Webhallen vill återvända till södra Sverige nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Mitten av Sverige är ändå i höjd med Sundsvall 40 mil norr om Stockholm, så Stockholm är i Södra Sverige ja.

Mitten och mellersta är ju iofs inte samma sak

Skrivet av kamelbarn:

Komplett och webhallen har snarlika utbud, men komplett finns i Norge så de täcker en annan geografisk marknad utöver Sverige. Komplett har till skillnad från Webhallen inte några några fysiska butiker.
NetOnNet har stora lagershop:ar där du kan se produkterna på plats som USP.

Snarlika företag men fokus på olika saker. Att ha ett företag som gjorde allt detta känns mer ineffektivt än att ha separata organisationer som sköter det. Eftersom de har samma moderbolag så använder de säkert samma inkanaler för att handla produkter så den delen bör vara centraliserad redan.

De har redan sagt att de INTE har samma inköpskanal mellan deras bolag. De alla sköter sig själva inom koncernen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mitten och mellersta är ju iofs inte samma sak

Mellersta betyder väl mitt i, så då handlar det väl om söder om Kårböle, eller ytterhogdal.. det verkar råda lite delade meningar om vad som är i mitten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Som någon annan var inne på så måste dom även blir bättre på inredning och produktdisplayer. Kolla bara på bilden i artikeln! Hur inbjudande ser den butiken ut? Massor med tomma ytor och dom enda produkter som går att se är i kartonger. Bortsett från elcyklarna då.

Sen fattar jag inte hur dom tänker kring deras geografiska närvaro alls. 11 st butiker i Stockholm och 1 st utanför? Får jag spekulera vilt så skulle jag tro att t ex netonnet vinner ganska mycket på att ha några lagershoppar även i mindre orter som Sundsvall, Umeå osv. Mina föräldrar vill alltid i-första-hand handla i en butik som man kan åka och lämna in saker till om något skulle gå sönder, och det tror jag inte att dom är ensam om.

Det behöver inte alls ligga super nära, men åtminstone inom köravstånd.

Just det här är den största anledningen till att jag oftast handlar hos NetOnNet, de finns inom en timmes köravstånd i både Västerås och Örebro.
Ibland behöver man saker snabbt!

Det behöver ju inte finnas butiker i varje småstad, men det kan väl åtminstone finnas i de lite större städerna.
Att ha så många butiker i Stockholm känns bara konstigt, även stockholmarna klarar ju av att åka en stund.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Kom tillbaks till Väla vet jag...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Placering är klurigt. Centralt på vissa ställen extrema hyror, dessutom mycket konkurrens. Om det ligger mer glest så roligt för dem som bor där.

Om endast Webhallen Sisjön skulle finnas kvar i Göteborg så skulle jag aldrig besöka den, samma sak är det med Init i Göteborg. Det är för omständligt att ta sig dit. Där Inits problem är att det inte precis går direktbussar från centrum.

För mig är det precis tvärtom. Bara tanken av att ta bilen in till Nordstan av alla ställen gör att jag handlar av någon annan istället. Den i Sisjön var perfekt, lätt att parkera och inte kaos med folk dygnet runt. Även Frölunda Torg var OK eftersom den låg i en lugnare del av köpcentret. Spelar mig ingen roll om det tar längre tid att köra till en butik om det är smidig parkering och inte mitt inne i centrum. Sedan Sisjön stängde har jag nog minskat mina inköp på Webhallen med 60-70%.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

För mig är det precis tvärtom. Bara tanken av att ta bilen in till Nordstan av alla ställen gör att jag handlar av någon annan istället. Den i Sisjön var perfekt, lätt att parkera och inte kaos med folk dygnet runt. Även Frölunda Torg var OK eftersom den låg i en lugnare del av köpcentret. Spelar mig ingen roll om det tar längre tid att köra till en butik om det är smidig parkering och inte mitt inne i centrum. Sedan Sisjön stängde har jag nog minskat mina inköp på Webhallen med 60-70%.

Tar själv hellre en buss/voi/Nextbike in till stan än 3 bussar ut till Sisjön båda vägarna. Så det är inte för alla så att säga

Permalänk
Medlem

Minskade inköp från webbis med typ 95% efter dom lämnade väla. blev netonnet istället.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Ja men då var den i flygstaden som pensionärer bara besöker. Hallarna är annorlunda

Haha, Bor själv på den "rätta" sidan av Nissan och är på flygstaden nästan dagligen. Det finns redan netonnet på den andra sidan så jag tror inte att det skulle gå bra för webbis. Varken på Hallarna eller Flygstaden.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Ja men då var den i flygstaden som pensionärer bara besöker. Hallarna är annorlunda

Igår när jag var på hallarna var det 95% pensionärer och förtroendet för webhallen är förbrukat sen de panikstängde butiken på flygstaden där jag var stamkund och köpte all min elektronik sålänge den existerade.

Finns också netonnet typ mindre än 1km från hallarna nu där man kan handla istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Triangel(e)n eller C i Malmö tack. Inet ligger ju mittemellan vilket är lite drygt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Har inte funnits anledning att köpa hos webbhallen på flera år imo.

De sänkte antalet öppet köp dagar, sådär utbud, subpar hemsida, priser som inte är särskilt vassa, väldigt tråkiga kampanjer.

Vad är vitsen med att ha alla 3, komplett, netonnet och webbhallen?

Så att en vara man vill ha har 3x chans att bli rabatterad. Troligen mer, då rabatter inte alls är nödvändiga ifall endast 1 butik som säljer

Skrivet av Trihxeem:

Triangel(e)n eller C i Malmö tack. Inet ligger ju mittemellan vilket är lite drygt.

Eller något ställe med parkering, iaf 15 minuter så man kan hämta en dator eller något annat stort med bilen.

Men ja, centralt över hyllie/emporia tycker jag.

Permalänk
Medlem

Webhallen har alltid haft bra priser på stora hårddiskar, carvat ut en liten nisch för oss data hoarders, fortsätt med det!

Seagate Exos X18 18TB
- Webhallen: 4199:-
- Inet: 5499:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Mellersta betyder väl mitt i, så då handlar det väl om söder om Kårböle, eller ytterhogdal.. det verkar råda lite delade meningar om vad som är i mitten...

Man får väl hoppas våra myndigheter har rätt iaf

"Svealand (mellersta Sverige) har också mycket skog men även mer jordbruk. Sveriges huvudstad, Stockholm, ligger i mellersta Sverige på östra sidan."

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Vi minns ju hur det gick för dem i Halmstad sist, ena dagen öppen, andra var den stängd utan att butikspersonalen fick veta något typ ...

Ja, jag har inte handlat på Webhallen sedan dess, rätt oseriöst företag.
På Hallarna är nog inget bra läge att sälja dyra IT-prylar, fel demografi.

Permalänk

Hade varit fantastiskt om WH hade återvänt till Malmö. Återlansera butiken på Djäknegatan hade väl varit det naturliga efter stängningen av butiken på Södra Förstadsgatan, men det hade varit väldigt tufft med en WH i Möllevången bland alla dataspelsprogramerande hipsters

Skall WH in på ett köpcenter igen i Malmö så tycker jag att återöppna någon av butikerna i Triangeln eller Mobilia är bättre än den i Emporia.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Förr var webhallen en butik man såg upp till och nästan uteslutande handlade på. Idag efter uppköpet är den helt värdelös i konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får väl hoppas våra myndigheter har rätt iaf

"Svealand (mellersta Sverige) har också mycket skog men även mer jordbruk. Sveriges huvudstad, Stockholm, ligger i mellersta Sverige på östra sidan."

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl....

Sveriges gränser såg ganska annorlunda ut på den tiden Stockholm låg i mitten av eller "mellersta" Sverige. "Och det är viktigt att påpeka att Stockholm på den tiden faktiskt låg mitt i riket. Det medeltida Sverige omfattade ju både det gamla Sverige (alltså utan Skånelandskapen) och dessutom Finland. Mittaxeln i Sverige låg i Mälaren och fortsatte över Åland till Åbo skärgård. Större delen av Norrland var i stort sett obebott – förutom av samer förstås."- https://popularhistoria.se/sveriges-historia/stormaktstiden/s...

Permalänk

Hoppas Webhallen kommer tillbaka till Malmö, vill inte beställa saker där och få dem med posten så de är skadade när de kommer fram, i butiken kan man ser hur kartongen ser ut innan man köper varan, så drygt att skicka tillbaka varor när de inte har en butik man kan gå in i.

Man måste ju arbeta på att komma upp i Level 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Hade varit fantastiskt om WH hade återvänt till Malmö. Återlansera butiken på Djäknegatan hade väl varit det naturliga efter stängningen av butiken på Södra Förstadsgatan, men det hade varit väldigt tufft med en WH i Möllevången bland alla dataspelsprogramerande hipsters

Skall WH in på ett köpcenter igen i Malmö så tycker jag att återöppna någon av butikerna i Triangeln eller Mobilia är bättre än den i Emporia.

Mobilia är för långt bort från centrum enligt mig.... närmare gustav och inet hade varit bättre xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

En butik på Hallarna i Halmstad skulle nog vara bra. Nära E6an och det är ganska mycket folk där dagligen.

Köpte ganska ofta när de låg på Flygstaden, men är väldigt mycket pensionärer där. Hallarna passar bättre, men det finns nu Kjell.com och Classe samt elgiganten phone house. Kanske blir lite konkurrens

Permalänk
Avstängd

Har helt slutat att handla på Webhallen då det jag will köpa finns billigare på annat håll.

Permalänk
Medlem

Om Webhallen vill det så är det bara att hyra en lokal och sätta igång, men eftersom det skrivs en artikel om det så luktar det mer snack än verkstad.

Permalänk
Medlem

Webhallen finns ju för närvarande endast i södra sverige. Ingenting norr om uppsala.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Själv så hoppas jag på att de expanderar så väl södra sverige men även någon butik norröver.
Men butiksconceptet behöver uppdateras rejält, som det ser ut idag så känns det mer som en gammal "teknikmagasinet" än nåt annats.
Hemsidan behöver moderinseras, in med en riktigt bra datorbyggare/konfigurator och inte bara "premades"

Jag anser att man behöver bli lite professionella i hur man exponerar och tar hand om butiksdelen av webhallen, så många butiker där man händer upp fina tv apparater på väggarna men bredvid så händer en kasst häng skarvdosa dingladnes från taket med elkablar inkopplade från tv apparaterna, det känns rätt amatörmässigt ut.

Jag tycker det är kul att se att man vill visa många varugrupper, men för att vinna tillbaka mer "gamers" Så behöver man nog har mer yta dedikerad till just gaming produkter för så väl "känn och klämm" men efter för att visa de på ett bra sätt, idag så är det mest Lego/brädspel/vitvaror i många butiker, eller "tomma ytor".

Webhallen behöver i mina ögon även bryta sig ur det EVIGA kampanjandet som sker i denna "sfär", visst är det kul med melems grejer, men det är ju konstat kampanj på nåt, på en ytters personlig nivå så skulle jag vilja se färre men värre kampanjer så man faktiskt höjer lite på ögonbrynen när man ser på kampanjen, idag så är det så mycket kampanjer från alla aktörer så man gäspar mest när man ser vad som görs där ute.

Missade en mening om hemsidan
Permalänk

Vi behöver en Webhallen i Munkebäcksområdet i Göteborg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Detta var ju intressant!

Precis som att dem kollat på min kundundersökning jag gjorde förra veckan där jag framförde att en butik i Jönköping hade varit najs 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Glöm inte fylla i deras medlemsenkät om man vill påverka Den skickades på mejl för inte så länge sedan.

Skrivet av Steefzar:

Detta var ju intressant!

Precis som att dem kollat på min kundundersökning jag gjorde förra veckan där jag framförde att en butik i Jönköping hade varit najs 😂

På tal om enkäten, har ni fått era 150kr rabattkod än? Imorgon är sista dagen dom lovade utskick innan, hoppas verkligen att den inte buggat ut för mig när jag fyllde i.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | 32GB DDR4 | Asus TUF RTX 3080ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

På tal om enkäten, har ni fått era 150kr rabattkod än? Imorgon är sista dagen dom lovade utskick innan, hoppas verkligen att den inte buggat ut för mig när jag fyllde i.

Nej jag har inte heller fått någon än 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Placering är klurigt. Centralt på vissa ställen extrema hyror, dessutom mycket konkurrens. Om det ligger mer glest så roligt för dem som bor där.

Om endast Webhallen Sisjön skulle finnas kvar i Göteborg så skulle jag aldrig besöka den, samma sak är det med Init i Göteborg. Det är för omständligt att ta sig dit. Där Inits problem är att det inte precis går direktbussar från centrum.

När jag inte bodde exakt mitt inne i stan, så var Sisjön det absolut bästa stället imo. Perfekt efter jobbet när man kör hem, gratis parkering direkt utanför.

Skulle man köra bil till frölundatorg, domkyrkan, eller t.ex. Nordstan där webhallen ligger nu, det är såpass illa att jag hellre skiter i att besöka dem med bilen.

Kollektivtrafiken till sisjön är dock helt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

På tal om enkäten, har ni fått era 150kr rabattkod än? Imorgon är sista dagen dom lovade utskick innan, hoppas verkligen att den inte buggat ut för mig när jag fyllde i.

Skrivet av Steefzar:

Nej jag har inte heller fått någon än 🤔

Den kom idag för mig