AMD avtäcker Ryzen 9000 för stationära datorer – släpps i juli

Permalänk
Medlem

Det kommer bli intressant hur priserna på Zen4 + B650(E) kommer reagera på detta, får vi en påtaglig sänkning, så är det nog ett gyllene köpläge med förlängt stöd till minst 2027+.
Jag måste själv utvärdera om min nuvarande Zen3 kommer hålla till 2028 då eller om man ska ta ett småkliv nu.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Att AM5 ska leva genom 2027+ känns ändå som ett tecken på att vi kanske får se ytterligare två nya generationer, alternativt en refresh på Zen 6. Det känns ju i alla fall bra att Zen 6 är så gott som garanterat nu.

Börjar bli lite sugen på att uppgradera min 5800x men kommer definitivt vänta in X3D modellerna. Bara hoppas att de släpps senast runt årsskiftet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Baaah.. jag som hade tänkt byta ut min 5800x3d mot 9700x och ddr5.. Hur stort är lyftet är frågan? Är det värt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyrien:

Baaah.. jag som hade tänkt byta ut min 5800x3d mot 9700x och ddr5.. Hur stort är lyftet är frågan? Är det värt?

Jag skulle nog tro det är värt det.

Inte alla spel som drar nytta av denna X3D-teknik i cpu'erna.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Baaah.. jag som hade tänkt byta ut min 5800x3d mot 9700x och ddr5.. Hur stort är lyftet är frågan? Är det värt?

Hur långt är ett snöre? Vad gör du med datorn i dagsläget där du känner att en 5800x3d inte räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lyssnar på varje ord som sägs i presentation hör man bl.a. "double the AI performance with full AVX-512 throughput". D.v.s. den stora nyheten är att AVX-512 nu fått 512-bitars intern data-path, mot tidigare 256.

Det förklarar rätt mycket varför vissa fall står ut så pass mycket mer än andra, de som använder AVX-512 kan i teorin se upp till x2 prestandavinst och i praktiken verkar det bli upp till 35 % (AES testet i GB5 är i praktiken en ren SIMD benchmark).

Förklarar också varför man specifikt valt ut ett test som text-processing i GB6, det testar

Klicka för mer information

Text Processing

The Text Processing workload loads numerous files, parses the contents using regular
expressions, stores metadata in a SQLite database, and finally exports the content to a different
format. It models typical text processing tasks that manipulate, analyze, and transform data to
reformat it for publication and to gain insights.

The input and output files are stored using an in-memory encrypted file system.
The workload is implemented using a mix of Python and C++. The workload uses the Python
3.9.0 interpreter and processes 190 Markdown files as its input.

Text Processing uses instructions that accelerate AES encryption and decryption (AES-NI and
VAES on x86 processors, ARMv8 AES on ARM processors).

Visa mer

Hade varit hundra gånger mer intressant om de bara skrivit GB6 ST prestanda, för väljer man ett test kan Apple med fog hävda att "IPC" ökade nära 100 % i M4 då prestanda i "Object detection" ökade >100 % (en del kommer från högre frekvens) p.g.a. att M4 fick SME som påminner väldigt mycket om Intels AMX (finns bara i Xeon), men finns även liknande acceleration i AVX-512 (Zen4 är långt snabbare än Zen3 i just detta test).

AMD sade specifikt att Zen 5 kommer vara världens snabbaste "consumer CPU". Antar att man inte räknar Ipad då, för väldigt svårt att se hur man kan slå M4 (och man kom ihåg att ta med M4 när man pratade TOPS...).

En intressant sak man inte nämnde, och det brukar alltid komma upp, var bättre perf/W. Undrar om det har att göra med detta
<Uppladdad bildlänk>
notera basfrekvensen. Den är 200 MHz lägre hos 9950X, 300 MHz lägre hos 9900X, 700 MHz lägre hos 9700X och 800 MHz lägre hos 9600X jämfört med motsvarande 7000-serie modell.

Så bara goda nyheter! Givet att man här fått upp prestanda 16 % på två år (det förutsätter att lägre basfrekvens inte betyder lägre faktiskt frekvens, vilket jag inte tror) medan Arm ökade ST-prestanda 36 % på ett år (enligt GB6) så känns framtiden för att ARM64 ska lyckas på Windows allt sannolikare

Den dagen man kan spela på en annan arkitektur än x86 så blir det intressant för de som köper dessa processorer om man utgår från konsumenter.

Apples silikon är dessutom låsta till deras plattformar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

De nämnde inget om RAM-hastigheten på dessa nya CPUer? 6000Mhz fortfarande sweetspot?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressant för mig är att se vad Intel kommer göra för att försöka konkurrera

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

9700X får det bli.
Jag är impad av den låga TDP.

Den borde bli optimal cpu för sff byggen!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Rätt illavarslande att de inte nämner pris.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

De nämnde inget om RAM-hastigheten på dessa nya CPUer? 6000Mhz fortfarande sweetspot?

https://www.sweclockers.com/nyhet/38928-lacka-avslojar-nya-de...

Där nämner dom 8000 som högsta gräns och "Infinity Fabric-frekvensen ska också ha ökat från 2 000 till 2 400 MHz".

Så.... 7200MHz minne för dom nya?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

9700X får det bli.

Jag är impad av den låga TDP.

Intel behöver en ''Ryzen'' idé för att komma ner på samma låga watt

7700 har redan samma 65W TDP, så inget nytt där direkt. Sen har Intel också samma låga TDP redan om du går ner i motsvarande segment, 14400 t.ex. på 65W TDP (även i riktiga tester) och med motsvarande prestanda som 7700.

Permalänk
Medlem

Spännande att se var priserna landar med dessa. Kan bli köpläge våren/sommaren -25 när X3D-modellerna släppts och även Intel fått ut sin kommande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En intressant sak man inte nämnde, och det brukar alltid komma upp, var bättre perf/W. Undrar om det har att göra med detta
<Uppladdad bildlänk>
notera basfrekvensen. Den är 200 MHz lägre hos 9950X, 300 MHz lägre hos 9900X, 700 MHz lägre hos 9700X och 800 MHz lägre hos 9600X jämfört med motsvarande 7000-serie modell.

Så bara goda nyheter! Givet att man här fått upp prestanda 16 % på två år (det förutsätter att lägre basfrekvens inte betyder lägre faktiskt frekvens, vilket jag inte tror) medan Arm ökade ST-prestanda 36 % på ett år (enligt GB6) så känns framtiden för att ARM64 ska lyckas på Windows allt sannolikare

Det med basfrekvens är väl i någon mening relevant för 9950x som har samma tdp som 7950x. Alla andra har lägre tdp vilket då borde sänka basfrekvens. Sen om zen5 har full implemterad avx512 kanske basfrekvensen måste sänkas för sådanna fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

https://www.sweclockers.com/nyhet/38928-lacka-avslojar-nya-de...

Där nämner dom 8000 som högsta gräns och "Infinity Fabric-frekvensen ska också ha ökat från 2 000 till 2 400 MHz".

Så.... 7200MHz minne för dom nya?

Tack, hade missat den. Är ändå en ganska stor ökning👍

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att överge AMD efter 7 år och testa Intel istället. Har sedan 2017 använt R5 1600X, R7 2700X, R9 5900X, och nu R7 5800X3D. Det blir spännande att se vad Intel kontrar Zen5 med 😊

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker de borde öka antalet kärnor på de enklare modellerna med två så ryzen 3 blir 6c ryzen 5 blir 8c och ryzen 7 blir 10c.

Jag hoppas också på fler kärnor. Jag tänker såhär kring detta.

Jag tror AMD väntar och ser hir bra Arrow lake blir. Om Intel blir bättre på både gaming och produktivitet, men sämre på energieffektivitet, så kanske AMD nöjer sig med att släppa X3D-varianter för att vara bäst på gaming igen och vad gäller energieffektivitet.

Men om Intel blir bäst på alla tre, så tänker (hoppas) jag att AMD överväger att öka antalet kärnor per CCD/CCX från 8 till 10, eller 12.

Ihop med X3D kan de då ganska säkert dominera både produktivitet och gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AMD kommer köra AM5 till och med år 2027.

Köra, ja, men det är inte detsamma som att nästa generation släpps för AM5.

AMD släpper ju fortfarande nya AM4-cpuer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

7700 har redan samma 65W TDP, så inget nytt där direkt. Sen har Intel också samma låga TDP redan om du går ner i motsvarande segment, 14400 t.ex. på 65W TDP (även i riktiga tester) och med motsvarande prestanda som 7700.

9700X ger mer prestanda per watt.

Men säkerligen inte per krona.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur långt är ett snöre? Vad gör du med datorn i dagsläget där du känner att en 5800x3d inte räcker till?

Kör på 1440p i 240hz, vill gärna ha mer frames till hösten när nya cod kommer ut.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Lyssnar på varje ord som sägs i presentation hör man bl.a. "double the AI performance with full AVX-512 throughput". D.v.s. den stora nyheten är att AVX-512 nu fått 512-bitars intern data-path, mot tidigare 256.

Det förklarar rätt mycket varför vissa fall står ut så pass mycket mer än andra, de som använder AVX-512 kan i teorin se upp till x2 prestandavinst och i praktiken verkar det bli upp till 35 % (AES testet i GB5 är i praktiken en ren SIMD benchmark).

Förklarar också varför man specifikt valt ut ett test som text-processing i GB6, det testar

Klicka för mer information

Text Processing

The Text Processing workload loads numerous files, parses the contents using regular
expressions, stores metadata in a SQLite database, and finally exports the content to a different
format. It models typical text processing tasks that manipulate, analyze, and transform data to
reformat it for publication and to gain insights.

The input and output files are stored using an in-memory encrypted file system.
The workload is implemented using a mix of Python and C++. The workload uses the Python
3.9.0 interpreter and processes 190 Markdown files as its input.

Text Processing uses instructions that accelerate AES encryption and decryption (AES-NI and
VAES on x86 processors, ARMv8 AES on ARM processors).

Visa mer

Hade varit hundra gånger mer intressant om de bara skrivit GB6 ST prestanda, för väljer man ett test kan Apple med fog hävda att "IPC" ökade nära 100 % i M4 då prestanda i "Object detection" ökade >100 % (en del kommer från högre frekvens) p.g.a. att M4 fick SME som påminner väldigt mycket om Intels AMX (finns bara i Xeon), men finns även liknande acceleration i AVX-512 (Zen4 är långt snabbare än Zen3 i just detta test).

AMD sade specifikt att Zen 5 kommer vara världens snabbaste "consumer CPU". Antar att man inte räknar Ipad då, för väldigt svårt att se hur man kan slå M4 (och man kom ihåg att ta med M4 när man pratade TOPS...).

En intressant sak man inte nämnde, och det brukar alltid komma upp, var bättre perf/W. Undrar om det har att göra med detta
<Uppladdad bildlänk>
notera basfrekvensen. Den är 200 MHz lägre hos 9950X, 300 MHz lägre hos 9900X, 700 MHz lägre hos 9700X och 800 MHz lägre hos 9600X jämfört med motsvarande 7000-serie modell.

Så bara goda nyheter! Givet att man här fått upp prestanda 16 % på två år (det förutsätter att lägre basfrekvens inte betyder lägre faktiskt frekvens, vilket jag inte tror) medan Arm ökade ST-prestanda 36 % på ett år (enligt GB6) så känns framtiden för att ARM64 ska lyckas på Windows allt sannolikare

Vad tycker du om att GB6 kommer ge ARM modeller högre poäng nu när Geekbench infört stöd för SME-instruktioner med GB6.3? Det blir ju inte rättvist mot arkitekturer som inte stöder SME eller?

Och vad menar du med basfreksvens mot faktiskt frekvens vad är skillnaderna?

Kan AMD och Intel bryta kompabiliteten som x86 erhåller och göra något radikalt med kislet för att komma ikapp eller är det kört?

Skrivet av CommanderShepard:

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att överge AMD efter 7 år och testa Intel istället. Har sedan 2017 använt R5 1600X, R7 2700X, R9 5900X, och nu R7 5800X3D. Det blir spännande att se vad Intel kontrar Zen5 med 😊

Känns väldigt dumt att byta såvida inte Intel ger mer prestanda per krona vilket jag inte tror de kommer göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Kom ihåg, all nuvarande information är i princip reklam från AMD, själv väntar jag på 3e parts tester (mer än en dessutom) för verifiering innan jag börjar hypa upp en lansering.

När kommer oberoende tester?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Oj, det är inte utan att man blir sugen men det blir ingen ny CPU för mig så länge jag har så jag klarar mig. Jag har en Ryzen 7 7700X och jag har inte upplevt något lagg i mina spel än. Då inväntar jag hellre Radeon 8xxx. Får de så pass mycket bättre Ray tracingprestanda än Radeon 7xxx som ryktena säger kan det vara en bättre investering för mig.

Aaargh! Vi skulle verkilgen behöva AI i rättstavningen. Den vi har nu fattar ju inte att man valt fel ord bara för att de är stavade rätt. Det kanske en AI skulle göra?
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Kör på 1440p i 240hz, vill gärna ha mer frames till hösten när nya cod kommer ut.

Troligtvis blir 9800X3D (?) den snabbaste spel-CPUn. Men den lär släppas efter Arrow Lake som en kontring på vad nu Intel håller på att koka ihop.

Det faktum att AMD håller nere TDP på dessa de släpper mu tyder på att de inte är jätteoroliga för vad Intel har på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Rätt illavarslande att de inte nämner pris.

Tänker att det är pga de inte vill att Intel ska börja dumpa sina priser i förväg. Utan de håller lite på den infon till det börjar dra ihop sig till släppet tex?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Kör på 1440p i 240hz, vill gärna ha mer frames till hösten när nya cod kommer ut.

Känns som att grafikkortet är den största flaskhalsen i den upplösningen, om du inte kör på låga inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Lutar starkt åt att uppgradera min trötta Intel 7700k till en Ryzen 9 9900X.

Med AM5 så blir det enkelt att bara byta CPU igen om 4-5 år utan att behöva nytt moderkort.

Dock vill jag gärna se hur den presterar jämfört mot 7800X3D innan jag slår till. Det ryktas ju att det inte kommer någon 3D-variant denna gång.

Jag kör på samma moderkort som jag köpte 2018, har bytt CPU ett par gånger, började med en 1600X och har nu en 5800X3D.
Hoppas på AM5-tåget, köp en 78000X3D om du mest skall ha datorn för spelande. Förr eler senare kommer AMD släppa en 9800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Rätt illavarslande att de inte nämner pris.

Man får tänka på att detta är från AMDs Computex-presentation, d.v.s. ett fast datum som AMD inte själva styr över, så det brukar variera kraftigt hur mycket detaljer de delar med sig av. Gissningsvis kommer det inte dröja särskilt länge innan de mer officiellt avslöjar både pris och exakt lanseringsdatum.

Permalänk
Medlem

65W TDP, dealbreaker!
Kan bli en sådan pjäs, första i så fall sedan AMD spräckte 1000-gränsen, några år sedan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Oj, det är inte utan att man blir sugen men det blir ingen ny CPU för mig så länge jag har så jag klarar mig. Jag har en Ryzen 7 7700X och jag har inte upplevt något lagg i mina spel än. Då inväntar jag hellre Radeon 8xxx. Får de så pass mycket bättre Ray tracingprestanda än Radeon 7xxx som ryktena säger kan det vara en bättre investering för mig.

AMD kommer dock inte släppa något toppkort i Radeon 8XXX-serien, men det är du kanske redan medveten om. Men bara för att det inte kommer något 8900 XTX så betyder det ju inte att t.ex. ett 8700/8800 XT blir ett dåligt kort. Det blir antagligen en relativt prisvärd generation, om man får spekulera.