Laptop med AR-glasögon i stället för skärm kan nu förbeställas

Permalänk
Melding Plague

Laptop med AR-glasögon i stället för skärm kan nu förbeställas

Snart kan amerikaner jobba på en 100 tum stor skärm i en flygstol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En fördel till är att andra inte ser vad man jobbar med på resande fot.

Jag tycker det är en intressant framtidsvision. Det som till stor del konkurrerar ut dessa lösningar för resande fot är att man mer kan jobba distans. Det blir då att lösningen ska vara så bra så man kan jobba +40h i veckan och prestera bättre än om man hade vanliga skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Främst riktar sig Spacetop G1, som datorn kallas, till professionella som ofta jobbar på resande fot. Den är utrustad med 16 gigabyte RAM och har 128 GB lagringsutrymme.

How to know your user base - Eragon Edition

Intressant produkt, kan bli bra.
Särskilt gillar jag att man skippar Windows...

Edit*
Vänta - det blir bättre

Skrivet av SpaceOS:

SpaceOS is built for the modern Web, so anything you do on the Web, you can now do - in space

Man måste alltså ha nätverkstillgång, vilket är vanligt på flyg och vi alla vet hus mycket proffsen använder Google Docs

*
Och batteriet är på hela 60W...

Size & Weight

Fits a standard laptop bag with the glasses safely stored in hardcover.

Min height

0.51 inches (1.3 cm)

Max height

2.44 inches (6.2 cm)

Width

11.81 inches (30.0 cm)

Depth

9.09 inches (23.1 cm)

Weight

3.08 lbs (1.4 kg)

Glasses weight

0.18 lbs (85gr)
Chip

Platform

Qualcomm Snapdragon QCS8550

CPU

KRYO

GPU

Adreno 740

AI

Dual eNPU V3, 48 INT8, 12 FP16 TOPs
Memory & Storage

Memory

16 GB LPDDR5

Storage

128 GB UFS3.1 (102 GB available)
Battery & Charging

Up to 8 hours of battery for a full day of productivity.

Battery

60W

Peripheral ports

2x USB-C up to 10 Gb/s

Charge time

From 0% to 85% in less than 2 hours

Power adapter

Dual Port USB-C
Up to 63W, 110V/220V
Glasses

Crystal clear text rendering fit for a full day of use.

Type

2X OLED display panels

Pixels

1920x1080 pixels per eye

Refresh rate

90Hz

Field of view (diagonal)

50°

Pixels per degree (PPD)

42 pixels

Custom prescription lenses

-8.00D to +6.00D
Audio

glasses speakers

2X open-ear speakers

Base speakers

6W stereo

Microphone

Optimized for online meetings
Connectivity

Wi-Fi

Wi‑Fi 7 (802.11abgn/ac/ax/be)

Bluetooth

Bluetooth 5.3

5G

5G/LTE NR Sub-6

Webcam

Up to 5MP (2592x1944 pixels)

SIM

eSIM, Nano-SIM card slot
Keyboard & Trackpad

Keyboard

79 keys, full-sized us keyboard

Supported languages

English

Trackpad

With multi-touch gestures
135 mm (5.31’’) x 85.5 mm (3.36’’)
Mini-display

Type

Full color OLED

Pixels

262x928 pixels
Temperature

Operating temperature

50° to 95° F (10° to 35° C)

Storage temperature

14° to 113° F (−10° to 45° C)

specs
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intressant idé helt klart, kan se företag investera i nåt sånthär så de inte behöver lika mycket kontorsutrymme tex, så definitivt något de kan spara in på med dem, blir spännande att se hur denna typ av plattform kommer användas framåt och om det blir en stor grej eller ej.

Permalänk
Medlem

ARM är ju ett annat plus i rockärmen (synd att det inte är senaste snapdragon dock)

Permalänk
Medlem

Teknologin är inte där än för de glasögonen ska vara bra.
Om de inte lyckats hoppa fram massa år framför alla andra stora bolag som lagt miljontals på utveckling av detta

Permalänk
Medlem

Om glasögonen var bra på riktigt så hade det varit mer intressant att ha den till en mobiltelefon. Varför ska jag ha deras åbäke som vägde 1,4 kg när jag har bättre processor i telefonen?

Utveckla en bra office app istället och para med glasögon och valfritt bt tangentbord. Då snackar vi!

(Och 1080 per öga? Tror de att man kan jobba effektivt med den låga upplösningen?)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bra eller inte bra. Det är så här framtiden ser ut.
Vi har alla sett löjliga spionglasögon osv i filmer och serier.
Det som gör dom löjliga är att vi är inte där, än.
Det kommer.

En grej med dessa glasögon som komma skall som kommer vara alla till nytta är att dom kommer justera ens synfel automatiskt och agera solglasögon vid behov.
Bara det är en fantastisk grej.
Lägg då till allt annat som att automatiskt översätta text, se film, surfa och jobba.

Det kommer ta tid för först ska tekniken finnas, bli liten nog, energivänlig och billig nog för gemene man.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om glasögonen var bra på riktigt så hade det varit mer intressant att ha den till en mobiltelefon. Varför ska jag ha deras åbäke som vägde 1,4 kg när jag har bättre processor i telefonen?

Utveckla en bra office app istället och para med glasögon och valfritt bt tangentbord. Då snackar vi!

(Och 1080 per öga? Tror de att man kan jobba effektivt med den låga upplösningen?)

Ja, varför skulle inte 1080 räcka? Du kan säkert komma på lika många områden där det räcker som att det inte räcker om du tänker på det ordentligt. Dom är inte för allt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Alltså det här är coolt, men... Hur mycket vikt/tjocklek behövs för att ha en normal skärm också? Känns som fördelarna att ibland kunna använda skärm är rätt stora och nackdelarna rätt små. Men en vanlig laptop + glasögon är ju inte lika coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, varför skulle inte 1080 räcka? Du kan säkert komma på lika många områden där det räcker som att det inte räcker om du tänker på det ordentligt. Dom är inte för allt.

Men de är till den professionella användaren som lär titta mycket på text.

Text har en tendens att vara väldigt beroende av PPD och 1080 är nog i det lägsta laget...

Edit*
Om det däremot varit en rgb-drypande r***-maskin så hade 1080 varit mer än tillräcklig men nu var det inte den kundbasen man valde att sikta på...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

De där är ju inte så dumt ser ut som mer bekvämare att ha på sig än "Apple Vision Pro". Smidigare och säkert lätt att förvara i väskan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, varför skulle inte 1080 räcka? Du kan säkert komma på lika många områden där det räcker som att det inte räcker om du tänker på det ordentligt. Dom är inte för allt.

Varför det inte skulle räcka? Är ju bara att testa valfri som finns med den upplösningen och börja läsa text.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kan inte fatta att jag är den första som skriver det men...Porr. Porr överrallt.

Permalänk
Medlem

@ojz0r Tehe; Avskrivningsrättigheter, verksamhetssyfte, verklighetstillgivelse samt frånkänningskapacitet.

There are also so-called 'fly-over states', by meanies unsure of where the black hills may have been water-blasted.
Samma kontinent som gyllene budord lär ha begravts nånstans; they might still be lookin'.

Permalänk
Medlem

Upplösningen är på skrattretande 1080p, och de har mage att kalla detta för "100 tum".

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Upplösningen är på skrattretande 1080p, och de har mage att kalla detta för "100 tum".

Upplösningen har inget med hur många tum bilden är på...
Jag spelade på en 32 tums tv med upplösningen 320x240. Var fortfarande 32 tum

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En PPD på 42 låter ju rätt bra. Tills man inser att det är baserat på en FOV på 50 grader (diagonalt) som inte låter lika bra.

Men sure, man behöver ju inte mer för att kika på word dokument eller PP presentationer.

Permalänk
Medlem

Bra början, det måste ju börja någonstans.
Spola fram några år så har alla datorn kopplad till hjärnan, linser med skärmar, och trådlös kommunikation istället för att behöva prata.

Permalänk

Samsung borde göra DEX VR, med skärmarna från ces. Lägg till ett BT tangentbord med styrplatta, koppla in i Samsung-mobil, surfplatta (och kanske om dom kan i deras copilot+datorer).
Dom behöver inte vision pro nivå på see-thru, då syftet främst är arbete.
Skulle dom kunna bygga en skärm-splitter för minst 2 glasögon, så skulle det också kunna bli en tv-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag kan inte fatta att jag är den första som skriver det men...Porr. Porr överrallt.

Jobbigt för Nate Dog!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag hade inte sagt nej till något liknande för "titta på film på tåget/bussen/flyget". Tänk en liten enhet stor som en modell XL mobil, kanske upp till 2-4ggr så tjock. Så en fetare powerbank ungefär. Med några få knappar på typ upp-ner-vänster-höger-OK; jämför med en appleTV fjärr eller sådär. Å så bara koppla en sladd till den enheten till ett par VR/AR glasögon som enbart agerar display för att titta på filmer/serier man sparat på enheten medan enheten i sig är den som gör allt jobb (=minimal vikt på glasögonen). Det hade vart najs!

Permalänk
Medlem

Inget för mig med -6,4 i syn fel man får vänta så fixar dom de med.
En intressant lösning om de fungerar bra. Sweclokers får väl testa den när dom får chans för de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Inget för mig med -6,4 i syn fel man får vänta så fixar dom de med.
En intressant lösning om de fungerar bra. Sweclokers får väl testa den när dom får chans för de

Läste du fel? De täcker ju -8 till +6

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Kul idé, men det känns som om de skjuter sig själva i foten rätt rejält.
- Eget OS = många användare trillar bort
- 128 gb ssd = många trillar bort
- 1080p = många trillar bort

Enda som jag kan ge tummen upp för är prislappen. Den är inte helt idiotisk som vissa konkurrenter (sneglar på dig Apple).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tänka mig att detta kan vara bra också om man jobbar med sin dator på publik plats med hemlighetr som man inte vill visa på en skärm offentligt.

Eller porr så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Upplösningen har inget med hur många tum bilden är på...
Jag spelade på en 32 tums tv med upplösningen 320x240. Var fortfarande 32 tum

Vet att du skämtar, men det är just grejen. Var hittar du en så stor skärm med så dålig upplösning? Att kalla det för 100 tum är ju totalt falsk marknadsföring, då skärmen för det första är virtuell, och för det andra så får det att låta som att det är nåt bra, för att dölja att upplösningen är då dålig.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Vet att du skämtar, men det är just grejen. Var hittar du en så stor skärm med så dålig upplösning? Att kalla det för 100 tum är ju totalt falsk marknadsföring, då skärmen för det första är virtuell, och för det andra så får det att låta som att det är nåt bra, för att dölja att upplösningen är då dålig.

Skämtar inte och det är en helt ny teknik(en bärbar utan skärm) så vänta ett par år så får du dina 24k i upplösning. Upplösning är inte allt och det fungerar förvånansvärt bra med lägre.
Min första 720p projektor med 120 tums duk var magisk och fungerade utmärkt. Innan det var det 480p upplösning som gällde och i vissa fall ännu lägre.
Du slipper ändå en liten skärm på 17 tum eller vad de bärbara idag har och har du synproblem kan du lätt zooma in troligen rejält i jämförelse med en vanlig dator.
Tycker man ska pröva innan man toksågar en produkt, vem vet du kanske blir positivt överraskad och märker att upplösningen inte är ett så stort hinder om något alls.
Undrar om du avskyr bio där kör de med 2k och 4k på dukar som kan vara tusentals tum...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om vi tycker att mobilanvändandet under bilkörning/valfritt fordon är illa så vänta bara tills någon får till en AR lösning som kan integreras i vanliga glasögon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför det inte skulle räcka? Är ju bara att testa valfri som finns med den upplösningen och börja läsa text.

Skrivet av ajp_anton:

Vet att du skämtar, men det är just grejen. Var hittar du en så stor skärm med så dålig upplösning? Att kalla det för 100 tum är ju totalt falsk marknadsföring, då skärmen för det första är virtuell, och för det andra så får det att låta som att det är nåt bra, för att dölja att upplösningen är då dålig.

Ni missar en stor poäng här. Ja, den har 1920 pixlars bredd per öga vilket inte är så mycket. Men (!!) fovven är också extremt smal. De skriver 50 grader diagonalt, vilket motsvarar 44 grader horisontellt (16:9).

Snabb jämförelse (horisontellt):
Spacetop: 1920 pixlar i 44 graders synfält.
Quest 3: 2064 pixlar i 110 graders synfält.

Textskärpa är antagligen otroligt mycket bättre i Spacetop än i en Quest 3.

Marknadsföringsbilderna är ju missvisande som få dock då det kommer bli konstigt att ha flera skärmar brevid varandra då man ändå bara kan se en i taget pga det bregränsade synfält. Skärpan kan nog vara grym, det tvivlar jag inte på.