Google utmanar Apple TV med Google TV Streamer

Permalänk
Melding Plague

Google utmanar Apple TV med Google TV Streamer

Ny design och mer kraftfull hårdvara är vad som erbjuds i Googles motsvarighet till Apple TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på lite konkurrens så Nvidia får tummarna loss någon gång..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hoppas på lite konkurrens så Nvidia får tummarna loss någon gång..

klarar fortfarande inte av HD ljud i form av DTS-X/TrueHD Atmos så för oss som spelar upp Bluray remux så är Shield TV fortfarande det självklara valet.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Google TV och minimalistisk design i all ära, men vill man konkurrera med Apple så får man nog komma med någonting annat än en tjock fjärrkontroll som ser ut som en FisherPrice-telefon för barn från 2003

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Det här blir spännande får se om den kan ersätta nuvarande eller den får bli ett komplement.
Hade ju gärna sett en i svart färg också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri

Lost me at AI.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas den ivf. kan fungera LITE som en nvidia shield från 2019... självklart inte lika kraftfull och smidig, men ändå.. det är ju bara fem år senare, så vem kan förvänta sig att någon ska upp stafettpinnen och göra något lika bra eller bättre än en fem år gammal produkt...

suck...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

klarar fortfarande inte av HD ljud i form av DTS-X/TrueHD Atmos så för oss som spelar upp Bluray remux så är Shield TV fortfarande det självklara valet.

Tänker mer på att system wide auto HZ fortfarande saknas trots att Apple haft i flera år samt att de slutat skicka ut säkerhetsuppdateringar. Ja det finns i vissa appar men inte i alla. HDMI 2.1 hade också varit trevligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Klarar den av alla Dolby Vision-profiler inklusive den som Iphones använder?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tänker mer på att auto HZ fortfarande saknas trots att Apple haft i flera år samt att de slutat skicka ut säkerhetsuppdateringar.

funkar fint i Kodi/Plex/Stremio/IPTV som jag enbart använder den för, det är upp till app utvecklarna att fixa det, eventuellt kommer det systemwide i Android 14 TV.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Suck kan likaväl använda den gamla om denna bara är 22% snabbare...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Tänker mer på att auto HZ fortfarande saknas trots att Apple haft i flera år samt att de slutat skicka ut säkerhetsuppdateringar.

Njae, det saknas väl inte, det kom i Andriod TV 12 problemet är att funktionen inte fungerar globalt automagiskt, utan det kräver att apputvecklarna lägger till stöd, samt att Chromecast med Google TV låg kvar på typ Andriod TV 10 fram tills sex månader efter att Andriod TV 12 lanserats.

Att hoppa mellan olika framerates i youtube och plex-appen fungerar iaf för mig sen den uppdateringen utan problem med stutter osv som var fallet tidigare. Dock bör det tilläggas att det kom på tok för sent, och har varit lite hit n miss, även om det just nu funkar för mina behov.

Permalänk
Medlem

Det roliga med produkter som släpps av Google är ju inte huruvida tekniken är bra eller bättre, det kommer fortfarande att vara släppt av Google. Som jag se det är de inte ens en konkurrent till Apple…skulle inte ta i skiten ens ifall det var gratis.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Runt 20% snabbare processor kommer inte räcka. Den gamla versionen var så vääääääldigt långsam. Men ska bli intressant att se testerna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

En sak jag gillar med AppleTv är robustheten i fjärrkontrollen. Man tappar den på vägen, en bulldozer kommer körande och råkar köra över fjärrkontrollen. Inga problem mer än att det blir märken i asfalten.

Jag kommer idag byta ut min AppleTv, obsolete laddkabel som endast den har i hemmet bidrar.
Det är lite väl tidigt ännu, så jag väntar lite till. Framförallt är Ain för dålig i dagens tvboxar, jag vill ha en Ai som bättre förstår vad jag vill se. T.ex. om det kommer en ny storfilm som påminner om någon film jag gillar, så borde denna promptas på framsidan.
Detta med att öppna varenda filmtjänst för att se vad som är nytt är så man gjorde förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Klarar den av alla Dolby Vision-profiler inklusive den som Iphones använder?

Du får nog vänta på officiell information om specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Google TV och minimalistisk design i all ära, men vill man konkurrera med Apple så får man nog komma med någonting annat än en tjock fjärrkontroll som ser ut som en FisherPrice-telefon för barn från 2003

Haha håller helt med vilken jävla ful kontroll.

Men det är väl som det mesta saker relaterat dit man sitter gärna och drar i ballen till olika tekniska specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En sak jag gillar med AppleTv är robustheten i fjärrkontrollen. Man tappar den på vägen, en kommer körande och bulldozer råka köra över fjärrkontrollen. Inga problem mer än att det blir märken i asfalten.

Jag kommer idag byta ut min AppleTv, obsolete laddkabel som endast den har i hemmet bidrar.

Håller med om att fjärrkontrollen är grym. Jag har inte använt den äckligt plastiga "magiska" fjärrkontrollen till min LG förutom första gången. Känslan av kontrollen helt i aluminium är riktigt trevlig.

Kontrollerna till Apple TV 4K 2022 har USB-C så är det bara det du stör dig på så kan du alltid köpa den nya fjärrkontrollen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tappade intresset vid "Nya Streamer-enheten ska dock ge dig bättre rekommendationer... "
Räcker med att Nvidia Shield är nerbloatad så man knappt hittar sina appar man installerat.

Permalänk
Medlem

Undrar om inte detta är en ren uppdatering gällande reklamintrång hos folk.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Tappade intresset vid "Nya Streamer-enheten ska dock ge dig bättre rekommendationer... "
Räcker med att Nvidia Shield är nerbloatad så man knappt hittar sina appar man installerat.

bara lägga in annan launcher.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spocky.proj...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Med cpu från 2021.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

Med cpu från 2021.....

Ja jag blev sugen på att byta ut vår chromecast med Google tv not denna pga prestandan men 22% snabbare kändes ju inte så revolutionerande direkt...

Permalänk
Medlem

Knappt snabbare än Chromecast och vad jag kan se är det inge stöd för lossless Dolby eller DTS.

DOA.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför denna skulle vara på något sätt bättre?
Jag fattar prestandan särskilt nu när uppdateringar gjort UIt klart mer tungdrivet men jag fattar inte varför man vill ha något fult framför TVn när den gamla går att dölja?

Det är ju inte en Shield och klarar inget mer än den gamla, visst hade det varit smidigt med något som kan strömma spel men då känna en RPi klart mer prisvärd...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan någon förklara för mig varför denna skulle vara på något sätt bättre?

Den är bättre för Google.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fråga:
Jag har bara använt google cast några gånger och då har jag bara kunnat casta youtube till enheten. Som någolunda användare av apple tv så är 90% av det jag använder den till är att köra airplay....så oavsett vad för tjänst jag har på iphonen så kan jag spela det på tvn. Vare sig det är youtube, slack, direkt från en websida eller netflix.
Kan man göra liknande på denna om man har android?
Netflix, prime och de stora finns ändå på min TV. Så anledning jag skulle vilja ha box är att kunna göra mer än vad TVs klarar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fråga:
Jag har bara använt google cast några gånger och då har jag bara kunnat casta youtube till enheten. Som någolunda användare av apple tv så är 90% av det jag använder den till är att köra airplay....så oavsett vad för tjänst jag har på iphonen så kan jag spela det på tvn. Vare sig det är youtube, slack, direkt från en websida eller netflix.
Kan man göra liknande på denna om man har android?
Netflix, prime och de stora finns ändå på min TV. Så anledning jag skulle vilja ha box är att kunna göra mer än vad TVs klarar.

Ja du kan casta eller installera appar på enheten, precis som på en Chromecast med Google TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag provade några och dem såg ut som om dem var från 90-talet.
Sen så fort jag avslutade en app och tryckte bakåt en gång för mycket så avslutades launchern med.
Och bökigt värre var det att hacka den som default så jag gav upp...
Lat blir man med åldern...