Veckans fråga: Vilka sociala medier hänger du på?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilka sociala medier hänger du på?

Använder du sociala medier och vilka hänger du mest på i så fall?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att fajjan är så populär men det är väl alla "grupper" som verkar rätt poppis. "Vad blir det för mat?"-gruppen t.ex

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Inga...Använde Facebook för 8 år sen för att hitta ny lägenhet (hyra) Tjejen är dock på alla...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Facebook, mest för att ha koll på olika konserter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har gått ifrån allt vad sociala medier heter förutom Discord då som jag aldrig direkt sett som ett "socialt media" på de sättet som typ X eller Facebook. Annars är det snapchat också.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag räknar X som social media, lite annorlunda format.

Discord är en chat.app, inte social media. var msn messenger eller irc också social media? lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Intressant fråga. Jag undrade nämligen samma sak, det känns som internet har krympt, det fanns så många forum förr i tiden som 64bits, nordichardware och alla svenska konsolforum. Men det beror snarare på att jag inte hänger med.

Alla pratar om att Reddit är så bra, men jag förstår mig inte på strukturen, jag tycker det är otydligt och föredrar samma struktur som här med trådar.

Tiktok är coolt, funderar på att installera den på en "skräpenhet". Min användning är då inte mer än att se korta klipp på folk gör "roliga saker". Vilket kan vara ett tidsfördriv när man väntar på något. Min användning blir samma som youtube, jag ser på hur mycket som helst men skriver eller laddar ej upp ett skit.

Problemet för många är tid och ork. Det finns seriösa forum för olika saker, t.ex. husbyggarforum. Men typ alla vill ha sitt problem löst och inte orka med så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vet inte om jag räknar X som social media, lite annorlunda format.

Discord är en chat.app, inte social media. var msn messenger eller irc också social media? lol

Samma här Discord och IRC. Tycker nog man kan jämnställa de båda med social media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Lite förvånad att fajjan är så populär men det är väl alla "grupper" som verkar rätt poppis. "Vad blir det för mat?"-gruppen t.ex

Kollar i princip bara lokala gruppen för att se vad som händer i området.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Var fanns swec i listan?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Alltså ni missade ju den ända och viktigaste sociala median av alla. Och den ända jag hänger på.

SWECLOCKERS!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Förutom Discord så är det mewe.com som gäller.

Permalänk
Medlem

Använder bara Facebook i listan. Anledningen är gruppfunktionen samt events kring dessa. Allt har med mina hobbys att göra. Finns inget alternativ som är i närheten idag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kollar i princip bara lokala gruppen för att se vad som händer i området.

Ja exakt och konserter / evenmeang som någon anna skrev.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

X och Facebook bara. X (och YouTube) har många bra källor till information om läget i världen som media struntar i. Många forskare verkar gilla X och YouTube av någon anledning. Kollar ibland i forskningsrapporter också. Otroligt intressanta att läsa i då media kan vara lite mediokra på att förmedla den informationen. Men forskningsrapporter kan vara väldigt tunglästa så ibland är skönare att titta på en YouTube-video. På Facebook skriver jag mycket. Om allt möjligt men framför allt om klimat/miljö.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Använder även Mastodon.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Vet inte om jag räknar X som social media, lite annorlunda format.

lol wat? Twitter/X är ju typ-exemplet på "social media" tillsammans med Facebook.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Inget socialt media i mitt hem. Använder Discord ibland men det är, i mitt tycke, inte alls samma sak.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Musikälskare

Nästan inga vilket är skönt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Avskaffade samtliga för typ 15 år sedan. Jag har periodat tillbaka med vissa en kort stund men raderat efter en vecka eller två igen då jag minns varför jag tog bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vet inte om jag räknar X som social media, lite annorlunda format.

Discord är en chat.app, inte social media. var msn messenger eller irc också social media? lol

Ja vart drar man gränsen... TwitterX är ju dock solklart lika mycket social media som Facebook och är bland the usual suspects.
Egentligen är väl allt där andra människor finns och man kommunicerar med en sorts social medie, inklusive messenger etc. Sen så brukar Discord användas lite mer på annat sätt med fler på ett ställe (server) som kan se alla medellanden etc.

Som andra säger saknas det mest självklara alternativet Sweclockers... Men också den mest populära plattformen i världen: Youtube. Även om videoplattformar som den kanske kan räknas lite mer som något eget, då de flesta användare inte bidrar alls utan bara konsumerar mediet.

Permalänk
Medlem

Förutom dom vanliga så använder jag ngt som heter Line för att kommunicera med ett Alliance i ett mobilspel som jag kör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

var msn messenger eller irc också social media? lol

Ja?

Definitionen av sociala medier är att man ges en möjlighet att skryta om vilken mat man har ätit idag...

Permalänk

Dagligen eller nästan dagligen är Klocksnack, Sweclockers och FZ. Facebook besöks ibland via webbläsaren för marketplace eller kolla upp lokala events. Instagram och Reddit har jag använt tidigare men störde mig på att det tog upp mycket tid. Nyttan som Facebook ibland kan erbjuda saknas på instagram och reddit som mer varit tidsfördriv.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Facebook och Discord. Reddit har jag lagt av med då det bara gör mig mentalt utmattad och Linkedin besöker jag någon gång per år då det är den klart deppigaste sociala plattformen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Officiell jultomte

Precis som andra skriver så använder jag endast Facebooks grupper för intressen/hobbys då det är överlägset för detta. Väldigt många nichade grupper där man kan nå ut otroligt lätt samt få inspiration/lösningar.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Facebook och Instagram, dock används de mest för att nå ut med företaget till andra. Privat har det minskat rejält och hade avinstallerat apparna om det inte vore för jobbet och vissa grupper.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hänger även på misskey, mastodon och Bluesky.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta sociala medier är skapade av företag som säljer reklam
Säger sig självt vad syftet med de sociala medierna är

Permalänk
Medlem

Ni som inte har några sociala medier, Är ni medvetna om att ni blir uteslutna från events och saker? Inte av illvilja men pga smidighet.

Alltid ställt mig som frågande till det här. Facebook etc är ju överlägset när man ska planera in saker och blir alltid så krångligt att få ut samma information som alla andra kan nå själva på 30 sec.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Instagram primärt och discord för att snacka med polare medans man spelar.

Visa signatur