Stängde av datorn lite för snabbt - sabbad SSD?

Permalänk
Medlem

Stängde av datorn lite för snabbt - sabbad SSD?

Igår åskade det friskt. Jag stängde ned alla program jag hade öppna och stängde ned datorn. Windows sade det där med "de här programmen förhindrar nedstängning" och jag valde "stäng ned ändå". Drog ur strömsladd ur väggen. Allt frid och fröjd.

När jag senare ska starta datorn, då tar det en oerhörd tid. Kommer till Asus startskärm innan Windows, men det händer inget mer. Efter många minuter står det "Förbereder automatisk reparation". Senare "Scanning and repairing drive (H:) 100% complete".

Efter ytterligare kanske 5 minuter så kommer jag in i Windows, men explorer.exe startar om sig, ikonerna i aktivitetsfältet längst ned försvinner och den står bara och snurrar. Utforskaren hänger sig och svarar inte.

Jag provade att dra ur en massa USB-grejer som jag märkt orsakat problem tidigare, men inget hjälpte. Då provade jag att rycka ur hårddiskar istället och starta om.

En Samsung SSD verkar vara problemet. När jag drar ur SATA-kabeln till den, då startar datorn som vanligt. Jag provade att plugga i den med datorn igång, men den dyker inte upp i Windows, varken i utforskaren eller diskhanteraren.

Jag kör Win 10 och har inte gjort en ominstallation sedan datorn byggdes 2018. Tror att hårddisken är ungefär lika gammal.
Problemet är att hårddisken innehåller allt jobbrelaterat vilket är väldigt, väldigt dåligt. Lite finns säkerhetskopierat, men flera månaders jobb är potentiellt kaputt.

Vad kan jag göra? Alla tips uppskattas!

Korspost raderad. // MOD
Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Snusfri

Du skall absolut inte göra något själv med SSD'n nu när det rör sig om väldigt viktiga filer.

Ta kontakt med Ibas som är bland de bästa i branschen.

Reportage om dem som Sweclockers har gjort:
https://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du skall absolut inte göra något själv med SSD'n nu när det rör sig om väldigt viktiga filer.

Ta kontakt med Ibas som är bland de bästa i branschen.

Reportage om dem som Sweclockers har gjort:
https://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker...

Det är så illa alltså?

När jag grejat med halvkraschade diskar innan (med t.ex. Recuva) så har de åtminsotne dykt upp i diskhanteraren. Nu blir man ju mer och mer nervös...

Har skickat en förfrågan till Ibas, tack för tipset! Det verkar som att jag kan bli av med ett femsiffrigt belopp nu lagom till sommaren. Dyr läxa, men jag blir själaglad om de lyckas lösa det.

Nästa steg - vilken är den bästa säkerhetskopieringen...

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Snusfri

@Mjolle kan tyvärr vara så.
Förhoppningsvis är det något relativt enkelt, men det kommer en felsökning av Ibas att ta reda på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@Mjolle kan tyvärr vara så.
Förhoppningsvis är det något relativt enkelt, men det kommer en felsökning av Ibas att ta reda på.

Tack för snabba svar. Det här blir en tråkig läxa i två steg:

1. Hitta bra säkerhetskopiering
2. Bygg ny dator med fräscha delar och överlåt denna till dottern...

Visa signatur

Permalänk