Följ Black Week på SweClockers

Intel: Ny mikrokod sänker inte Raptor Lakes prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

självklart, e bara att höja spänningen för att stabilisera den tills den dör å sen kräva pengar eller ny.

faaaaast, jag kör med amd 7800x3d oxå å, ja den har inte varit problemfri, dock har den ju inte dött men tvivlar att många avg joes hade varit mindre nervösa med den när den tar så lång tid på sig att boota ibland, dvs man sätter på datorn å det är svart skärm i flera minuter å ibland så går den in i bios istället.

har tom bytt mobo å ram å en ny 7800x3d men det händer ibland. Så vette fasiken vilken som är bäst om man är avg joe.

Vad har avg joe med detta att göra??
Du kanske skulle kolla hur länge jag varit här innan.
Kvittar väl om du är världsbäst. cpu.n är fortfarande lika trasig.
Sen behöver man inte pajja grejer ännu mer för man ska kunna reklamera, cpun behöver inte vara stendöd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vad har avg joe med detta att göra??
Du kanske skulle kolla hur länge jag varit här innan.
Kvittar väl om du är världsbäst. cpu.n är fortfarande lika trasig.

hehe, menar inte dig haha, utan om en avg joe skulle köpa en amd å sen drabbas av att maskinen ser ut som att den är död när han har tryckt på knappen. De hade ju verkligen inte uppskattat att använda en sån dator, som om den var trasig men den är bara buggig ibland.

å nej du ska ju inte höja för att paja mer(utgången blir ju det så klart) utan att köpa dig mer tid genom att stabilisera den med mer spänning. Det är ju bara att lämna tebax den nu å köra den nya med lägre spänning.

men är du säker på att det är cpun? jag ser att du kör 7600xmp på ett 6lager 4dimms atx mobo, kan ju vara det. prime kortet är inte det bästa, har haft prime a z690 å det pallade bara 6800 som max, dvs stabilt även om den klarade av 7200 i win.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hehe, menar inte dig haha, utan om en avg joe skulle köpa en amd å sen drabbas av att maskinen ser ut som att den är död när han har tryckt på knappen. De hade ju verkligen inte uppskattat att använda en sån dator, som om den var trasig men den är bara buggig ibland.

å nej du ska ju inte höja för att paja mer(utgången blir ju det så klart) utan att köpa dig mer tid genom att stabilisera den med mer spänning. Det är ju bara att lämna tebax den nu å köra den nya med lägre spänning.

men är du säker på att det är cpun? jag ser att du kör 7600xmp på ett 6lager 4dimms atx mobo, kan ju vara det. prime kortet är inte det bästa, har haft prime a z690 å det pallade bara 6800 som max, dvs stabilt även om den klarade av 7200 i win.

nä mobot klarar bara runt 7000 men jag har kört på auto sista 2 månaderna typ.
Asså jag orkar inte skriva allt igen men jag har liksom hållt på i 2 månader snart med detta skitet.
Allt är ominstallerat inkl Win11. Hann inte ens in i windows efter install innan bsod.
Med intel failsafe o allt itb grejer avaktiverat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Msi har den nya microcoden kommigt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Blir lite fundersam när jag läser swec, många här är hw-entusiaster väl? Varför kör inte hårdvaro-entusiasterna sina egna inställningar? har ju varit normen här på swec förr, ser att många som har varit här länge håller på med att joxa med intels egna bios profiler å dylikt, va? kör med egna inställningar, mena även avg joes som kör amd säger ju att de undervoltar sina cpuer för att det funkar bättre för dem då de slipper se höga temps med snarlik prestanda. Varför är inte intel användarna villiga att köra med egna inställningar nu för tiden, fattar inte, e man en hw entusiast så kör du väl med egna inställningar i bios...

nu ska ni inte ta det som att jag försvarar intel, de kunde gott å väl köra med mycket mer moderata inställningar om det verkligen är det som är orsaken till problemen men ändå, hw entusiaster pular väl med sin egen hårdvara?

Förr fanns en rejäl vinst med att tweaka sitt system, för mig finns inte den vinsten längre, när hårdvara var dyrt så fick man försöka få ut max av den för att enbart få spelbarhet.
köpte min första pc 1992 en 486 sx25 vilket var den billigaste instegsmodellen på den tiden, gav 15000 med skärm, tangentbord och mus + 1000kr för ett ljudkort, tjänade då 5000 i månaden efter skatt, jämför man idag skulle en instegsmodell kosta runt 70000, tjänar runt 23000 efter skatt på motsvarande jobb och idag skulle det förmodligen gå att få ut 60 fps i spel på låga inställningar även i en instegsmodell. 60 fps var en dröm i Doom, jag låg på runt 25-30 med lägsta inställningar back then 🙂

Permalänk
Medlem

Nej ingen prestanda förlust fortfarande 40k i R23 , med den nya 0x129 och mpg z790 carbon wifi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

självklart, e bara att höja spänningen för att stabilisera den tills den dör å sen kräva pengar eller ny.

faaaaast, jag kör med amd 7800x3d oxå å, ja den har inte varit problemfri, dock har den ju inte dött men tvivlar att många avg joes hade varit mindre nervösa med den när den tar så lång tid på sig att boota ibland, dvs man sätter på datorn å det är svart skärm i flera minuter å ibland så går den in i bios istället.

har tom bytt mobo å ram å en ny 7800x3d men det händer ibland. Så vette fasiken vilken som är bäst om man är avg joe.

Det där låter ju mer som något RAM training-relaterat än att det skulle vara fel på din dator eller AMD:s grejer.

Min i7-13700k-burk tar allt mellan 20 sek och typ 3 minuter på sig att kallstarta/starta om. Då jag inte gör det annat än när något kräver det, typ uppdatering av drivers etc, så har jag inte gjort det så många gånger att jag hittat något mönster. Det är till synes slumpmässigt, och ställde mig också rätt frågande när jag byggt datorn.

Som kuriosa kan du i övrigt se boottiden under startupfliken i task managern, min senaste omstart tog 21.2 sek. Tror det var en kallstart efter UEFI-uppdatering.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det där låter ju mer som något RAM training-relaterat än att det skulle vara fel på din dator eller AMD:s grejer.

Min i7-13700k-burk tar allt mellan 20 sek och typ 3 minuter på sig att kallstarta/starta om. Då jag inte gör det annat än när något kräver det, typ uppdatering av drivers etc, så har jag inte gjort det så många gånger att jag hittat något mönster. Det är till synes slumpmässigt, och ställde mig också rätt frågande när jag byggt datorn.

Som kuriosa kan du i övrigt se boottiden under startupfliken i task managern, min senaste omstart tog 21.2 sek. Tror det var en kallstart efter UEFI-uppdatering.

<Uppladdad bildlänk>

Jag tippar också på att han har problem med minnena (alt biosinställningar).

Dock 20-sek boot time låter riktigt illa, min senaste start (5950x) gick på 8 sekunder enligt det fönstret, då med ett Windows som uppgraderats över hårdvaror och versioner sedan 2013 (dvs inga reninstallationer sedan dess).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tippar också på att han har problem med minnena (alt biosinställningar).

Dock 20-sek boot time låter riktigt illa, min senaste start (5950x) gick på 8 sekunder enligt det fönstret, då med ett Windows som uppgraderats över hårdvaror och versioner sedan 2013 (dvs inga reninstallationer sedan dess).

Tror det snarare är by design. Man kan ju tänka sig att RAM training är lite mer omfattande om man kör minnena utanför JEDEC-specarna, vilket väl i stort sett alla som byggt egen dator lär göra.

Boottider kan variera rätt mycket, beroende på massa olika UEFI-inställningar, vilken diagnostik som görs, hur mkt USB-mög man har inkopplat som ska initieras, osv, osv. Det är svårt att jämföra olika hårdvara. Just vad det gäller mitt moderkort är boottiderna i linje med vad andra med samma moderkort rapporterat, grävde en del i det i början när jag ställde mig frågande till att det tog tid innan POST-skärmen visades.

Kan också tillägga att trots ovanstående så har datorn alltid varit idiotstabil, med undantaget att den brakade några gånger med minnena i 7200MT/s och en viss UEFI-version. Löstes med en rollback, och sedan uppdatering när nästa version släpptes

Servrar kan i övrigt ta minuter på sig innan de bootar OS varje gång, beroende på att de gör rätt omfattande diagnostik innan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Förr var det lite så att man bara uppdaterade när man behövde, men nu för tiden kommer det ju en del säkerhetsuppdateringar via nya BIOS också som gör att det kan vara bra att vara uppdaterad.

Men när det gäller den nya mikrokoden som artikeln handlar om så bör man definitivt se till att uppdatera när Intel väl släpper den. Även om du inte har några problem i dag så vill du inte vänta tills du får problem, för då är det för sent.

Jo men så var det, brukar alltid köra in senaste Bios när jag byggt en ny dator, men typ aldrig leta efter nya updates further down in life.
Har en spelpolare som har likadan CPU som jag och hans har det krashat för ett antal gånger faktiskt, han drog in senaste bios som släpptes för drygt 2v sedan och han säger att det inte krashat sen dess, men han tror fortfarande inte att det är/var CPUn som är problemet 😂

Mina spelpolare är lite som så att uppgradera inte om du inte har några problem med nuvarande, men med detta så känns det som nån form av "cancer" som finns där och bäst att åtgärda nu innan det blivit för mycket och blir märkbart.

Har läst igenom samtliga som citerat mig och känner mig övertygad om att slänga in senaste BIOS och öven vänta på vad nu Intel tänker släppa för patch också.
Tack alla!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DDR5 kräver träning vid boot om man inte kör by default, kan ta tid att boota men i gengäld blir datorn ovanligt stabil, samma typ av träning fanns inte med DDR4. Dock har träningen blivit snabbare med nyare bios.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jo men så var det, brukar alltid köra in senaste Bios när jag byggt en ny dator, men typ aldrig leta efter nya updates further down in life.
Har en spelpolare som har likadan CPU som jag och hans har det krashat för ett antal gånger faktiskt, han drog in senaste bios som släpptes för drygt 2v sedan och han säger att det inte krashat sen dess, men han tror fortfarande inte att det är/var CPUn som är problemet 😂

Mina spelpolare är lite som så att uppgradera inte om du inte har några problem med nuvarande, men med detta så känns det som nån form av "cancer" som finns där och bäst att åtgärda nu innan det blivit för mycket och blir märkbart.

Har läst igenom samtliga som citerat mig och känner mig övertygad om att slänga in senaste BIOS och öven vänta på vad nu Intel tänker släppa för patch också.
Tack alla!

Skulle tippa på att dety var loadline som ändrades i den nya bios han la in då det tidiga var lite för aggresivt att sänka volten så man fick krasher , en bra cpu kan ha 50/110 men intel vill att man ha 110/110 på ac/dc , och det höjdes det värdena ihop med den första bios som kom ihop med detta problem för ett par månader sedan, , AC/DC är en form av undervolting under load med V-drop och alla cpu.er klarar inte så låg som det var strällt på innan, **Det äör ju detn som var hela saken med detta spektakel, mer vdrop mindre W cpu boostar lite till högre och flyttar då upp hela volt kurvan så ringen tog stryk, TVCB är boven i dramat med , men den är nu bättre i nyare bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Skulle tippa på att dety var loadline som ändrades i den nya bios han la in då det tidiga var lite för aggresivt att sänka volten så man fick krasher , en bra cpu kan ha 50/110 men intel vill att man ha 110/110 på ac/dc , och det höjdes det värdena ihop med den första bios som kom ihop med detta problem för ett par månader sedan, , AC/DC är en form av undervolting under load med V-drop och alla cpu.er klarar inte så låg som det var strällt på innan, **Det äör ju detn som var hela saken med detta spektakel, mer vdrop mindre W cpu boostar lite till högre och flyttar då upp hela volt kurvan så ringen tog stryk, TVCB är boven i dramat med , men den är nu bättre i nyare bios

Ja precis nåt sånt.
Han nämnde att han tyckte volten var "hög" innan och trodde inte att monitorn stämde gällande det, men att volten låg på en bra nivå efter uppdateringen...
Så måste ju ha varit att dom låg lite högt i spänning och orsakade krasher bla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prestandan med nya BIOS ser ut att vara samma som med nya "Intel Baseline" så jämför man de så har man väl samma prestanda som förut, jämför man med vad man fick "out-of-the-box" förut så har man fortfarande mindre prestanda.

Nu är det väl bara att vänta och se om det är fixat på lång sikt. Tror det kommer vara ett problem långt framöver ändå när det finns så otroligt många som aldrig uppdaterar bios eller som inte ens kommer få nya bios, finns folk som fortfarande aldrig hört talas om de här problemen och köper Intel varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

<Uppladdad bildlänk>

Msi har den nya microcoden kommigt

Asus verkar vara på gång också, kollade just supportsidan för mitt moderkort.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z790-f-...

Är det inte upplagt åtminstone för andra Z790-kort redan, så lär det ske väldigt snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Asus verkar vara på gång också, kollade just supportsidan för mitt moderkort.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z790-f-...

Är det inte upplagt åtminstone för andra Z790-kort redan, så lär det ske väldigt snart.

Har du hunnit testa det och hur det funkar med överklockning?

Permalänk

Intel's new Microcode patch is HERE! Impact Testing Performance

här är test på nya Microcode

https://www.youtube.com/watch?v=1bEv74JrHQo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har du hunnit testa det och hur det funkar med överklockning?

Precis slängt på uppdateringen, och det verkar ju funka bra med samma ganska moderata inställningar jag kört förut. Datorn har inte krånglat något den timme eller så jag haft den igång sedan uppdateringen, i vad mån man alls kan kalla det underlag.

Är inte lika intresserad av benchmarkpoäng som den faktiska användarupplevelsen. Den senare verkar subjektivt oförändrad, men har inte spelat nåt tungt eller så, bara lallat runt lite i Inventor. Det enda jag gjort tidigare vad det gäller mätetal är att köra benchmarkfunktionen i CPU-z. Testade det nu, och fritt ur minnet är det oförändrat sedan tidigare runt 900 single/13000 multi poäng.

Vill inte köra något mer omfattande test innan lite tid har fått gå och man vet mer säkert att Intel är nöjda med den här uppdateringen. Det är ju inte särskilt långsökt att tro att den kan vara ganska framstressad. Det har väl egentligen inget värde heller, i och med att jag inte har någon referens.

Kan sammanfatta det med att min allmänna känsla är att prestandan inte blivit lidande, och att datorn fortfarande är bomstabil i vad mån det inte är för tidigt att uttala sig om den saken. När det kommer till mer extrem överklockning och ingående benchmarking är jag helt fel person att fråga

Tillägg: processorn är den i7-13700k jag nämnde i ett tidigare inlägg om det är relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Prestandan med nya BIOS ser ut att vara samma som med nya "Intel Baseline" så jämför man de så har man väl samma prestanda som förut, jämför man med vad man fick "out-of-the-box" förut så har man fortfarande mindre prestanda.

Nu är det väl bara att vänta och se om det är fixat på lång sikt. Tror det kommer vara ett problem långt framöver ändå när det finns så otroligt många som aldrig uppdaterar bios eller som inte ens kommer få nya bios, finns folk som fortfarande aldrig hört talas om de här problemen och köper Intel varje dag.

Mjo, man kan ju undra. Vi som har någon form av intresse och fortfarande har datorer hemma lär snappa upp det - Svenne Kokosnöt gör väl allt på telefonen numera - men problemen gäller i viss mån typiska kontorsdatorprocessorer också. Har aldrig varit med om eller ens hört talas om att IT-avdelningarna ute på företagen kört uppdateringsrace ens när det varit kritiska prylar på gång. Min jobblaptop är uppdaterad för att jag i egenskap av någorlunda intresserad håller den uppdaterad.

Om problemen elimineras snabbt lär man ha WU och UEFI UpdateCapsule att tacka, typ. Oklart hur det ser ut med defaultsettings för det dock, brukar det vara påslaget eller ej på kontorsdatorer/laptops?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

nej många kanske inte orkar jaga prestanda å felsöka å allt det dära, men om man ser överdrivna temps och spänning så brukar man väl bli fundersam å går in i bios för att ändra så man är nöjd.

Handlar mer om annat

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Gigabyte har bios update redo nu också ser jag.
Har ett z790 aorus master.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Asus är väl sist ut som vanligt eller?

Permalänk
Avstängd

Finns nu för asus verkar det som, Beta? Non-K processor? Så har man en K spelar det ingen roll eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Finns nu för asus verkar det som, Beta? Non-K processor? Så har man en K spelar det ingen roll eller?

https://i.imgur.com/TD1e5vr.png

Mikrokoden är nog viktig oavsett, men den andra ändringen de nämner låter som att den enbart påverkar icke-K(?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Denna video är grym om man har Gigabyte Z790 då han förklarar och testar allt så bra med nyaste beta biosen. Han visar även en underklock som funkar prima. La in det på mitt MK och är väldigt nöjd hittils. Måste bara testa hur det går i spel som triggar shader compiler krasher. Finns det någon lista över dessa spel för minns inte exakt vilka?

Permalänk
Medlem

Det kom ett nytt BIOS i går till mitt moderkort MSI Z690 Tomahawk DDR4 med den nya mikrokoden. Först fick jag lägre multicoreprestanda i geekbench men sedan ändrade jag load line calibration från normal till intel default och fick något bättre prestanda än jag hade haft förut. Så prestandamässigt inget att klaga på med min 13700K. Men krävde lite pill i bios-inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det kom ett nytt BIOS i går till mitt moderkort MSI Z690 Tomahawk DDR4 med den nya mikrokoden. Först fick jag lägre multicoreprestanda i geekbench men sedan ändrade jag load line calibration från normal till intel default och fick något bättre prestanda än jag hade haft förut. Så prestandamässigt inget att klaga på med min 13700K. Men krävde lite pill i bios-inställningarna.

Ställ in i bios till loadline AC 1 också, då sjönk min effekt med 20W med LLC 3...
Cpu 12600k

Cinbench 23
Stock 15300
OC innan bios 17600, ca 200W vcore runt 1.35V max temp runt 99C

Oc med ny bios med LLC 3 m ac LL 1
18700 och peak effekt 180W, vcore runt 1.24V max temp 85C vid 30min test

Så ganska trevligt 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ställ in i bios till loadline AC 1 också, då sjönk min effekt med 20W med LLC 3...
Cpu 12600k

Cinbench 23
Stock 15300
OC innan bios 17600, ca 200W vcore runt 1.35V max temp runt 99C

Oc med ny bios med LLC 3 m ac LL 1
18700 och peak effekt 180W, vcore runt 1.24V max temp 85C vid 30min test

Så ganska trevligt 😀

Jag testade cinebench 2024 flertrådat och märkte den gick upp i 100 grader och började throttla. Får nog testa dina inställningar för att se om jag kan få en vettig kompromiss mellan effektförbrukning och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag testade cinebench 2024 flertrådat och märkte den gick upp i 100 grader och började throttla. Får nog testa dina inställningar för att se om jag kan få en vettig kompromiss mellan effektförbrukning och prestanda.

Beroende på moderkort du har så menar jag lägsta möjliga 😀 Intels default är 1.1 ohm vilket är högt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beroende på moderkort du har så menar jag lägsta möjliga 😀 Intels default är 1.1 ohm vilket är högt

Jag får tweaka lite bland de inställningar jag har helt enkelt. Kan bara säga att prestandan kan bli riktigt kass med inställningar som funkat bra innan så jag behöver testa mig fram till vad som funkar bra nu med nya bios.