Apple och Nvidia smygtränade AI på tusentals Youtube-klipp

Permalänk
Melding Plague

Apple och Nvidia smygtränade AI på tusentals Youtube-klipp

Youtube-kreatörer påstår att de inte kände till att deras videoklipp ingick i datasamlingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de stora företagen inte bryr sig om upphovsrätt. Varför ska jag bry mig om deras?

Permalänk
Medlem

Lämna Nvidia ifred nu. De har faktiskt investerat stora summor i rätten att vara svinaktiga utan konsekvenser, och är dessutom ett väldigt rikt företag, så lite respekt och avgudan vore på sin plats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt någon stat kör över dessa stora IT bolag snart. Nu har det spårat ut fullständigt.

Permalänk
Medlem

Tänker på tidigare nyheter är EU kräver att plattformarna ska var öppna för forskning. Plattformarna måste alltså lämna ut användarnas data för "forskningsändamål". Forskare presenterar sina datakällor som andra kan ta del av "för forskning" och vips så inträffar detta. Känner mig inte särskilt förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om de stora företagen inte bryr sig om upphovsrätt. Varför ska jag bry mig om deras?

Håller med dig till 100%, men en bra anledning är väl att de högst och tredje högst värderade företagen i världen har något bättre advokater än vi har.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Går enkelt fixa:
Stjäl text från internet -> Använd en AI för att "augmentera" texten -> Träna på legal text

Eller är omskrivning och tolkning av text också stöld?

Permalänk

Och mer kommer det bli. Kan hända vi lyckas stoppa de västerländska företag så att endast företag från andra länder som kan strunta i vad vi tycker kan nyttja viss data.
Självklart kan man på olika sätt skydda datan, som kräva riktiga konton etc, men det innebär ofta i filmklippsammanghang att man får mindre antal tittare.

Permalänk

Chat-GTP tolkar mina barns sludder som "thank you for watching my video" ca 2 ggr i timmen.

Så var Chat GTP fått en stor del av sitt träningsdata var iaf rätt uppenbart för min del redan från början.

Permalänk
Medlem

Är det något nytt att stora företag som Apple och Nvidia gör vad de vill? Nej inte direkt.
De pröjsar bara böterna om det blir några i slutändan så är det löst, vinsten är betydligt större än deras böter ändå

De som nojar över integritet och sin personliga data osv kommer inte få det enkelt i framtiden

Permalänk
Medlem

Detta rimmar så fint, vi privatisar tvingas leva med skatter copy Swede och allt vad det heter.

Finns det någon rättvisa så skulle det bli tvång på delete vad dessa AI ha lärt sig om dom inte kommer överens med varje enskilt liten kreatör med en stor säck pengar, fuck Youtube.

Permalänk
Medlem

Det många verkar ha missat är att det är företaget EleutherAI som har tränat AI på denna information, inte Apple och Nvidia.

Men Apple och Nvidia har anlitat företaget i fråga så lite ansvar tycker jag att dom kan ta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Chat-GTP tolkar mina barns sludder som "thank you for watching my video" ca 2 ggr i timmen.

Så var Chat GTP fått en stor del av sitt träningsdata var iaf rätt uppenbart för min del redan från början.

Det här är en meme som jag sett på nätet i åratal nu, men fortfarande aldrig i verkligheten...
Sen vet jag inte varför chat-gpts ljudigenkänning skulle tolka data utifrån den transkriberade texten som beskrivs i artikeln?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det här är en meme som jag sett på nätet i åratal nu, men fortfarande aldrig i verkligheten...

ChatGPT har bara varit publikt i drygt ett och ett halvt år så "åratal" känns överdrivet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Det här är en meme som jag sett på nätet i åratal nu, men fortfarande aldrig i verkligheten...
Sen vet jag inte varför chat-gpts ljudigenkänning skulle tolka data utifrån den transkriberade texten som beskrivs i artikeln?

Själv har jag aldrig sett det som meme, men jag ser som sagt det i min GTP historik mkt ofta när barnen haft den. Antar deras sludder är svårtytt och att GTP defaultar till en av de vanligaste termerna den känner till. Överträning är ett koncept inom AI som du kan kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Själv har jag aldrig sett det som meme, men jag ser som sagt det i min GTP historik mkt ofta när barnen haft den. Antar deras sludder är svårtytt och att GTP defaultar till en av de vanligaste termerna den känner till. Överträning är ett koncept inom AI som du kan kolla upp.

Jo tack, har tränat flera modeller själv så vet om vad överträning är. Just därför det varit en meme att jättarna skulle ha det på sitt YT material.

YT är en bråkdel av ljud material som AI tränats på. Att den skulle defaulta till det du sa eller 'like and subscribe' är en urban legend enligt mig.

Men om du vill spela in det när det sker igen så vore det coolt. Jag är inte den som inte kan ändra åsikt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är det något nytt att stora företag som Apple och Nvidia gör vad de vill? Nej inte direkt.
De pröjsar bara böterna om det blir några i slutändan så är det löst, vinsten är betydligt större än deras böter ändå

De som nojar över integritet och sin personliga data osv kommer inte få det enkelt i framtiden

Det är ju inte ens Apple eller Nvidia som gjort detta utan en underleverantör till dem.

Permalänk
Medlem

Är det inte intressant hur fort marknaden som hävdade att pirater var roten till allt ont, själva hissade piratflaggan så fort det passade.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

De pröjsar bara böterna om det blir några i slutändan så är det löst, vinsten är betydligt större än deras böter ändå

Enkelt, sätt summan till typ 10% av omsättningen i hela världen.. Det blir rätt så kostsamt för dem rätt så fort.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jo tack, har tränat flera modeller själv så vet om vad överträning är. Just därför det varit en meme att jättarna skulle ha det på sitt YT material.

YT är en bråkdel av ljud material som AI tränats på. Att den skulle defaulta till det du sa eller 'like and subscribe' är en urban legend enligt mig.

Men om du vill spela in det när det sker igen så vore det coolt. Jag är inte den som inte kan ändra åsikt

Jag vet inte, det händer som sagt ofta. Om du väljer att tro att jag av någon anledning (varför?) ljuger så har jag svårt att se vad en skärmdump skulle visa, vore jag sådan hade jag ju kunnat fejka den. Jag har heller inget intresse av att försöka motbevisa en random på nätet. Så fortsätt tro det som du mår bäst av du.