Spelutvecklare varnar för Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Spelutvecklare varnar för Intel-processorer

Stabilitetsproblem har lett till att spelutvecklare lagt till varningar för de problematiska processorerna i sina spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajajaj vad det här skadar Intels rykte. Intel har ju varit det givna valet för en stabil dator, att de halkade efter i prestanda var ändå inte så farligt, men det här är katastrof...

Blir att bygga AMD för första gången sedan Thunderbird nästa gång då

Permalänk
Medlem

Pja, glad man inte hoppade på tåget utan stannade på 12900K.

Hur är det nu, all publicitet är bra publicitet 😅

Men positivt med upplysningar för de som faktiskt inte vet och följer nyheterna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Känns som 12900K ökar i värde nu!

Permalänk
Medlem

Dang...

Nu blir det allvarligt för intel!

Är nog första gången i historien som något blir så uppenbart för den grå massan, dom flesta brukar vara lyckligt ovetande och gå på kompisens rekommendationer som i sin tur mer är en form av tro...

Hörde jag just någon skrika?

Men, du sa ju...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

tur att jag har en polare som vet vad fan han pratar om valde en AMD när han plockade ihop min senaste dator, jag själv var inne på en intel då jag alltid kört med intel och tyckt de var fantastiska, men då jag är helt grön och han är elit inom datorer, så är det ju självklart att jag lyssnar på honom, han har aldrig haft fel.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Snusfri

Vad jag sett så är det bara Alderon Games som gått ut med deras spel kraschar.
Får lite känsla av att då är det problem hos dom, inte mer allmänt.

Självklart så ska inte sådana här problem få förekomma, men det känns som att något är mer galet hos dem, annars skulle vi se fler speltillverkare gå ut med att dem har stora problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Tror nog jag sitter med min 12900k ett bra tag till 😅

Permalänk
Medlem
Citat:

Alderon Games revealed that it had observed a nearly 100% failure rate of Raptor Lake processors in its own testing.

Någon som kan beskriva hur det är möjligt? Jag menar ingen annan spelstudio verkar vara i närheten?

Citat:

Path of Titans for PC is only available through the Alderon Games Launcher

Okej så det är någon liten utvecklare till spelkonsoller /mobilplattformar som portat det till PC via deras klient. Verkar vara mer utvecklarproblem än processorn i sig själv.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om detta desto nöjdare blir jag med bytet från 13600kf till 7800x3d. Jag var faktiskt nära att bara byta upp mig till 13900k men gillade inte tanken på en prolle som drar nära på 300 W...Med facit i hand var det helt rätt beslut att gå på 7800x3d😁

Permalänk
Medlem

Alltså andrahands värdet på dessa prollar lär vara 0 om inte Intel börjar fixa problemen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Någon som kan beskriva hur det är möjligt? Jag menar ingen annan spelstudio verkar vara i närheten?

Jo, det är flera som har problem med 13/14 gen (spelstudier).

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Jo, det är flera som har problem med 13/14 gen (spelstudier).

Problem ja, men långt ifrån 100% fail ratio. Denna nyheten om en spelstudio som verkar vara helt okänd och ett spel som har några tusen spelare worldwide känns lite som att nypa efter halmstrå. ''Nyheten'' är 2 veckor gammal förövrigt.

Kollade igenom Intel-sektionen här på SweClockers och kunde inte se några uppenbara trådar där man har problem.
Känns som detta ''drevet'' är ännu ett i mängden som folk verkar spy galla över men sen glöms bort lika snabbt igen.
Typ som säkerhetshålen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad jag sett så är det bara Alderon Games som gått ut med deras spel kraschar.
Får lite känsla av att då är det problem hos dom, inte mer allmänt.

Självklart så ska inte sådana här problem få förekomma, men det känns som att något är mer galet hos dem, annars skulle vi se fler speltillverkare gå ut med att dem har stora problem.

Skrivet av Ryzer:

Någon som kan beskriva hur det är möjligt? Jag menar ingen annan spelstudio verkar vara i närheten?

Okej så det är någon liten utvecklare till spelkonsoller /mobilplattformar som portat det till PC via deras klient. Verkar vara mer utvecklarproblem än processorn i sig själv.

Ja, Alderon Games har stuckit ut från mängden vad gäller att vara högljudda i ärendet, men även Epic Games har ju pratat öppet om mer generella problem i Unreal Engine 5. (Och som jag såg i artikeln här, tydligen även Warframe-utvecklarna)

Så att helt avfärda det med "det är nog bara Alderon som skyller sina problem på andra" känns knepigt.

Teorin som lagts fram är väl att det simmat under radarn eftersom "mystiska krascher" alltid funnits och kommer fortsätta att finnas, men att när man ser fördelningen relativt hårdvarukonfigurationer så sticker just berörda Intel-processorer ut i det att de är överrepresenterade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min AM4 plattform har varit 100% stabil med både r7 3700x och r7 5800x3d, körde alltid intel förr men blir nog att fortsätta med AMD.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dang...

Nu blir det allvarligt för intel!

Är nog första gången i historien som något blir så uppenbart för den grå massan, dom flesta brukar vara lyckligt ovetande och gå på kompisens rekommendationer som i sin tur mer är en form av tro...

Hörde jag just någon skrika?

Men, du sa ju...

Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.

Det är inte så konstigt då ingen annan vågar stöta sig med Intel, de vill nog inte tappa utvecklingsstödet. Dock så har ju flera utvecklare uttalat sig även om de inte gått ut med en officiell varning.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.

Detta är ju tyvärr utfallet på artiklar skrivna utan någon faktagranskning. En snabb googling så hade denna ''nyhet'' antagligen inte ens varit skriven och publicerad på SweClockers.
Detta bidrar bara till en ökad polarisering.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Min 13900KF@5.8ghz all core fungerar hur bra som helst. Har kört den så sedan launch på ett Asus Apex z790.
För mig blir det helt klart även Intel nästa gång.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Detta är ju tyvärr utfallet på artiklar skrivna utan någon faktagranskning. En snabb googling så hade denna ''nyhet'' antagligen inte ens varit skriven och publicerad på SweClockers.
Detta bidrar bara till en ökad polarisering.

Utan att ta ställning åt varken ena eller andra hållet vad gäller just denna artikel, vad är själva faktafelet (eller felen)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har inga och har inte haft några problem med min 13600k propp.
Ännu ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

Bra att de tar ansvar och når ut till folk som annars troligen inte hade haft en aning. Intel gör det ju uppenbarligen inte.

Man får ha bra med hybris för att tro att Intel ska klara sig ur detta utan konsekvenser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Detta är ju tyvärr utfallet på artiklar skrivna utan någon faktagranskning. En snabb googling så hade denna ''nyhet'' antagligen inte ens varit skriven och publicerad på SweClockers.
Detta bidrar bara till en ökad polarisering.

Tyvärr är det nivån på SweClockers nu för tiden. Sammanfattningar som är vinklade för att vara litet polariserande och sensationalistiska leder till mer interaktion än tråkig fakta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hoppas intel återkallar alla 13 och 14 gen cpuer och börjar om.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ajajaj vad det här skadar Intels rykte. Intel har ju varit det givna valet för en stabil dator, att de halkade efter i prestanda var ändå inte så farligt, men det här är katastrof...

Blir att bygga AMD för första gången sedan Thunderbird nästa gång då

Sedan när har Intel varit stabilare än AMD?
Jag är inget fanboy av någon men helt ärligt om du inte har bevis för detta sluta sprida lögner.
Att din magkänsla säger det bevisar inget utan visa bevis på detta eller sluta sprida felaktig information.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.

Jag länkar bara till Gamer Nexus och hårdvarujesus låter jag förklara.

https://youtu.be/gTeubeCIwRw?si=-ermi5Ab78JR6c0a

Ingen sensationsnyhet som sweclocker plockat upp från en liten spelstudio ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Hoppas intel återkallar alla 13 och 14 gen cpuer och börjar om.

Intel har precis gått ut med att de inte tänker återkalla processorer.
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-cpu-ins...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Problem ja, men långt ifrån 100% fail ratio. Denna nyheten om en spelstudio som verkar vara helt okänd och ett spel som har några tusen spelare worldwide känns lite som att nypa efter halmstrå. ''Nyheten'' är 2 veckor gammal förövrigt.

Kollade igenom Intel-sektionen här på SweClockers och kunde inte se några uppenbara trådar där man har problem.
Känns som detta ''drevet'' är ännu ett i mängden som folk verkar spy galla över men sen glöms bort lika snabbt igen.
Typ som säkerhetshålen.

Mja, bara för att en spelstudio inte har x antal spelar innebär inte detta att de ibland sitter på flera hundra maskiner som kör t.ex. 13/14 gen. I en miljö där saker inte är optimerade och därmed pressar maskinen lite mer än vanligt.

Detta är ju inte heller första delen av information där det rapporteras om problem som varit validerade.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag har Intel core i5 13600K och jag får stora temp rörelser i spel, ca 55-95c och ibland har det nått 100c, sådär har jag aldrig haft det förut, har bra chassit och cpu kylare, även cpu usage är ganska hög i spel, förut har det varit ca 5-20% nu plötsligt 20-70%

jag har dock inga crash eller hack/lag men är orolig för tempen, ska jag testa byta kylpasta? tror ni det här har och göra med ''intels problem'' ?

Ibland har det stått röda siffror på 100c där och några Ja på röda siffror

Permalänk
Medlem

Jag blir inte klok på detta problem. Om det verkligen var så stort problem borde det vara massvis med människor som har problemet.

Känns som det blåses upp lite väl mycket. Inte ens när 7800X3D professorer brann upp pratades så länge om det.

Med det sagt vill jag inte säga att Intel hanterat det bra. De har varit väldigt långsamma och tysta och låtit det fortsätta.

Jag tycker 12000 serien var bra. Har själv en 12400F i en dator. Men 13 och 14 serien känns som de bara tryckte på mer och mer kräm istället för att förbättra effektiviteten. Får se vad de har att erbjuda framöver men jag är det nye imponerad av något intel gjort sedan 12000 serien.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.