Nu kan du beställa en Loongson-dator

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du beställa en Loongson-dator

Aliexpress har börjat sälja moderkort och processorer från kinesiska tillverkaren Loongson.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3A6000 är en Zen2 cpu med en bättre branch predictor.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha en LoongSon-dator för att hacka på, men jag hade hoppats på en SBC i mindre storlek till mindre pris.

Det har varit mycket diskussioner på nätet om att det är synd att LoongSon inte utvecklat processorn att köra RISC-V istället.
Det finns ännu inget RISC-V - chip som har prestanda i motsvarighet med LoongSon, även om det kommer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Värt att veta är att moms och tull till Sverige ska ingå i priserna, det är säljarnas ansvar på Aliexpress att det ska vara inräknat.

Permalänk
Medlem

Känns som något endast samlare och die hard sympatisörer med den kinesiska regimen kan vara intresserade av att köpa.

Permalänk
Medlem

Känns det lite dyrt. På i mitten på 90 talet, då jag kom in PC Svängen. Dess förinnan hade jag hålliit på med 68000 baserade maskiner. Då fanns en CPU tillverkare som hette UMC ( https://en.wikipedia.org/wiki/UMC_Green_CPU ). Denna CPU såldes in som kompatibel med då tiden i486. men hade ändå betydade kompatibles problem och fungerade inte så bra.

Samma sak gäller denna CPU Känns lite dyrt för något som kan vara bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att Sweclockers köper hem och provar för att sedan publicera resultat och tankar/åsikter i en artikel.
Det finns ju hur mycket material som helst där ute för att få till något bra och flera artiklar.
Titta bara på Craft Computing, Serve The Home, Hardware Heaven eller andra kreatörer som inte är blyga för att köpa in hårdvara via "andra kanaler".

Det är dags att ni provar andra saker än era vanliga och säkra kort.
Ta t.ex eran satsning på vr-geeks.se som ni hade en gång i tiden. Visst, i det exemplet sket det sig ju MEN! ni vågade iallafall.
Kom igen nu Britt... Sweclockers, kör för fa-an.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrans! Nu vill vi se fler kinesiska grafikkortsutvecklare. 🙂👌

PS De här bojkott nissarna är alldeles för roliga. 🙂 How about skapa en virtuell värld kallad "Third world' som bara använder godkänd hårdvara från godkända länder med godkänd mjukvara från godkända länder och naturligtvis, 0 (noll) klimatavtryck? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Bra med konkurrans! Nu vill vi se fler kinesiska grafikkort utvecklare. 🙂👌

PS De här bojkott nissarna är alldeles för roliga. 🙂 How about skapa en virtuell värld kallad "Third world' som bara använder godkänd hårdvara från godkända länder med godkänd mjukvara från godkända lånder och naturligtvis, 0 (noll) klimatavtryck? 😆

Vissa människor verkar vara immuna mot goda råd.

Permalänk

När får forumet sin första ”Longsoon” fanboy?

Permalänk
Medlem

"Enligt butikssidan har moderkortet det något ovanliga DTX-formatet, men då dessa som mest kan ha två PCI-Expresskortplatser ser det ut att vara ett bantat mATX."

Det är väl precis vad DTX är - ett bantat mATX med två PCIe-kortplatser.

edit: Jag som inte kan läsa det jag själv citerar =). Nevermind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Känns som något endast samlare och die hard sympatisörer med den kinesiska regimen kan vara intresserade av att köpa.

Den är inte riktad mot oss utan ska nog mest ses som ytterligare ett steg mot att frigöra sig från beroendet av väst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Är mycket mer intresserad av deras MIPS64-kompatibla processorer.
Drömmen vore en modern sådan dator som en slags SGI-klon med ett återuppväckt IRIX, men det lär väl aldrig ske. Tyvärr har de LoongISA som gjorts varit little endian och inte big endian.

Permalänk
Medlem

Använder de sig av VIAs licens för tillverkningen? För tvivlar på att amd/Intel släppt fler.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den är inte riktad mot oss utan ska nog mest ses som ytterligare ett steg mot att frigöra sig från beroendet av väst.

Ja. USA har blockerat dem från mycket vilket tvingar dem till att utveckla egna lösningar. Antar det är liknande som sovjet gjorde förutom att Kina verkar lyckas mycket bättre trots att sovjet och Östtyskland med KGB och STASI hade ritningar på allt så lyckades de aldrig komma ifatt. Kina är så pass högteknologiska nu att de mycket väl kan komma ifatt. De är mycket närmare än sovjet någonsin var.

Skulle USA inte förbjuda Kina från grejerna skulle de inte behöva utveckla egna som i framtiden kan bli konkurrenter.

Jag bara förklarar min tolkning av det som händer utan att lägga någon moralitet i om det är bra eller dåligt. Väst försöker göra sig mindre beroende av asien och ha mer egen tillverkning också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om man bygger ihop en dylik och installerar ett MS OS på det, kommer det leda till en spyware-singularitet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Använder de sig av VIAs licens för tillverkningen? För tvivlar på att amd/Intel släppt fler.

Sweclockers har nog blandat ihop Loongson med Zhaoxin som är den som faktiskt tillverkar x86-processorer i samarbete med VIA. Loongson har aldrig tillverkat någon x86-processor vad jag vet, och 3A6000 som artikeln handlar om använder i själva verket Loongsons egen ISA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja. USA har blockerat dem från mycket vilket tvingar dem till att utveckla egna lösningar. Antar det är liknande som sovjet gjorde förutom att Kina verkar lyckas mycket bättre trots att sovjet och Östtyskland med KGB och STASI hade ritningar på allt så lyckades de aldrig komma ifatt. Kina är så pass högteknologiska nu att de mycket väl kan komma ifatt. De är mycket närmare än sovjet någonsin var.

Skulle USA inte förbjuda Kina från grejerna skulle de inte behöva utveckla egna som i framtiden kan bli konkurrenter.

Jag bara förklarar min tolkning av det som händer utan att lägga någon moralitet i om det är bra eller dåligt. Väst försöker göra sig mindre beroende av asien och ha mer egen tillverkning också.

Kina "massproducerar" väl ingenjörer i sinnessjuk takt nuförtiden som allt annat så lär inte ta allt för långt tid innan dom är förbi dom flesta om det inte händer något som sätter stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kina "massproducerar" väl ingenjörer i sinnessjuk takt nuförtiden som allt annat så lär inte ta allt för långt tid innan dom är förbi dom flesta om det inte händer något som sätter stopp.

Det har de gjort sen långt tillbaka, känns nästan som de lugnat ner sig pga av minskad förfrågan på utvecklarkonsulter utanför Kina och ökade löner. När jag jobbade på Sony Mobile 2010-2014 så hade man stor utsourcing av utveckling (hela produktplattformar och stora testcenter) i Kina. Vid 2014 så hade mycket tagits hem till Sverige och Japan. Det gick 2 kinesiska utvecklare på en svensk eller europeisk så det va aldrig kostnadseffektivt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

"Enligt butikssidan har moderkortet det något ovanliga DTX-formatet, men då dessa som mest kan ha två PCI-Expresskortplatser ser det ut att vara ett bantat mATX."

Det är väl precis vad DTX är - ett bantat mATX med två PCIe-kortplatser.

m-ATX har väl 3 pci-e platser? Bifogar länk till ett random m-ATX moderkort som råkade bli ett Asus:

https://www.inet.se/produkt/1903235/asus-prime-b550m-a?gad_so...

edit: 😂 ser nu vad du egentligen skrev till skillnad från hur jag uppfattade vad du skrev. Låter kommentaren vara kvar. Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den är inte riktad mot oss utan ska nog mest ses som ytterligare ett steg mot att frigöra sig från beroendet av väst.

Desto större anledning att hålla sig långt borta. CCCPs propagandavinst skulle vara enorm om detta skulle börja säljas i väst i någon skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Använder de sig av VIAs licens för tillverkningen? För tvivlar på att amd/Intel släppt fler.

Skrivet av perost:

Sweclockers har nog blandat ihop Loongson med Zhaoxin som är den som faktiskt tillverkar x86-processorer i samarbete med VIA. Loongson har aldrig tillverkat någon x86-processor vad jag vet, och 3A6000 som artikeln handlar om använder i själva verket Loongsons egen ISA.

Ja jag blev också konfunderad hur de skulle fått x86-licens. Förutom Intel och AMD är det ju bara VIA mig veterligen som har en sådan, och i förlängningen deras joint venture-bolag Zhaoxin. Inte Loongson som väl är baserade på RISC? Visst Loongsons CPUer kan säkert köra x86, via emulering, men det kan du ju på vad som helst i princip

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

m-ATX har väl 3 pci-e platser? Bifogar länk till ett random m-ATX moderkort som råkade bli ett Asus:

https://www.inet.se/produkt/1903235/asus-prime-b550m-a?gad_so...

edit: 😂 ser nu vad du egentligen skrev till skillnad från hur jag uppfattade vad du skrev. Låter kommentaren vara kvar. Ha en fin dag!

Ser också att jag läste/uppfattade nyhetstexten fel. Tolkade "då dessa [DTX] som mest kan ha" som "då dessa [Longsoon-korten] som mest har".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inte Loongson som väl är baserade på RISC? Visst Loongsons CPUer kan säkert köra x86, via emulering, men det kan du ju på vad som helst i princip

MIPS historiskt tror jag. Nu kör de något eget ihopkok som de kallar LoongARCH eller något dylikt.

Artikeln är rättad nu också.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

https://www.phoronix.com/news/LoongArch-LBT-Linux-6.6

Verkar finnas översättningslager till Linux. För att emulera andra processorer? Jag tycker det är en intressant utveckling med nya arkitekturer.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel för några veckor sedan försökte loongson få några pci patcher till upstrram av linux kärna som maintsiner nekade och kallade loongson arch.. broken för loongson moderkort eller chipset eller cpu inte följer pci spefikationen

Nästa är inte loongdon baserad på mips

Permalänk
Moderator
Moderator

Nyheten handlar alltså om en processor, inte om geopolitik - eller annan politik för den delen. Diverse sidospår som ledde längre och längre bort har därför raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dagas:

Skulle USA inte förbjuda Kina från grejerna skulle de inte behöva utveckla egna som i framtiden kan bli konkurrenter.

Jag bara förklarar min tolkning av det som händer utan att lägga någon moralitet i om det är bra eller dåligt.

Apropå varför kortet i artikeln finns och att agerande från USA är den primära orsaken.

Jag tror varje myndig person har ansvar att minimerat stöd man ger till omoraliskt beteende. Eftersom det är känt att Kina stjäl IP en masse är det underligt att anse att de ska behandlas som att så inte är fallet. Lite som att anse att snattaren måste bjudas in till butiken utan konsekvens år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultman:

Desto större anledning att hålla sig långt borta. CCCPs propagandavinst skulle vara enorm om detta skulle börja säljas i väst i någon skala.

CCCP? Kinesiska kommunistpartiet brukar väl förkortas CCP på engelska? Om du menar sovjetunionen är USSR den engelska förkortningen (känner inte till någon svensk) och CCCP sovjetunionens förkortning på ryska skrivet i det kyrilliska alfabetet och således dels uttalat SSSR dels bör ej blandas ihop i en mening i övrigt skriven med den latinska alfabetet. I min mening.

Om du menar kinas diktatorer tror jag du kan andas ut de ligger fortfarande lååångt efter intel och amd

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Apropå varför kortet i artikeln finns och att agerande från USA är den primära orsaken.

Jag tror varje myndig person har ansvar att minimerat stöd man ger till omoraliskt beteende. Eftersom det är känt att Kina stjäl IP en masse är det underligt att anse att de ska behandlas som att så inte är fallet. Lite som att anse att snattaren måste bjudas in till butiken utan konsekvens år efter år.

Stämmer rätt väl att kina tillförskansat en hel del IP på ljusskygga sätt historiskt. Men är det inte lite allt helt missa deras utveckling om man fortfarande tror att de inte skulle klara sig utan väst längre?

För att ta ett aktuellt ämne, generativ AI. Av alla patentansökan kring detta stod kina för 3/4:ar. Det är sex gånger mer än tvåan på listan, USA.

Samma sak med vetenskapliga publikationer. Tittar man på sådana publicerade i de prestigefulla tidskrifter dominerar inte längre USA-baserade universitet, utan det är kina som dominerar dessa.

Så de verkar uppenbarligen ha rätt ordentlig grundforskning numera, långt mer än vi i väst mäktar med för tillfället

Fast just i detta fall: vet inte varför man skulle vilja köpa en halvdan implementation av 70-tals teknik...

Men i det större perspektivet lär vi inte ha något val, kina kommer dominera många teknikområden framåt så valet kommer vara att köra sämre teknik eller acceptera att det är kina som leder utvecklingen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer