Sätt ett tak på Edges minnesanvändning

Permalänk
Melding Plague

Sätt ett tak på Edges minnesanvändning

I betaversioner av Microsofts webbläsare kan användare välja att begränsa den maximala mängden arbetsminne programmet får ta i anspråk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Dåligt att Edge bara begränsar sin minnesanvändning när jag spelar PC-spel. Jag hade velat att den också minskar minne när jag spelar på min spelkonsoll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Dåligt att Edge bara begränsar sin minnesanvändning när jag spelar PC-spel. Jag hade velat att den också minskar minne när jag spelar på min spelkonsoll.

Det gör den, funktionen påverkas inte av att du plockar fram konsolen och spelar mot dig själv och du kan ju även välja att sätta en gräns som inte alls påverkas av spel.
Personligen tycker jag att man ska ha tillräckligt mycket ram så att allt ryms utan att man behöver hålla på att begränsa olika program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör den, funktionen påverkas inte av att du plockar fram konsolen och spelar mot dig själv och du kan ju även välja att sätta en gräns som inte alls påverkas av spel.
Personligen tycker jag att man ska ha tillräckligt mycket ram så att allt ryms utan att man behöver hålla på att begränsa olika program.

Det kanske inte var supertydligt, jag tyckte bara att det var roligt att det står "PC gaming" i menyerna och inte bara "gaming".

Permalänk
Medlem

Det som förbryllar mig är att det ska ta så jäkla mycket minne i anspråk överhuvudtaget när man inte aktivt söker på något, öppnar sidor och tittar på krävande innehåll så är ju programmet i princip "vilande"? Spelar man ett spel så borde ju allt man INTE arbetar med inte dra något alls, med undantag för aktiva processer som virussökning, kompilering, rendering och liknande.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Vore bättre om MS prioriterade Teams. Man kan ju tro att appen används för att minea BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det som förbryllar mig är att det ska ta så jäkla mycket minne i anspråk överhuvudtaget när man inte aktivt söker på något, öppnar sidor och tittar på krävande innehåll så är ju programmet i princip "vilande"? Spelar man ett spel så borde ju allt man INTE arbetar med inte dra något alls, med undantag för aktiva processer som virussökning, kompilering, rendering och liknande.

Borde och borde. Ifall du ska ha möjlighet att återuppta programmet på kort tid så måste vissa delar finnas i arbetsminnet. Så är det bara.