Väldigt mycket inkommande trafik till min tjänstefördelare
Sedan två dagar tillbaka har jag haft problem med att nätet har bli väldigt segt.
Jag kunde inte kolla på Youtube, sambon kunde inte spela onlinespel för servern hela tiden avbröt.
Här är en bild på trafiken som inkommer via WAN, alltså till min tjänstefördelare.
Som ni kan se har jag en överföring på cirka 40-47Mb/s. Trafiken går inte till någonting.
Detta är en helt ny router från Asus eftersom jag trodde det var något fel på min gamla Asus router men trafiken fortsätter att flöda fritt utom min kontroll.*
Jag har tre anslutna enheten på nätverket. Min dator, sambons dator och en NAS.
Jag har testat att koppla bort sambons dator och NAS:en utan resultat. Jag har även vänt och haft sambons dator inkopplad men min och NAS:en urkopplad utan resultat. Alltså har jag uteslutit att någon av enheterna använder någon bandbredd.
Under fliken Wired (våra enheten är trådbudna) finns ingen trafik alls så jag vet inte vart all trafik tar vägen och jag är inte duktig på nätverksfelsökning. Jag har kollat systemloggen men ingenting jag kan se sticker ut.
Med routern inkopplad så tappar jag väldigt mycet paket när jag använder ping i terminalen.
Det enda som verkar hjälpa som är märkligt är att koppla in nätverkskabeln från min dator direkt till tjänstefördelaren. Då fungerar nätet som vanligt utan problem och jag tappar inte längre några paket.
Men här kan jag inte se vad som händer. Jag vet inte hur man kollar inkommande trafik.
Jag har Bahnhof och har ringt deras support och de skulle felanmäla så dem kan eskalera detta vidare och jag får nu vänta 1 till 5 arbetsdagar på hjälp.
Lite mätningar från Bredbandskollen. Hastigheterna som är bra är med datorn direkt inkopplad mot tjänstefördelaren.
Jag vet inte hur jag ska tolka detta, är jag under någon form av attack mot tjänstefördelaren eller vad är det som händer?
Skulle det vara för mycket att önska om någon som jobbar som nätverkstekniker kanske kan kommentera?
* Gammal router: ASUS TUF GAMING AX6000
* Ny router: ASUS RT-AX82U V2