AMD Ryzen 5 9600X – mainstreamprocessor med förbättrad spelprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förmodligen utgår 7000 serien och då finns enbart 9000 kvar.
Sen kan man inte alltid mäta släpp mot tidigare släpp rent prismässigt då förra gen alltid kommer vara billigare.

Fast tendensen är ju Att gamla produkter stannar kvar längre. 5000-serien är ju aktuell och även äldre grafikkortsgenerationer. Så 7000-serien försvinner nog inte så fort. Cost per frame med 9600X är inte bra just nu, så är det bara.

Hardware unboxed visar detta på ett smärtsamt tydligt sätt. Säger inte att arkitekturen är kass. Den är vass men priset är fel. Man vill ju se framsteg för konsumenten i ett generations hopp, dvs mer prestanda för samma peng, samma prestanda för mindre peng eller betydligt mer prestanda för lite mer.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Fast tendensen är ju Att gamla produkter stannar kvar längre. 5000-serien är ju aktuell och även äldre grafikkortsgenerationer. Så 7000-serien försvinner nog inte så fort. Cost per frame med 9600X är inte bra just nu, så är det bara.

Hardware unboxed visar detta på ett smärtsamt tydligt sätt. Säger inte att arkitekturen är kass. Den är vass men priset är fel. Man vill ju se framsteg för konsumenten i ett generations hopp, dvs mer prestanda för samma peng, samma prestanda för mindre peng eller betydligt mer prestanda för lite mer.

<Uppladdad bildlänk>

5000 serien är en annan plattform mot ddr4, 7000 serien som är samma nod som 9000 lär dock utgå sakta men säkert

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Just nu har en kampanj startat där AMD ger bort 2 spel med de gamla 7000 processorna (inte de nya 9000). Mer troligt för att snabbare tömma lagren av gamla 7000 serien som ska fasas ut...

https://www.amd.com/en/where-to-buy/bundles/get-2-games-bundl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Fast tendensen är ju Att gamla produkter stannar kvar längre. 5000-serien är ju aktuell och även äldre grafikkortsgenerationer. Så 7000-serien försvinner nog inte så fort. Cost per frame med 9600X är inte bra just nu, så är det bara.

Hardware unboxed visar detta på ett smärtsamt tydligt sätt. Säger inte att arkitekturen är kass. Den är vass men priset är fel. Man vill ju se framsteg för konsumenten i ett generations hopp, dvs mer prestanda för samma peng, samma prestanda för mindre peng eller betydligt mer prestanda för lite mer.

<Uppladdad bildlänk>

Orättvis jämförelse av 105W mot 65W CPUer och inget förtydligande att ett fåtal appar som kan utnyttja nya AVX512 fullt ut är minst 20% snabbare, som kommer att märkas i framtida spel.
Även med dessa faktorer är det svårt att motivera 1000kr mer (och 2 spel mindre) men det är dagskursen. Om 2 månader kan det vara tvärtom...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ToxicX:

Orättvis jämförelse av 105W mot 65W CPUer och inget förtydligande att ett fåtal appar som kan utnyttja nya AVX512 fullt ut är minst 20% snabbare, som kommer att märkas i framtida spel.
Även med dessa faktorer är det svårt att motivera 1000kr mer (och 2 spel mindre) men det är dagskursen. Om 2 månader kan det vara tvärtom...

Det har gått sju år sedan Intel först introducerade partiellt stöd för AVX-512 i sina desktopprocessorer, och hårdvarustödet från dem själva har sedan dess varit minst sagt skakigt. 10000-serien hade inget stöd, 11000-serien hade stöd för en stor del av instruktionerna, 12000-serien stödde officiellt inte eftersom det krånglade med E-kärnorna men det kunde ändå aktiveras på tidiga processorer så Intel fick stänga av funktionaliteten helt på de senare. Varken 13- eller 14000-serien har något stöd. AVX10 är det kommande som skall kunna hantera instruktionerna i AVX-512, men det är inte bekräftat om det kommer finnas stöd för detta i Lunar/Arrow Lake som skall släppas nu under hösten.

Med tanke på det fluktuerande och oklara stödet och att det gått såpass många år vore det exceptionellt osannolikt att det helt plötsligt skulle anammas på bred front i spelbranschen. Väldigt få spelutvecklare brukar vilja slänga pengar på att koda sådant som helt enkelt inte fungerar för en stor del av deras tilltänkta spelare. Då även Zen 4 har stöd för AVX-512 (även om med klart sämre prestanda) och implementationen i spel i någon nämnvärd utsträckning (om så någonsin sker) ligger åtskilliga år framåt i tiden känns det inte alls som ett verklighetsbaserat argument för Zen 5. Kör man mjukvara som är riktad mer mot servermarknaden eller sådant som rendering och videoredigering där AVX-512 har betydligt bredare stöd, är det en annan femma.

För att dra en parallell så är det ytterst få spel som idag kräver eller i någon större utsträckning drar nytta av den första upplagan av AVX (introducerades 2011) eller AVX2 (2013) och därefter har stötts av alla konsumentprocessorer utom Intels budgetsegment.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill se tester i 4k tack.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: , MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

5800x3d står sig riktigt starkt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Viking
Skrivet av Mixan:

Jag vill se tester i 4k tack.

Varför? Alla processorer från de tre senaste generationerna kommer ligga på samma FPS. Väldigt ointressant.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför? Alla processorer från de tre senaste generationerna kommer ligga på samma FPS. Väldigt ointressant.

Nej för oss som spelar i 4k är varje fps viktig. Ointressant om man får 300 eller 500 fps i 720p.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Har aldrig brytt mig i det här med energieffektivitet i processorer, tycker mer att det spelar större roll på grafikkort.

Grejen är att energieffektivitetsargumentet är ogiltigt för hela AM5-plattformen eftersom allt drar 20w mer i idle.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ryzer:

Nej för oss som spelar i 4k är varje fps viktig. Ointressant om man får 300 eller 500 fps i 720p.

Varsågod:
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/20.html
Oftast skillnader inom felmarginal, med några få spel som sticker ut.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varsågod:
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/20.html
Oftast skillnader inom felmarginal, med några få spel som sticker ut.

Jo jag är mycket väl medveten om att techpowerup finns. x)

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det har gått sju år sedan Intel först introducerade partiellt stöd för AVX-512 i sina desktopprocessorer, och hårdvarustödet från dem själva har sedan dess varit minst sagt skakigt. 10000-serien hade inget stöd, 11000-serien hade stöd för en stor del av instruktionerna, 12000-serien stödde officiellt inte eftersom det krånglade med E-kärnorna men det kunde ändå aktiveras på tidiga processorer så Intel fick stänga av funktionaliteten helt på de senare. Varken 13- eller 14000-serien har något stöd. AVX10 är det kommande som skall kunna hantera instruktionerna i AVX-512, men det är inte bekräftat om det kommer finnas stöd för detta i Lunar/Arrow Lake som skall släppas nu under hösten.

Med tanke på det fluktuerande och oklara stödet och att det gått såpass många år vore det exceptionellt osannolikt att det helt plötsligt skulle anammas på bred front i spelbranschen. Väldigt få spelutvecklare brukar vilja slänga pengar på att koda sådant som helt enkelt inte fungerar för en stor del av deras tilltänkta spelare. Då även Zen 4 har stöd för AVX-512 (även om med klart sämre prestanda) och implementationen i spel i någon nämnvärd utsträckning (om så någonsin sker) ligger åtskilliga år framåt i tiden känns det inte alls som ett verklighetsbaserat argument för Zen 5. Kör man mjukvara som är riktad mer mot servermarknaden eller sådant som rendering och videoredigering där AVX-512 har betydligt bredare stöd, är det en annan femma.

För att dra en parallell så är det ytterst få spel som idag kräver eller i någon större utsträckning drar nytta av den första upplagan av AVX (introducerades 2011) eller AVX2 (2013) och därefter har stötts av alla konsumentprocessorer utom Intels budgetsegment.

Ytterst få idag är rätt många imorgon, när lägsta nivån på hårdvarukraven höjs hela tiden. Speciellt portade spel från PS5/XBSeX verkar använda AVX2 som Mac ARM användare märkt: https://www.reddit.com/r/macgaming/comments/1dekmtz/avx2_game...

Att Intel behöver bränna av AVX512 tilläggen pga sina skit E-cores för att försöka konkurrera med AMD i gamla benchmarks, är bara sorgligt och håller tillbaka utveckligen och prestandan för alla. Men när PS6/XBSeX2 kommer 2027 med Zen6 eller Zen7 och spelen ska portas, kan man gissa att min rek hårdvaru kraven kommer höjas igen...

Fortfarande mest prisvärt att idag köpa en 8500g för 2k och vänta på sista AM5 släppet 2027 för att uppgradera då, om man orkar hålla på med PC hårdvaru uppgraderingar och prisjakt...

Permalänk

En sak man kan ta med sig från både 7600X och 7700X är hur bra respons dessa har för just daglig användning, toppar flera single core-tester vilket är något en nätsurfare kommer att märka av.

Då jag kan tänka mig att bland annat Zen5 för mobil plattform kommer att bli revolutionerande med tanke på hur responsiv tekniken är för dagligt bruk.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ToxicX:

Ytterst få idag är rätt många imorgon, när lägsta nivån på hårdvarukraven höjs hela tiden. Speciellt portade spel från PS5/XBSeX verkar använda AVX2 som Mac ARM användare märkt: https://www.reddit.com/r/macgaming/comments/1dekmtz/avx2_game...

Att Intel behöver bränna av AVX512 tilläggen pga sina skit E-cores för att försöka konkurrera med AMD i gamla benchmarks, är bara sorgligt och håller tillbaka utveckligen och prestandan för alla. Men när PS6/XBSeX2 kommer 2027 med Zen6 eller Zen7 och spelen ska portas, kan man gissa att min rek hårdvaru kraven kommer höjas igen...

Fortfarande mest prisvärt att idag köpa en 8500g för 2k och vänta på sista AM5 släppet 2027 för att uppgradera då, om man orkar hålla på med PC hårdvaru uppgraderingar och prisjakt...

I nuläget verkar AVX (gissar att det extremt sällsynt att spel skulle behöva AVX2 givet vad som lades till där) mest handla om att utvecklarna av misstag slagit på en optimeringsnivå de egentligen inte hade någon nytta av.

Moderna C++ kompilatorer kommer genererera AVX-instruktioner om man säger åt dem att göra maximal tänkbara optimering för sandy bridge eller senare. I praktiken är den prestandavinst man får över att använda SSE4.2 <5 %. För att få verklig utväxling på SIMD måste man explicit utnyttja det, i det läget kan vinsten bli rejäl.

AI och andra saker som jobbar med gigantiska matriser kan få en rätt stor prestandavinst av AVX och AVX-512. Primära vinsten med att använda SIMD i spel handlar om att optimera beräkningar i 3D, d.v.s. givet att man i praktiken kör med homogena koordinater behöver spel 32 (antal bitar per dimension) * 4 (antal dimensioner) = 128 bitar. Så SSE4.2 räcker.

Tar man ett spel som ett tag fick AVX-krav, Cyberpunk, så visade sig att det lär ha varit ett misstag då hela spelet hade totalt strax över 20 st AVX-instruktioner och patcha bort dessa gav ingen mätbar effekt på prestanda. D.v.s. det var rätt säkert ett misstag i form av att någon slog på någon optimering som inte borde ha slagits på.

Vad jag hittade har en rätt stor andel av de spel som initialt haft krav på AVX patchat bort det. Vilket tyder på att det mer handlade om ett misstag än att man faktiskt hade nytta av AVX.

AVX stöds trots allt av väl över 90 % av alla datorer på Steam HW survey. Ändå blir det klagomål varje gång något spel kräver det.

AVX2 stöd skulle ta bort stöd för Sandy Bridge, så man lär nog vänta med det till det verkligen ger något. Då har ändå AVX2 en instruktion som skulle kunna vara användbar i spel, FMA (fused multiply add).

AVX-512 stöds av mindre än 13 % av alla CPU på Steam survey. Givet att stödet i praktiken är dödat på konsumentplattformar av Intel vore det direkt korkat av en spelutvecklare att kräva detta inom överskådlig framtid. Så länge inte spel använder LLMs eller annan form av avancerad machine-learning lär värdet av AVX-512 vara rätt noll.

Vissa emulatorer råkar se ett värde av AVX-512 då det finns instruktioner där som är nära nog 1:1 match till vissa instruktioner i PS3 Cell. De behöver inte 512 eller ens 256-bit, utan bara instruktioner och 128-bit register. Kommande AVX10.2 kommer stödja sådant även på E-cores, begränsningen är att man bara kan köra 128-bit och 256-bit register, men inte 512-bit.

Realistiskt kommer inte heller AVX10.2 hända närmaste 10 åren för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kärlekstrollet:

En sak man kan ta med sig från både 7600X och 7700X är hur bra respons dessa har för just daglig användning, toppar flera single core-tester vilket är något en nätsurfare kommer att märka av.

Då jag kan tänka mig att bland annat Zen5 för mobil plattform kommer att bli revolutionerande med tanke på hur responsiv tekniken är för dagligt bruk.

På pappret verkar enda skillnaden mellan desktop/server Zen 5 och laptop Zen 5 vara att den senare har 256-bit datapath för AVX-512 medan den förra har 512-bit.

Men det verkar finnas flera skillnaden, för i just fåtrådade applikationer som t.ex. Office är märkligt nog mobila Zen 5 långsammare än en likvärdigt klockad Zen 4 plattform

Klicka för mer information
Visa mer

Var humor att se MLID försöka förklara hur hans "läckor" varit totalt fel ute kring prestandaökning i Strix Point, första "förklaringen" blev att drivers var trasiga. Nästa del i den humorserien blev när det blev rätt liknande resultat för desktop Zen 5, nu verkar förklaringen att AMD "sandbaggar" prestanda bl.a. med allt för låg TDP.

Den positiva överraskningen med Strix Point är iGPU-delen. RDNA 3.5 verkar vara mer än en rebrand, sen vet vi att dessa iGPUer är extremt RAM-bandbreddsbegränsade. Fastlödat RAM är drygt då det inte går att uppgradera, men det krävs i praktiken om man vill köra väldigt snabba minnen och det ger ju bevisligen rätt stora prestandavinster för iGPU-delen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AMD Ryzen 5 9600X är en mycket kompetent processor med ett bättre lanseringspris än sin föregångare som trots tuff konkurrens gör många rätt.

Läs hela artikeln här

Har SMT varit på eller av vid testet?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det skiljer bara 5W vilket väl får ses som inom felmarginal, särskilt med tanke på att Sweclockers avrundar till närmaste 5W. Lite konstigt dock att 9600X/9700X ligger högst av alla, men i idle beror det ju mycket på moderkortet också och även 7000-serien ligger relativt högt.

Det är dock otydligt vilket moderkort Sweclockers faktiskt testat med eftersom de listar två olika AM5-moderkort utan att ange vilket som använts till vad.

Jag undrar också över idle, speciellt gentemot Intel. Borde inte den bättre tillverkningsprocessen ger mågra fördelar även i idle? Någon menade att AMDs IO die inte kan växla ner effekten. Det skulle vara en förklaring men i så fall en tråkig förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag undrar också över idle, speciellt gentemot Intel. Borde inte den bättre tillverkningsprocessen ger mågra fördelar även i idle? Någon menade att AMDs IO die inte kan växla ner effekten. Det skulle vara en förklaring men i så fall en tråkig förklaring.

Något jag funderat över är om det är X670 som drar mycket i idle eftersom den styrkretsen bara är två sammankopplade B650-kretsar. Därav mitt intresse för vilka moderkort Sweclockers faktiskt använt. Men jag har ingen aning, jag har inte sett någon djupare undersökning om vad det egentligen beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Något jag funderat över är om det är X670 som drar mycket i idle eftersom den styrkretsen bara är två sammankopplade B650-kretsar. Därav mitt intresse för vilka moderkort Sweclockers faktiskt använt. Men jag har ingen aning, jag har inte sett någon djupare undersökning om vad det egentligen beror på.

Asus ROG Maximus Z790 Hero (Intel Z790)

Asus ROG Crosshair X670E Hero (AMD X670E)

MSI B650 Gaming Plus Wifi (AMD B650)

Asus TUF Gaming B550-Pro (AMD B550)

Asus Crosshair VIII Hero (AMD X570)

Men oklart om det är msi b650 eller x670e då.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Asus ROG Maximus Z790 Hero (Intel Z790)

Asus ROG Crosshair X670E Hero (AMD X670E)

MSI B650 Gaming Plus Wifi (AMD B650)

Asus TUF Gaming B550-Pro (AMD B550)

Asus Crosshair VIII Hero (AMD X570)

Men oklart om det är msi b650 eller x670e då.

Jo, det är det jag menar. De listar två AM5 och två AM4 utan att ge någon förklaring varför, så för AMD vet vi inte vad de använt när de mätt strömförbrukningen.