax som också finns i huset.
När jag nu flyttade in hade jag beställt Ownit men Inteno på väggen funkar inte (Ingen DHCP), flertal tester har gjorts med Ownit-supporten med samma resultat. Burken ger ingen indikation på broadband och internetsymbolen visar rött, men efter c:a 20 min lyser så broadband upp i grönt men internet visar fortfarande rött. Supportens dom var att Inteno:n var kass.
Ownit vill ha 2000:- + "extra" för att åtgärda "felet", eftersom garantitiden gått ut, föreningens avtal säger dock 15 år på komponenter, men Ownit hänvisar till att jag är slutkund och då gäller inte föreningens garantier med Ownit. Sen vet vi inte heller om det kan vara så enkelt att fibern inte sitter i patchen i källaren någonstans då familjen aldrig använde Ownit, och hur man nu ska kunna bevisa att Intenon varit defekt från början när teknikern då tar med sig den trasiga vid ev besök.
Jag funderar på om man själv kan ta ner Inteno:n och åka till Störmsätravägen (c:a 4km från mig) där dom har sitt kontor och se om man kan testa om den nu är kass.
Någon annan här som har haft samma problem ?.
Jag var tidigare kund hos Internetport med bredband och ip-telefoni som nu skulle ha flyttas över till Ownit, kan kort säga att det är ljusårs skillnad i kundvård och ageranden, Ownit ville bl.a att jag skulle ge betyg på Trustpilot redan vid min beställning, innan jag ens flyttat in.....