Frameworks laptops kommer till Sverige i juni

Permalänk
Melding Plague

Frameworks laptops kommer till Sverige i juni

I samband med lanseringen av Framework Laptop 13 med Ultra Core-processorer ska datorerna lanseras i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig nyhet, jag gillar verkligen deras koncept.

Permalänk
Medlem

Najs.

Specmässigt känns det väl som att tenderar släpa efter något (är nog naturligt för en mindre aktör sådär), men själva konceptet med modularitet och reparerbarhet är ju fint.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gillar också konceptet.
Alla mina laptops har alltid varit i mycket gott skick även efter flera år, så det tar emot att behöva byta varje gång endast pga processor och grafikkort.
Så detta kan nog bli nästa och se hur det går

Permalänk

Äntligen!!!

13,5 tums laptoparna får även en ny skärm med lite högre upplösning, 120 Hz och rundade hörn.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att man kan välja svensk/nordisk layout på tangentbordet då också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kul men samtidigt, Intel-CPU året 2024.
Kunde lika gärna stått Pentium 4 mobile med speedstepping.

Kunde åtminstone vara AMD men helst utav allt nya Snapdragon så man kan få prestanda och batteritid samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Najs.

Specmässigt känns det väl som att tenderar släpa efter något (är nog naturligt för en mindre aktör sådär), men själva konceptet med modularitet och reparerbarhet är ju fint.

Vadå, är Ultra Core 1 redan gammalt?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sidde:

Kunde åtminstone vara AMD men helst utav allt nya Snapdragon så man kan få prestanda och batteritid samtidigt.

Man kan ju hoppas att Framework kommer erbjuda variant med Snapdragon X Elite lite senare i år. Hade verkligen varit trevligt!

Permalänk
Medlem

Trevligt. Hoppas att det går bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en linux-review på Swec 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Finns även tillgänglig med AMD Ryzen 7040 enligt artikeln så finns något för alla

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du kan välja AMD på den utan problem... https://frame.work/products/laptop-13-gen-amd/configuration/n...

Permalänk
Medlem

Nu använder jag väldigt sällan laptops men tycker det är bra att de visar att det går att bygga uppgraderingsbara laptops så att det mer eller mindre blir obligatoriskt att laptops går att uppgradera.

Sedan att det går att uppgradera från en processor/grafikkortsgeneration till nästa. Utan det vore kanske relevant först ca 5 år senare att få fräsch arkitektur under huven

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Finns även tillgänglig med AMD Ryzen 7040 enligt artikeln så finns något för alla

Skrivet av dlq84:

I swec-artikeln står det bara om den äldre 13” för AMD. Men på frameworks sida ser jag att det även finns för nya:

” For those of you who prefer AMD processors, we’re introducing new configurations of Framework Laptop 13 DIY Edition with AMD Ryzen 7040 Series processors that use the new 2.8k display and webcam along with our high-capacity 61Wh battery. ”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Något för alla. Förutom alla som kör eller vill köra ARM

Permalänk
Snusfri

Trevligt.
Vad ligger vikten på på dessa laptops?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

I swec-artikeln står det bara om den äldre 13” för AMD. Men på frameworks sida ser jag att det även finns för nya:

” For those of you who prefer AMD processors, we’re introducing new configurations of Framework Laptop 13 DIY Edition with AMD Ryzen 7040 Series processors that use the new 2.8k display and webcam along with our high-capacity 61Wh battery. ”

Ja, det var lite klumpigt formulerat, den gamla modellen finns kvar med 13th gen intel och amd 7040 till reducerat pris, men som du märkte finns 7040 även i nya modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Något för alla. Förutom alla som kör eller vill köra ARM

Tänkte att jag kör en klassisk svensk inkludering 😌

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av THB:

Trevligt.
Vad ligger vikten på på dessa laptops?

1,3 kg för Framework 13.

Permalänk
Medlem

Önskar dom hade typ en buildment option, det hade varit coolt.
så man kan dela upp delar i paket och på så vis "delbetala" medans man bygger sin egen.

Månad 1 får du moderkortet och expansion kort. så kan du börja använda datorn antingen i lianli chassiet eller egen-printat.
Månad 2 kanske du får bottendelen av chassit och batteri
Månad 3 wifi antenner, och ovandelen+skärm

som det är nu är det allt på en gång eller bygga själv nu också men då får man köpa delarna manuellt, lite i taget.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Fast Meteor Lake är väl en ganska bra CPU? Intel 4-nod osv?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Önskar dom hade typ en buildment option, det hade varit coolt.
så man kan dela upp delar i paket och på så vis "delbetala" medans man bygger sin egen.

Månad 1 får du moderkortet och expansion kort. så kan du börja använda datorn antingen i lianli chassiet eller egen-printat.
Månad 2 kanske du får bottendelen av chassit och batteri
Månad 3 wifi antenner, och ovandelen+skärm

som det är nu är det allt på en gång eller bygga själv nu också men då får man köpa delarna manuellt, lite i taget.

Det är väl bara att börja beställa

https://frame.work/marketplace/parts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Det är väl bara att börja beställa

https://frame.work/marketplace/parts

Jo, det var det jag sa, men önskar att det fanns färdiga uppdelade paket, eller grupperingar. vad du nu vill kalla det. så slipper man göra en checklista.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

OMG ÄNTLIGEN. Jag har väntat med att uppgradera från min XPS13 sen framework lanserades i Europa. Dags att fundera på konfi

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo, det var det jag sa, men önskar att det fanns färdiga uppdelade paket, eller grupperingar. vad du nu vill kalla det. så slipper man göra en checklista.

Fegis 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast Meteor Lake är väl en ganska bra CPU? Intel 4-nod osv?

"28 W while its maximum Turbo power consumption is supposed to be within 115 W. A powerful cooling solution is a must for any system powered by this chip."

Det är åtminstone 15-20w för mycket som bas. Och det där turboläget för att få ut prestanda gör ju att de fortfarande blir väldigt väldigt varma. Som sagt: Pentium 4 Mobile med Speedstepping...

Det är en 2-3x för hög strömförbrukning för året 2024 om vi pratar "ultrabooks".
Nu när Qualcomm-CPUerna börjar komma in i normala laptops under hösten kommer det ju vara mer effektivt att köra dessa och emulera x86-koden än att köra samma program på Intel-cpuerna.
Och då verkar ändå inte Qualcomm vara ifatt Apple.

Edit: Om intels aktiekurs var lika heta som deras CPUer kanske det skulle sett bättre ut för det företaget

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vadå, är Ultra Core 1 redan gammalt?

Det är det väl inte, men det är också preorder. Jaja, de är väl skapligt i fas just nu (inte riktigt, men ja).
Jag skulle förstås hellre sett att Core Ultra var ute och då hellre att Snapdragon Elite X var preorder.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Undrar om det här kan vara något för lite större företag samt kommuner o regioner som faktiskt har it-avdelningar och miljömål?