Årets bästa soundbar – vi väljer favoriterna

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dem8n:

Vart tog Sonos vägen i testet?
Helt okej priser för vad man får, Samsung har aldrig lyckats få till det, Sony får till det men är deras ständigt nya kompatibla med deras äldre så det går att bygga ut långsamt till att täcka hela hemmet?

Sonos gör bra grejer, gillar deras Arc tillsammans med Era. Tyvärr får de ta plats på en annan lista eftersom Arc inte släpptes i år. Men den är en bra produkt.

Gällande Sonys system är subbarna och surround-högtalarna kompatibla med denna generation samt den förra som släpptes för ett par år sedan. Jag hoppas dom låter den samexistera även med nästa generation. Deras nyare A/V-receiver är kompatibel med de trådlösa enheterna så hoppas de har för avsikt att låta de existera som en form av ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det var en miss från mitt håll, bilden korrigeras så fort vi kan. Det är inte ett regelrätt test, mer en genomgång av utbudet av årets modeller.

Ingen som är morgonpigg på redaktionen att fixa bilden?

Kanske ska förtydliga att det är en kort sammanfattning av nya limpor för 2024 och de flesta andra tillverkare som Sonos mfl inte har släppt något nytt under de första fem månaderna 2024..

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Sonos gör bra grejer, gillar deras Arc tillsammans med Era. Tyvärr får de ta plats på en annan lista eftersom Arc inte släpptes i år. Men den är en bra produkt.

Gällande Sonys system är subbarna och surround-högtalarna kompatibla med denna generation samt den förra som släpptes för ett par år sedan. Jag hoppas dom låter den samexistera även med nästa generation. Deras nyare A/V-receiver är kompatibel med de trådlösa enheterna så hoppas de har för avsikt att låta de existera som en form av ekosystem.

Tack för infon. 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agneroc:

Har haft några soundbars genom åren men aldrig blivit nöjd. Kör numer på separata stereohögtalare bara, bookshelf på stativ på varsin sida tv:n (trådlösa KEFs) Kanske inte lika bra filmljud som en bra soundbar men det är nära, mycket bättre ljud för musik imo.

Musik är imo soundbars Akilleshäl, har själv haft alla möjliga olika ljud-setuper över året (5.1 med bookshelf, 5.1 med golvare, 3.1 med både golvare och bookshelf, och nuvarande 2.1) och min erfarenhet är att soundbars är helt ok och en bra lösning för många när det kommer till TV/film/spel-ljud, men i princip alla jag har hört låter rätt illa när det kommer till musik. Är något med stereo-bilden och antaligen all bearbetning av ljudet, som gör att det inte kan ersätta traditionella stereo högtalare.

Permalänk
Medlem

Behövde en soundbar tillfälligt för att få något bättre än TVns ljud samt något som lillan inte kan dra sönder så fick bli JBL SB270 på rea för under 2000kr. Men kan inte säga att jag är speciellt nöjd, basen är extrem och kan inte sänkas samt att högtalarsystemet kommer aldrig ihåg vald ljudprofil utan måste ställas in varje gång man sätter på den. Ljudet är dock inte dåligt, snarare bra skulle jag säga.

Men det kanske inte går att få något dugligt för 2000kr?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har en Sony HT-A9000 med den stora subben, riktigt bra det är nice med 120Hz också för PS5an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Har haft några soundbars genom åren men aldrig blivit nöjd. Kör numer på separata stereohögtalare bara, bookshelf på stativ på varsin sida tv:n (trådlösa KEFs) Kanske inte lika bra filmljud som en bra soundbar men det är nära, mycket bättre ljud för musik imo.

Kör med golvare (Dali 450) vid min TV, tycker det är svårslaget i kvalitet för olika källor

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har en Sony HT-A9000 med den stora subben, riktigt bra det är nice med 120Hz också för PS5an.

Köpte A5000 för halva priset på Black Friday senast. Och fick tag i lilla subben på outlet hos Elgiganten för 1990.
Subben var det inte tänkt att jag skulle köpa, men för det priset kände jag mig tvungen att slå till. Ångrar det inte för det är riktigt bra tryck i den.
Nu försöker jag hitta bakhögtalarna också för ett bättre pris. Hade lite förhoppning att dom skulle reas nu när ny generation limpor kom. Men så lär det inte bli om dom nu ska samexistera.

Permalänk
Medlem

Det finns en kung bland Soundbars som ingen av dessa kommer i närheten av;
Nakamichi DRAGON

Den kan t om tävla med en "riktig högtalar-setup".

Utöver det får jag hålla med om att Sony gjorde något helt fantastiskt med HT-A9 och det är intressant att de faktiskt fortsätter utveckla den delen. Helt klart ett vinnande koncept hur man skapar en ljudbubbla utan att rummet eller att placering av högtalarna behöver vara optimala för att få ut något ur dem. Att de även är platta och kan väggmonteras är ännu ett steg framåt \m/ (Uppföljaren Quad alltså, inte ht-a9 som är runda).

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Necrophor:

Det finns en kung bland Soundbars som ingen av dessa kommer i närheten av;
Nakamichi DRAGON

Den kan t om tävla med en "riktig högtalar-setup".

Utöver det får jag hålla med om att Sony gjorde något helt fantastiskt med HT-A9 och det är intressant att de faktiskt fortsätter utveckla den delen. Helt klart ett vinnande koncept hur man skapar en ljudbubbla utan att rummet eller att placering av högtalarna behöver vara optimala för att få ut något ur dem. Att de även är platta och kan väggmonteras är ännu ett steg framåt \m/ (Uppföljaren Quad alltså, inte ht-a9 som är runda).

Ja, kan bara hålla med, tyvärr är den ruskigt dyr att importera.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

Har en Sony HT-A7000 som jag i det stora hela är nöjd med (även om det första exemplaret fick reklameras efter något år). Kommer nog komplettera med sub och surroundhögtalarna under någon reaperiod framöver.

Permalänk
Medlem

Jättebra skrivet
Intressant läsning
Tur att du skrev hur lång tid det tog att göra artikeln. Jag trodde att du gjorde den på en eftermiddag😂
Bra jobbat 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har en Sony HT-A7000 som jag i det stora hela är nöjd med (även om det första exemplaret fick reklameras efter något år). Kommer nog komplettera med sub och surroundhögtalarna under någon reaperiod framöver.

Sub är guld
Jag har en svs sb 2000 pro i ett litet vardagsrum overkill jag vet men känslan när basen jobbar... Går inte att beskriva i ord
Go get one asap

Permalänk
Medlem

Lite intressant detta, man har inga problem att lägga 15k och uppåt på en tv men ljudet får inte kosta mer än 5k max.
Bra bild och bra ljud går ju ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag köpte ett HT-A9 system nu när det ersattes av uppföljaren QUAD, finns några ex kvar lite varstans till vettigt pris. Uppgraderade från en LG SJ9 Dolby Atmos Soundbar från 2017 som då var toppmodell.
Du missar mycket av Dolby Atmos upplevelsen utan surround högtalare. Rekommenderar dig att köpa surround högtalare till din limpa eller ännu bättre, försök hitta ett HT-A9 system begagnat eller nytt. Det är ett rejält kliv uppåt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Bra inspo i min jakt på en bra soundbar åt päronen!

Permalänk
Medlem

Bose Soundbar 900 här (hade 700 tidigare men den behöll exfrun) + Bass Module 700 och surroundhögtalarna.

Soundbaren utan baslåda är riktigt riktigt bra, den enda soundbaren som inte lät platt och burkig i mina öron. Efter att ha skaffat baslådan så låter det fantastiskt. Är galet nöjd hur bra suben låter, riktigt tight och djup, binder ihop hela ljudbilden.

Provade för skojs skull koppla in min stereoanläggning (stereostärkare + Canton 509.2 DC) och jämförde mot enbart soundbaren. Blev mäkta förvånad att det i mitt tycke inte lät bättre, alls faktiskt.

Inte alla som gillar Bose, men jag är sjukt nöjd speciellt efter att ha skaffat suben (den värmer själen så pass att jag funderar på att köpa en till)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför man skaffar sig en soundbar om man inte måste pga platsbrist. Vanliga högtalare, även relativt billiga sådana, tycker jag ger överlägset bättre ljud. Alla soundbar jag har hört har låtit plastigt i jämförelse.

Vi har en äldre Boombox från 70-talet som kan delas upp till att bli 2 mindre högtalare med förstärkare i mitten och ljudet är magiskt. Ser rätt snyggt ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Själv funderat jag på en Creative Stage Air V2 för 499:- att ha till datorn. Lite kontrast.

Själv kör jag med Argon Audio Forte A5 plus en sub till datorn. Det är dock lite overkill kanske och mest ett resultat av att två lägenheter blev en.

Har en Sony HT-ST5000 soundbar med tillhörande sub till TV:n och den är jag mycket nöjd med!

Skrivet av Sienar:

Jag kan inte förstå varför man skaffar sig en soundbar om man inte måste pga platsbrist. Vanliga högtalare, även relativt billiga sådana, tycker jag ger överlägset bättre ljud. Alla soundbar jag har hört har låtit plastigt i jämförelse.

Vi har en äldre Boombox från 70-talet som kan delas upp till att bli 2 mindre högtalare med förstärkare i mitten och ljudet är magiskt. Ser rätt snyggt ut med.

Tjejer. Tjejer är anledningen till att man inte får ha stora högtalare i vardagsrummet.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedicMan:

Lite intressant detta, man har inga problem att lägga 15k och uppåt på en tv men ljudet får inte kosta mer än 5k max.
Bra bild och bra ljud går ju ihop.

Prioriterar precis tvärt om, tyckte 10k för TV var dyrt men spenderar gladeligen mer för bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Tjejer. Tjejer är anledningen till att man inte får ha stora högtalare i vardagsrummet.

Heh.

I mitt senaste förhållande var det som tur var inget problem i alla fall :P.

Sen behöver inte högtalarna vara stora. Mina två högtalare är ca 35cm höga, 25cm breda. Kör dem långt under sin maxvolym och fortsätter bli imponerad.

Som sagt, aldrig hört en soundbar som låter ens i närheten lika bra. Kanske ca 30% av ljudkvalitén, om det hade att mäta den subjektiva upplevelsen på ett sånt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Någon som vill ha en kompakt och enkel lösning som låter bra? Sennheisers ambeo ska inte vara så tokiga och ligger runt 25.

Inte alla som vill ha 5,7,11 eller 13 högtalare i vardagsrummet.

Sennheiser 👍😎

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Gav 8200kr för JBL 1300 riktigt fint ljud i den. Mkt nöjd

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrfish:

Soundbar var inte aktuellt här för då blev det mindre plats till prydnadssaker på tv-bänken

Två lagom stora bokhyllehögtalare är ganska lättplacerade om man har en bred tv-bänk. I vårt fall är det fyra meter eftersom den täcker hela väggen där tv-bänken står.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Soundbar var inte aktuellt här för då blev det mindre plats till prydnadssaker på tv-bänken

Två lagom stora bokhyllehögtalare är ganska lättplacerade om man har en bred tv-bänk. I vårt fall är det fyra meter eftersom den täcker hela väggen där tv-bänken står.

Prydnadssaker på TV-bänken... Kan bara beklaga :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja, kan bara hålla med, tyvärr är den ruskigt dyr att importera.

<Uppladdad bildlänk>

Såg ett erbjudande förut där man kunde fått den för 35k här i Sverige, dock aldrig sett något liknande igen, riktigt synd faktiskt då jag tror den skulle slå bra i Europa trots en hög prislapp (för att slippa importavgifter) då det är den enda soundbar som kommer i närheten av att matcha "ett riktigt ljudsystem" \m/

Skrivet av person:

Gav 8200kr för JBL 1300 riktigt fint ljud i den. Mkt nöjd

Det var ett ruskigt bra pris på den! Testade Samsungs värsting förut och var inte alls nöjd med ljudet när det inte var optimerat för en sådan, dvs jäkligt bra ljud ut. Stereo och "sämre mixat ljud" lät faktiskt värre än ett par Audio Pro T14. Men hade jag sett denna värsting från JBL hade jag definitivt slagit till för att testa den! Gillar idén med avtagbara högtalare som surround när man vill/behöver dem eller låta dem sitta kvar som en del av soundbaren i alla andra lägen för att få en bredare ljudbild \m/

Nu äger väl iofs Samsung även JBL (och en drös med andra märken), så vet inte om ljudbilden eller hur de projicerar ljudet är speciellt olikt varandra.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hade möjligheten att köpa en Bluesound pulse+ soundbar av en kompis för 4k, nypris 12ish på hifi klubben och med garanti kvar så slog till då högtalarna till Samsungs the frame lämnar jäkligt mkt att önska.

Läst att en del har haft problem med den men har funkat prickfritt his mig vad gäller setup, anslutningar, appen osv.

Tycker den jobbar väldigt kompetent och hade jag inte bott i parhus hade jag letat upp en beggad bas och bakhögtalare i tillägg - men orka grannosämja...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd med min Yamaha surround 5,1 den räcker med råge hela paketet för runt 6000 kr

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu äger väl iofs Samsung även JBL (och en drös med andra märken), så vet inte om ljudbilden eller hur de projicerar ljudet är speciellt olikt varandra.

JBL, Revel etc. har länge varit under samma ägar-grupp (HK) och trots det har processen hur de utvecklar högtalare och vad de aspirerar att uppnå varit vilt skilda. Exv Revel dubbel-blind testar alla deras högtalare och i utveckling så ska de mäta så bra som möjligt (till skillnad från JBL) vilket medför att även deras billigaste högtalare är väldigt kompetent.

Samsung har tillverkat soundbars länge och så vitt jag vet är de kompetenta, så har det varit skillnad på JBL och samsung's soundbar innan förvärvet kommer det troligtvis fortsätta även nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Insteg: 5000 kr 😆

Större: 17 000 kr 😂

Störst: 30 000 🤣

Tror min soundbar från Samsung kostade runt 3000 och det var en rejäl uppgradering från tvns inbyggda högtalare. Vem köper egentligen soundbar för 30 000? En total audiofil?

Edit: Inte för att framstå som otrevlig, men den här jämförelsen flög verkligen långt över huvudet på mig och vad jag kan tänka mig många andra vanliga konsumenter.

Så fort man ger sig in i ljudvärden så upptäcker man att 30 000kr är priset på en gedigen förstärkaren.

Dali Kore högtalare 1 059 996kr
[url=https://www.hifiklubben.se/nad-m66-forforstarkare/nadm66si/?q=m6
https://www.hifiklubben.se/nad-m23-effektforstarkare/nadm23si...

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3