Fransk myndighet ska utreda Nvidia för konkurrensbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns ju det genom usla Windows server att använda 😉

Åfan. Har det blivit öppen källkod och gratis?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Åfan. Har det blivit öppen källkod och gratis?

Näe men Linux är inte heller "gratis" då företag dumpar stora summor för att hålla det relevant

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Totalt meningslöst att argumentera med dig märker jag så jag kommer inte slösa mer energi på dig.

Jag vet inte vad utredningen kommer visa, jag har aldrig påstått att den kommer leda till något. Kan mycket väl vara så att det blir noll och inget. MEN, du säger ju med 100% säkerhet att den inte kommer leda någonvart så det är ju du som måste bevisa det förstår du väl?

100% säkerhet är något du har hittat på. Sluta lägg ord i andras munnar. Om du på fullaste allvar menar att du grundar det på mitt första inlägg så är du bortom autistisk…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Näe men Linux är inte heller "gratis" då företag dumpar stora summor för att hålla det relevant

Då går det ju inte jämföra. Windows är proprietärt. Det kan alltså inte agera ersättare för att jämföra någonting öppet med någonting stängt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Historien lär oss att företag som slutar utveckla nytt utan bara vilar på sina lagrar, så småningom blir omsprungna rejält av nya företag med nya produkter.

"If you don't cannibalize yourself, someone else will."
-- Steve Jobs

Väldigt sällan om de har ett monopol och nu finns som sagt risken att Nvidia kommer att få det både på API och på hårdvaru sidan. Återigen kan vi jämföra med Google, deras sökmotor är extremt mycket sämre än vad den var 1998, samtidigt har vi haft åtskilliga utmanare (inkl från de som skrev pagerank åt Google från början) men de kommer ingenstans för Google lyckas hålla alla andra borta genom att betala Apple och Firefox för att ha Google som default och sedan kontrollerar de ju Android själva.

Dvs jämförelsen med Google är för att de har monopol inom flera segment och använder de båda för att bibehålla båda precis som vi riskerar att få med Nvidia med både API och HW. Kommer mao att kvitta stort hur pass mycket bättre eller billigare som en ev konkurrent kan göra sin GPU för stödjer den inte CUDA så kommer ingen att implementera stöd för den och det kvittar stort hur pass mycket bättre ditt API är för ingen kommer att byta till den för CUDA fungerar mot den HW som är default.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Dvs jämförelsen med Google är för att de har monopol inom flera segment och använder de båda för att bibehålla båda precis som vi riskerar att få med Nvidia med både API och HW. Kommer mao att kvitta stort hur pass mycket bättre eller billigare som en ev konkurrent kan göra sin GPU för stödjer den inte CUDA så kommer ingen att implementera stöd för den och det kvittar stort hur pass mycket bättre ditt API är för ingen kommer att byta till den för CUDA fungerar mot den HW som är default.

Är det tillräckligt mycket bättre, och inte dyrare, så kommer folk att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

100% säkerhet är något du har hittat på. Sluta lägg ord i andras munnar. Om du på fullaste allvar menar att du grundar det på mitt första inlägg så är du bortom autistisk…

Jag tolkar dig precis som du skriver och har skrivit sen start. Att du inte förstår min poäng är oroväckande.
"Och man kommer inte att hitta någonting konkret…". Det är ett absolut påstående. Du skriver inte "förmodligen", du skriver "man kommer inte". Förklara igen hur jag har hittat på "100% säkerhet", för det är precis vad ett absolut påstående är.

Lägg bara ner, vi vet alla att du inte vet ett skit om hur det här kommer sluta. Det är min poäng.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Många av dem protokollen är fram forskade med statliga skatte pengar. Så blir ju lite skevt att jämföra.

Dessutom kräver ingen av dem kraftig hårdvara att använda

Hårdvara? Hela PC-standarden byggde ju på att IBM lämnade det öppet. Blev en extrem utveckling med kloner och myriader av olika märken. Dessutom så kunde vi användare bygga/plocka samman datorer själva.

Permalänk
Medlem

Kluven i det här.
Å ena sidan så är skulle det vara väldigt problemtiskt om Nvidia fick totalt monopol på både hård och mjukvarusidan när det gäller AI.
Å andra sidan så kan det verka som ett "Money Grab" från franska staten. Ta 10% från ett företag som det går bra för bara rätt in i Franska staten? Inte lär dom pengarna fördelas till de konkurerande AI-företagen, det skulle också vara mycket problematiskt.
Och enbart gällande i Frankrike?
Isåfall typ EU som driver något mot Nvidia men då återstår frågan om dom verkligen har ett monopol i nuläget.
Finns inga självklara svar i det här!
Dessutom så kan vi "vanliga användare" vara förbannade på att Nvidia har tokhöga priser på GPU:er, men det har inget med det här att göra (finns detssutom bättre konkurens på grafikkortssidan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Hårdvara? Hela PC-standarden byggde ju på att IBM lämnade det öppet. Blev en extrem utveckling med kloner och myriader av olika märken. Dessutom så kunde vi användare bygga/plocka samman datorer själva.

IBM PC var inte en öppen standard, IBM var bara så stora att det var lönsamt att skapa PC-kompatibla kloner. IBM försökte stoppa det men misslyckades eftersom klonerna använde s.k. "clean room"-designer. Man kan troligtvis göra samma sak med CUDA om man vill, det är bara enormt mycket mer komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Totalt meningslöst att argumentera med dig märker jag så jag kommer inte slösa mer energi på dig.

Jag vet inte vad utredningen kommer visa, jag har aldrig påstått att den kommer leda till något. Kan mycket väl vara så att det blir noll och inget. MEN, du säger ju med 100% säkerhet att den inte kommer leda någonvart så det är ju du som måste bevisa det förstår du väl?

Frankrike har 110% av BNP i statsskuld med ett budgetunderskott på 5.5% årligen. Deras egna inhemska Ai bolag Atos är ned 98% på 5år. På snudd ifrån inhemsk regeringskris. Bryssel trycker på för €15.4bn minskat statligt spenderande årligen..

Känns som dem behöver hitta "något", framtill någon säger att vi har öppnat en utredning på BNP Paribas, LVMH och Sanofi i gengäld.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

IBM PC var inte en öppen standard, IBM var bara så stora att det var lönsamt att skapa PC-kompatibla kloner. IBM försökte stoppa det men misslyckades eftersom klonerna använde s.k. "clean room"-designer. Man kan troligtvis göra samma sak med CUDA om man vill, det är bara enormt mycket mer komplicerat.

Oavsett bakgrunden till varför så är det ändå ett bevis på att någonting som beredde väg till en öppenhet i slutändan blev något positivt för utvecklingen.
Precis som många tagit upp med andra öppna alternativ, oavsett om det var avsikten från början.
Ta WWW till exempel.
Hur hade det sett ut om Cern inte hade släppt det fritt, utan hade krävt hård licensering på det?

Permalänk
Medlem

Har ett mer solklart exempel på vad en överenskommelse om en öppen standard kan leda till.
Midi för elektroniska musikinstrument (och även ljusutrustning mm).
1982 så kom till slut alla synttillverkare överens om att skapa en öppen standard, Midi, för att kunna koppla ihop vitt skilda märken och att också tex kunna styra en uppsättning syntar, trummaskiner, samplers etc via en sequencer i tex en dator.
Innan så ville var och en bland tillverkarna låsa in användare till dom egna produkterna genom att skapa egna kommunikationsgränsnitt och protokoll.
Efter detta så exploderde marknaden och möjliggjorde för ihopkoppling av prylar till hemstudios med en dator som "centrumhubben" för inspelning i en sequencer. Dessutom billigare då klaviatur inte behövdes för varje synth/ljudmodul utan dom kunde styras från vilken annan synth (eller "syntlös" midicontroller) som helst med ett keyboard (om det hade Midi).
Skulle man öppna upp AI på samma sätt på något vis med en gemensam plattform så skullle nog samma utveckling ske där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är det tillräckligt mycket bättre, och inte dyrare, så kommer folk att byta.

I den texten du citerade så svarade jag varför det inte sker så, men kortfattat är ju att monopolisten använder sin ställning till att hindra bättre och "inte dyrare" konkurrenter från att ta marknadsandelar. Som sagt kolla på Google, de har inte bara sämst webbsök deras webbsök är dessutom sämre idag än var när de började och flera konkurrenter som var bättre (av vilka du troligen inte känner till en enda, och det är ingen pik mot dig personligen utan bara för att visa hur Google har lyckats hålla dem så pass borta från allmänheten) har gått i konkurs.

Skrivet av Maarus:

Frankrike har 110% av BNP i statsskuld med ett budgetunderskott på 5.5% årligen. Deras egna inhemska Ai bolag Atos är ned 98% på 5år. På snudd ifrån inhemsk regeringskris. Bryssel trycker på för €15.4bn minskat statligt spenderande årligen..

Känns som dem behöver hitta "något", framtill någon säger att vi har öppnat en utredning på BNP Paribas, LVMH och Sanofi i gengäld.

Ja för allt måste vara en konspiration.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|