Skriver igen så att redigeringen inte missas.
Just 3080/3090 kan vid korta stunder dra väldigt mycket ström (transient spike) som vissa nätagg inte klarar av, men ska inte vara problem med nyare PSU/nätagg.
Samtidigt PSU är färskvara och degraderas med tiden och möjligt att det inte orkar med 3090s "transient spike" längre, om det visar sig vara det så har kvalitetsnätagg långa garantier till räddning.
Gör en webbsökning på nätaggets modell och 3090/transient spike.
Webbsökning på dxgi_error och Apex gav galet många resultat så kanske finns någon lösning på nåt Apex-forum.
Läste också om degradering av psu över tid. När jag köpte mitt så var det begagnat från sweclockers. Köpt som ett paket tillsammans med fläktar och case. Vet ej om jag kan nyttja någon sorts garanti där? Men det kan absolut vara en möjlighet!
Har även nu läst lite om samma error på reddit forum och många tycker att man ska undervolta och då antar jag att dom menar gpun? Hittar dock inte någon video som visar hur man gör det på gpu specifikt på youtube på en asus bios.
Kan också tillägga att även fast jag fick detta error senast så är det inte bara det jag fått. Ibland händer det att spelet stängs av utan någon error, fått blue screens en och annan gång med olika typer av errors. Därför vågar jag inte bara utesluta att det är gpun.
Kan man returnera en ”testad” psu? Hur funkar det ifall jag skulle beställa en för att testa om det funkar?
Lite knepigt där också för om det skulle funka ett tag med nytt psu och problemet skulle återkomma så har jag helt plötsligt slösat massa pengar på det😃
Blir inte klok på det alls