Kameraövervakning i hemmiljö – Enkelt, flexibelt och prisvärt – Förslag?

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning i hemmiljö – Enkelt, flexibelt och prisvärt – Förslag?

Hej!
Tänkte be om lite tips till ett lagom enkelt, driftsäkert och inte för dyrt kameraövervakningssystem för hemmiljö.

Allmänna förutsättningar
Detta är mitt första system för kameraövervakning.
Jag är total nybörjare och har ingen som helst erfarenhet kring nätverk, routrar, etc. Datorvana är på medelnivå (har satt ihop några ganska basic burkar för hemmabruk, inget tjusigt och inte särskilt mycket OC, byggt någon enkel hemsida [direkt i HTML/CSS], men inte särskilt mycket mer).
Har dock inget emot att lära mig det jag för ett givet projekt behöver (utan att allt för mycket nörda ner mig…)
Det är bara jag som ingår i hushållet. D.v.s. övervakningen avser endast hemmet när jag inte är där och det är tomt på folk.

Materiella förutsättningar
Ytan som skall kameraövervakas är runt 100 m2 (inomhus), fördelat på 4 rum och kök (plus diverse småutrymmen). D.v.s. det kommer att bli runt 4 – 5 kameror som via wifi skall förmedla informationsmaterial till en router (runt 15 meter mellan router och kamera som mest). Routern sitter i en CPE (min bredbandsuppkoppling, som kör 100/100).

Rummen kommer med stor sannolikhet att vara helt nedsläckta när kamerorna är i standby-läge, alternativt belysta med mycket svag belysning (det är ju när man inte är hemma som systemet skall vara igång).

Syftet och målet med övervakningen är att hitta ett så enkelt och lättskött, men samtidigt också så stabilt som möjligt system för detta. Dessutom till ett så förmånligt/lågt pris som möjligt.

Systemet/kamerorna skall kunna rapportera till mobiltelefon (gärna med inspelat bildmaterial [stillbild eller video], men just själva bildmaterialet till telefon är inte jätteviktigt, däremot att man får en notis att något har hänt, om kamerasystemet aktiverats [rörelsedetektion]).

Systemet skall kunna spela in och spara allt bildmaterial till egen server lokalt (via wifi), eller egen lagring i molnet (t.ex. Dropbox – jag har gratisversionen och hoppas att det skall kunna fungera) via routern och bredbandet.

Det skall också vara möjligt att, utan alltför mycket krångel, utöka eller förbättra systemet om behov skulle uppstå. D.v.s. en viss utbyggnads- och förbättringspotential kan vara bra att ha.

Komponenter
När det gäller kameradelen har jag funderat en del kring Raspberry Pi. Trots min inte jättestora datorvana och trots att jag aldrig tidigare haft något med deras komponenter att göra, men för att jag gillar friheten i det som (jag uppfattar) kan åstadkommas inom RP-konceptet (finns ju, så vitt jag hittills läst, massor inom nätverksövervakning i stort som kan åstadkommas inom deras, och tillhörande, hård- och mjukvarukoncept).
Andra fördelar är möjligheterna att bestämma/kontrollera den slutliga produkten, vilket ger frihet i alla möjliga avseenden (t.ex. hur man vill förpacka kameraenheten - och därmed optimera möjligheterna att dölja den), och, inte minst, det går att hålla kostnaderna inom rimliga ramar.

I fråga om routern är jag lite osäker (jag har i dagsläget ingen och är tvungen att skaffa en hursomhelst).
Å ena sidan har, t.ex., Asus enkla, lättanvända och billiga routrar (typ 400 kr) som, tror jag, skulle kunna fungera till det jag vill åstadkomma ihop med RP- kamerorna.
Å andra sidan finns Ubiquiti. Tänker på deras, i princip, enklaste router, Edgerouter X (för runt 700 kr), som inte är speciellt användarvänlig eller ”Plug-&-Play” (tur att YouTube finns), men samtidigt rejäl och med väldigt mycket utvecklingspotential (och som, kanske, skulle fungera ännu bättre än Asus med RP?, eller är det bara som jag tror?).

Det är just kombinationen av router kameror och lagring på eget utrymme i molnet, typ Dropbox (och/eller lokal server/hårddisk) som är utgångspunkten. Samt säker/stabil rapportering till mobiltelefon i en eller annan form.
Att komma bort från fasta prenumerationer för lagring av bildmaterial hos något företag är något jag så långt som möjligt vill undvika. Det kommer ju i slutändan, förhoppningsvis, inte tas eller skickas en enda bild - och även om oturen skulle vara framme så är sannolikheten att något sådant sker särskilt ofta inte stor, och bildmaterialet, i den mån det blir något, blir därmed inte heller särskilt utrymmeskrävande.

Så med utgångspunkt från ovanstående, vad skulle ni föreslå om jag vill sätta ihop ett kameraövervakningssystem så enkelt och billigt som möjligt?
Är idén med Raspberry Pi och Asus eller Ubiquiti vettig? Vilken av routrarna då i så fall?
Men det måste inte alls handla om de komponenter jag här nämnt. Jag är i utgångsläget öppet för alla idéer och förslag som inom mina förutsättningar syftar till att nå de givna målsättningarna.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det med DIY-byggen. Köp en UniFi Cloud Key Gen 2 Plus och 4-5 UniFi G4 Instant-kameror. Förutsatt att du har vettigt wifi hemmavid, vilket jag utgår ifrån då du ändå ursprungligen pratade om just trådlösa kameror. Glöm allt vad batteri-drivna kameror, du vill inte göra dig beroende av att ladda och byta batterier stup i kvarten.

Deras mobilapp är dessutom fantastiskt enkel att använda, skickar push-notiser direkt till telefonen din genom att du registrerat CloudKey:en med ett UniFi-konto och loggar in med samma konto i mobilappen, utan att du behöver göra några öppningar portmässigt i din brandvägg/router.

Så vad du behöver är alltså följande
NVR - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4910251
Kameror - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7184312

En bonus med ovan är att du också får en UniFi-kontroller på köpet, utifall du får för dig att uppgradera till UniFi-nätverksgrejer såsom accesspunkter, switchar och deras nu faktiskt dugligt bra routrar i och med släppet av UXG-serien.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

En jättebra lösning om man, jämfört med, exempelvis, Raspberry Pi och en enkel router, bortser från kostnaderna – som med RP-alternativet hamnar på en bråkdel av det föreslagna ovan - och att kamerorna i det RP-alternativ jag skissat upp inte nödvändigtvis måste drivas med batteri utan kan strömförsörjas via elnätet (som, t.ex., via någon av zero-modulerna, vilket för min del går hur bra som helst; jag har dock inte ännu hunnit jämföra vad prisskillnaden skulle bli med en mer avancerad modul som kan köra flera kameror).

Att kunna lagra inspelat material i molnet på egen vald server, gärna en gratistjänst som Dropbox, är ju också helt klart ett attraktivt val jämfört med egentligen vad som helst annat om man, i likhet med mig, är ute efter lågprislösning – och förutsett att man inte avser att lagra väldiga mängder information, vilket jag, som jag nämner ovan, verkligen inte har för avsikt att göra.

Sedan finns ju också tjusningen just i att göra något, mer eller mindre, helt eget, och inte enbart förlita sig på redan färdiga lösningar – naturligtvis i den utsträckning man själv tycker sig vilja lägga ner tid och arbete på något sådant (personligen värderar jag också glädjen i lärandet som sådant, och de spin-off effekter som följer på det, som värdefullt i sig) . Det var faktiskt en av anledningarna till att jag postade den här frågan just här på SweClockers; just för att jag uppfattar SC som, förutom en plats för gedigna kunskaper om allt vad hård- och mjukvara beträffar, som t.ex. förslaget ovan kan vara ett exempel på, men dessutom också en plats för DIY, experimentlust, innovation och upptäckarglädje (även om det jag är ute efter knappast tänjer eller utmanar några märkvärdiga gränser).

Raspberry Pi’s eget forum är naturligtvis också en av de platser man konsulterar, men här var det just jämförelsen mellan ”standardlösningar” vs att bygga eget som var tanken med min fråga.

Min prioritet är helt enkelt att så billigt som möjligt få till ett tillräckligt pålitligt kameraövervakningssystem för de ganska enkla behov jag har beskrivit ovan. Och om det kan åstadkommas med färdiga komponenter till ett pris som inte ligger alltför långt bort från DYS-alternativen så lär jag, som det ser ut just nu, nog ändå i just det här fallet offra DIY-glädjen och välja ett av det förstnämnda före de sistnämnda.

Att sätta ihop ett billigt system där allt sparas på minneskort är enkelt att hitta delar till. Men att också få till en lösning som kan spara bildinformationen på en egen molnbaserad eller lokal server på annan plats än den övervakade till ett lågt pris är lite knepigare. I slutänden handlar det om hur mycket som i slutänden prismässigt kommer att skilja mellan de billigaste ”standardlösningarna” och ett mer eller mindre DIY-baserat koncept (vilket inte nödvändigtvis måste vara ett Raspberry Pi-bygge), utgående från att de är någotsånär jämförbara i vad de presterar.

Så fortsätt gärna komma med tips och förslag 😊

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Frigate med valfria billiga ip poe cams

Permalänk
Medlem

Hade skippat Rpi DIY som du vill ha saker som bara fungerar.
Wifi, rörelsedetektion, infrabelysning, molnlagring och notiser är tillräckligt svårt att få fungera på vanliga övervakningssystem.
UniFi systemet verkar vettigt... hälsningar från en som krånglat med övervakning i något decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plow:

Frigate med valfria billiga ip poe cams

Det ska dock tilläggas att Frigate inte är så användarvänligt konfigurationsmässigt. Att lägga upp kameror görs genom att knacka in ett par rader manuellt i en konfigurationsfil. Dessutom behövs en hel del jobb om man vill få till notifikationer, exempelvis genom att konfigurera upp en MQTT-server och någon form av integrering mot tredjeparts push-notistjänst eller exempelvis Home Assistant.

Men visst, om man redan har Home Assistant på plats så kan jag tycka att Frigate är en vettig väg att gå tack vare smidig integration där man sen kan använda automatik i Home Assistant och Home Assistant mobil-appen för push-notiser om man har publicerat sin HA-instans publikt eller via Home Assistant Cloud.

Ett annat alternativ, som dock kommer kosta mer än UniFi Protect, är att skaffa sig en Synology NAS och ett par Onvif-kompatibla kameror, och sen installera Surveillance Station i DSM. Två kamera-licenser ingår, så i detta fallet behöver det inköpas 2-3 extra kameralicenser vilket kostar 840kr/licens. Push-notiser kan man hantera via Synology:s Quickconnect molntjänst om man inte vill exponera NAS:en direkt ut mot molnet.

Jag har som sagt kört alla ovanstående lösningar, och även Zoneminder, Shinobi och Blue Iris. Är det enkelhet man är ute efter så är UniFi Protect den lösning som kräver minst handpåläggning och endast ett par tryck på pekskärmen för att komma igång. Näst därefter kommer Synology Surveillance Station. För hobby-nissar som gillar hemautomation och Home Assistant så är helt klart Frigate ett alternativ, väldigt lättviktigt och manuellt konfigurerat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Som sagt av en tidigare medlem så har Unifi produkter som kan vara intressanta.

Utan att det ska verka som att jag klagar så vill jag dock påminna om reglerna för kamerabevakning: https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/

IMY har utmärkt underlag för hur man hanterar kamerabevakning och du bör läsa på innan du börjar, för att säkerställa att du gör det korrekt. Beroende på hur du vinklar kameran och vad du filmar så kan du göra dig skyldig till olika typer av brott.

Utöver det så finns det regler kring hur länge du får lagra materialet, oavsett om du bedriver kamerabevakning i hemmet eller inte, samt hur du får sprida materialet.

Så tips från coachen: se till att läsa på noggrant innan du väljer att montera övervakningskameror.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om ett mer prisvärt alternativ till Ubiquiti, och det är Reolink. Riktigt fina hårdvaror, vettiga mjukvaror och kompatibelt med de flesta NVR-lösningar. Dessutom rätt mycket billigare än UniFi.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan tipsa om ett mer prisvärt alternativ till Ubiquiti, och det är Reolink. Riktigt fina hårdvaror, vettiga mjukvaror och kompatibelt med de flesta NVR-lösningar. Dessutom rätt mycket billigare än UniFi.

Ja, kör reolink med Frigate. De gamla 410a och 510a.
Lite mek att få igång det hela. Har inte börjat titta på push mot HA utan loggar in och kollar events. Har satt upp en wireguard server hemma så HA-appen fungerar i telefonen.

Typo
Permalänk
Medlem

Tusen tack alla för intressanta, bra och kunniga inlägg, tips, uppslag och kommentarer 😊

Detta är definitivt sådant jag kommer att studera närmare (har redan börjat, och det ser ut att bli ytterligare en hel del att sätta sig in i) och lägga in som utgångspunkter att fundera kring för mitt kommande kameraövervakningssystem, nybörjare som jag är.

Visa signatur

ICIT