Playstation VR2-app dyker upp på Steam

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR2-app dyker upp på Steam

Vid sidan av Playstation VR2-adapter till PC har Sony börjat förbereda på Steam för PC-lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här gör ju PSVR2 mer attraktivt iaf. Snart kan man köra HL: Alyx med den.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Sony kommer att inse att pc spel lanseringen är därav enda väg. Bara så att de inte hittar på något i style med "headsetet blir bunden till den specifika Steam konto, så att det inte går att låna den till någon annan".

Men det är Sony vi pratar om...

Permalänk
Medlem

Snart behöver man aldrig införskaffa ett PS igen. Så jävla skönt.

Permalänk
Medlem

Har André Stray belägg för att Sonys intresse dippat ordentligt?
Hur många Sony spel/Sony finasierade spel släpptes till headsetet under det första året?
Ryktades ju även i nyheter tidigare att det är 2st Sony spel under utveckling som på nå vänster vinklades till nått dåligt.

Hur som helst ser fram emot denna adapter som jag kommer köpa direkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har André Stray belägg för att Sonys intresse dippat ordentligt?
Hur många Sony spel/Sony finasierade spel släpptes till headsetet under det första året?
Ryktades ju även i nyheter tidigare att det är 2st Sony spel under utveckling som på nå vänster vinklades till nått dåligt.

Hur som helst ser fram emot denna adapter som jag kommer köpa direkt.

Jag vill gärna höra din recension skulle vara kul att använda i blender eller godot och skapa små appar. Men jag tror det bara finns stöd för steam vid lanseringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag vill gärna höra din recension skulle vara kul att använda i blender eller godot och skapa små appar. Men jag tror det bara finns stöd för steam vid lanseringen?

Ja det återstår att se om det bara fungerar med spel som använder sig av SteamVR eller om det fungerar som vilket VR headset som helst.
Om du tänker på Meta/Oculus PCVR så finns ju ReVive, återstår där att se om det kommer fungera.
Inget jag använt själv då jag mest bara ägt oculus/Meta headsets

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att uppgradera från Gran Turismo 7 i VR till Richard Burns Rally i VR.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hur står sig VR 2 mot sina konkurrenter?
Någon som har koll på läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tripsen:

Hur står sig VR 2 mot sina konkurrenter?
Någon som har koll på läget?

Bättre och sämre. Eyetracking, OLED och haptic brukar vara betydligt dyrare. Quest 3 är trådlöst och har bättre respons på skärmarna.

Permalänk
Medlem

Yes! YES! Hoppas kontrollerna funkar hyfsat bara.

Kanske dröjer ett tag innan folk gör mods till Skyrim, Fallout etc. med bra kontroller mappings. Vafan har ju inte tid att spela VR, but ohhhhh the temptation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tripsen:

Hur står sig VR 2 mot sina konkurrenter?
Någon som har koll på läget?

Personligen så är Quest 3 bättre på dom flesta punkter tycker jag. Förutom att PSVR2 kör OLED så kommer def använda PSVR2 på spel där kabeln inte stör mig.
PSVR2 förlorar lite features som finns på PS5 tyvärr nör man kör på PC som adaptiv triggers, headset rumble, eyetracking etc.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Yes! YES! Hoppas kontrollerna funkar hyfsat bara.

Kanske dröjer ett tag innan folk gör mods till Skyrim, Fallout etc. med bra kontroller mappings. Vafan har ju inte tid att spela VR, but ohhhhh the temptation!

Finns redan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Yes! YES! Hoppas kontrollerna funkar hyfsat bara.

Kanske dröjer ett tag innan folk gör mods till Skyrim, Fallout etc. med bra kontroller mappings. Vafan har ju inte tid att spela VR, but ohhhhh the temptation!

Kan man inte köra med exempelvis Valves kontrollers och PS VR2's headset?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Personligen så är Quest 3 bättre på dom flesta punkter tycker jag. Förutom att PSVR2 kör OLED så kommer def använda PSVR2 på spel där kabeln inte stör mig.
PSVR2 förlorar lite features som finns på PS5 tyvärr nör man kör på PC som adaptiv triggers, headset rumble, eyetracking etc.

iVRy twittrade om deras synpunkter. Det verkar som att AMD/NVIDIA/Steam behöver uppdatera sina drivrutiner/mjukvara för att alla funktioner ska fungera. iVRy hade en väldigt dålig formulerad mening. Jag uppfattar det som att Sony har gjort vad de kan med den öppna standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har André Stray belägg för att Sonys intresse dippat ordentligt?
Hur många Sony spel/Sony finasierade spel släpptes till headsetet under det första året?
Ryktades ju även i nyheter tidigare att det är 2st Sony spel under utveckling som på nå vänster vinklades till nått dåligt.

Hur som helst ser fram emot denna adapter som jag kommer köpa direkt..

Typiskt Sweclockers att blanda nyhetsrapportering med egna åsikter. Slarv med referenser ser jag nästan dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Personligen så är Quest 3 bättre på dom flesta punkter tycker jag. Förutom att PSVR2 kör OLED så kommer def använda PSVR2 på spel där kabeln inte stör mig.
PSVR2 förlorar lite features som finns på PS5 tyvärr nör man kör på PC som adaptiv triggers, headset rumble, eyetracking etc.

Hoppas 3dje part lyckas lösa i alla fall eyetracking framöver, skulle vara väldigt bra för att bredda supporten för detta i PC miljö också. Nu är det väl närmast Quest Pro som erbjuder detta med en ganska liten användarbas. Det är ju också säkert ett ganska bra tag tills Quest 4 släpps som förmodligen kommer ha detta och det är ju bra om utvecklarna redan haft möjlighet att känna på det innan för en ganska ok spelarbas i så fall.

Jag får intrycket av att foveated rendering som PSVR2 erbjuder gör väldigt stor skillnad när det kommer till prestanda. Rätt många spel som sett dåliga ut men efter foveated rendering senare laggts haft betydligt bättre flyt och grafikkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas 3dje part lyckas lösa i alla fall eyetracking framöver, skulle vara väldigt bra för att bredda supporten för detta i PC miljö också. Nu är det väl närmast Quest Pro som erbjuder detta med en ganska liten användarbas. Det är ju också säkert ett ganska bra tag tills Quest 4 släpps som förmodligen kommer ha detta och det är ju bra om utvecklarna redan haft möjlighet att känna på det innan för en ganska ok spelarbas i så fall.

Jag får intrycket av att foveated rendering som PSVR2 erbjuder gör väldigt stor skillnad när det kommer till prestanda. Rätt många spel som sett dåliga ut men efter foveated rendering senare laggts haft betydligt bättre flyt och grafikkvalité.

Foveated rendering gör skillnad och man kan säkert med eyetracking fläska på den än mer då man inte ser det likadant som med fixed foveated rendering.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

hoppas att det får stöd för andra kontroller som index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Kan man inte köra med exempelvis Valves kontrollers och PS VR2's headset?

Skrivet av Jake61:

hoppas att det får stöd för andra kontroller som index

Det går i princip med vilket headset som helst men du behöver fyrarna sk lighthouse som man använder till bla Index för att kunna tracka kontrollerna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker du på allvar att Playstation satsar något på deras VR headset? TVÅ(!) spel? Och ett av deras större VR spel får en uppföljare helt och hållet utan VR support?

nja, nog är denna modul ett last hourrah

Skrivet av Molotov:

Har André Stray belägg för att Sonys intresse dippat ordentligt?
Hur många Sony spel/Sony finasierade spel släpptes till headsetet under det första året?
Ryktades ju även i nyheter tidigare att det är 2st Sony spel under utveckling som på nå vänster vinklades till nått dåligt.

Hur som helst ser fram emot denna adapter som jag kommer köpa direkt.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Tycker du på allvar att Playstation satsar något på deras VR headset? TVÅ(!) spel? Och ett av deras större VR spel får en uppföljare helt och hållet utan VR support?

nja, nog är denna modul ett last hourrah

PSVR2 släpptes februari 2023 och bara vad jag kommer tänka på så är dessa spel från Sony eller Sony finansierat/hjälpt till med på ett eller annat sätt.
GT7
Horizon
Switchback
Ghostbusters
Synapse
Song in the smoke
Legendary tales
Resident evil village
Resident evil 4 remake
Troligtvis några spel till.

Tycker inte jag är dåligt på tiden som gått hitills.

Sen 2 spel till under utveckling.

Om du går på skriverierna att Sony bromsar utvecklingen av spel till PSVR2.
Tja, det är inte bara PSVR2 dom dragit i bromsen utan en hel del projekt har fått stryka på foten.
Det är dessutom hela spelbranchen som haft nedläggnings och uppsägnings race iår.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Kan man inte köra med exempelvis Valves kontrollers och PS VR2's headset?

Måste man ju ha basestations :/ Älskar Index har haft ett par stycken men dom där basstationerna är jobbiga, tjuter högt också... verkar typ bara vara jag som här det där ljudet

Skrivet av Molotov:

Det är värt att skaffa PS5 bara för GT7. En billig Logitech-ratt till & en playseat så är det helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Måste man ju ha basestations :/ Älskar Index har haft ett par stycken men dom där basstationerna är jobbiga, tjuter högt också... verkar typ bara vara jag som här det där ljudet

Det är värt att skaffa PS5 bara för GT7. En billig Logitech-ratt till & en playseat så är det helt fantastiskt.

har två par index kontroller och de basstationerna låter ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Måste man ju ha basestations :/ Älskar Index har haft ett par stycken men dom där basstationerna är jobbiga, tjuter högt också... verkar typ bara vara jag som här det där ljudet

Det är värt att skaffa PS5 bara för GT7. En billig Logitech-ratt till & en playseat så är det helt fantastiskt.

instämmer med det där gt 7 också

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat , fungerar inte med index kontrollerna, visst ser jag index kontrollerna steam vr ,men spegel vända, kanske kan få de fungera sen, sen däremot fungerar bra med sina egna kontroller ,och kan säga att var värt att skaffa, har kört ps vr 2 med 4200x4200 och kan säga att är snyggare grafik och flyter bättre än mitt pimax 8k x