Krönika: Intel krattar manegen för AMD

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Intel krattar manegen för AMD

Intel har trampat i klaveret med senaste processorgenerationerna och nu är det guldläge för AMD att försöka komma ikapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men visst är det så att fel o problem kan uppstå och då handlar det mera om hur tillverkare/leverantörer agerar mot hela marknaden inkluderat vi entusiastiska datorbyggare.
Just nu känns det mer som man låtsas att inget allvarligt har hänt…

Permalänk
Medlem

13900 har ju funnits länge, men det är först nu senaste par månaderna som jag hört talas om att det är problem med dem. Vad jag läst här åtminstone så verkar de som haft en sådan varit väldigt nöjda. Men, det beror kanske på att jag inte varit tillräckligt uppmärksam?
Jag förstår det som att det är 13900 och 14900 som varit problemet? min 13700 har fungerat klanderfritt det dryga året jag haft den (nåja, jag har snoppat av strömförbrukningen då den var orimligt hög till ingen nytta, kanske därför det fungerat?)

Hursomhelst har jag bestämt mig för att gå över till AMD i mitt nästa bygge, dels för att de verkar vara mer designade för spel, vilket är det jag primärt behöver någorlunda kraftfull CPU till och dels för att stödja konkurrens. Resten är bara overkill för mig. Väntar på tester som visar att AMDs nya CPU är så värst mycket bättre än 7800X3D så att det motiverar prisskillnaden. Ska bli intressant, har inte använt AMDs CPUer sen Athlon-tiden.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Spot on, Calle! Gick från Intel till Ryzen gen 1 och hänger kvar ännu, mest pga långlivad sockel vilket Intel inte verkar önska kontra med ännu. Jag är otroligt glad över den friska konkurrensen som återuppstod vid Ryzen-lanseringen och som fortsätter jämna ut spelplanen efter åratal av en alldeles för enviktad marknadsandel. Det blir bara bättre för oss alla. Heja blå och röd - låt dem slåss om oss

Stavfel
Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk

Det är för mycket på gång nu, Ai och Arm det är osäkert. Sedan gillar jag studietiden bättre. Vill man ha en grym dator så "bara" köp en sådan.
I vuxen ålder blir man mer tilldelad en dator av jobbet som man ej får välja och tillsagd denna ska du använda, hårdvaruintresset försvinner hur mycket som helst. Ny dator för privat ändamål, ja det behovet finns ej då man ej orkar göra något privat som kräver dataresurser som ens gamla skruttar inte redan har. En ny dator blir som VR-set, 3D som ligger i en låda och samlar damm.

Hade jag fått välja jobbdator nu så hade det helt klart blivit en av de bästa AMD Ryzen stationära. Nu hoppas jag på en AMD i en bärbar.

*edit*
En dröm egenföretagare och köpa precis vilken dator man vill för jobbet. Dröm nummer 2, bli ekonomisk oberoende och ej behöva jobba. Ingen av dessa drömmar kommer dock slå igenom. Med det sagt kan min nästa dator mycket väl bli en laptop med Intel CPU.

Permalänk
Medlem

AMD kan inte sälja mer än de kan producera, och TSMC's orderbok är full ett bra tag framöver såvitt jag vet, så AMD kan inte sälja mer under 2024 och troligen hela 2025 än de redan har planerat sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara ett tecken på att skitifieringen letat sig in i hårdvarubranschen. Otillräcklig kvalitétskontroll måste legat bakom det här. Och det är ju inte bara Intel som tabbat sig, ingen har väl glömt Nvidias smältande grafikkortskontakter.

Felsyftning
Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Kan det kanske vara ett tecken på att skitifieringen letat sig in i hårdvarubranschen. Otillräcklig kvalitétskontroll måste legat bakom det här. Och det är ju inte bara Intel som tabbat sig, ingen har väl glömt Nvidias smältande grafikkortskontakter.

Jag tror mycket på minskade säkerhetsmarginaler. Förr i tiden gjorde man klumpiga men kraftiga verktyg som skulle hålla i generationer. Idag ska allt vara till bristningsgränsen för att få ut maximal prestanda, med avseende vikt, effekt etc. Och kunderna får väldigt bra prylar när de "väl inte brister".
Detta visar sig på många prylar, även cpuer till datorer. Med cpuer innan de överklockade sig själva, så utnyttjande många datanördar denna väl tilltagna säkerhetsmarginal till att själva klocka dem mer när de satte på bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är för mycket på gång nu, Ai och Arm det är osäkert. Sedan gillar jag studietiden bättre. Vill man ha en grym dator så "bara" köp en sådan.
I vuxen ålder blir man mer tilldelad en dator av jobbet som man ej får välja och tillsagd denna ska du använda, hårdvaruintresset försvinner hur mycket som helst. Ny dator för privat ändamål, ja det behovet finns ej då man ej orkar göra något privat som kräver dataresurser som ens gamla skruttar inte redan har. En ny dator blir som VR-set, 3D som ligger i en låda och samlar damm.

Hade jag fått välja jobbdator nu så hade det helt klart blivit en av de bästa AMD Ryzen stationära. Nu hoppas jag på en AMD i en bärbar.

*edit*
En dröm egenföretagare och köpa precis vilken dator man vill för jobbet. Dröm nummer 2, bli ekonomisk oberoende och ej behöva jobba. Ingen av dessa drömmar kommer dock slå igenom. Med det sagt kan min nästa dator mycket väl bli en laptop med Intel CPU.

Based.
Precis så för mig. Dock köpte jag nyligen en Ryzen 7600X, från Ryzen 2600 - inte för att jag behöver utan mer för att jag ville.
I arbetet har jag inget att säga till om vad det blir för något, så man får tacka och se glad ut när man får ny dator/telefon. Hittills har det aldrig blivit HP med Intel och Samsung/Apple.

Permalänk
Medlem

kör AMD fullt ut här hemma, kidsens datorer etc. kommer i framtiden fasa ut servern också, men svårt att motivera beg mk+cpu ännu. får nog bli om 4 -5 år kanske.

Vi får se vad Intel lanserar de kommande åren nu två generationer bort så kanske de kommer ikapp, men jag tror det tar längre tid.

iaf om man kollar <200 w eller tom <100w

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är för mycket på gång nu, Ai och Arm det är osäkert. Sedan gillar jag studietiden bättre. Vill man ha en grym dator så "bara" köp en sådan.
I vuxen ålder blir man mer tilldelad en dator av jobbet som man ej får välja och tillsagd denna ska du använda, hårdvaruintresset försvinner hur mycket som helst. Ny dator för privat ändamål, ja det behovet finns ej då man ej orkar göra något privat som kräver dataresurser som ens gamla skruttar inte redan har. En ny dator blir som VR-set, 3D som ligger i en låda och samlar damm.

Hade jag fått välja jobbdator nu så hade det helt klart blivit en av de bästa AMD Ryzen stationära. Nu hoppas jag på en AMD i en bärbar.

*edit*
En dröm egenföretagare och köpa precis vilken dator man vill för jobbet. Dröm nummer 2, bli ekonomisk oberoende och ej behöva jobba. Ingen av dessa drömmar kommer dock slå igenom. Med det sagt kan min nästa dator mycket väl bli en laptop med Intel CPU.

Visst är det en hel del på gång, sen vad och hur det blir framåt vet man ju inte. AI är ju det senaste heta men frågan är ju hur mycket av det som kommer att köras lokalt.

För egen del är jag många gånger den som väljer datorer åt folk för deras arbete, inte minst när det handlar om mer rejäla saker el datorer för särskilda ändamål.
Väljer de komponenter som blir lämpligast för ändamålet, som kan variera kraftigt. Vi snackar datorer i prisklasserna mellan ca 10-200k el lite drygt. Det görs åt ett företag där kostnaden oftast inte är det primära, utan funktionen är viktigare.

Däremot hade jag flera fall där CPU:n var defekt, alla AMD Threadripper Pro 5000-serien. Bytte moderkort flera gånger på garanti men det hjälpte inte, provade även byta övriga delar, men enda vi inte fick byta själva på garantin var CPU:n. Hört från en säker källa med insyn, att det varit just CPU:n i många andra liknande fall.

Sen ang artikeln i övrigt har ju AMD inte sällan haft olika typer av problem i högre grad än Intel, nämnt om dem i något tidigare inlägg men det finns många exempel på instabilitet som varit just för AMD.
Man får ju hoppas att det nu mognat så pass.

Permalänk
Medlem

Detta är i mina ögon positiva nyheter i form av att sätta press på intel att tex fixa till så att samma sockel kan användas i flera generationer framåt, istället för att behöva byta vid varje cpu-byte. Ännu en gång visar det sig att konkurrens är den viktiga pusselbiten som behövs för att utvecklingen skall gå framåt, och det är vi konsumenter som är vinnare på detta. Vem minns inte denna meme? 😂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Q1 i år hade redan amd passerat 23.9% marketshare på x86-64 marknaden. upp från 19.2% året innan. VIA/Zhaoxin är dock svårt att kvantifiera och extremt vanliga i Kina, men i väst är väl VIA bara för embedded marknaden numera?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Enda som jag är orolig över är huruvida detta kommer påverka Intels GPU division, blir säkert svårt att motivera hur de ska satsa i något som troligtvis än så länge går med förlust att det är värdig satsning som "kanske" börjar betala sig tillbaka om några år speciellt nu när läget är som det är. Vill ju så innerligt att Intel fortsätter med desktop GPU utvecklingen, kommer troligtvis skaffa Battlemage själv, har redan en A750 som bäst och hoppas det inte tar slut vid "Celeste" generationen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

AMD har inget att komma ikapp eftersom de redan är överlägsna