Var kan jag sälja mina konton?

Permalänk

Var kan jag sälja mina konton?

Halloj.

Jag har valt att helt lägga ned gaming och hade nu tänkt sälja mina spelkonton (steam & b-net), problemet är då bara att varken facebook market eller blocket tillåter att sälja sånt längre.

Alltid sålt mina konton på blocket tidigare så var lite surt nu när man blev nekad, och jag vet även att det inte är tillåtet här heller.

Är det någonstans man kan vända sig för att kunna få sålt sina konton?

Tack på förhand

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso-Philips Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Man får väl egentligen inte sälja dessa konton om man kollar med steam/b.net?
https://help.steampowered.com/sv/faqs/view/7E78-08DB-AC21-CE3...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Man får väl egentligen inte sälja dessa konton om man kollar med steam/b.net?
https://help.steampowered.com/sv/faqs/view/7E78-08DB-AC21-CE3...

Intressant. Undrar hur de upptäcker om nån sålt kontot? Visst, om ett konto från Sverige dyker upp i Nordkorea, ryssland eller Afghanistan helt plötsligt kan jag ju förstå att Steam anar ugglor i mossen, men om man säljer det inom Sverige så bör det ju vara svårt att upptäcka kan jag tycka. De tycks inte gå på IP-nummer och/eller hårdvara i alla fall. Inte heller att man har kontot och spel i olika operativsystem samtidigt heller.

Permalänk
Medlem

Det är inte tillåtet. Samtidigt skulle jag aldrig köpa ett konto av någon annan. Den första ägaren kan ju alltid ta tillbaka kontot i framtiden.
Detta är den negativa sidan av digitala spelbibliotek. Noll andrahandsvärde.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Intressant. Undrar hur de upptäcker om nån sålt kontot? Visst, om ett konto från Sverige dyker upp i Nordkorea, ryssland eller Afghanistan helt plötsligt kan jag ju förstå att Steam anar ugglor i mossen, men om man säljer det inom Sverige så bör det ju vara svårt att upptäcka kan jag tycka. De tycks inte gå på IP-nummer och/eller hårdvara i alla fall. Inte heller att man har kontot och spel i olika operativsystem samtidigt heller.

Det blir nog rätt uppenbart när namn, mejladress och betaluppgifter ändras på ett konto.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tror inte det är något dem märker av faktiskt.
Eventuellt vid byte av mailadress kanske?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Steam har väldigt djup analys på konton för att upptäcka om det delas mellan personer/säljs.
Man använder IP, HWIDn, användarmönster mm.

De går dock inte runt och spärrar allt, för det är dålig PR. Men om de vill kan de hitta typ alla såna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det blir nog rätt uppenbart när namn, mejladress och betaluppgifter ändras på ett konto.

Kan väl inte vara ett problem att byta, i princip hälften av alla som gifter sig byter namn t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kan väl inte vara ett problem att byta, i princip hälften av alla som gifter sig byter namn t.ex.

Skulle tro att de har system som flaggar för sånt. Särskilt om man även ändrar sånt på annan ort än vad förra ägaren bodde också.
Jag skulle oavsett vad aldrig våga köpa ett konto då jag är alldeles för rädd för att det skulle vara stulet eller bannas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Men där är hårdvaran ofta kvar. Routern, datorn, platsen och så. Authenticatorn. Och vänlistan.

Byter man all hårdvara, plats, mailadress, authenticator och betallösning på kort tid så skulle jag säga att det är rätt misstänkt.
Är hela vänlistan precis slängd i samband med detta så blir det ännu tydligare. Och om man istället knyter in i ett helt annat vännätverk kombinerat med ovan så sticker det väl ut.

Det går rimligen att kombinera med ännu fler analyser av kontot.

Jag tror inte det är superdupersvårt att få in rätt hög träffsäkerhet på automatisk filtering för det här.

Frågan är väl mer i vilken utsträcknig de agerar på det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är inte tillåtet att sälja enligt regelverken hos de som äger tjänsten.
Jag som konsument måste väl dock ha rätt att kunna köpa spel av en kompis som inte kan/vill spela spelet längre? Han har ju ändå köpt produkten, inte leasat.

Sen om Steam valt att låsa spelnyckeln/identifieringsnyckeln till hans konto och därför måste han överlåta hela sitt konto till mig, är det då mitt fel som slutanvändare?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det är inte tillåtet. Samtidigt skulle jag aldrig köpa ett konto av någon annan. Den första ägaren kan ju alltid ta tillbaka kontot i framtiden.
Detta är den negativa sidan av digitala spelbibliotek. Noll andrahandsvärde.

Har väl inget med att det är digitalt att göra, snarare att "folket" har accepterat att man inte äger något längre

Skrivet av Söderbäck:

Men där är hårdvaran ofta kvar. Routern, datorn, platsen och så. Authenticatorn. Och vänlistan.

Byter man all hårdvara, plats, mailadress, authenticator och betallösning på kort tid så skulle jag säga att det är rätt misstänkt.
Är hela vänlistan precis slängd i samband med detta så blir det ännu tydligare. Och om man istället knyter in i ett helt annat vännätverk kombinerat med ovan så sticker det väl ut.

Det går rimligen att kombinera med ännu fler analyser av kontot.

Jag tror inte det är superdupersvårt att få in rätt hög träffsäkerhet på automatisk filtering för det här.

Frågan är väl mer i vilken utsträcknig de agerar på det hela.

Man behöver ju inte göra allt 100% automatiserat heller, man kan ju flagga kontot och be om en verifiering. Typ ahh, du har bytt namn, var god skicka in papper som styrker det. Vet att folk som gifte sig fick skicka papper till Blizzard för att kunna byta namnet på sina WoW konton. Vart ju ngt tjafs om det tidigt då vissa hade föräldrarnas namn på sitt konto för att de trodde att namnet på kontot måste vara samma som namnet på kortet som betalade för kalaset. Då fick de inte vara med i ngn arena-grej.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag som konsument måste väl dock ha rätt att kunna köpa spel av en kompis som inte kan/vill spela spelet längre? Han har ju ändå köpt produkten, inte leasat.

Sen om Steam valt att låsa spelnyckeln/identifieringsnyckeln till hans konto och därför måste han överlåta hela sitt konto till mig, är det då mitt fel som slutanvändare?

Om du läser avtalet så har din kompis inte köpt något alls, visst de kallar det ett köp. Men det är mer att likna vid ett hyr eller leasing avatal för en licens som inte i steam-fallet är överförbar. Det finns iaf en dom i CJEU som explicit tillåter vidareförsäljning och att mjukvarutillförfattaren ej får förhindra detta. Men mig veterligen har det inte prövats för tjänster som Xbox Live, Steam, PSN mfl utan detta vart för företag som köper licenser till Operativsystem, databaser och annat. Där är det oftast ett köpeavtal för licenserna. Det enda begränsningen är att om du köper en volymlicens så måste man sälja hela volymen vidare. Går inte att dela upp den.

Vet inte om avatalen man ingår med Sony, Microsoft eller Valve går att applicera rakt av på den dommen. Och oavsett så stöder inte plattformarna försäljningen. Vad du har rätt att göra med ditt konto bestämmer plattformen till 100% för tillfället iaf. Kan ju alltid ändras av juridiken i framtiden.

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2012...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det har väl varit en lite debatt om man faktiskt äger spelet man köpt via t.ex steam?

Detta från reddit t.ex.
"You do not own the game. You own the license for the game. Meaning if something happens to Steam and they are to shut down, you will lose your games."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jo men om man byter förnamn, mac-adress, ip, land, speltider, spel, hur det går i spelen, så bör det ju vara rätt uppenbart, flera av dessa kan man automatisera en flaggning med, resten kan man upptäcka vid en närmare kontroll.

Jag vet själv av erfarenhet att en del företag märker inte alls, league of legends har jag exempelvis både köpt och sålt konton i utan problem.

Permalänk

Finns det någon här som faktiskt har ett svar eller är svaret bara att det inte går? Har sålt tiotals konton både steam och b-net genom åren och något har aldrig hänt den som köpt. Vad man får göra och inte bryr jag mig inte om det minsta, ni kanske kan diskutera det i en annan tråd.

Jag ville bara ha svar på min fråga

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso-Philips Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Finns det någon här som faktiskt har ett svar eller är svaret bara att det inte går? Har sålt tiotals konton både steam och b-net genom åren och något har aldrig hänt den som köpt. Vad man får göra och inte bryr jag mig inte om det minsta, ni kanske kan diskutera det i en annan tråd.

Vi är ute och halkar på is om du ber oss länka till sidor eller marknader som stödjer otillåten försäljning av digitala konton.
Skriv dina titlar på en kartongbit och ställ dig utanför närmsta Ica Maxi butik så får du nog kontot sålt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Du har redan fått svar på din tråd. Det är inte tillåtet att sälja dina konton så du kommer inte få länkar till någon sida där du kan bryta mot villkoren för dina konton.

Att du tidigare har sålt konton är irrelevant och får stå för dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

När jag sålde gjorde jag det via ebay.

Vad jag vet så är det väl inte generellt olagligt att sälja konton? Utan enbart mot företagens TOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Med tanke på att man inte får sälja det på Swec så är jag tveksam på om vi får hänvisa vidare till såna sidor ändå. Du får nog googla dig fram till ett svar istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av drakelito:

Vad man får göra och inte bryr jag mig inte om det minsta, ni kanske kan diskutera det i en annan tråd.

Då saknar tråden alltså diskussionsvärde och låses i enlighet med § 3.4 i våra regler.

Visa signatur