Nothing lanserar budgetmobil som du kan skräddarsy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Ah, långt ned i tråden så börjar dom ifrågasätta källan till den där. Dom hittar inget i själva lagtexten men däremot i någon annan lag.

"After doing a bit of research these points seem to be referring to another law which is called "Designing mobile phones and tablets to be sustainable – ecodesign". The text still seems to be slightly different but it indeed seems to provide a loophole which would provide a way for companies not to make the phones replaceable. This however is NOT the law most people are referring to. Most people are talking about Regulation on batteries and waste batteries. Which applies to all batteries and does NOT offer any loopholes"

Så det du skrev tidigare stämmer då inte om jag förstår det du skriver nu. Btw, så kan du länka till tråden, den visas inte när du länkar direkt till en bild

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Att Bankid kräver nfc är korkat. Borde även funka med något "IDnummer" som står på pass/ID.

Aldrig använt NFC, var t.o.m tvungen att kolla om jag hade det eller ej.

Återigen, så kräver Bank-ID inte NFC, det går att använda Bank-ID på telefoner som inte har NFC.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Att Bankid kräver nfc är korkat. Borde även funka med något "IDnummer" som står på pass/ID.

Aldrig använt NFC, var t.o.m tvungen att kolla om jag hade det eller ej.

Gnäll på bedragare...

Permalänk
Snusfri

Olika banker har olika sätt att skaffa nytt BankID.
- Vissa kräver blipp på pass med NFC, antingen på mobilen/plattan du skall lägga in det på eller via annan enhet som har det.
- Andra vill att du skall ta ett foto på dig med passet.

Sedan finns det andra tjänster som Freja som där det är enklare.

För vissa är avsaknaden av NFC en jättegrej, för andra är det inte det.

Funderar själv på att beställa en åt mor då hon nu har en lastgammal Xiaomi full med bloat som är segare än en pensionär som ramlat i sirap.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Olika banker har olika sätt att skaffa nytt BankID.
- Vissa kräver blipp på pass med NFC, antingen på mobilen/plattan du skall lägga in det på eller via annan enhet som har det.
- Andra vill att du skall ta ett foto på dig med passet.

Sedan finns det andra tjänster som Freja som där det är enklare.

För vissa är avsaknaden av NFC en jättegrej, för andra är det inte det.

Funderar själv på att beställa en åt mor då hon nu har en lastgammal Xiaomi full med bloat som är segare än en pensionär som ramlat i sirap.

Oavsett så kan man hos majoriteten av våra banker också aktivera utan NFC, men då via antingen besök på kontor eller ringa till banken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så det du skrev tidigare stämmer då inte om jag förstår det du skriver nu. Btw, så kan du länka till tråden, den visas inte när du länkar direkt till en bild

https://www.reddit.com/r/iphone/comments/1576k06/eu_requires_...

Permalänk
Medlem

Det är så konstigt att om det är något man ska spara på så är det NFC...det används mer idag än någonsin tidigare..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är så konstigt att om det är något man ska spara på så är det NFC...det används mer idag än någonsin tidigare..

Använder det aldrig.
Vad är det så vanligt för?
Google Pay kan jag tex inte använda då min bank SEB inte stöder det.
Miljoner svernskar som alltså inte kan använda Google Pay.
Vad återstår då förutom några gimickar med att hålla en mobil mot en annan för att föra över någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Använder det aldrig.
Vad återstår då förutom några gimickar med att hålla en mobil mot en annan för att föra över någonting?

Miljoner? Det är i princip bara SEB och Handelsbanken som inte stödjer Google Pay. Jag använder Google Pay alltid. Har inte ens med mig mitt fysiska kort överhuvudtaget. Den ligger i plånboken som är hemma hela tiden nu under sommaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Använder det aldrig.

Går att komma runt med tex ett Klarna kort där dina köp dras direkt från kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Använder det aldrig.

BankID
Kontantlösa betalningar
Accesskort (Ex. Hotell eller jobbet)
Bilnyckel (Tesla ex. levererar inte längre nycklar utan förutsätter att du kan göra allt via telefonen (Kan iofs vara blåtand enbart men BMW har jag för mig kör NFC)
Busskort
Tasker
Boardingpass / Wallet etc

SEB stödjer både Apple Pay och Samsung Pay.
Båda två kräver NFC för att fungera , men det klart det är konstigt att du aldrig använder det om din bank inte stödjer Google Pay, personligen är det fantastiskt smidigt att ibland springa utan plånbok och ändå inte behöva oroa sig.

Jag har svårt att tro att det är miljoner men visst, jag har även jag varit butter mot ny teknik jag inte kunnat komma åt själv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag må vara gammal tjurgubbe som av naturen är tveksamt inställd till nypåhittade "behov" överlag.

Men jag kan förstå att många av er kidz tycker det är jättesmidigt att det går att "göra allt" med telefonen.... Oh, you sweet summer child....

Men det verkar ett knepigt val att "snåla in" på just NFC då det verkar vara en dealbreaker för många.

Personligen blev jag mer besviken på att det de benämner "Nothing OS" inte alls är operativsystem, det är ett GUI byggt uppepå AOSP och lutar sig mot Gapps för att få apparna att fungera...

När skall vi få se någon som på riktigt bygger ett Android baserat operativ som är helt fritt från Google, och bygger något användarvänligt sätt att distribuera appar utan att alls blanda in "big-tech"-företagen??

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag må vara gammal tjurgubbe som av naturen är tveksamt inställd till nypåhittade "behov" överlag.

Men jag kan förstå att många av er kidz tycker det är jättesmidigt att det går att "göra allt" med telefonen.... Oh, you sweet summer child....

Men det verkar ett knepigt val att "snåla in" på just NFC då det verkar vara en dealbreaker för många.

Personligen blev jag mer besviken på att det de benämner "Nothing OS" inte alls är operativsystem, det är ett GUI byggt uppepå AOSP och lutar sig mot Gapps för att få apparna att fungera...

När skall vi få se någon som på riktigt bygger ett Android baserat operativ som är helt fritt från Google, och bygger något användarvänligt sätt att distribuera appar utan att alls blanda in "big-tech"-företagen??

Det gjordes för flera år sedan i form av Sailfish OS.

Ubuntu Touch är ett annat alternativ

Det finns, men som du säger är det kanske lättare för kidzen eftersom det aldrig någonsin kommer dyka upp hos operatörer eller Elgiganten utan man behöver söka lite själv och identifiera kompatibla enheter..

FDroid är ju ett exempel på en öppen appbutik utan Google, kasta in Nextcloud på hemmaservern och du lär klara dig fint

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det finns, men som du säger är det kanske lättare för kidzen eftersom det aldrig någonsin kommer dyka upp hos operatörer eller Elgiganten utan man behöver söka lite själv och identifiera kompatibla enheter..

FDroid är ju ett exempel på en öppen appbutik utan Google, kasta in Nextcloud på hemmaservern och du lär klara dig fint

Varför skulle den inte dyka upp hos Elgiganten o liknande? Nothing Phone säljs ju i vanliga butiker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Mmm...

Vet att jag var o pilade på Sailfish för några år sen, kommer inte ihåg vad det föll på då, men det var något som inte fungerade.
Jag blev taggad som tusan när jag tittade runt på detta dock, får ta en titt nu igen o se om de kanske fixat nått nytt.

Fdroid har sällan de mer "seriösa" apparna från t.ex banken och kommuner/myndigheter, det är där det ofta faller för mig.
Jag har noll intresse av att ha tillgång till "1000 olika spel", jag har en handfull appar som är kritiska o bara måste fungera för att få vardagslivet att flyta på med barnomsorg och liknande.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

BankID
Kontantlösa betalningar
Accesskort (Ex. Hotell eller jobbet)
Bilnyckel (Tesla ex. levererar inte längre nycklar utan förutsätter att du kan göra allt via telefonen (Kan iofs vara blåtand enbart men BMW har jag för mig kör NFC)
Busskort
Tasker
Boardingpass / Wallet etc

SEB stödjer både Apple Pay och Samsung Pay.
Båda två kräver NFC för att fungera , men det klart det är konstigt att du aldrig använder det om din bank inte stödjer Google Pay, personligen är det fantastiskt smidigt att ibland springa utan plånbok och ändå inte behöva oroa sig.

Jag har svårt att tro att det är miljoner men visst, jag har även jag varit butter mot ny teknik jag inte kunnat komma åt själv

Inget av det där är aktuellt för mig, som sagt.
Busskort/pendeltåg skulle kunna vara en som de flesta skulle ha nytta av om man nu bor i ett sånt område som stöder det. Jag gör inte det.
Har aldrig sett någon kontantlös betalning jag kunnat använda förutom Google Pay (hette väl wallet förut?).
Fast är Google Pay lika vanlig som Apple Pay?
Vet att tex Ica inte stöder Google Pay och då måste man ändå ha plånboken med sig.
Och om man måste ha plånboken med sig ändå då många ställen inte stöder Google Pay så jag ser överhuvudtaget ingen poäng med det om det inte finns stöd överallt i butiker och i banker...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Magnus303:

Vet att tex Ica inte stöder Google Pay och då måste man ändå ha plånboken med sig.
Och om man måste ha plånboken med sig ändå då många ställen inte stöder Google Pay så jag ser överhuvudtaget ingen poäng med det om det inte finns stöd överallt i butiker och i banker...

Det fungerar absolut på Ica, överallt där det går att blippa kort. Vilket idag är nästan överallt.
Lokala Shell-macken var seg för min del men går även där nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

Miljoner? Det är i princip bara SEB och Handelsbanken som inte stödjer Google Pay. Jag använder Google Pay alltid. Har inte ens med mig mitt fysiska kort överhuvudtaget. Den ligger i plånboken som är hemma hela tiden nu under sommaren

Det var bland annat det (men absolut inte bara det) som fick mig att lämna Handelsbanken, inte en sekund för tidigt.
Samsung Pay har de dock minsann stöd för, men jag ville inte dras med Samsung-telefon längre heller.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Busskort/pendeltåg skulle kunna vara en som de flesta skulle ha nytta av om man nu bor i ett sånt område som stöder det. Jag gör inte det.
Har aldrig sett någon kontantlös betalning jag kunnat använda förutom Google Pay (hette väl wallet förut?).

Vadå, alla betalterminalen idag har ju NFC? (Duvet, "Blippa").
För ICA, se nedan

Jag har gått i veckor utan plånbok och aldrig stött på något problem - det enda problemet är körkortet, särskilt nu när man till och med kan köpa bärs på systemet med hjälp av BankIDs åldersverifiering.

Som sagt, och jag vet inte om jag kan vara tydligare - Det finns ingen handlare som inte kan ta emot mobil betalningar eftersom kontokorten även kör NFC för blipp, det enda undantaget är om de inte uppdaterat sina terminaler senaste 10 åren vilket kanske är ett varningstecken i sig självt...

Skrivet av Daemon:

Det fungerar absolut på Ica, överallt där det går att blippa kort. Vilket idag är nästan överallt.

Nä, de har enbart Samsung Pay men däremot går det via deras app
(Eller ja, såklart går det att betala men jag antog att vi snackar ICA-kortet som ICA så förnämt låst bakom sin egna lösning med app och QR-kod istället)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SuperSverker:

Vadå, alla betalterminalen idag har ju NFC? (Duvet, "Blippa").
För ICA, se nedan

Jag har gått i veckor utan plånbok och aldrig stött på något problem - det enda problemet är körkortet, särskilt nu när man till och med kan köpa bärs på systemet med hjälp av BankIDs åldersverifiering.

Som sagt, och jag vet inte om jag kan vara tydligare - Det finns ingen handlare som inte kan ta emot mobil betalningar eftersom kontokorten även kör NFC för blipp, det enda undantaget är om de inte uppdaterat sina terminaler senaste 10 åren vilket kanske är ett varningstecken i sig självt...

Nä, de har enbart Samsung Pay men däremot går det via deras app
(Eller ja, såklart går det att betala men jag antog att vi snackar ICA-kortet som ICA så förnämt låst bakom sin egna lösning med app och QR-kod istället)

Jag tolkade det som Ica - butiken eftersom det var platser och butiker snarare än kort som omtalades, men kanske tolkade fel.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Skrivet av Daemon:

Det är till och med lagkrav från 2019 att betalningsterminaler ska ha stöd för NFC. Kanske finns enstaka undantag.

Med andra ord ska Google Pay fungera överallt, vilket jag personligen också upplever att det gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Schysst telefon. Synd att den inte har stöd för trådlös laddning. Det är faktiskt deal breaken för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

1. Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay och liknande använder samma funktion som det fysiska kortet när du blippar. Så länge du kan blippa ditt fysiska kort, kan du också använda en telefon för att blippa.
2. Det är en minoritet när det gäller banker som inte stödjer Google Pay numera. Jag bytte bank till en bank som stödjer Google Pay.

Skrivet av Daemon:

Det var bland annat det (men absolut inte bara det) som fick mig att lämna Handelsbanken, inte en sekund för tidigt.
Samsung Pay har de dock minsann stöd för, men jag ville inte dras med Samsung-telefon längre heller.

Samma här. När Google Pay lanserades i Sverige bytte jag från Handelsbanken till Länsförsäkringar och har varit där sen dess.

Skrivet av Cenorida:

Det är till och med lagkrav från 2019 att betalningsterminaler ska ha stöd för NFC. Kanske finns enstaka undantag.

Med andra ord ska Google Pay fungera överallt, vilket jag personligen också upplever att det gör.

Lagkravet är från 2020 (januari 2020) men annars stämmer det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

B-shit!
Ica stöder INTE Google Pay:
https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/samsung-...

"Varför har ICA Banken inte Google Pay?
Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder relevanta och prisvärda betaltjänster och marknaden med mobila betaltjänster är något vi följer noga.

Google Pay - I nuläget har vi dock ingen möjlighet att erbjuda Google Pay till våra kortkunder. Vi vill däremot poängtera att Google Pay redan fungerar som betalsätt i ICA-butikerna redan idag, eftersom alla våra terminaler har aktiverad NFC-läsare. I ICA-butiken är detta terminalens vänstra sida."

Det räcker inte att man bra kan blippa. Betalalternativet måste självklart också stödjas på det stället du handlar på.

Permalänk
Medlem

Har en Nothing Phone 1 som jag köpte billigt på netonnet för 3990kr, grymt nöjd med den, nästan helt rent android och inga problem med den alls, hoppas att det går bra för dem framöver.

Körde ju Oneplus i början också, min favorit Oneplus var Oneplus X, kvalitetslur i litet format.

Utan NFC bryr jag mig inte om då jag fortfarande kör med både kontanter och plastkort, inga mobila betalningar mer än Swish.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20517550" userid="164114" name="jnsson"]
1. Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay och liknande använder samma funktion som det fysiska kortet när du blippar. Så länge du kan blippa ditt fysiska kort, kan du också använda en telefon för att blippa.

NEJ!

Ica tex stöder INTE Google Pay, trots allt (skit?)snack om lagkrav på det.

Om man kan blippa sitt fysiska kort har ingenting med att göra att ens telefon per automatik kan göra det om inte betaltjänsten stöds!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

B-shit!

Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder relevanta och prisvärda betaltjänster och marknaden med mobila betaltjänster är något vi följer noga.

Google Pay - I nuläget har vi dock ingen möjlighet att erbjuda Google Pay till våra kortkunder. Vi vill däremot poängtera att Google Pay redan fungerar som betalsätt i ICA-butikerna redan idag, eftersom alla våra terminaler har aktiverad NFC-läsare. I ICA-butiken är detta terminalens vänstra sida."

Det räcker inte att man bra kan blippa. Betalalternativet måste självklart också stödjas på det stället du handlar på.

Ehm, jag har Ica Banken och de stödjer inte Google Pay, bara Apple Pay just nu, inget jag använder ändå.

Men du kan använda Google Pay i ICA BUTIKERNA som betalmedel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gnäll på bedragare...

Gnäller på lättlurade. Visst inte alltid riktigt deras fel.

Men kanske det kan vara aktiverat som standard.
Men jag vill kunna ta bort det, så som alla låga swishgränser som banker verkar införa, väldigt låga summor om man ska köpa tex ett fordon.

Men angående bankid. Har inget pass/nat ID att kika på just nu i denna stund. Men de har säkert något "serienummer" som borde gå att ange om du inte har en telefon med NFC.
Oavsett så behövs ju IDet. Har de det och bankid kod med mera så är de väl ändå kört oavsett nfc eller nummer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

När du skriver så här, så ska du veta att om du kan blippa ditt fysiska kort (oavsett bank) hos terminalen så kan du också göra det med Google Pay om din bank stödjer det. Alltså jag som har ett kort som stödjer Google Pay, kan göra betalningar på alla ställen där man kan blippa sitt fysiska kort. Det är ingen skillnad på tekniken. Det är NFC som används både med fysiska kort och med telefoner. Så jag kan blippa hos ICA med mitt kort från LF som jag har i telefonen. Och bara för att helt verifiera det jag säger så har jag använt Google Pay att betala med på en ICA butik utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Magnus303:

B-shit!

Ica-butikerna gör det som sagt visst, Ica-bankens kort är en annan sak.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.