Veckans Fråga: Hur många datorer har du?

Permalänk
Medlem

25 räcker nog inte lol.
Kan inte säga nej till roliga gamla datorer

Permalänk
Medlem

Stationära och Bärbara PC och Mac blir minst ett dussin.
Sen några Raspberry Pis och C64 och lite sånt.

Då gjorde jag ändå av med min gamla SGI Octane och en Dual Pentium 3 i Fulltower chassi som tog upp plats.

Borde troligtvis rensa mer eftersom inte allt används aktivt.
SGI Octane var iaf den mest speciella maskin jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Diskmaskinen, torktumlaren, tvättmaskinen,micron, airfryern, ... , tandborsten.

Kan du installera/köra valfria program på dessa?

Om man säger även gamla hemdatorer som Commodore 64, Amiga 500 och dylikt, även om de har begränsningar i hur avancerade saker som går att köras (jämfört med en modern dator),
så finns ändå möjligheten att programmera nya program och installera/köra mer program än vad som finns inbyggt från början.

Typ om man har ett smartkylskåp med en stor skärm på framsidan och man kan köra Doom på kylskåpet och dylikt så kanske det är rimligt att räkna det som en dator.

Men typ om Micron bara är att man kan ställa in olika tider och effekter så skulle åtminstone inte jag räkna det som en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan du installera/köra valfria program på dessa?

Om man säger även gamla hemdatorer som Commodore 64, Amiga 500 och dylikt, även om de har begränsningar i hur avancerade saker som går att köras (jämfört med en modern dator),
så finns ändå möjligheten att programmera nya program och installera/köra mer program än vad som finns inbyggt från början.

Typ om man har ett smartkylskåp med en stor skärm på framsidan och man kan köra Doom på kylskåpet och dylikt så kanske det är rimligt att räkna det som en dator.

Men typ om Micron bara är att man kan ställa in olika tider och effekter så skulle åtminstone inte jag räkna det som en dator.

Permalänk

Jag och farsan har nog 10+ datorer. 6 stationära datorer och 4 laptops. Troligen fungerar de allra flesta av dom. Den äldsta är en gammal APPLE IIC från ca 1984/1985 som farsan fick av en polare iom att han hjälpte kompisen med en flytt. APPLE IIC kom väl i samband med den första Macintosh som ungefär släpptes i samma veva. Har inte komponenterna, främst de gamla elektrolydkondensatorerna torkat upp, så borde den fungera.
Sedan någon gammal AMIGA och den riktiga stjärnan den gamla ATARI 1040 STFM.
Första PCn köpte farsan 1995. En 133MHz MMX P1, uppdaterad till 233MHz. Den snurrade på till ca 2006 när vi fick ett blixtnedslag i trädgården och hela vår elcentral blev utslagen. Den datorn är den enda som blivit nedplockad i delar.
Sedan har det blivit ett antal stationära datorer och även några laptops. Alla datorerna finns kvar även om de inte används längre. Men kvar finns dom. Vi har nästan hur många hundra kvm bostadsyta som helst så farsan frossar i allt som går att samla.

Idag har vi två stationära datorer som fortfarande snurrar var- och varannan dag. Samt tre laptops som vi använder mest frekvent. Mest för att vi försöker sänka vår elförbrukning. Märkena är enbart HP, DELL och ACER. Åtminstone vad jag kan komma på på rak arm.

Tråden handlar ju om huruvida vi använder MS Win 11. Om jag förstår inläggen rätt så är de allra flesta kritiska till Win 11. Själva använder vi ENBART 10:an i våra maskiner. Min fråga är - ni som INTE använder er av MS OS - vad använder ni då? Linux? GNU? Eller kör ni APPLE IOS?
Problemet uppstår ju som jag skrev i mitt inledande inlägg i den här tråden att frågan är ju hur man betalar sina månatliga räkningar om man konsekvent har förnekat allt som heter smartphone och tablets?

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan blir en fråga: Vad räknas som dator?

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem

Beror lite på definitionen av dator
Men:
1x stationär gaming/main computer
4x bärbara (+1 som inte har en skärm men använder ändå för labb, tester och framtida magic mirror)
2x NAS
1x NUC
1x Rpi 5 för HA
1x Rpi 4 för raid backup "NAS"
1x Rpi 4 för laborera

Har även 2x rpi3 som inte gör så mycket i dagsläget och även några rpi zero där projektet dog ut lite..

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har två datorer om man vill räkna jobbdatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Tråden handlar ju om huruvida vi använder MS Win 11. Om jag förstår inläggen rätt så är de allra flesta kritiska till Win 11. Själva använder vi ENBART 10:an i våra maskiner. Min fråga är - ni som INTE använder er av MS OS - vad använder ni då? Linux? GNU? Eller kör ni APPLE IOS?
Problemet uppstår ju som jag skrev i mitt inledande inlägg i den här tråden att frågan är ju hur man betalar sina månatliga räkningar om man konsekvent har förnekat allt som heter smartphone och tablets?

Var ser du det ?
Att frågan/tråden skulle handla om Windows 11 ?

Citat:

Denna vecka undrar vi hur många datorer du äger.

I veckans fråga undrar vi hur många datorer du äger och vad du använder dem till. Har du en dator som du håller dig till? Eller har du en stationär och en bärbar? Har du kanske en tredje som arbetsdator? Har du flera datorer som du gillar att mecka med, överklocka eller använda som extern lagring? Dela med dig i tråden!

Det står inget om Windows 11 där.

Exempelvis "använda som extern lagring",
skulle ju kunna vara att man har någon Linux eller BSD burk som filserver eller hemmabyggd NAS eller dylikt.

Däremot är det väl lite otydligt om man ska räkna med datorer i ett förråd som inte blivit använda på flera år eller dylikt.

Eller om det endast är datorer som används nogårlunda frekvent.

Kan säkert vara lite varierande vad folk har räknat med.

Men att det endast gäller Windows 11 vet jag inte vad du har fått det ifrån?
Kanske blandar du ihop det med någon annan tråd?

Permalänk
Medlem

3 Nuc, en i vid varje tv, 1 NAS, 2 surface,1 surface book, 3 Stationära, varav en är min, och dom andra två barnens. Typ alla används nästan dagligen, förutom en surface.

Permalänk
Medlem

15 st. som är inkopplade på nätverket. Alla körs inte samtidigt. 10 av de 15 datorerna är HP:s små mini desktop i olika generationer.
Köper billigt begagnat och uppgraderar dem till max.

Permalänk
Medlem

3 St aktiva.

Speldator
Media server
Laptop som delas med kärr,,,hrrrm Frugan...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

två stationära gamingdatorer, två macbooks och en lenovo laptop

Permalänk
Medlem

Jag valde 6 men då glömde jag 4 laptops

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Okej då ska vi se om jag kommer ihåg alla:

Speldator:
AMD Ryzen 5950x
RTX 3080

Server:
AMD Ryzen 3900x
RTX 3070

Extra gamingdator:
AMD Ryzen 5900x
RTX 2080 Ti

Retrodatorer:
Amiga 1000, 3x Amiga 1200, Amiga 2000, Amiga 3000, Amiga 4000, 3x Commodore 64, Commodore 128, Commodore 128DCR, Commodore 16, Atari 520ST, Atari 1040STFM, Spectrum 2+, Vic 20, Compis, Pentrium Pro 200, Pentium MMX 166

Ett gäng Raspberry Pi's i olika modeller.

Kan har missat några. Fler än 10 är det i alla fall!

Just det, en laptop ASUS Zenbook UX32LN också. Och en Mac Mini, samt någon äldre Machintosh.

Permalänk
Medlem

För många, men alla servrar och laptops så är det 10.
Räknar man med raspberry så är det 14 st.

Alla används inte så flitigt som jag borde, mest för olika lab projekt.

Permalänk
Medlem

En Mac Mini och en relativt slö gammal laptop (plus min gamla c64 i en garderob). Sen har frugan en MacBook Air. Vill utöka med en server/NAS men det ligger på is just nu.

Permalänk

En stationär
En gammal laptop som jag snott från pappa
En laptop jag köpte från forumet nyligen
En laptop som jag har till studier
En liten mini-pc som pappa köpt som jag sedan skaffat

Permalänk
Medlem

En HTPC/uråldrig gamling PC, en MacBook Air M2 för allt övrigt PC-användande, en gammal nettop som kör Home Assistant och Huginn, en äldre MacBook som ska säljas/skänkas, en gammal ThinkPad från gymnasietiden som skräpar i förrådet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Sitter på två stycken här hemma. Den nya som används, och den gamla som står i garderoben som reserv.
När en ny dator införskaffas åker reservdatorn(den i garderoben) till tippen och den som används flyttas till garderoben och blir reserven.

Permalänk
Medlem

Tror det är 5st totalt, om jag inte glömt nåt. 2 PC's och 3 Amigor. Min senaste PC är min primära dator, som jag använder till i stort sett allt. Min andra PC är äldre och jag använder den väldigt lite. Sen har vi Amigorna (en A500 och två A1200) som inte används alls i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Cirka 30 tror jag. Samlar på gamla Macar och har några spelservrar som snurrar här hemma.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Som Sith en stationär (master) och en padda (apprentice), räcker perfekt för behoven och fler blir det inte.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Beror på hur man räknar... Jag anser ju att både mobiltelefoner och surfplattor är datorer... Jag har själv ca fem om jag räknar min Amiga, mobil och surfplatta. I familjen har vi runt 15 stycken... Min Playstation som jag kör Linux på, räknas den?

Permalänk
Medlem

3 st bärbara datorer (En använder jag till och från på jobbet, dock är den fortfarande min privata.)
Stationära datorer 3st.
Sedan har jag en hörna för test av komponenter och där har jag en del jag kan sätta på plats i samlingen.
Ca 30 grafikkort man plockat hem från elektronik containern på ÅVC och nedan är moderkort med lite blandat om de har cpu, ramminne och cpu kylare liggandes.
1150 1st, 1155 2 st, 1151 2 st, slot 1 1st, am2+/am3/am3+ 4 st, socket 775 2 st.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det blev 5, men då räknade jag bara med de som dagligen används.
3 gaming datorer, till mig och ungarna. En server som sköter lite allt möjligt. Gammelservern som fortfarande sköter lite saker jag inte flyttat över till den nya.
Sen står det klart en 4-5 datorer till som skulle kunna användas, men de har nu blivit ersatta av nya så de luktar tippen lång väg.
Sen finns det lika många telefoner och ipads.
Jobbdatorn fick inte heller vara med i antalet, även om den används dagligen. Sen är det också den enda laptopen jag använder.

Permalänk
Medlem

”Bara” 3. En stationär och två bärbara mellan mig och hustrun.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

1. IBM 5150 - 8088 4 MHz
2. Macintosh SE - 68000 8 MHz
3. Amiga 1200 - 68EC020 14 MHz
4. Macintosh IIcx - 68030 16 MHz
5. Macintosh Quadra 700 - 68040 25 MHz
6. Sun Sparcstation 10 - 33 MHz
7. Compaq LTE Elite 4/50CX - 486DX-50
8. Custom CM desktop - 486DX-50
9. Compaq LTE 5000 - Pentium 75
10. Toshiba Libretto 50CT - Pentium 75
11. PowerMac 7500/100 - PowerPC 100 MHz
12-13. 2x Compaq LTE 5300 - Pentium 133
14. Compaq LTE 5400 - Pentium 150
15. Compaq Armada 1590DT - P166 MMX
16-18. 3x Toshiba Libretto 100CT - P166-266 MMX
19. Fujitsu-ICL ErgoPro E - Pentium Pro 180 MHz
20. HP Jornada 820 - StrongARM 190 MHz
21. Dell Dimension XPS P166s - P200 MMX
22-24. 3x Fujitsu-ICL ErgoPro E - Pentium Pro 200
25. PowerMac 8600/200 - PowerPC 200 MHz
26. Compaq Armada 1700 - Pentium II 266
27. Custom minitower - PII 300
28. Custom MSI - Dual PII 300
29. Lap Power MP-995 - Celeron 366
30. IBM Aptiva 5722 - K6-II 400
31. Compaq Armada E700 - PII 400
32. Custom Aladdin V - K6-III 400
33. Compaq Armada E500 - PIII 400
34. Custom MVP3 - K6-II 450
35. Compaq Presario 5722 - PIII 500
36. Compaq Armada 100S - K6-III 550
37. IBM PC300PL - PIII 750
38. Custom Tyan Trinity - PIII 933
39. Fujitsu Siemens Xpert - Athlon Thunderbird 1 GHz
40. Dell Inspiron 8100 - PIII 1.13
41. Compaq Presario 700 - Athlon 4 1.20
42. Custom Asus mini-PC - Athlon ~1.5 GHz
43. Custom - Sempron 2800+ 1.6
44. Dell Latitude D400 - Pentium M 1.60
45. Compaq Evo N610c - P4 1.80
46. Custom QDI - Celeron 2 GHz
47. Custom Datorbutiken - Athlon 2.0 GHz
48. HP Pavilion a6026.sc - Athlon64 2.4 GHz
49. Fujitsu-Siemens Amilo V1300 - Celeron M 1.50
50. Toshiba Satellite L40 - Celeron M 1.73
51. Fujitsu-Siemens Amilo Pro V3515 - Celeron M 2.0
52. Dell Inspiron 6400 - Core Duo 1.60
53. 2009 Macbook - Core 2 Duo 2.26
54. Asus K70AB - QL-65 2.1 GHz
55. Compaq Presario CQ61 - Turion II 2.30
56. HP Pavilion p6769sc - i5-650 3.20
57. Custom NZXT Phantom - i7-930 2.80
58. HP Elitebook 8460p - i7-2620M 2.70
59. Lenovo Thinkpad X230i - i3-3120M 2.50
60. Custom Komplett - i7-3930K 3.20
(61-62 Dell PowerEdge T320, servrar, räknas ej)
(63. Dell PowerEdge R520, server, räknas ej)

Finner frihet att kunna gå till förrådet och plocka vad man behöver för tillfället. Nyårslöfte för nästa år är att lottbyta burk en gång i veckan året ut. Ska bli intressant att smälta in i Quake på en GHz-rigg och sedan byta ner till en Pentium.

Visa signatur

60 datorer, 18 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad i helve..e hände med förbrukningsådran från tonåren!? 🥳

Permalänk

2st laptops, 2st stationära och en steam deck. Gillar att experimentera lite och brukar fräscha upp nån laptop ibland och sälja billigt till bekanta. Har just nu en stationär för att spela och en för att köra dedikerade servrar. Nyligen införskaffat Steam Deck som man lirar med när man är hemifrån eller vill slöa i soffan

Mina laptops används sällan dock, mest troligt så lär jag fixa till dem och ge bort/sälja billigt till familj