Den videon var både högt och lågt... Lite förvånad att någon som Wendell inte heller kan hålla isär 32-bit Arm och ARM64, de är två helt separata ISA som på många sätt har mindre gemensamt än vad t.ex. RISC-V och ARM64 har!
De försök Microsoft gjort med 32-bit Arm var ju rejält märkliga. Givet när de lanserade detta, efter att 64-bit x86 blev normen, fanns det liksom ingen rimlig anledning för någon att välja sådana enheter. Framförallt inte givet att 32-bit Arm inte har några egentliga tekniska fördelar relevanta för PC-marknaden över x86, däremot har den en rad relevanta tekniska nackdelar.
Microsoft ser, som många andra, att ARM64 har en rad viktiga tekniska fördelar över x86_64. De inser att om Windows ska fortsätta vara relevant måste man få till ett riktigt bra ARM64 stöd och det relativt snabbt.
Det som åter lyfts fram här är vilken fsck-nivå Snapdragon X releasen är för spelbranschen. Hur kan det ens vara en fråga vems ansvar det är om GPU-drivaren kraschar? Det måste ju vara Qualcomms problem att lösa, precis som det är Nvidias, AMDs och Intels problem att lösa för deras drivare.
Men även detta problem får ändå Microsoft ta på sig till stor del. Kan se varför man initialt behövde ge Qualcomm ett rejält incitament att utveckla ARM64 enheter för Windows. Det är en stor risk. Men är nog allt mer uppenbart att det kommer absolut inte räcka med bara Qualcomm, framförallt om en av målen med att gå till ARM64 är att slippa ett duopol.
Verkar som Qualcomm har kvar sin exklusivitet detta år, misstänker att Arms VD "försa" sig så mycket han kände han kunde utan att det skulle ta hus i helvetet med detta
"I think the way to think about Windows expansion and, yeah, I think it’s really well-documented that the exclusivity that Qualcomm has with Windows times out, I think, this year. I think it’s this year."
Svårt att se hur Nvidia inte kommer ge sig in i ARM64 för PC, det kommer lösa driver/prestandabiten på GPU-sidan.
Men uppenbarligen har Microsoft en rad andra problem med Windows just nu. Grejen jag tyckte Wendell helt missade här är att de sakerna är ett lika stort problem oavsett om man kör ARM64 eller x86_64.
Uppenbarligen ruschar Microsoft hela AI-integrationen i Windows. Intel/AMD har ju överhuvudtaget inget NPU-stöd i Windows och man har gjort klart att de inte heller kommer ha det när Strix Point och Lunar Lake lanseras. Målet är att få till det innan slutet 2024. Så även om Qualcomm har jobb kvar är de trots allt i ledningen just nu.
Sen förstår jag inte hur Wendell flera gånger säger att prestanda inte är där Qualcomm lovade. Man har bättre ST och MT än allt som på något sätt är jämförbart från Intel/AMD och det ligger på den nivå som Qualcomms siffror visar. Qualcomm var väldigt noga att aldrig jämföra sig med Apples ST-prestanda, föga förvånande är Apple i rätt rejäl ledning just där.
Kan hålla med om perf/W. Här har tyvärr Qualcomm rätt mycket gjort vad Intel/AMD gör hela tiden. Snapdragon X Elite har inte den perf/W man skyltade med, men Snapdragon X Plus har det. D.v.s. likt hur Intel/AMD lyfter fram prestanda i "prestanda läge" när man kör på nätström medan batteritiden testas med "balanced" i bästa fall eller "best battery time" i värsta fall där prestanda är långt sämre.
Snapdragon X Plus står sig fortfarande väldigt bra mot Intel/AMD sett till prestanda, men är inte en konsekvent vinst som med Snapdragon X Elite 80/84 mot jämförbara Intel/AMD. Är också här en viss skillnad mellan att köra på batteri mot nätström, men generellt en mindre skillnad än för Intel/AMD. Åter igen, problemet är att Apple har lysande batteritid samtidigt som man har samma prestanda oavsett om man kör på batteri eller nätström.
Så ur den aspekten är inte Snapdragon X Elite någon "Apple Silicon". Wendell verkar inte heller ha någon egentlig koll på Apple-systemen. Han säger att "till och med Apple har OK spelprestanda", när sanningen är att för de få titlar som faktiskt portats till ARM64 och Metal så prestera ju Apple långt bättre än Intels/AMDs bästa iGPUer. Detta har Qualcomm definitivt inte lyckas med på Windows!!!
Håller ändå helt med om Wendells slutsats kring nuvarande vara/icke-vara status för ARM64 på Windows. I nuläget går det inte att säga att det är en "big win" eller att det är kört. Är fortfarande osäkert. Helt uppenbart finns potentialen, framförallt om det visar sig att CPU-prestandaläckorna för Strix Point och Lunar Lake stämmer då Qualcomm i så fall behåller CPU-prestandaledningen i de flesta fall för Windows. (Men åter igen, problem Apple då vi redan sett vad M4 är kapabel till och den kommer öka deras ledning när MBA/MBP med dessa släpps under 2H).