Enkät: Var tredje Iphone-användare tycker inte uppgradering är värd

Permalänk
Medlem

Med IPhone behöver man inte uppdatera varje år, har en 12 PRO så det börjar bli dags men kanske väntar till 2027 då EU kravet att batterier lätt ska kunna bytas av användaren gäller.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Sötast

Jag har en iphone numera, vet ej vilken modell. Den har en bra kamera och den kör exakt samma appar som alla andra mobiler ungefär exakt lika snabbt.

Bytet sker när den är trasig eller den inte längre kör samma appar som alla andra mobiler.
Använder till ringa/messenger/1-2 spel
Resten sköts via datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det blir ju mycket pengar (oavsett leverantör) numera, men har man inte löst det via abonnemang med avbetalning? Jag har inte gjort någon större undersökning, men de flesta operatörerna verkar väl tycka att man skall betala 5-600 kronor i månaden? Vilken telefon man väljer påverkar inte jättemycket (jämfört med olika val av datamängd till exempel).

Man behöver väl helt enkelt inte uppgradera varje gång? Det gör väl inget att det kommer flera mindre uppgraderingar istället för en stor?

Skillnaden idag är att det numer verkar standard att binda 36 månader snarare än 24.

Så visst, du ger ungefär samma som tidigare, men du binder dig längre.
En Nothing 2a som dessutom har funktioner som en 10.000kr iPhone 15 inte har som jag tycker är vital är 120hz, och den ligger på 3500kr så visst påverkar priset enormt om man höjer blicken från operatörerna dötrista lineup av Samsung, Apple och lite Google.

En telefon, precis som en TV behöver aldrig kosta mer än 5000kr / 7000kr respektive

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Äger ingen mobil men har en via jobbet och i år är det dags att uppgradera min iPhone 11 till en 16. Hade aldrig kunnat tänka mig att lägga alla de tusenlappar på en telefon privat.

Permalänk
Medlem

Kostar en hel del. Så frågan är alltid vad man får för de pengarna på annat håll.
Det blir längre tid med nuvarande modell och ett par år mellan köpen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Råd har jag definitivt, särskilt när man får så bra betalt för den gamla (15). Men har hittills inte sett något nytt som lockar med tanke på hur jag använder telefonen. Så som deras AI har beskrivits ser jag ingen vits med (den lär väl inte ens vara aktiverad i EU som jag förstått det). Det skulle vara om det blev nåt herrejössesbatteri så att man inte behövde ladda den varje dag, ibland två gånger.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD 7800X3D
AMD RX 7800 XT
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
OpenSuse Tumbleweed Linux/Bazzite

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa två, kanske tre, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Är kvar på en XS, och har fortfarande inte hittat något jag vill göra med den som den inte klarar av.

Det enda jag saknar är markant bättre batteritid, men där hjälper det inte att köpa nya lyxmodeller.

xs är den nyaste modellen jag tycker är riktigt skönt format på. Sitter på en 13 pro men har i stunder funderat på att köpa en refurbed XS.

Permalänk
Hedersmedlem

Det statistiska urvalet här är ganska skevt. Enligt det statistiska underlaget (i artikeln) så tänker 61,9% av de som svarat uppgradera till en iPhone 16 när den kommer ut. Det säger en hel del om att det statistiska underlaget inte är representativt.

Ytterligare en sak som pekar på det är att endast 0,1% av de som svarat på enkäten som tänker byta bort från Apple till en annan telefon.

Till sist är rubriken i den här artikeln vinklad. Svarsalternativet är formulerat som "Can't afford new iPhone / too expensive". D.v.s. svarsalternativet kombinerar de som inte har råd med en iPhone 16 med de som tycker att den är för dyr. Det finns inte heller något svarsalternativ om att man inte har iPhone idag, och inte tänker byta till iPhone eftersom den inte tilltalar. D.v.s. alternativet buntar ihop de som inte har råd, de som har råd men tycker att den är för dyr, och de som inte ens är tilltalade av iPhone alls i samma kategori.

Jag har absolut råd med en iPhone, det hade inte vart svårt för mig att köpa en om jag hade velat. Men jag ser inte vitsen med att lägga 15 000 kronor, eller ännu mer på en telefon, oavsett märke. Jag brukar handla telefoner runt 3000-5000 kronor och behålla dem i flera år, och jag är supernöjd med min nuvarande telefon. Hade jag svarat på den enkäten hade jag garanterat svarat "Can't afford new iPhone / too expensive", även fast det är missvisande.

Men visst, jag håller med om kärnfrågan. Apple-telefoner är för dyra, men det statistiska underlaget visar inte det på ett övertygande sätt, varken åt det ena eller andra hållet.

Hade Apple sålt en telefon i runt 3000-5000 kronor hade jag åtminstone funderat på att byta, men det finns en del funktioner på Android som inte finns på iPhone som gör att iPhone inte är ett alternativ. Den viktigaste är funktionen som håller mig kvar i Android är att kunna ha sina jobbappar i en separat profil, som kan stängas av utanför arbetstid, och där jobbets policys och kontroll inte påverkar vad som finns utanför (i den privata delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kommer nog köpa två, kanske tre, vi får se.

Varsågod, du får köpa hur många du vill och slänga dina pengar i vilken slö som helst. Ingen hindrar dig.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utmaningen Apple har är dock att de inte kan göra en bra och billig mobil, för då skulle främst iPhone köpare som väljer en dyrare version istället välja en billigare mobil. Vi får se hur Apple väljer att lösa detta.

De kommer aldrig gå ner under en viss marginal, och jag tror inte det är för välmenat att säga att iPhone SE i varje läge när en lanseras representerar det ”sämsta” Apple är beredda att tillhandahålla till sina kunder: de vill inte att någon ska kunna köpa en modell som känns billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skillnaden idag är att det numer verkar standard att binda 36 månader snarare än 24.

Så visst, du ger ungefär samma som tidigare, men du binder dig längre.
En Nothing 2a som dessutom har funktioner som en 10.000kr iPhone 15 inte har som jag tycker är vital är 120hz, och den ligger på 3500kr så visst påverkar priset enormt om man höjer blicken från operatörerna dötrista lineup av Samsung, Apple och lite Google.

En telefon, precis som en TV behöver aldrig kosta mer än 5000kr / 7000kr respektive

Väldigt sant. Fler borde lyfta blicken från avbetalningsalternativet och börja använda insidan av skallen och räkna uit vad de verkligen betalar och får för pengarna. Jag har aldrig betalat över 4000 kr för en mobil men heller inte känt att jag saknar något jämfört med senaste Apple pro-modellen som flickvännen har. Kan nog påstå att de flesta har samma eller mindre behov av mobilprestanda än jag. Kamerorna har även blivit väldigt bra i billigare modeller. Undantag finns så klart, vissa behöver superprestanda men de är inte speciellt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Är kvar på en XS, och har fortfarande inte hittat något jag vill göra med den som den inte klarar av.

Det enda jag saknar är markant bättre batteritid, men där hjälper det inte att köpa nya lyxmodeller.

Nä, vill du ha bra batteritid och en mobil som inte suger ur batteriet vid minsta användning får du välja något annat än Apple.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med att köpa ny mobil varje år. Jag har alltid kört med minst 3 år men på senare tid så har utvecklingen gått långsammare och mobilerna blivit så pass bra att jag utan problem kan behålla en i upp till 5 år. Min nuvarande är 4 år och känns fortfarande riktigt snabb och funkar bra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Iphone 13 PRO Max snart i 3år.
Har 87% under batterihälsa, klarar mig nästan 2 dagar på en laddning.
Så kommer nog ha kvar denna lur i något år till, eller tills skärmen eller något annat går sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Datavetare

Mobiler har blivit stört dyra. Tur att de, framförallt Iphones, stöds så länge att man utan direkta problem kan köra samma enhet under väldigt många år.

EUs batteri-lag måste väl vara implementerad 2027, så får bli en uppgradering från nuvarande Iphone 12 Pro max (där batteriet fortfarande är helt OK med 85 % hälsa) nästa höst, det kommer bli mekaniska problem initialt när denna lag ska implementeras.

Nuvarande mobil börjar nära sig 4 år, det syns då det är något som jag bär med mig nästan hela tiden och den används varje dag. Gör dock allt den ska än

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte pris utan att det är för liten skillnad för att bemöda sig med att byta, en mobil håller utan problem 2-3 år i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag kan inte vara utan den, så att skicka in är uteslutet, har ingen backup. Och jag har vänner som lämnat in och telefonen slutade vara vattensäker, dåligt ihopsatt efteråt.

Då har dina vänner inte gjort det på en officiell verkstad.

Skrivet av Dem8n:

Du har inte funderat på AppleCare+?

Lite svårt att skaffa AppleCare+ till en icke iPhone telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Byter via jobbet när den gamla dör.
Finns inga funktioner i de senaste årens modeller som jag känner att jag måste ha så jag sitter bra på min 12a även om den är lite för stor för min smak. Hade hellre haft en 12 eller 13 mini.

Bra att folk väljer att inte uppgradera - nu får Apple kanske jobba lite istället för att bara åka snålskjuts på att folk slentrianmässigt uppgraderar vartannat år.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Well said sir!

Jag ser på felletåner som datorer : jag köper en ny när den har alldeles för kass batteritid, börjar gå sönder och börjar strula allt för mkt. Som min gamla Huawei P20pro från 2018, den börjar bli för knasig och dålig batteritid för att använda bekvämt

Skrivet av tonii:

Sett över telefonens livslängd så är jag okej med att "spendera" runt 2-3k/år. Det betyder att när top of the line telefoner gick från att kosta 5-6k till en bra bit över 10k så vart det också väldigt ovärt att uppgradera vartannat eller vart tredje år.

Just nu ligger jag på en ~5-års cykel dels då nya telefoner är så fruktansvärt dyra men också för att dom står bättre pall över tid än vad äldre telefoner gjorde.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Ok, eftersom majoriteten vill ha enkelt borde Sweclockers ta ansvaret att förklara och inte förenkla hur fel det är att dra några som helst slutsatser på ett ickerandomiserat urval. Att dessutom använda decimaler i procentsatser skapar en förväntan om hög säkerhet och extremt litet konfidensintervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då har dina vänner inte gjort det på en officiell verkstad.
Lite svårt att skaffa AppleCare+ till en icke iPhone telefon

Inte ens Apple servar iPhones med bibehållen vattentäthet.

Fel av mig.

Fel
Permalänk

Kunde ni inte ha angett vad en iPhone 16 kostar i en artikel om hur dyr den är?

Permalänk
Medlem

Särskilt när Apple bara supportar telefonen i 5 år.. Men det är värre på Android sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte ens Apple servar iPhones med bibehållen vattentäthet.

Säker på det? Vad jag vet återställer de IP-klassningen när man gör det på officiell verkstad. Gör man det hos icke officiell verkstad däremot på kan det variera.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag kan inte vara utan den, så att skicka in är uteslutet, har ingen backup. Och jag har vänner som lämnat in och telefonen slutade vara vattensäker, dåligt ihopsatt efteråt.

Dina vänner har 100% valt en firma som är billig men som inte är auktoriserad. Då får man vad man betalar för och skulden för man inte är nöjd ligger på dina vänner. Väljer man en firma som är auktoriserad är den förutom bra ihopsatt även vattensäker, om den var det innan, såklart. Välj rätt ställe efter vad för krav du har.

Skrivet av Mordekai:

Inte ens Apple servar iPhones med bibehållen vattentäthet.

Jo det gör dom visst. Har lämnat in min iPhone både hos Apple men också hos auktoriserad firma och båda lämnar bibehållen vattentäthet, ifall det fanns det från början. Dom kan ju inte trolla med knäna, så kommer man in med en 8:a som inte är vattentätt är den såklart inte vattentät efter ett byte av skärm

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Särskilt när Apple bara supportar telefonen i 5 år.. Men det är värre på Android sidan.

Minst 5 år men oftast längre skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Dina vänner har 100% valt en firma som är billig men som inte är auktoriserad. Då får man vad man betalar för och skulden för man inte är nöjd ligger på dina vänner. Väljer man en firma som är auktoriserad är den förutom bra ihopsatt även vattensäker, om den var det innan, såklart. Välj rätt ställe efter vad för krav du har.

Jo det gör dom visst. Har lämnat in min iPhone både hos Apple men också hos auktoriserad firma och båda lämnar bibehållen vattentäthet, ifall det fanns det från början. Dom kan ju inte trolla med knäna, så kommer man in med en 8:a som inte är vattentätt är den såklart inte vattentät efter ett byte av skärm

ok, fel av mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Väldigt sant. Fler borde lyfta blicken från avbetalningsalternativet och börja använda insidan av skallen och räkna uit vad de verkligen betalar och får för pengarna.

Problemet är väl att man ofta behöver ett abonnemang också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Problemet är väl att man ofta behöver ett abonnemang också?

Något fel på abonnemanget du har nu? De slutar inte fungera för att bindningstiden går ut.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.