Följ Black Week på SweClockers

Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av att köpa hårddiskar från Amazon? Alltså som både säljs av och skickas från dem själva. Funderar på att expandera NASet med en till WD120EFBX men de grejer jag köpt på Amazon tidigare har ofta bara legat löst och skramlat i en kartong...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Billiga, ibland kasst förpackade varor utan utfyllnad så produktkartongen flyger omkring. Även funktionen "Använd dessa adresser" när man har olika varor fungerar dåligt. Den lägger då allt som hemleverans trots att 3 av 4 produkter valdes till ett PostNord/Bring ombud men 1 kunde ej läggas till ombud=håll koll på leveranssättet i orderbekräftelsen eftersom Amazon.se kan inte ändra ifrån Airmee-leverans(typ ett Foodorabud som inte förstår svenska eller ens förstår att vissa dörrar öppnas inåt och vissa öppnas utåt) till ombudsleverans när varorna väl gått iväg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Varor som har längre leveranstid, skickas från Tyskland/Frankrike och då kan man räkna med brun papperspåse eller ingen förpackning alls via Postnord.
Skickas de från Sverige kommer de i kartong.

Permalänk
Medlem

Alright. Känns säkrare att köpa diskar nån annanstans då, även om det blir nån hundring eller två dyrare. Över två veckors leverans på modellen jag är ute efter.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Varor som har längre leveranstid, skickas från Tyskland/Frankrike och då kan man räkna med brun papperspåse eller ingen förpackning alls via Postnord.
Skickas de från Sverige kommer de i kartong.

Stämmer inte. Köpte nyligen en dyr Star Wars-figur. Skickades från svenska lagret, kom i papperspåse och krossad av PN.

Jag hade aldrig köpt hårddiskar av Amazon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nån som har erfarenhet av att köpa hårddiskar från Amazon? Alltså som både säljs av och skickas från dem själva. Funderar på att expandera NASet med en till WD120EFBX men de grejer jag köpt på Amazon tidigare har ofta bara legat löst och skramlat i en kartong...

Japp, jag har köpt två diskar. 4TB-diskar för NAS.
Båda gångerna kom de lösa i en för stor låda. Första gången låg disken i en förpacking med ~1cm skum runt disken, med kartong utanpå. Kändes lite sådär, men jag accepterade det.

Andra gången låg den bara i en anti-stat-påse. (se bild)
Den returnerade jag och betalade 22:- mer för en disk från inet istället.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Stämmer inte. Köpte nyligen en dyr Star Wars-figur. Skickades från svenska lagret, kom i papperspåse och krossad av PN.

Jag hade aldrig köpt hårddiskar av Amazon.

Aldrig fått något från Sverigelagret skickat med Postnord.
Allt kommer med Airmee och kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Aldrig fått något från Sverigelagret skickat med Postnord.
Allt kommer med Airmee och kartong.

Jag har fått försändelse(r) från svenska lagret med PostNord. Jag har inte Prime och väljer alltid leverans till ombud och inte hemleverans

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det fick bli Proshop i stället, dessutom bara 1-2 arbetsdagars gratis leverans där. Tack för inspelen, känns tryggare så här.

Edit: Halvrelaterat så fick jag hem tändstift till utombordaren idag från Amazon, så här kom de:

Nog för att de ska tåla lite stryk och förmodligen är okej, men vafan, jag tycker sånt här är en principsak.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Man kan välja var det ska levereras i en lista vid checkout, väljer ni ett ombud där bara postnord levererar så skickas det med Postnord.

Permalänk

Vad har ni för erfarenheter med returer till amazon? Funderar på att köpa nåt jag kanske inte blir nöjd med.

Deras hjälpsida säger att man måste ha en skrivare, men det lär väl ombudet kunna lösa?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad har ni för erfarenheter med returer till amazon? Funderar på att köpa nåt jag kanske inte blir nöjd med.

Deras hjälpsida säger att man måste ha en skrivare, men det lär väl ombudet kunna lösa?

https://i.imgur.com/7WOnJyy.png

Beställer man något som Amazon tar ansvar för kan du använda en QR-kod som de skannar hos ombudet.
Är det tredjepart får man lösa det själv.

Permalänk
Medlem

Gjorde 6 beställningar från SE.
3 levererades kom med Airmee från svenska lagret och i kartong.
2 kom med PostNord från Tyskland i dålig grå pappomslag.
1 kom med Bring från Frankrike i kartongkuvert.

Trött på att man aldrig får riktig kartong från utlandslagren.

Permalänk
Medlem

Beställde kaffebryggare och lite annat, jag har Prime så jag valde hemleverans. Denna gången blev det Postnord, valde torsdag 27 juni mellan 09-15, personlig leverans. Bekräftelse i appen att paketet var på väg ca 02:00 den 27 juni. Dagen kom och gick, nu är det inte första gången Postnord har problem åt mitt håll från Örebro terminalen så jag tänkte att fredag kanske. Men nejdå, inget på fredag eller måndag.

Kontaktade Amazons kundservice måndag (1/7) förmiddag. De såg också att det inte uppdaterats sen 27 juni. Trevlig och hjälpsam kundservice, de skickade varorna en gång till. Även denna gång med PN via Örebroterminalen och det kom fram i onsdags (3/7).

Så ja, jag är positiv till deras hjälp när leverantören krånglade.
Än så länge har allt varit helt i leverans, även om emballaget lämnar lite att önska för vissa saker.

Permalänk
Medlem

Beställde en skärm på Prime days (16 juli). Skulle från början levererats med hemleverans 19 juli, men blev sedan framflyttad till 24 juli. Nu står det "ditt paket kan ha kommit bort" som status.

Kontaktade kundtjänst som hävdar att man måste vänta en vecka till innan man kan häva köpet. Sista uppdateringen är från 17 juli då paketet lämnat ett lager i Tyskland. Har inga större förhoppningar om att den kommer levereras. Tycker inte heller deras kundtjänst är särskilt behjälplig heller, man har ju större nytta av en chat-robot än av deras medarbetare.

Permalänk
Medlem

Amazon lovar leverans imorgon("Före 22.00", Måndag 5/8) när jag beställde igårkväll.

Någon som vet ifall detta är något dom kan hålla? Betalar dom tillbaka frakten om det blir försenat?

För att det ska anlända på mitt ombud imorgon, (valde till ombud btw) så måste det skickas & transporteras under dagen idag (söndag).

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Amazon lovar leverans imorgon("Före 22.00", Måndag 5/8) när jag beställde igårkväll.

Någon som vet ifall detta är något dom kan hålla? Betalar dom tillbaka frakten om det blir försenat?

För att det ska anlända på mitt ombud imorgon, (valde till ombud btw) så måste det skickas & transporteras under dagen idag (söndag).

Beställer man med Prime får man leverans samma dag till dörren förutsatt att varan finns i lager i Sverige, så teoretiskt ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Beställer man med Prime får man leverans samma dag till dörren förutsatt att varan finns i lager i Sverige, så teoretiskt ja.

Intressant!

Vad är det för bolag som kör paketen med Prime?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Intressant!

Vad är det för bolag som kör paketen med Prime?

Huvudsakligen Airmee, men det varierar beroende på var man bor i landet och om de har verksamhet där.
Större paket via EU-lager levereras via Postnord.
Bring anlitas ibland också.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GB...

Vill du inte ha hemleverans kan du välja leverans till ombud.

Permalänk
Medlem

Bra priser men packar tyvärr riktigt dåligt. Kundtjänsten brukar dock vara bra.
Nu senaste så hade jag beställt ett kupéfilter till en BMW E91. För dom som inte vet så är det ett väldigt avlångt filter, typ 80cm långt, ~3cm tjockt, och kanske 12-15cm brett. Produktförpackningen är av väldigt tunn kartong, inte wellpapp utan bara liksom ett tunnt lager kartong. Inget som håller för fraktbolagens hantering om man säger så. Ändå så hade Amazon satt fraktetiketten rakt på produktförpackningen och skickat filtret så. Förpackningen var mosad på flera ställen och filtret hade fått flera smällar så det blivit deformerat.

Jag hade också beställt bland annat ett oljefilter och en 10L oljedunk. Oljefiltret har en lika tunn förpackning och är inte ett gammeldags metallfilter utan det är ett insatsfilter av typ papper/plast. Ni kan ju gissa vad som händer om man har oljedunken och oljefiltret i samma stora kartong med alldeles för lite emballage.

Amazons kundtjänst var dock bra att ha att göra med. Fick returfraktsedlar på en gång och jag kunde skicka tillbaka det så som det skickades till mig, alltså lika värdelöst. Dom skulle skicka nya produkter. Får hoppas att dom packar lite bättre den här gången, annars får det bli en ny retur tills dom lär sig packa ordentligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Produktförpackningen är av väldigt tunn kartong, inte wellpapp utan bara liksom ett tunnt lager kartong. Inget som håller för fraktbolagens hantering om man säger så. Ändå så hade Amazon satt fraktetiketten rakt på produktförpackningen och skickat filtret så. Förpackningen var mosad på flera ställen och filtret hade fått flera smällar så det blivit deformerat.

Det är deras EU-lager som aldrig packar något i kartong.
Allt kommer i pappåse eller utan förpackning.
Detta är det mest irriterande med Amazon.
Allt som skickas från Sverige kommer alltid i hård kartong och extra kartongpapper inne i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Bra priser men packar tyvärr riktigt dåligt. Kundtjänsten brukar dock vara bra.
Nu senaste så hade jag beställt ett kupéfilter till en BMW E91. För dom som inte vet så är det ett väldigt avlångt filter, typ 80cm långt, ~3cm tjockt, och kanske 12-15cm brett. Produktförpackningen är av väldigt tunn kartong, inte wellpapp utan bara liksom ett tunnt lager kartong. Inget som håller för fraktbolagens hantering om man säger så. Ändå så hade Amazon satt fraktetiketten rakt på produktförpackningen och skickat filtret så. Förpackningen var mosad på flera ställen och filtret hade fått flera smällar så det blivit deformerat.

Jag hade också beställt bland annat ett oljefilter och en 10L oljedunk. Oljefiltret har en lika tunn förpackning och är inte ett gammeldags metallfilter utan det är ett insatsfilter av typ papper/plast. Ni kan ju gissa vad som händer om man har oljedunken och oljefiltret i samma stora kartong med alldeles för lite emballage.

Amazons kundtjänst var dock bra att ha att göra med. Fick returfraktsedlar på en gång och jag kunde skicka tillbaka det så som det skickades till mig, alltså lika värdelöst. Dom skulle skicka nya produkter. Får hoppas att dom packar lite bättre den här gången, annars får det bli en ny retur tills dom lär sig packa ordentligt.

Jag skulle säga att deras kundtjänst är rätt värdelösa att ha med att göra. För paket som är skickade och som slarvas bort under frakten, så får man vänta över 3 veckor innan man kan annullera beställningen.

Permalänk
Medlem

Amazon verkar ha börjat med varubrev. En bekant fick en billig kabel levererad direkt i brevlådan som ett varubrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Amazon verkar ha börjat med varubrev. En bekant fick en billig kabel levererad direkt i brevlådan som ett varubrev.

Låter som tredjepartssäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Låter som tredjepartssäljare.

Jag fick Zelda ToTK levererat direkt i brevlådan som varubrev med Amazon som säljare i veckan också.

Permalänk
Medlem

Hur är det med returer av datorkomponenter? Köpt ett grafikkort jag börjat ångra. Är en vecka gammalt. Är det kört eftersom det använts?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i5 12600kf | Asus B760 | Corsair DDR4 32GB | Kingston 1TB NVME | Asus GeForce 3050 RTX| Hyper X Cloud II | Cherry MX 3.0S RGB | 27" Samsung PLS LCD | AOC 32" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

Hur är det med returer av datorkomponenter? Köpt ett grafikkort jag börjat ångra. Är en vecka gammalt. Är det kört eftersom det använts?

Är det ett distansköp så har du 14 dagars ångerrätt, räknat från det att du mottog varan. Om du använt varan i större utsträckning än vad som krävs för att kontrollera dess egenskaper och funktion, och detta "extra" användande orsakat en värdeminskning, så kan du behöva ersätta säljaren för denna värdeminskning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad har ni för erfarenheter med returer till amazon? Funderar på att köpa nåt jag kanske inte blir nöjd med.

Deras hjälpsida säger att man måste ha en skrivare, men det lär väl ombudet kunna lösa?

https://i.imgur.com/7WOnJyy.png

Det löser ombudet, jag har en skrivare, men inget som jag använde när jag gjorde min retur utan ombudet fick skriva ut. Gick väldigt smidigt med returen på alla sätt faktiskt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Låter som tredjepartssäljare.

Nej, det var tydligen en produkt från en fristående säljare, men som levererades av Amazon.

Permalänk
Medlem

Köpt fel vara som kommer idag med airme. Går det att returnera direkt med airme eller jag måste få vara, skriva ut ettikett och lämna på posten?

Visa signatur

Citera för svar