Kameraövervakning i hemmiljö – Enkelt, flexibelt och prisvärt – Förslag?
Hej!
Tänkte be om lite tips till ett lagom enkelt, driftsäkert och inte för dyrt kameraövervakningssystem för hemmiljö.
Allmänna förutsättningar
Detta är mitt första system för kameraövervakning.
Jag är total nybörjare och har ingen som helst erfarenhet kring nätverk, routrar, etc. Datorvana är på medelnivå (har satt ihop några ganska basic burkar för hemmabruk, inget tjusigt och inte särskilt mycket OC, byggt någon enkel hemsida [direkt i HTML/CSS], men inte särskilt mycket mer).
Har dock inget emot att lära mig det jag för ett givet projekt behöver (utan att allt för mycket nörda ner mig…)
Det är bara jag som ingår i hushållet. D.v.s. övervakningen avser endast hemmet när jag inte är där och det är tomt på folk.
Materiella förutsättningar
Ytan som skall kameraövervakas är runt 100 m2 (inomhus), fördelat på 4 rum och kök (plus diverse småutrymmen). D.v.s. det kommer att bli runt 4 – 5 kameror som via wifi skall förmedla informationsmaterial till en router (runt 15 meter mellan router och kamera som mest). Routern sitter i en CPE (min bredbandsuppkoppling, som kör 100/100).
Rummen kommer med stor sannolikhet att vara helt nedsläckta när kamerorna är i standby-läge, alternativt belysta med mycket svag belysning (det är ju när man inte är hemma som systemet skall vara igång).
Syftet och målet med övervakningen är att hitta ett så enkelt och lättskött, men samtidigt också så stabilt som möjligt system för detta. Dessutom till ett så förmånligt/lågt pris som möjligt.
Systemet/kamerorna skall kunna rapportera till mobiltelefon (gärna med inspelat bildmaterial [stillbild eller video], men just själva bildmaterialet till telefon är inte jätteviktigt, däremot att man får en notis att något har hänt, om kamerasystemet aktiverats [rörelsedetektion]).
Systemet skall kunna spela in och spara allt bildmaterial till egen server lokalt (via wifi), eller egen lagring i molnet (t.ex. Dropbox – jag har gratisversionen och hoppas att det skall kunna fungera) via routern och bredbandet.
Det skall också vara möjligt att, utan alltför mycket krångel, utöka eller förbättra systemet om behov skulle uppstå. D.v.s. en viss utbyggnads- och förbättringspotential kan vara bra att ha.
Komponenter
När det gäller kameradelen har jag funderat en del kring Raspberry Pi. Trots min inte jättestora datorvana och trots att jag aldrig tidigare haft något med deras komponenter att göra, men för att jag gillar friheten i det som (jag uppfattar) kan åstadkommas inom RP-konceptet (finns ju, så vitt jag hittills läst, massor inom nätverksövervakning i stort som kan åstadkommas inom deras, och tillhörande, hård- och mjukvarukoncept).
Andra fördelar är möjligheterna att bestämma/kontrollera den slutliga produkten, vilket ger frihet i alla möjliga avseenden (t.ex. hur man vill förpacka kameraenheten - och därmed optimera möjligheterna att dölja den), och, inte minst, det går att hålla kostnaderna inom rimliga ramar.
I fråga om routern är jag lite osäker (jag har i dagsläget ingen och är tvungen att skaffa en hursomhelst).
Å ena sidan har, t.ex., Asus enkla, lättanvända och billiga routrar (typ 400 kr) som, tror jag, skulle kunna fungera till det jag vill åstadkomma ihop med RP- kamerorna.
Å andra sidan finns Ubiquiti. Tänker på deras, i princip, enklaste router, Edgerouter X (för runt 700 kr), som inte är speciellt användarvänlig eller ”Plug-&-Play” (tur att YouTube finns), men samtidigt rejäl och med väldigt mycket utvecklingspotential (och som, kanske, skulle fungera ännu bättre än Asus med RP?, eller är det bara som jag tror?).
Det är just kombinationen av router kameror och lagring på eget utrymme i molnet, typ Dropbox (och/eller lokal server/hårddisk) som är utgångspunkten. Samt säker/stabil rapportering till mobiltelefon i en eller annan form.
Att komma bort från fasta prenumerationer för lagring av bildmaterial hos något företag är något jag så långt som möjligt vill undvika. Det kommer ju i slutändan, förhoppningsvis, inte tas eller skickas en enda bild - och även om oturen skulle vara framme så är sannolikheten att något sådant sker särskilt ofta inte stor, och bildmaterialet, i den mån det blir något, blir därmed inte heller särskilt utrymmeskrävande.
Så med utgångspunkt från ovanstående, vad skulle ni föreslå om jag vill sätta ihop ett kameraövervakningssystem så enkelt och billigt som möjligt?
Är idén med Raspberry Pi och Asus eller Ubiquiti vettig? Vilken av routrarna då i så fall?
Men det måste inte alls handla om de komponenter jag här nämnt. Jag är i utgångsläget öppet för alla idéer och förslag som inom mina förutsättningar syftar till att nå de givna målsättningarna.
ICIT