Permalänk
Medlem

Hur står sig större internationella aktörer som NordVPN och ExpressVPN numera? Roat mig med lite research ikväll och då inte bara deras egen reklam och uppenbart köpta "recensioner" och får känslan av att det hänt en del där både när det gäller "no logs", gå runt VPN skydd hos olika streamingleverantörer samt godkända hastigheter. Det verkar numera inte bara vara svenska VPN leverantörer som verkligen har no logs policy och iaf NordVPN verkar ha hyfsat torrt på fötterna med externa granskningar av det. Då är målbilden främst en VPN med hyfsat bra no logs och upplåsta streamingtjänster, och kanske inte att man är NSAs eller Kinas fiende nummer ett osv.

Men det var flera år sedan jag faktiskt testade någon av dessa tjänster, någon här som gjort det i modern tid och kan dela med sig av erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Alla resonerar olika, men personligen skulle jag aldrig köpa något, än minde VPN, från ett företag som spammar så mycket reklam som Nord gör.

Ingen aning om de (Nord) klarat sig undan svartlistning och därmed är ett alternativ mot geoblock, men skulle inte lita ett öre på integritet.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Alla resonerar olika, men personligen skulle jag aldrig köpa något, än minde VPN, från ett företag som spammar så mycket reklam som Nord gör.

Ingen aning om de (Nord) klarat sig undan svartlistning och därmed är ett alternativ mot geoblock, men skulle inte lita ett öre på integritet.

Det bästa hade så klart varit om någon som Mullvad inte hade ständiga captchas och hade en fungerande streaminglösning på plats (för oss som gillar att köra VPN i routern) men nu är det inte så som bekant. Om sen någon annan är bättre är mer än vad jag vet då jag fram tills för några månader sedan bara körde OVPN och var nöjd med det och därför är dåligt uppdaterad numera.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag körde in OpenWRT på routern ihop med PBR (Policy Based Routing) och där Whitelistade de domäner som bråkar med VPN (främst olika streamingtjänster).

Det som är unikt med OpenWRT, iaf jämfört med pfSense och OPNSense, är att man inte bara hyfsat enkelt kan routa på domäner utan även att den hanterar subdomäner via wild cards. Man behöver alltså inte hålla kolla på ständigt föränderliga IP adresser eller whitelista typ halva AWS eller liknande.

Ska ge det några veckor och se hur väl det håller över tid, just nu funkar alla de streamingtjänster jag har på det sättet

Permalänk
Medlem

Det här var ju inget vidare alltså. Hade helt missat att de mailat ut den nya policyn och att den var iffy.
Bara att bli uppköpt av ett företag med bas i USA känns ju inte helt bra alltså. Röven att man har 585 dagar kvar på sitt abonnemang.
@OrangeWindies hur gör man en sån där reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Röven att man har 585 dagar kvar på sitt abonnemang.

När köpte du ditt abonnemang? Om det var efter det att det nya avtalet kommunicerades kan det nog vara svårt att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När köpte du ditt abonnemang? Om det var efter det att det nya avtalet kommunicerades kan det nog vara svårt att reklamera.

Det var längesen, kört med OVPN i flera år. Förlängde nog senast vid Black friday förra året skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Det var längesen, kört med OVPN i flera år. Förlängde nog senast vid Black friday förra året skulle jag gissa.

Då var väl de nya villkoren i bruk?

Permalänk
Skrivet av nortish:

Det här var ju inget vidare alltså. Hade helt missat att de mailat ut den nya policyn och att den var iffy.
Bara att bli uppköpt av ett företag med bas i USA känns ju inte helt bra alltså. Röven att man har 585 dagar kvar på sitt abonnemang.
@OrangeWindies hur gör man en sån där reklamation?

Med SEB Kort gör man det genom ett formulär på webbsidan. Skrev vad hade hänt och varför jag ville ha pengarna tillbaka (och hur mycket). Bifogade kopior av gamla och nya villkoren och integritetspolicy. Inkluderade också kopior av kommunikationen med OVPN där de vägrade återbetala.

Permalänk
Medlem

Det va ju själva fan också...
Jag som verkligen litade på dessa grabbarna.

Det värsta är att jag litade på dem så pass mycket att jag tog i som fan när jag köpte VPN-tid.
Nu har jag fem år förbetald VPN hos OVPN som troligen kommer gå oanvänt.

Vad är ett vettigt alternativ idag? Mullvad? Sen då?

Visa signatur

Kan en dator vara för snabb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekhen:

Vad är ett vettigt alternativ idag? Mullvad? Sen då?

Jag hade nog gått på AzireVPN. Har kört med dem sedan uppköpet och är mycket nöjd, och mig veterligen är de ensamma svenska aktörer med port forwarding!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Jag hade nog gått på AzireVPN. Har kört med dem sedan uppköpet och är mycket nöjd, och mig veterligen är de ensamma svenska aktörer med port forwarding!

Så kul att du nämner dom. Jag röjde mig igenom VPN-djungeln och hittade just Azire. De verkar vara som OVPN, fast inte lika pengakåta och har lite integritet.

Köpte 12 månader direkt. Nu håller jag på att fixa med min Linux-ISO server så den ska fungera som det är tänkt.

Visa signatur

Kan en dator vara för snabb?

Permalänk
Medlem

Kör de fortfarande med routrar eller servrar eller vad det nu var utan hårddiskar eller kan man inte räkna med det längre?

Permalänk

Med tanke på OVPNs agerande så förstår jag mig inte på hur någon ens kan tänka tanken att bli kund hos företaget?

Är ni ute efter en seriös aktör som tar er personliga integritet och anonymitet på största allvar så finns det enligt mig endast en aktör på marknaden, och det är Mullvad,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Joshua:

Med tanke på OVPNs agerande så förstår jag mig inte på hur någon ens kan tänka tanken att bli kund hos företaget?

Är ni ute efter en seriös aktör som tar er personliga integritet och anonymitet på största allvar så finns det enligt mig endast en aktör på marknaden, och det är Mullvad,

Synd bara att Mullvad inte stöder port forwarding. Jag kör nog Azire efter min OVPN-prenumeration gått ut.

Permalänk
Skrivet av Median:

Synd bara att Mullvad inte stöder port forwarding. Jag kör nog Azire efter min OVPN-prenumeration gått ut.

1+, jag och vän delar på konto och nöjd!