Permalänk
Medlem

Köpråd av rakapparat

Jag är rätt vilsen i en djungel av rakapparater, hyvlar, säkerhetshyvlar och hybrider så som Oneblade osv och samtidigt sitter jag med någon billig gammal reseformats Philips apparat med roterande blad. Den är inte speciellt bra, förutom att den körs med två AA batterier som är lätta att byta ut och ladda. Men resultatet är att jag får köra den två gånger om dagen, typ för den tar inte speciellt nära eller bra. Men det är vad jag har här idag.

Samtidigt avskyr jag både skägg och att raka mig, men älskar len hy.

Jag har flertalet gånger letat efter olika apparater i alla möjliga prisklasser men jag känner att jag har ingen kunskap att bedöma om en enhet är bra eller inte eller hur mycket pengar jag behöver lägga på en maskin.

Så jag provar att fråga lite mer publikt: Vad ska jag köpa för rakapparat för att få det så bra som möjligt, så snabbt som möjligt? Jag rakar bara ansiktet, så extrafunktioner för andra områden är inte relevant. Jag har provat Oneblade från Philips men tyckte resultatet var ganska mycket sämre än den billiga rakapparaten jag har idag.

Vissa verkar föreslå den vanligt på Youtube sponsrade Manscaped för runt tusenlappen, men vad jag ser är fokus på annat än ansikte. Andra hyllar etablerade Brauns 7 och 9 serier för två-tre tusen styck. Mycket pengar, är det värt det?

Eller ska jag köra någon Philips/Braun/osv för 5-6-700 Kr?

Jag har verkligen ingen aning alls. Snälla ni kunniga där ute, er hjälp skulle uppskattas enormt mycket.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker alla elektriska rakhyvlar har problem med att de inte tar helt nära, så har gått över helt till rakhyvel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Oneblade funkar typ som hyvel men gör det snabbt och smidigt. Sen om det är värt pengarna kontra vanlig hyvel vet jag inte. Men för mig som rakar mig ganska sällan så ger det en fin "babymjuk" yta när det väl görs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har både OneBlade, Braun 9-serien och vanliga hyvlar, haft Philips som den du beskriver också tidigare.

OneBlade används mer som trimmer, alltså för att effektivt ta bort mycket skägg. När det hunnit växa till sig alltså.
Men tar inte så nära som de andra, använder den till att grovraka. Funkar nog bra till kroppen, där du kanske inte måste ha absolut slätt men ändå hyfsat och utan hudirritation.
Skulle nog hellre välja antingen batteridriven (icke-laddningsbar) el kablad för det, då denna inte kan drivas direkt med adaptern utan måste laddas. Dvs om batteriet tat slut, vilket det gör plötsligt utan förvarning, så får man vänta på att den laddat innan man kan fortsätta vilket är störande.

Braun 9-serien är bra, inget snack om saken. Misstänker dock att 7-serien också ligger bra till och är sannolikt mer prisvärd.
Om det är värt är oklart, billigare än hyvlar i längden men blir inte lika nära och man kan få ta flertalet gånger i olika riktningar för att få det mesta.
Mindre risk för hudirritation el skärsår.
Efter några år kan man behöva byta blad och ev batteri, vilka inte är billiga direkt. Men klart bättre än Philips som du nämner.
En skillnad är att Philips samlar det mesta av skägget i behållaren under bladen, Braun gör inte det i lika hög grad.

Hyvlar ger närmare rakning, men de slits och måste bytas. Även om de kallas "engångs" går de att använda några gånger innan de blir väl så slöa.

Permalänk
Medlem

Köpte senast på Lidl för 249 kr mest på skämt / som nödreserv, den är minst lika bra som Philips o Braun jag haft förtyp 4 ggr+ pengarna, så köpt två till genom åren, skären verkar hålla längre än på märkesapparaterna jag haft

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du testar en säkerhetshyvel. Jag är supernöjd med denna billiga hyvel som det också är väldigt lätt att byta blad på. Rakar mig två gånger i veckan och byter blad varje vecka då de är så billiga.

https://www.amazon.se/S%C3%A4kerhetshyvel-Rakkniv-Dubbla-Kant...

100 blad kostar bara ca 100 kr. Dessa är väldigt populära och funkar mycket bra för mig åtminstone.

https://www.amazon.se/GiIIette-1-100-Astra-rakblad/dp/B07CJXM...

Alla blad funkar inte lika bra för alla så du kan ju alltid köpa en sampler om du vill testa olika märken.

https://www.amazon.se/kvalitet-Double-rakblad-Sampler-varum%C...

Jag kör med det här billiga Gillette-raklöddret som funkar utmärkt för mig men visst finns det säkerligen bättre produkter om man behöver det.

https://www.meds.se/gillette-satin-care-sensitive-skin-rakgel...

Permalänk

jag personligen vill inte att de tar alltför nära så jag gillar liten stubb, kör med en rakapparat med sladd sen några år dock när jag trättnade på all skit. Moser Professional Mini heter den.

Permalänk
Medlem

Säkerhetshyvel och skäggtrimmer, inget däremellan

Permalänk
Medlem

Jag har inte prövat själv, men blev intresserad av BaBylissPROs produkter för något år sedan. Du kan t.ex. kika på denna.

Permalänk
Medlem

I och med att jag utan undantag rakar varje dag så är det aldrig tal om något mer än den irriterande stubben som envisas komma tillbaka. Tror det är därför Oneblade inte gör jobbet, fel användningsområde för mig helt enkelt.

Borde jag kanske bara prova något och se? Braun hade någon 60 dagars retur om man inte är nöjd, men hur fungerar det egentligen? Får man prova produkten under tiden med tanke på att det är en hygienprodukt? Annars blir det ju svårt att veta.

Skrivet av giplet:

Tycker alla elektriska rakhyvlar har problem med att de inte tar helt nära, så har gått över helt till rakhyvel.

Skrivet av Alastor Moody:

Skulle föreslå att du testar en säkerhetshyvel. Jag är supernöjd med denna billiga hyvel som det också är väldigt lätt att byta blad på. Rakar mig två gånger i veckan och byter blad varje vecka då de är så billiga.

100 blad kostar bara ca 100 kr. Dessa är väldigt populära och funkar mycket bra för mig åtminstone.

Alla blad funkar inte lika bra för alla så du kan ju alltid köpa en sampler om du vill testa olika märken.

Jag kör med det här billiga Gillette-raklöddret som funkar utmärkt för mig men visst finns det säkerligen bättre produkter om man behöver det.

Skrivet av medbor:

Säkerhetshyvel och skäggtrimmer, inget däremellan

Att resultatet blir bättre i slutändan tror jag säkert. Problemet är att jag har varken ork eller tålamod för att hålla på med lödder/gel och annat plock, och jag är halvofta på resande fot och inte vill släpa runt extrasaker. Tanken har slagit mig att prova säkerhetshyvel bara för att ha ibland hemma, men även där har jag ingen aning vad man ska prova så
det har fått vara.

Det jag egentligen borde ha är kanske laserbehandling men det får jag ta i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Braun series 7 eller 9 kommer göra jobbet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket smaksak och beror även på skäggtyp.
Själv har jag bara använt elektriska rakapparater eftersom jag är så trött på morgnarna att det blir värsta blodbadet om jag använder en traditionell hyvel.
Under mina år vid en kedja som sålde lite av varje lärde jag mig att man helt enkelt måste prova vad som passar en själv. Det gäller även mig själv där jag har provat flera apparater från de två största märkena och insett att bara det ena märket passar mitt skägg. Det kan vara precis tvärtom för dig.

Om du funderar på att köpa en elektrisk rakapparat har både Braun och Philips prova på-erbjudanden där man kan få pengarna tillbaka efter upp till 60 dagar för vissa produkter. Jag har inte läst de exakta villkoren, men misstänker att du i alla fall får betala returfrakten. Men det kan det kanske vara värt om rakapparaten inte alls passar dig?
https://braun-moneyback.com/se/terms
https://www.philips.se/c-w/support/philips-nojdhetsgaranti.ht...

Permalänk
Medlem

Jag har en one blade, den är kass över lag. Använder den istortsett bara för att trimma ner längre skägg, för att sedan avsluta med typ en bic "engångs"hyvel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

I och med att jag utan undantag rakar varje dag så är det aldrig tal om något mer än den irriterande stubben som envisas komma tillbaka. Tror det är därför Oneblade inte gör jobbet, fel användningsområde för mig helt enkelt.

Borde jag kanske bara prova något och se? Braun hade någon 60 dagars retur om man inte är nöjd, men hur fungerar det egentligen? Får man prova produkten under tiden med tanke på att det är en hygienprodukt? Annars blir det ju svårt att veta.

Att resultatet blir bättre i slutändan tror jag säkert. Problemet är att jag har varken ork eller tålamod för att hålla på med lödder/gel och annat plock, och jag är halvofta på resande fot och inte vill släpa runt extrasaker. Tanken har slagit mig att prova säkerhetshyvel bara för att ha ibland hemma, men även där har jag ingen aning vad man ska prova så
det har fått vara.

Det jag egentligen borde ha är kanske laserbehandling men det får jag ta i framtiden.

Är det inte mest en vanesak hur lång tid en rakning tar. En rakapparat ska ju tömmas och rengöras. Ingen av de jag haft genom åren har varit lätta att rengöra. Kanske bara jag som är petig, men tycker ett dåligt rengjort verktyg rakar sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kanske bara jag som är petig, men tycker ett dåligt rengjort verktyg rakar sämre.

Så är det definitivt. Om man använder rakapparat blir skärhuvudet dessutom slött och måste bytas med jämna mellanrum. Tillverkaren brukar ange ett standardintervall, men det kan variera beroende på ens skäggkvalitet.

Om du skaffar en rakapparat med rengöringsstation är behållarna ganska dyra och måste bytas ofta.
Det blir rejält mycket billigare att skölja ur behållarna och fylla på dem med ny rengöringsvätska (som troligen bara innehåller alkohol, tensider, en gnutta olja och lite väldoft) som kan köpas billigt hos till exempel tyska Amazon.

Permalänk

Kan flika in ett sidospår: MÅNGA kommer säga att 1-bladig säkerhetshyvel är oslagbart men jag håller inte med.

Värt att prova - men inte bäst för alla, inte bäst för mig i alla fall.

För mig är det mycket mjukare rakning med 3-bladiga eller 5-bladiga hyvlar, billigast möjliga på postorder (typ 20-pack för 120kr)
När jag använder en 1-bladshyvel hugger den tag i varenda skäggstrå och det blir trögt.
Det blir bättre om jag är nyduschad, har raklödder osv.
Men knappt bättre än en flerbladshyvel.

Då har jag ändå försökt att va rak-snobb.
Har klassiska Merkur-hyveln https://www.gents.se/merkur-34c-sakerhetshyvel-htm, raklbad från Feather. En period körde jag stenhårt med raktvål, kopp, löddrade in mig ordentligt etc.
Men till slut orkar man ju inte alltid göra det utan nöjer sig med en snabb ansiktsvätt.
och då tycker jag att flerblads-hyvlar är så mycket smoothare än enblads-hyvlar.

Vet även att många säger att "ja det kan kännas smoothare med flerbladshyvlar först. MEN du får betala sen när du får rakfinnar och röd hud för att de rakar för nära!" men för mig har det inte varit ett problem. Flerbladshyvlar blir bättre - trots att jag har känslig hud och inte särskilt tjocka skäggstrån.

Det kan va så att jag verkligen bara har uselt teknik...men jag har övat i flera år och det blir inte direkt bättre.
Funkar okej med 1-bladshyvel men känns alltid lite bättre med 3 eller 5 blad.

---

PS: Numera kör jag inte renrakat, utan konstant stubb med skäggtrimmer. Men jag kör alltid säkerhetshyvel för halsen och kinderna.
Upplever ändå att flerbladshyvel är skönast.
Fast ekonomiskt blir det ohållbart att använda flerbladiga hyvlar regelbundet för man får byta blad för ofta - blir sååå snabbt skäggstumpar mellan bladen att man måste kasta dom.
But still...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flygande dadeln:

Kan flika in ett sidospår: MÅNGA kommer säga att 1-bladig säkerhetshyvel är oslagbart men jag håller inte med.

Det är nåt man borde prova, helt klart. Men för mig är det inte bäst.

För mig är det mycket mjukare rakning med 3-bladiga eller 5-bladiga hyvlar, billigast möjliga på postorder (typ 20-pack för 120kr)
När jag drar en 1-bladshyvel över min haka hugger den tag i varenda skäggstrå och det blir trögt.
Då har jag ändå försökt stenhårt i flera år.
Köpte klassiska Merkur-hyveln https://www.gents.se/merkur-34c-sakerhetshyvel-htm, raklbad från Feather, raktvål, kopp, löddrade in mig ordentligt etc. Det funka väl okej när man va nyduschad, men va man inte det går det trögt och valfri 5-bladshyvel va bättre.

Vet även att många säger att "ja det kan kännas smoothare med flerbladshyvlar men du får betala sen när du får rakfinnar och röd hud" men för mig va det inte så trots att jag inte har känslig hud och inte särskilt tjocka skäggstrån.

Det kan va så att jag verkligen bara har uselt teknik...men jag har övat i flera år och det blir inte direkt bättre.
Funkar okej med 1-bladshyvel men känns alltid lite bättre med 3 eller 5 blad.

---

PS: Numera kör jag inte renrakat, utan konstant stubb med skäggtrimmer. Men jag kör alltid säkerhetshyvel för halsen och kinderna.
Upplever ändå att flerbladshyvel är skönast.
Fast ekonomiskt blir det ohållbart att använda flerbladiga hyvlar regelbundet för man får byta blad för ofta - blir sååå snabbt skäggstumpar mellan bladen att man måste kasta dom.
But still...

Instämmer helt med vad du skrivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med en vass flerhyvelsax i manuell hantering plus dusch, så löser du det mesta.

Måste det vara elektroniskt? Tycker en wahltrimmer med sladd funkar toppen.

Nåt par öron, out.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Då har jag ändå försökt att va rak-snobb.
Har klassiska Merkur-hyveln https://www.gents.se/merkur-34c-sakerhetshyvel-htm, raklbad från Feather. En period körde jag stenhårt med raktvål, kopp, löddrade in mig ordentligt etc.
Men till slut orkar man ju inte alltid göra det utan nöjer sig med en snabb ansiktsvätt.
och då tycker jag att flerblads-hyvlar är så mycket smoothare än enblads-hyvlar.

Jag har provat det samma, eftersom jag aldrig blir nöjd och kan alltid känna lite stubb, så blir det att jag drar femtioelva gånger, skadar huden och börjar blöda, och ändå ser det ut som jag rakat mig igår och inte nyss.
Samma som du, så tröttnade jag även på leken med att löddra upp tvålen och hålla på, tog för mycket tid för lika dåligt resultat som en 1-blads bic-hyvel, typ.
Jag kan bara raka mig 1-2 gånger i veckan som mest, annars kommer åtminstonne rakfinnar som en beställning plus blödande osv.

Permalänk
Medlem

Många av svaren i tråden är just till varför jag inte alls har tålamod med något annat än rakapparat.

Tack, men nej tack till manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en Braun Series 9 och den tycker jag fungerar bra. Det hade säkert fungerat med en Series 7 också. Min modell har en sådan docka som laddar och rengör rakapparaten och den fungerar bra.

Men man bör dock tänka på att det blir ju då en underhållskostnad för att fylla på rengöringsmedlet. Tidigare köpte jag Brauns original refills men jag såg att på bl.a. Amazon kan köpa ersättare på flaska i större volymer vilket blir billigare i längden och det verkar fungera bra hittills. Det man får göra då är att inte kasta refill-behållaren när den är tom och istället skölja ur den för att fylla på med mer vätska. Detta är den produkten jag har testat som fungerar i stort sätt lika bra som originalet:
https://www.amazon.se/Cleanerist-rakhuvudsreng%C3%B6rare-p%C3...

Jag har även testat en annan från Amazon (Pandacleaner eller liknande har jag för mig den hette) men denna produkt var inte lika bra. Den avdunstade inte lika snabbt efter användning och den hade inte samma fräscha lukt enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Så är det definitivt. Om man använder rakapparat blir skärhuvudet dessutom slött och måste bytas med jämna mellanrum. Tillverkaren brukar ange ett standardintervall, men det kan variera beroende på ens skäggkvalitet.

Skitsnack, åtminstone vad gäller Philips. Tvärtom så är uppbyggnaden sådan att de slipar sig själva när de roterar. Däremot nöter man ned metallen på framförallt den roterande delen av skärhuvudet över tid, vilket leder till andra problem om man låter et gå långt nog. Hade huvuden varit som hybelrakblad hade man fått byta dem nästan i takt som underkläder. Till slut kan även kugghjulen inne i "klövern" på den moderna designen börja kugga över, men det är ett helt annat problem. Braun är så otroligt länge sedan jag hade en, så jag ska inte säga något om dem.

Citat:

Om du skaffar en rakapparat med rengöringsstation är behållarna ganska dyra och måste bytas ofta.
Det blir rejält mycket billigare att skölja ur behållarna och fylla på dem med ny rengöringsvätska (som troligen bara innehåller alkohol, tensider, en gnutta olja och lite väldoft) som kan köpas billigt hos till exempel tyska Amazon.

Den är ju helt valfri att använda. Ofta finns samma eller en mycket snarlik modell både med och utan.

Permalänk
Medlem

Vilka blad som fungerar bäst kan variera en del med hyvel och hud, så att testa sig fram kan vara en bra idé.

Bara så att du är vet så marknadsförs raklöddret du länkar till mot kvinnor som företrädesvis rakar sig på andra ställen, men det finns en burk Sensitive-spraygrädde som marknadsförs mot män också. Jag tycker väl att någon gel på en vettig rakborste är bättre än spraygrädden, även om den är enkel. En bra tvål är förstås ett alternativ också, men det är lite meckigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skitsnack, åtminstone vad gäller Philips…

Inte när det gäller Braun. Braun rekommenderar att du byter skärhuvudet var artonde månad. Jag byter oftare än så eftersom skärhuvudet blir slött redan tidigare för mig.

Skrivet av ztenlund:

Den är ju helt valfri att använda. Ofta finns samma eller en mycket snarlik modell både med och utan.

Jag har inte hävdat något annat. Mitt tips var riktat till dem som av egen fri vilja väljer att köpa en rakapparat med rengöringsstation.
Rengöringsstationen gör min rakapparat glänsande ren efter varje användning, men att använda originalpatroner är dyrt. Det var detta jag ville påpeka.

Permalänk

Min åsikt:

• Oneblade lyxprodukt som jag gillar skarpt. Speciellt om man har låtit skägget växt någon dag. Den kan även användas för finjustering. Hade de inte varit så dyra hade jag använt dem mer.

• Brown låter för högt de jag har prövat. Jag är rädd för att grannen kan störa sig kl 04:00.

• Philips de fungerar och är billiga sett till hur länge de håller.

• Engångsrakhyvlar. De var inte fel när man var ung, vid äldre orkar alla inte lägga ner tiden/arbetet eller pengarna på dem.

Permalänk
Medlem

+1 för säkerhets hyvel och Amazons prova på klingor där du får mer än en årsförbrukning för nån hundring.

Ja, Gillette 5 skär är skönare mot huden men det blir inte bättre och priset står inte i samma förhållande som känslan mot huden de 2 emellan..

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Är du ute efter nära rakning kan du räkna bort apparater. Det är hyvel som gäller.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Rekordmedlem

Prova med en epilator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste du prompt ha en apparat? Med rätt utrustning är det inte så bökigt att raka sig med hyvel. Prova utforska djungeln med "säkerhetshyvlar"/"safety de razor" annars, kanske slutar med att du tycker det blir kul att testa olika blad och hitta den perfekta kombinationen för dig! Jag själv kör bara en vanlig rak-gel på tub och det tar mig kanske fem minuter för ett dugligt resultat. Man måste ju faktiskt inte böka med borstar, exklusiva tvålar, alunstenar och massa annat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Funkar de bra.. downstairs? En kompis undrar