Veckans fråga: Hur många spel har du i biblioteket?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur många spel har du i biblioteket?

Genom åren har digitala titlar samlats i mångas spelbibliotek. Den här veckan undrar vi hur stort ditt egentligen är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Steam och Epic har jag ingen aning då jag inte använder dom längre, men på GOG har jag tydligen 229st.

Permalänk
Medlem

Tja ett par tre eller så

Officiellt så räknar steam inte ens alla spel som spel här så officiellt är det: 11713.
Fysiska spel: ~200 har inte exakt koll men runt där, så got som bara konsolspel. mestadels till handhållna konsoler.
På GOG har man ~250.
En drös på olika spelbutiker men inte lätt att räkna dom.
Epic: 0

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

En annan relevant fråga: Hur många av spelen i ditt bibliotek har du gett en ärlig chans? (Alltså mer än någon timme)

Permalänk
Medlem

Lite över 600 spel på steam, där jag spelat en hel del av dem:

Konsol är ett par hundra där också, mestafels retro.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ska man räkna med gamla konsoler med? GameBoy, N64, Dreamcast, alla playstations, osv? Maxar garanterat antalet då, antagligen utan också 😅 Så många spel man fått i början av humble Bundle då man endast ville ha ett av spelen.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Cirka 280 spel fördelat på Steam, GOG, Epic. Mestadels på Steam med 237 st.

Permalänk
Medlem

Ska man räkna med spel utanför avfyrare som Ånga, Episka spel, Spelstation Affär, Krysslåde-butiken m.m?

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

På ett ungefär:
Steam: 1027
GOG: 500
Epic: 200
PS: 750
Switch: 100
Xbox: 20

Totalt: 2597 + äldre fysiska spel.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tenerezza:

Tja ett par tre eller så

<Uppladdad bildlänk>

Officiellt så räknar steam inte ens alla spel som spel här så officiellt är det: 11713.
Fysiska spel: ~200 har inte exakt koll men runt där, så got som bara konsolspel. mestadels till handhållna konsoler.
På GOG har man ~250.
En drös på olika spelbutiker men inte lätt att räkna dom.
Epic: 0

Skrivet av Kazutoyo:

På ett ungefär:
Steam: 1027
GOG: 500
Epic: 200
PS: 750
Switch: 100
Xbox: 20

Totalt: 2597 + äldre fysiska spel.

Ja, det kanske behövs fyllas ut med lite fler alternativ i så fall. Trodde verkligen 1500+ som mest skulle räcka. 😅

Permalänk
Medlem

Har 465 spel i biblioteket på Steam så jag tog valet 200-500 i pollen, men inser i efterhand att jag ju har en del spel på GOG, Ubisoft och EA, samt en hel del gamla fysiska PC-spel mm, så är lätt 500+ totalt.

Verkar ju som en droppe i havet jämfört med vissa här dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Slutade ”köpa” (=hyra) digitala spel för många år sedan. Har däremot över 800 fysiska som de aldrig kan ta ifrån mig.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag hade mycket men vissa verkar ha större problem än jag med att samla på sig spel.

Tillräckligt omöjligt att hinna spela hundratals spel. Så de med tusentals spel måste antingen inte göra annat eller ha ännu fler spel de aldrig spelar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har rensat mitt bibliotek på Steam, tog bort ett par hundra spel så har 200ish spel kvar som jag tycker ens var värt att ha kvar. Det mesta var skit från humble bundle så inte ens värt pixlarna det tog upp på skärmen.

Gillar dock inte att köpa spel "digitalt" och spela typ bara multiplayer spel på PC, till konsol har jag väl lite över 1000 fysiska spel.

För mig är ett "digitalt" spel värt 0kr, varför skulle jag betala pengar för det?

Permalänk
Medlem

3692 spel på Steam idag. Mycket från Humble Bundle så har dålig koll på vilka spel jag har.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt orelevant och tar inte till hänsyn många saker, däremot kan jag säga att jag endast köpt ett par stycken spel över 100kr med riktiga pengar i hela mitt liv. Kanske glömmer bort någon men typ 5st. Sen ett par gratisgåvor, från kampanjer, någon humblebundle, några för småpengar (10-80kr) och några fler (10-20st) med steam-valuta (inkl. EA play nu i ett år på ett annat konto, men inget jag använder) främst från counter-strike försäljningar. Tidigare i mitt liv köpte jag inte spel alls, men hade ett par fysiska (star wars: rogue squadron, toca2, empire earth) från farsan.

Skrivet av Infiniti:

Slutade ”köpa” (=hyra) digitala spel för många år sedan. Har däremot över 800 fysiska som de aldrig kan ta ifrån mig.

Finns knappt några fysiska kvar längre, de flesta innehåller inte hela spelet även om de säljes fysiskt. Endast ett fåtal spel. Med tanke på priser/rabatter, samt skicket av spelen vid lansering, att de behöver uppdateringar, gör det inte lönt att köpa fysiskt ändå tycker jag.

Men om 100 år kanske de är värt något

Permalänk
Medlem

Räknar jag bara windows-spel så är det väl runt 150. Räknar jag med Amiga-spelen så landar jag nog på över 500.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Finns knappt några fysiska kvar längre, de flesta innehåller inte hela spelet även om de säljes fysiskt. Endast ett fåtal spel. Med tanke på priser/rabatter, samt skicket av spelen vid lansering, att de behöver uppdateringar, gör det inte lönt att köpa fysiskt ändå tycker jag.

Fel, majoriteten av alla spel är fortfarande hela spelet på skivan även idag, är i stort sett bara bara Microsoft och deras exclusives som Halo och Starfield etc som inte är det.

80%+ av alla PS5 spel kan idag spelas helt offline utan någon nedladdning etc enligt doesitplay: https://www.doesitplay.org/

Permalänk
Medlem

Har 85 spel på Steam. Haft ett konto där sedan 2003. Har spelat allt (förutom några free2play som jag testat i nån timme). Aldrig förstått mig på varför man köper ett spel och sen aldrig spelar det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men om 100 år kanske de är värt något

Jag pratar om konsolspel dock. Men du har nog troligtvis rätt i att fysiska PC-spel är väldigt dött. De nyttjar fortfarande DVD-skivor så vitt jag vet.

På konsol är dock fortfarande ca 90% av alla spel spelbara utan internetuppkoppling. En vanlig missuppfattning är att det knappt går att spela något spel utan en dag-1-patch men det går alldeles utmärkt, förutom ett fåtal AAA-titlar. T.ex. Ubisoft-spel, Microsofts stora hits och ett par stora Sony titlar antagligen.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

540 på Steam, 140 på GoG och så några garderober fyllda med gamla cd & dvd, samt drösvis med äldre titlar på vinden plus en samling gamlingar på HD. Det är i princip allt.

Kvantitet med spel är ändå rätt intetsägande. Då vem som helt ju kan skaffa enorma mängder utan att spela dom, samt bara "proppa på" med free-to-play titlar och "humble bundles". Två grejer som jag aldrig rört vid.

Lol, jag har aldrig "hamstrat" på spel, utan alltid varit mycket pedantisk, att om jag skaffar något...då ska det ta mig tusan spelas också. Något som jag inte lyckats efterleva till 100% men (tror jag) åtminstone till runt 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jag pratar om konsolspel dock. Men du har nog troligtvis rätt i att fysiska PC-spel är väldigt dött. De nyttjar fortfarande DVD-skivor så vitt jag vet.

På konsol är dock fortfarande ca 90% av alla spel spelbara utan internetuppkoppling. En vanlig missuppfattning är att det knappt går att spela något spel utan en dag-1-patch men det går alldeles utmärkt, förutom ett fåtal AAA-titlar. T.ex. Ubisoft-spel, Microsofts stora hits och ett par stora Sony titlar antagligen.

Ja jag menade pc, har inte bra koll på konsoller. Dock så vet jag om att även där innehåller vissa stora spel endast en liten del i disken, resten laddas ner via internet.

Permalänk
Medlem

139 på Steam, runt 200st totalt om man räknar ihop övriga plattformar också. Runt hälften har jag gett en chans och just nu på Steam så är det 7 days to die som ligger på första plats med snart 400timmar 😊
Tror GTA V har många timmar också och tex Warcraft3 men pallar inte kolla de plattformarna.

Visa signatur
Permalänk

Skönt att läsa att jag inte är ensam om att ha många spel.
På Steam har jag runt 450 spel.
Epic plockade jag på mig alla gratisspel under några år så säkert minst 100 där.
Xbox 360 har jag strax över 100 fysiska spel. Och minst lik många digitala.
Och på Playstation har jag runt 300 spel.
Så totalt någonstans över 1000 spel. Varav jag nog inte ens har klarat 25%.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tror nog att om jag lägger ihop alla spel jag har ligger det nog uppe i 50-talen, både fysiska och digitala!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ska man räkna med spel utanför avfyrare som Ånga, Episka spel, Spelstation Affär, Krysslåde-butiken m.m?

Svenska översättningar av ITtermer är verkligen horribelt!
(nej mejl, sajt, etc. är inte ok heller).
Vilken sörvör spelar du på?

Edit: jag har närmare 700 på steam men skyller på humble bundle som jag körde i många år som ett sätt att ge pengar till välgörenhet och råkade få spel för besväret.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

På Steam har jag tre spel. Half Life 2, Civilization 5 och Civilization 6, lite magert kanske efter snart 20 år på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Svenska översättningar av ITtermer är verkligen horribelt!
(nej mejl, sajt, etc. är inte ok heller).
Vilken sörvör spelar du på?

Edit: jag har närmare 700 på steam men skyller på humble bundle som jag körde i många år som ett sätt att ge pengar till välgörenhet och råkade få spel för besväret.

Ja, jag tänkte jag skojar till det lite, vissa saker är dock bättre att översätta än att böja engelska ord på Svenska som Game-are, när man kan använda ordet Spelare.

humble bundle = ödmjuk klase/kärve/knippe?

Jag kollade Ånga, där har jag bara 15 spel varav endast 1 köpt, har nog 3-4st "gratis"-spel på Epikern också.
Men jag har väldigt många äldre spel som inte behöver någon avfyrare.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, jag tänkte jag skojar till det lite, vissa saker är dock bättre att översätta än att böja engelska ord på Svenska som Game-are, när man kan använda ordet Spelare.

humble bundle = ödmjuk klase/kärve/knippe?

Jag kollade Ånga, där har jag bara 15 spel varav endast 1 köpt, har nog 3-4st "gratis"-spel på Epikern också.
Men jag har väldigt många äldre spel som inte behöver någon avfyrare.

ja det var roligt skrivet, skär verkligen i ögonen haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Steam: 153 st - 75 spelade ordentligt, resten väntar i någon form av limbo.
Epic: 121 st - Fåtal... spelade... och resten väntar i limbo. Endast gratis och give-aways.
GoG: 51 st - Fåtal spelade, resten väntar i limbo, mestadels äldre (90-tal) spel.
Uplay: 22 - Något enstaka typ Heroes VII, glömmer av att jag ens har det - mest assassins creed och Far Cry ligger där jag fått gratis.
EA: 14 - Inget mer än test i typ 10 minuter, åter igen gratis-grejer eller äldre spel, såg att jag hade Need Of Speed Most Wanted tydligen o_0 Eller ok, eftersom det var gamla Origin så Dragon Age serien x antal timmar.
Battle.net: 2 - Starcraft II och Diablo III som lirades tillräckligt mycket

Kanske ett 10-tal andra pc-spel som ligger fysiskt nånstans där jag inte "löst in koderna" på någon online-plattform än.

Kan tänka mig runt 50-talet spel till ps3/4 och Xbox one X på fysisk skiva.

Bra med en sån här tråd, fick mig att uppdatera mig lite om att det faktiskt finns spel jag borde ge en chans som ligger i limbo och bara väntar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal