Nothing lanserar budgetmobil som du kan skräddarsy

Permalänk
Medlem

6,67-tums skärm...

v_v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

B-shit!
Ica stöder INTE Google Pay:
https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/samsung-...

"Varför har ICA Banken inte Google Pay?
Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder relevanta och prisvärda betaltjänster och marknaden med mobila betaltjänster är något vi följer noga.

Google Pay - I nuläget har vi dock ingen möjlighet att erbjuda Google Pay till våra kortkunder. Vi vill däremot poängtera att Google Pay redan fungerar som betalsätt i ICA-butikerna redan idag, eftersom alla våra terminaler har aktiverad NFC-läsare. I ICA-butiken är detta terminalens vänstra sida."

Det räcker inte att man bra kan blippa. Betalalternativet måste självklart också stödjas på det stället du handlar på.

Det är bara kunder till ICA banken som inte kan skaffa Google Pay.

Betalningsterminalerna behöver inget särskilt stöd för Google Pay. Allt som krävs är att det finns stöd för NFC, vilket används oavsett om du har Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay, fysiskt kort med blippfunktion osv.

I länken du själv skickade står det till och med "Vi vill däremot poängtera att Google Pay redan fungerar som betalsätt i ICA-butikerna redan idag, eftersom alla våra terminaler har aktiverad NFC-läsare. I ICA-butiken är detta terminalens vänstra sida."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Lagkravet är från 2020 (januari 2020) men annars stämmer det.

Jag har ingen länk till lagen, men enligt Swedbank gäller detta från 14 september 2019. Har de blandat ihop det?

https://www.swedbankpay.se/nyheter-och-artiklar/nya-eu-regler...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Det går bra att ha bank id oavsett

nuförtiden behöver man nfc för aktivering med passet (iaf med swedbank) och det kommer bara krävas mer av det i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Det går bra att ha bank id oavsett

Beror på bank. Skandiabanken som jag har ville inte aktivera BankID utan att läsa av ID kortets chip med nfc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har ingen länk till lagen, men enligt Swedbank gäller detta från 14 september 2019. Har de blandat ihop det?

https://www.swedbankpay.se/nyheter-och-artiklar/nya-eu-regler...

Ja. Det där är att det krävs verifiering (2 stegs verifiering) vid köp, alltså efter att du skrivit in ditt kortnummer och allt så måste det verifieras. Hur man verifiera är lite beroende på bank. Hos LF är det antingen mobilt bank-id eller lösenord (som du själv för välja) plus sms kod. Det är också från o med det där datumet som man inte kan göra köp med signatur och välja "ingen pin-kod" eller att man glömt koden som man kunde göra förut. Jag vet att butikerna hade på sig till o med hela 2019 att byta ut maskinerna till maskiner med NFC

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

B-shit!
Ica stöder INTE Google Pay:
https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/samsung-...

"Varför har ICA Banken inte Google Pay?
Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder relevanta och prisvärda betaltjänster och marknaden med mobila betaltjänster är något vi följer noga.

Google Pay - I nuläget har vi dock ingen möjlighet att erbjuda Google Pay till våra kortkunder. Vi vill däremot poängtera att Google Pay redan fungerar som betalsätt i ICA-butikerna redan idag, eftersom alla våra terminaler har aktiverad NFC-läsare. I ICA-butiken är detta terminalens vänstra sida."

Det räcker inte att man bra kan blippa. Betalalternativet måste självklart också stödjas på det stället du handlar på.

Det gör det.

Du kan betala med mobilen överallt - även ICA (pga NFC i betalterminalen)

Om du vill använda ditt ICA kort så kan man använda deras app som möjliggör för väldigt enkel betalning, självscanning etc men det är rätt i att det inte kräver NFC eller stödjer Google Pay - däremot som påtalat så många gånger tidigare så stödjer dem Samsung Pay och Apple Pay, båda vilket förlitar sig på NFC vilket är hela grunden till diskussionen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kravet på NFC vid aktivering kom i september förra året. Har du ett aktiverat bank-id innan detta krav så fungerar din aktivering som vanligt. När du behöver förnya det så kommer du behöva NFC eller aktivera det på något annat sätt hos din bank. Jag vill kunna betala med min telefon så NFC är ett krav för mig

Förnyade mitt i våras och även om den krävde id handlingar verkar det gått igenom ändå (backade bara ur det när det kom upp).

Så kan vara någon bug med min bank, men jag klagar inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förnyade mitt i våras och även om den krävde id handlingar verkar det gått igenom ändå (backade bara ur det när det kom upp).

Så kan vara någon bug med min bank, men jag klagar inte.

Jag har backat ut när jag hade min föregående telefon men då blev mitt spärrat dirket

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Synd bara att mobiler idag ska vara så stora, hade varit perfekt med en 4" skärm som Iphone 5s.

Jag skriver under på detta. Hade den haft NFC, varit stor som en 5S eller max en 13 Mini och gärna utbytbart batteri hade den lätt fått kosta 3000-3500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vadå, alla betalterminalen idag har ju NFC? (Duvet, "Blippa").
För ICA, se nedan

Jag har gått i veckor utan plånbok och aldrig stött på något problem - det enda problemet är körkortet, särskilt nu när man till och med kan köpa bärs på systemet med hjälp av BankIDs åldersverifiering.

Som sagt, och jag vet inte om jag kan vara tydligare - Det finns ingen handlare som inte kan ta emot mobil betalningar eftersom kontokorten även kör NFC för blipp, det enda undantaget är om de inte uppdaterat sina terminaler senaste 10 åren vilket kanske är ett varningstecken i sig självt...

Nä, de har enbart Samsung Pay men däremot går det via deras app
(Eller ja, såklart går det att betala men jag antog att vi snackar ICA-kortet som ICA så förnämt låst bakom sin egna lösning med app och QR-kod istället)

Skrivet av Daemon:

Jag tolkade det som Ica - butiken eftersom det var platser och butiker snarare än kort som omtalades, men kanske tolkade fel.

Bara att lägga Ica-kortet som bakomliggande till Curve och köra på med den lösningen man vill.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att dom missade en helt perfekt möjlighet till att ha ett enkelt utbytbart batteri förstår jag inte alls. När ska mobiltillverkarna ge oss tillbaka det som en gång i tiden var en väldigt användbar och helt naturlig standard?

Kommer att bli ett måste kring 2027 som tur är

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har backat ut när jag hade min föregående telefon men då blev mitt spärrat dirket

För mig verkar den uppdaterat datum och slutade tjata om den snart går ut. Och bankid fungerar fortfarande 2 månader senare.

Spännande och se om man kan göra samma sak nästa gång också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar