Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kan bara hålla med om tidigare tips. Men vill även lägga till Kilchoman och Lagavulin. Sen finns det några utanför den rökiga ön (Islay) som är ganska bra också. Spirit of Hven - Tyco's Star (svensk), Talisker (från Isle of Skye), anCnoc Sherry Cask Finish Peated Edition, Isle of Raasay.

Bra tillägg där (hven måste jag prova nån gång)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Longrow, en rökig version från Springbank, Campbeltown!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nu svär jag i kyrkan, men jag köpte nyss en Blue Label som jag inte har druckit på flera år. Blended, men så go och len, jag njuter av varje klunk👌

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Fermenterad maltdryck av tyskt ursprung i amerikanskt glas.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Dricker just nu Bunnahabhain Moine : )
Inte öppnat min Jura 18 än, som jag fick i femtioårspresent.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 7800X3D| CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: MSI B650 Tomahawk| RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Fermenterad maltdryck av tyskt ursprung i amerikanskt glas.<Uppladdad bildlänk>

Köpte också den där men ska prova nån dag senare

Jag har druckit den vanliga Rauchbieren förut men inte den här lagervarianten. Är den bra? Diskret rökig eller mycket rökig?
Vanliga har ju en rätt skön ton av liksom rökta charkuterier iallafall som jag minns (kul och rätt gott men man kan tröttna efter ett tag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Köpte också den där men ska prova nån dag senare

Jag har druckit den vanliga Rauchbieren förut men inte den här lagervarianten. Är den bra? Diskret rökig eller mycket rökig?
Vanliga har ju en rätt skön ton av liksom rökta charkuterier iallafall som jag minns (kul och rätt gott men man kan tröttna efter ett tag)

Mycket diskret rökighet, mer en klassisk helles/kellerbier. Väldigt gott.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Knappt. Mycket diskret rökighet, mer en klassisk helles/kellerbier. Väldigt gott.

Ok, lite dyrt om det "bara" är en helles, men så länge det är gott så funkar det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Ok, lite dyrt om det "bara" är en helles, men så länge det är gott så funkar det

Har dragit ner på mitt drickande så tjacka bara fyra flaskor den här gången. Tar inte slut på bolaget så kan ju alltid tjacka fler ett tag till.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Fermenterad maltdryck av spanskt ursprung, fermenterad maltdryck av tyskt ursprung. Snart full nog att titta på sportboll.

Ser ut som juice så då är det nog det.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Maltdryck med alkohol. De e typ bryggt i Grängesberg

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Maltdryck med alkohol. De e typ bryggt i Grängesberg
<Uppladdad bildlänk>

Säker på att den längst till höger är öl??
Ser ut som apelsinjuice eller äggula

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Säker på att den längst till höger är öl??
Ser ut som apelsinjuice eller äggula

Har aldrig kallat det öl. Maltdryck med alkohol.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Nytt avsnitt House of the Dragon påkallar detta nyfynd. Är vanligtvis inget större fan av gin men denna var ljuvlig nog att kunna drickas nätt.

Idag blandad med sarsaparilla / "root beer".

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Cava! Tjärringen och jag hade 1 årig bröllopsdag. Testade sambrera för första gången. 🙂

Video:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Blev lite Agitator - Chestnut Cask (för första gången) i glaset ikväll. Har tidigare testat den "vanliga" singel malten från Agitator. Inte dålig alls, men jag föredrar nog den "vanliga" då den är lite rökig. Den här är i stort sett inte rökig alls, men helt klart godkänd. Skulle vilja testa deras rökiga singel malt, tror den kallades för argument rök förut, men nu heter den singel malt rök. Dock verkar den vara lite svårare att få tag på just nu, går eventuellt att beställa kanske.

Permalänk
Medlem

Gambrinus premium lager.
Insåg det var ett tag sen jag testade tjeckisk lager.
Bra med smak för en vanlig lager! Kanske liiite för mycket beska i grunden för vad jag gillar i en vanlig lager men det beror nog på humöret, och idag satt den fint

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en mildare, men ändå rökig, så testa Connemara.
Irlands enda rökiga whiskey?

Vill man prisa till det lite så blir man absolut inte missnöjd med en Octomore 🥰

Vill man testa en rökig rom så kan jag rekommendera Cristobal Santa Maria ltd Ed. Islay

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/ron-cristobal-5881...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gambrinus premium lager.
Insåg det var ett tag sen jag testade tjeckisk lager.
Bra med smak för en vanlig lager! Kanske liiite för mycket beska i grunden för vad jag gillar i en vanlig lager men det beror nog på humöret, och idag satt den fint

Drack själv en Staropramen (3.5) igår till grillningen. Inte min favorit bland tjeckiska öl, men jag orkade inte gå till systemet så det fick bli öl från affären (ICA) istället. Annars gillar jag tjeckisk lager/pilsner, den är regel inte så tunn och blaskig som en del annan lager kan vara. En av dom absoluta favoriterna är Starobrno, men den verkar i princip ha försvunnit från den svenska marknaden tyvärr.

Permalänk
Medlem

Provade en Hop Notch - Hoppy Otter idag...

Helgullig burk
... men smaken är riktigt konstig! Det ska vara en session NEIPA men vet inte riktigt vad den påminner om. Långsökt men finns någon konstig ton som påminner om gödsel. Undrar nästan om det är nått fel på den?
Hop Notch kan väl vara liiiite spretiga ibland (och de har för många sorter IMHO) men har några riktigt fina!
Den här lär jag inte köpa igen dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vill man ha en mildare, men ändå rökig, så testa Connemara.
Irlands enda rökiga whiskey?

Vill man prisa till det lite så blir man absolut inte missnöjd med en Octomore 🥰

Vill man testa en rökig rom så kan jag rekommendera Cristobal Santa Maria ltd Ed. Islay

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/ron-cristobal-5881...

Tror Teeling har en rökig variant, har inte testat den.

Permalänk
Medlem

Blev lite Barracuda Caribbean Dark i glaset ikväll. Ganska söt, men god. Har för mig att jag har testat deras Gran Reserva 7 Years innan och den var mindre söt, vilket verkar stämma enligt informationen på systembolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tror Teeling har en rökig variant, har inte testat den.

Teeling brukar vara trevliga, får nog beställa en Blackpits och testa.

Har sedan jag fick trsta Connemara på en båt för typ 15-20 år sedan levt i tron att det varit den enda rökiga Irländaren.
Men så sökte jag precis runt lite och det finns tydligen knappt 90 olika sorter.
https://storiesandsips.com/peated-irish-whiskeys/

Dock var tydligen Connemara det destilleri som återupplivade den rökiga trenden igen på ön.

Permalänk
Medlem

Lite för tunn för %:en.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Teeling brukar vara trevliga, får nog beställa en Blackpits och testa.

Har sedan jag fick trsta Connemara på en båt för typ 15-20 år sedan levt i tron att det varit den enda rökiga Irländaren.
Men så sökte jag precis runt lite och det finns tydligen knappt 90 olika sorter.
https://storiesandsips.com/peated-irish-whiskeys/

Dock var tydligen Connemara det destilleri som återupplivade den rökiga trenden igen på ön.

Har hört bra saker om Teeling, men har inte testat nån av dom. Är ärligt talat lite dåligt bevandrad när det gäller irländsk whisky över lag. Jag tror att generellt så är det inte riktigt min kopp te, men det går säkert att hitta några som är goda. Har mest använt irländsk whisky (Jameson och liknande) till irish coffee. Men jag är lite nyfiken på några märken, Teeling t.ex.

Permalänk
Medlem

Pilsner Urquell och egenlagrad Jamaica-rom.
Imorgon blir förhoppningsvis en vandring upp på kalfjället och förhoppningsvis blir det åtminstone en tältnatt.

Permalänk
Hedersmedlem

Drack maltbaserade drycker i lördags.

Och några honugsbaserade

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Bäst före 12/16 enligt etiketten bak på flaskan som bäst just nu tycker jag...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Hemkörd saison med humle från en kompis uråldriga planta.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem

Provar en gammal dricka. Smakar inte alls som den gjorde för 10-15 år sen men inte dålig, det är något annat nu.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya