Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kort som möjligt är att föredra

Behöver du längre slang borde du också gå upp i dimension så den inte begränsar luftflödet

Ett annat alternativ är att ha slang på kalluften för att bättre rikta den dit du vill ha den

Liknande dessa är bra annars:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslang...

Tack.

En annan fråga..

Har en Electrolux comfort 600. Det står såhär i manualen:

"It is not necessary to use the drainage hose in the “cool” mode."

"During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach the maximum performance."

Men när jag har slangen för att tömma vatten i cooling mode, så kommer de ändå en massa vatten. Typ kanske en liter på en dag. Är det tänkt att detta vattnet ska samlas i ACn i cooling mode? Eller har vattnet en funktion för kylningen? Blir de inte överfullt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tack.

En annan fråga..

"During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach the maximum performance."

Men när jag har slangen för att tömma vatten i cooling mode, så kommer de ändå en massa vatten. Typ kanske en liter på en dag. Är det tänkt att detta vattnet ska samlas i ACn i cooling mode? Eller har vattnet en funktion för kylningen? Blir de inte överfullt?

Det samlas inte, det åker ut med varmluften (det är en liten pump som dumpar det över varma radiatorn)

Permalänk
Medlem

Någon som har provat

https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-wifi-9000btu?gad...

Köpt sådan för 1995. Frågan är om det finns några större missar på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Någon som har provat

Priset är ju rätt i alla fall

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av johan_l:

Någon som har provat

Har en sådan sedan tidigare, har inte haft någon annan att jämföra med, men tyckte den funkade helt ok, fram till att den började läcka vatten..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kan den skicka ut kondensen via utblåset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tack.

En annan fråga..

När du har den slanguttaget stängd så kommer vattnet via någon form av bräddavlopp att rinna ned till sumpen i botten av maskinen och där fins det ofta en motordriven paddelhjul som stänker vatten på de varma flänspaketet så att de ångas av och ångan tillsammans med varmluften åker ut med luften i slangen.

I en gammal maskin (annat märke) jag har är det ännu mer avancerad med en spolpump och en duschmunstycke-rör som duschar ett antal varv nakna koppararör utan flänsar som är i slutfasen av kondensorslingan och den vägen ångar upp vattnet och ser till att kondensatet blir välkylt innan de går in i evaporatorn igen via kapillär-rör - de gör mycket i kylväg när man hällde på extra vatten i denna sump... att den var sådan beror på att det var en variant av maskinserie där man kunde ställa in en dunk med vatten för 'boost' av kyla i några timmar och med mycket mindre luft genom slangen än dagens maskiner.

Permalänk
Medlem

Skaffade en comfort 600, lite för högljudd kanske, men tror det kommer vara värt det i byte mot 30+ i mitt sovrum.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Skrivet av johan_l:

Någon som har provat

Är du nöjd?

Köpte mig en risig Andersson idag som har problem med oljud när den varit igång 2-10 minuter.

Denna Proklima har bättre specifikationer till ett lägre pris, så den är intressant.

Permalänk

Vilken AC är bäst att köpa budget 3800 kr?

Jag har på allvar kört 2 fläktar i rummet hela dagen men det blir inte kallare. Det är 20 grader ute och 26 inomhus och bor på vindsvåning. Jag måste få det kallare och tänkte nu lägga pengar på en AC.

https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...
Men är det den bästa jag kan få för pengarna,? Målet är att kyla ner rummet till 20 grader då det blir varmt här hela tiden när det är varmt ute.

Edit: Första gången jag ska ha AC också. Ska man fylla den med vatten eller hur funkar det? Kom gärna med tips och tricks.

Jag måste köpa den idag också. Har svårt att somna i den här värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Jag har på allvar kört 2 fläktar i rummet hela dagen men det blir inte kallare. Det är 20 grader ute och 26 inomhus och bor på vindsvåning. Jag måste få det kallare och tänkte nu lägga pengar på en AC.

Men är det den bästa jag kan få för pengarna,? Målet är att kyla ner rummet till 20 grader då det blir varmt här hela tiden när det är varmt ute.

Edit: Första gången jag ska ha AC också. Ska man fylla den med vatten eller hur funkar det? Kom gärna med tips och tricks.

Proclima på bahaus för 2k är nog mer lämplig för din budget? Länkades lite högre upp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Man fyller de inte med vatten, ska man köra de i dehumidify läget däremot så måste man använda slangen och tömma vatten. Annars löses vatten som skapas genom att de avdunstas och blåses ut med varmluften automatiskt. Om det är en typ av "AC" som behöver vatten så är det inte en kompressor lösning och kommer inte hjälpa alls utan bara gör allt super fuktigt och antagligen mer obekvämt.

Hur stort ditt rum är bestämmer lite hur stor kylkraft du vill satsa på, 9000 funkar okej för små rum men är det riktigt varmt så kommer den antagligen kämpa även i mindre rum, sitter man framför den så hjälper det dock oavsett.

Jag körde på en 9000 BTU AC ett bra tag och det var "okej" men 30+ grader dagar var inte speciellt kul även med den på konstant. 12000 BTU har definitivt märkbart bättre kylförmåga men kommer antagligen kosta mer också så beror på hur redo du är att spendera pengar, notera att max energi användning även går upp desto mer kylkapacitet de har, förvänta dig märkbar skillnad på elräkningen när du använder AC flitigt oavsett modell du väljer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Man fyller de inte med vatten, ska man köra de i dehumidify läget däremot så måste man använda slangen och tömma vatten. Annars löses vatten som skapas genom att de avdunstas och blåses ut med varmluften automatiskt. Om det är en typ av "AC" som behöver vatten så är det inte en kompressor lösning och kommer inte hjälpa alls utan bara gör allt super fuktigt och antagligen mer obekvämt.

Hur stort ditt rum är bestämmer lite hur stor kylkraft du vill satsa på, 9000 funkar okej för små rum men är det riktigt varmt så kommer den antagligen kämpa även i mindre rum, sitter man framför den så hjälper det dock oavsett.

Jag körde på en 9000 BTU AC ett bra tag och det var "okej" men 30+ grader dagar var inte speciellt kul även med den på konstant. 12000 BTU har definitivt märkbart bättre kylförmåga men kommer antagligen kosta mer också så beror på hur redo du är att spendera pengar, notera att max energi användning även går upp desto mer kylkapacitet de har, förvänta dig märkbar skillnad på elräkningen när du använder AC flitigt oavsett modell du väljer.

23 kvm är rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

23 kvm är rummet

Du kan antagligen komma undan med en 9000 BTU enhet, men i extrem temperatur dagar (30+) så kommer den nog kämpa på rätt hårt. Personligen hade jag investerat i en 12000 BTU enhet efter att ha kört på en med 9000 i några år, beror på hur jobbigt det skulle vara för din budget och vad för priser du hittar på de (det kan variera rätt rejält i priser på AC's, ibland hoppar de upp och ner med flera tusen)

Notera dock att nu när temperaturer klivit uppåt så brukar det bli svårare och svårare att hitta bra deals för efterfrågan blir betydligt högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Du kan antagligen komma undan med en 9000 BTU enhet, men i extrem temperatur dagar (30+) så kommer den nog kämpa på rätt hårt. Personligen hade jag investerat i en 12000 BTU enhet efter att ha kört på en med 9000 i några år, beror på hur jobbigt det skulle vara för din budget och vad för priser du hittar på de (det kan variera rätt rejält i priser på AC's, ibland hoppar de upp och ner med flera tusen)

Notera dock att nu när temperaturer klivit uppåt så brukar det bli svårare och svårare att hitta bra deals för efterfrågan blir betydligt högre.

Funkar det att sätta en bordsfläkt vid fönstret tror du och få den att blåsa in kallare luft i rummet? Har en golvfläkt nu men kan inte ställa den på fönsterbrädan.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av BergstromJ:

Funkar det att sätta en bordsfläkt vid fönstret tror du och få den att blåsa in kallare luft i rummet? Har en golvfläkt nu men kan inte ställa den på fönsterbrädan.

Då får du bara in utomhustemperaturen. Visst om det är svalare ute än inne men en fläkt kyler ingenting, den ger bara känslan av det. För att kyla behövs en AC!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tack.

En annan fråga..

Har motsvarande som är något år äldre Electrolux ChillFlex Pro, har aldrig tömt den på vatten och den går hela våren och sommaren. Vattnet pumpas över den varma delen av ACn och följer med utluften.

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Skrivet av Flamso:

Då får du bara in utomhustemperaturen. Visst om det är svalare ute än inne men en fläkt kyler ingenting, den ger bara känslan av det. För att kyla behövs en AC!

Får bli den här då: https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-wifi-9000btu?gad.... Finns det underställ eller en balja man kan köpa som man kan ställa den i om det börjar läcka vatten? Tanken är att köra den 1 timme innan läggdags så rummet är nerkylt tills man ska sova, sen stänga av den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Får bli den här då: https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-wifi-9000btu?gad.... Finns det underställ eller en balja man kan köpa som man kan ställa den i om det börjar läcka vatten? Tanken är att köra den 1 timme innan läggdags så rummet är nerkylt tills man ska sova, sen stänga av den då.

Vattnet åker ut med varmluften så länge du kör kyl-läget, inget vatten ska behöva tömmas

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vattnet åker ut med varmluften så länge du kör kyl-läget, inget vatten ska behöva tömmas

Om man är nojig och vill ha underställ ändå, var köper man det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Du lär inte kyla av ett rum så det håller sig kallt speciellt länge ifall du bara har den på en timme, allting i rummet kommer vara uppvärmt redan så lufttemperaturen stiger snabbt när ACn stängs av.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Du lär inte kyla av ett rum så det håller sig kallt speciellt länge ifall du bara har den på en timme, allting i rummet kommer vara uppvärmt redan så lufttemperaturen stiger snabbt när ACn stängs av.

Ahh nää då får det va, pallar inte få en dyr strömräkning, får sätta sängen precis nedanför fönstret eller något istället. Det kommer ju inte vara värmebölja hela tiden förhoppningsvis, men om det är så får man väl bara stå ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Ahh nää då får det va, pallar inte få en dyr strömräkning, får sätta sängen precis nedanför fönstret eller något istället. Det kommer ju inte vara värmebölja hela tiden förhoppningsvis, men om det är så får man väl bara stå ut.

Blir inte så extremt mycket mer i el. AC idag har bra energi klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Räkna högt på 2kr/h du har den i drift. Säg 3h/dag eller 180kr I månaden extra för lite svalka? Låter billigt för livsglädje

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag använde en elmätare för o se vad min AC drog, min äldre 9000 BTU Matsui drog just under 900w när kompressorn var igång, den nya iiglo 12000 BTU varianten drog just över 1100w eller så. Räkna på en del felmarginal på elmätaren så klart då det är en sån där billigare variant.

Under en riktigt varm sommar så dubblade jag nästan min elräkning när min 9000 BTU modell var i väldigt hög drift, dock var det extremt värt det ändå för mig, svårt att sätta prislapp på att faktiskt kunna fungera under dagen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Räkna högt på 2kr/h du har den i drift. Säg 3h/dag eller 180kr I månaden extra för lite svalka? Låter billigt för livsglädje

Jag räknade fel, ellr snarare läste fel. Trodde det var 25 kr per timme för att ha igång AC. Kollade om och såg att det var ungefär 25-30 kr per dag om den var på hela tiden. Så nu blir det billigare och jag kommer köpa den från bauhaus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Jag räknade fel, ellr snarare läste fel. Trodde det var 25 kr per timme för att ha igång AC. Kollade om och såg att det var ungefär 25-30 kr per dag om den var på hela tiden. Så nu blir det billigare och jag kommer köpa den från bauhaus.

Ja, 30kr per dag om den går typ dygnet runt (det kommer den inte göra)

Permalänk
Medlem

Fick en tanke om utedelar nu när vädret blir varmare för varje år.

Tror ni BRF:er kommer börja godkänna att man installerar riktig AC?
Detta då utedelarna ändå håller en någorlunda låg ljudnivå och de flesta bostadsrättsinnehavare ser fördelarna av att ha en behaglig inomhusmiljö, även om det låter lite mer från grannarna när man sitter på balkongen.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Detta då utedelarna ändå håller en någorlunda låg ljudnivå och de flesta bostadsrättsinnehavare ser fördelarna av att ha en behaglig inomhusmiljö, även om det låter lite mer från grannarna när man sitter på balkongen.

Vad tror ni?

Reglerna är samma som innan, få föreningar vill nog ha värmepumpar på fasaden då det kan bli krångligt med att återställa. Om de kan placeras på marken kan det vara enklare, även om det också är ett ingrepp i fasaden.

Finns inget som hindrar en förening från att godkänna, så det kan bara föreningen svara på. Bygglov vill de nog inte ansöka åt dig, så placering kan vara viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Vad tror ni?

Jag tror snarare de sätter ett riktigt aggregat centralt för alla lägenheter i det centrala ventilationssystemet i sådana fall