Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Funkar de bra.. downstairs? En kompis undrar

Ja! Faktiskt inga problem, fungerar till kronjuvelerna också, hör och häpna. Känns väldigt tryggt ändå och har ännu inte råkat ut för några allvarliga olyckor. Det är ju faktiskt inte mycket mer av bladet som är exponerat för huden om man använder en rimlig vinkel, jämfört med t.ex. mach3. När bladen är för dåliga för ansiktet brukar de fungera ett par gånger där nere är min erfarenhet, inte alls lika känsligt hur slitet bladet är där tycker jag. Mycket ekonomiskt!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Varför är detta på framsidan?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför är detta på framsidan?

För du tittar där?

Permalänk

OneBlade funkar för mig och har en polare som också är nöjd. Finns billigare blad på AliExpress

Permalänk
Medlem

Tydligt att det beror på vilket resultat man är ute efter. "Nyrakad" betyder inte det samma för alla
Känner man att man behöver raka sig flera gånger per dag, så kan man nog köra med elektriskt alternativ just för enkelhetens skull.

Personligen har jag kört med oneblade i många år och kunde inte vara mer nöjd. Nära nog klassiskt baby-face men ofantligt mycket enklare än traditionella rakhyvlar. Bladen håller många månader, så kostnaden är inget att snacka om. Visst en säkerhetshyvel blir ännu billigare, men inte många hundringar det handlar om per år.

Permalänk
Medlem

Köpte Philips MG7730 (Multi Trimmer) för ca 7 år sen och än idag funkar den felfritt. Använder till håret och skägget. Bra batteri, svinbra kvalité. Värt varenda krona! Går denna i sönder köper jag en ny likadan! Finns många olika huvud för olika klipplängd o enkel att använda. Vattentät också ifall man vill raka i duschen. Finns inget negativt att säga. Köp!

Permalänk
Medlem

https://www.pricerunner.se/pl/67-644498/Rakapparater-Trimmers...

Moser 1400

Haft i 5 år och fungerar fortfarande perfekt. Bästa jag haft. Billig är den också!

Köpte säkerhetshyvel och blad men orkar inte använda den. Så himla kul är det inte att raka sig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag använder en sådan här. Jag tycker att den är bra, det finns en variant för skägg och en för hår. Denna modell är för håret men jag använder den till båda delarna.
Skulle kanske behöva slipa upp knivarna någon gång när man får tummen ur men bortsett från det så skulle jag rekommendera denna till alla.
Det finns säkert bättre pris på den om man söker lite.

https://www.made4men.se/wella-xpert-chrome-hs71-haartrimmer

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

https://www.pricerunner.se/pl/67-644498/Rakapparater-Trimmers...

Haft i 5 år och fungerar fortfarande perfekt. Bästa jag haft.

Bra grejer! Byggd som en pansarvagn, gjord för att hålla för evigt mer eller mindre. Den finns även som sladdlös nuförtiden. Hade jag inte redan haft en 1400. Hade jag köpt en sån utan att tveka. Funkar både för skallen och ansiktet. Köpte min första för mer än 30 år sedan.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/personvard/harborttagn...

Den körde jag för då kan jag raka huvudet samtidigt. Vill du ha närmast rakning är det nog någon form av hyvel du behöver.

EDIT: Körde på phillips då jag har deras gamla skäggtrimmer som fungerar bra än idag även om de inbyggda NIMH batterierna börjar bli lite slitna. Den har jag haft i 17 år så hållbara verkar de vara iallafall.
Hoppas denna jag köpte för ett halvår sedan fungerar lika länge.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

I och med att jag utan undantag rakar varje dag så är det aldrig tal om något mer än den irriterande stubben som envisas komma tillbaka. Tror det är därför Oneblade inte gör jobbet, fel användningsområde för mig helt enkelt.

Borde jag kanske bara prova något och se? Braun hade någon 60 dagars retur om man inte är nöjd, men hur fungerar det egentligen? Får man prova produkten under tiden med tanke på att det är en hygienprodukt? Annars blir det ju svårt att veta.

Att resultatet blir bättre i slutändan tror jag säkert. Problemet är att jag har varken ork eller tålamod för att hålla på med lödder/gel och annat plock, och jag är halvofta på resande fot och inte vill släpa runt extrasaker. Tanken har slagit mig att prova säkerhetshyvel bara för att ha ibland hemma, men även där har jag ingen aning vad man ska prova så
det har fått vara.

Det jag egentligen borde ha är kanske laserbehandling men det får jag ta i framtiden.

Problemet med maskin är ju att det kräver ett jäkla gnuggande för att få det helt slätt. Trenden nu med gammeldags säkerhetshyvlar är skit, har man det minsta imperfektioner så kommer man skära sig eller inte få en hudnära rakning. Jag har virvlar i skäggväxt och någon leverfläck så lite svårare med rakningen än fotomodellerna. För mig är Gillette oslagbara, det går sjukt snabbt och blir extremt hudnära utan sår eller irritation. Man behöver väldigt lite rakgel om man rakar sig varje dag, Palmolive for Men Classic Rakkräm tar lite plats och är enkel att ta med på resan, sedan kan jag rekommendera en mikrofibertrasa (tänk städhyllan i mataffären) att torka rent ansiktet med efter rakningen.

Min favorit har tyvärr gått ur tiden, Gillette Power Fusion, ett AAA batteri räcker länge och skapar mikrovibrationer som jag upplever underlättar för att kunna raka snabbt med lågt motstånd.

Jag har maskin också en relativt dyr Braun, jag kör genomgående Braun för personhygien eftersom de har samma laddare för alla sina grejer. Blir aldrig lika lent som med Gillettes engångshyvlar och tar dubbelt så lång tid.

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt Panasonic?

Har en ES-RT67 sedan 10 år, bytte skärdelarna och batteri första gången förra året.
Inget att anmärka på, så kan rekommendera. De har såklart bättre och mer avancerade modeller än just denna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använde tidigare en Philips HQ9190 som var fantastisk så kan inte riktigt relatera till upplevelsen av deras roterande blad som dålig. Bytte till en Braun S9 när Philips skulle ha över tusenlappen för HQ9-huvudet men den har varit rentav usel, tvingas gå 5-6 gånger över samma område för att den ens ska ta någonting.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag har inte prövat själv, men blev intresserad av BaBylissPROs produkter för något år sedan. Du kan t.ex. kika på denna.

Den kör jag. Riktigt bra. Nästan lite för nära ibland. Kör även en BaByliss PRO SkeletonFX Gunsteel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör på en Mühle R89 säkerhetshyvel med rakskål, borste och rakkräm.
Använder en Wahl Cordless Super Taper trimmer, för att just trimma hår och skägg.

Tar ett tag att lära sig hur man använder en säkerhetshyvel utan att blöda. Cirka 5kr per rakblad är däremot ekonomiskt!

Min rutin för rakning:
- Duscha varmt.

- Löddra upp rakkrämen i skålen.
- Fukta ansiktet i varmt vatten.
- Ta borsten och sprid ut löddret på önskad yta.
- Blöt ner hyveln i varmt vatten

- Raka medhårs utan tryck, skölj av hyveln efter 1-2 drag.
- Upprepa rakningen 1-3 gånger och dra hyveln i en lite annan vinkel, dock någorlunda medhårs, för att få en renare rakning.

- Skölj ansiktet i kallt vatten för att stänga porerna.
- Använd rikligt med ansiktskräm.

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Jag köpte en BENJAMIN BARBER Imperial Säkerhetshyvel Dark Chrome med matchande tvålborste för några år sedan, det tog några försök att få till tekniken , att inte skära sej och få ett bra resultat. jag använder Feather blad och en riktig raktvål --> tar en stund att fixa bra lödder.

Det tar längre tid att raka sej men jag är mindre skäggig på kvällen om jag använt hyveln kvällen före än om jag använt apparaten på morgonen samma dag

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag egentligen säkerhetshyvlar. Vikten och de billiga bladen är stora fördelar som gör att man alltid får ett snyggt skär, men kräver att man fått in rutinen.

Men, jag har slutat med dem av två orsaker: 1) En 3-åring som undersöker varje skåp, och 2) Frun som blivit sur på att jag rakat mig i duschen, haft rakhyveln på blandare, vilken sen trillat i golvet och slagit hål i kaklet.

Så nu kör jag på Lidls engångshyvlar. Det är ärligt talat rätt så bra, med tanke på att de nästan tävlar med säkerhetshyvlar i pris och ändå ger en bra och nära rakning första 2-3 gånger åtminstone, sen så byter man bara ofta. Kräver inte lika mycket förberedelse (värme, lödder etc) som säkerhetshyveln, och är betydligt svårare att förstöra kakel eller nyfikna barnhänder med.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sidenote: Jag är så avundsjuk på alla som klarar sig flera dagar utan att raka sig. Tidigare rakade jag mig ofta två gånger om dagen - nu räcker det ofta med en dag, och sen har jag lite skäggstubb till kvällen. Men tänk att kunna gå till jobbet orakad! Lyxigt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt ge råd om skäggrakning då jag inte hittat någon jag varit supernöjd med, köpte just en basic Philips som gör jobbet.

För hår dock köpte jag en Wahl för några år sedan och den har varit utmärkt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Oneblade enda jag testat hittills som kan trimma större delar av skägg och ändå raka nära inpå.

De andra trimmers jag testat är värdelösa på raka nära inpå.

Men haft den i 5 år nu typ, vet inte om de finns en annan kung nu för tiden. Jag vill ju ha ett verktyg.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Om du verkligen vill veta kan du lägga ett par timmar på den här hemsidan. Finns inte mkt info om elektriska rakhyvlar som inte står här:
https://shavercheck.com/best-electric-razor/
Jag gissar att du kommer att landa på en Panasonic.

Permalänk
Medlem

Har en Panasonic ES8017 som jag är nöjd med sedan 15år tillbaka, skönt att den är vattentät för rengöring. Använder den mest för underhåll efter hyvelrakning.

Har inte hittat någon rakapparat som slår hyvel, provat både Philips, Braun tidigare men Panasonic har varit bäst hittills efter rakhyvel.

Permalänk
Medlem

Jag har kört oneblade i flera år, kommer nog aldrig byta till något annat om jag inte måste. Helt fantastisk produkt som jag inte kan rekommendera mer

Permalänk
Medlem

Kör Andis Profoil Shaver Plus för stubben på halsen/kinderna trimmar resten. Blir tillräckligt bra för mig istället för hyfvel

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att lägga en liten slant för att få tag i saker som fungerar bra, så man slipper krabba i onödan här i livet!
Jag har funderat länge på om Manscaped produkterna är bra. Är det någon som har testat deras produkter och vad tyckte du?

Permalänk
Medlem

Jag har en Braun S8 wet & dry då jag även rakar skallen och den funkar alldeles utmärkt för både skallen och ansikte/hals tycker jag.

För ansikte, och framförallt om jag vill ha full kontroll över linjer etc. så kör jag på en gammal hederlig safety razor, finns inget som slår det. Alla dessa nya OneBlade, Gillette med 78 blad etc. är rena skräpet om du frågar mig.

Ska du bara ta hand om ansiktet så rekommenderar jag att du köper en safety razor och feather rakblad, passa även på att lägg några få kronor extra på riktigt bra raklödder/gel/olja, det gör en enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Kör Philips kit med One Blade och trimmer. Använder sällan One Blade även om den funkar bra men som andra nämnt gillar jag inte helt slät så kör deras trimmer på hakan.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Skrivet av flygande dadeln:

Det kan va så att jag verkligen bara har uselt teknik...men jag har övat i flera år och det blir inte direkt bättre.
Funkar okej med 1-bladshyvel men känns alltid lite bättre med 3 eller 5 blad.

PS: Numera kör jag inte renrakat, utan konstant stubb med skäggtrimmer. Men jag kör alltid säkerhetshyvel för halsen och kinderna.

Har också experimenterat i år med detta, främst för att jag rakar huvudet och behöver en så smooth rakning som möjligt.

Testat Feather och alla andra hypade märken. Inte förrän jag i desperation köpte Bics dubbelrakblad på en resa då tullen snodde åt sig bladet som satt på hyveln. Finns i 100-pack på Amazon för 150kr. Väldigt vassa men framförallt den mjukaste rakupplevelsen jag hittat. Går att använda ett par gånger men när bladen kostar 1.50st så är det lika bra att byta ändå.

Jag kör med Merkur Futur 700 hyvel som du kan ställa in vinkeln på bladet. Jag ställer in den på 1 (mjukaste) som är en betydligt lägre vinkel än Merkurs standardhyvel. Nackdelen med denna hyveln är att skaftet inte är räfflat så greppet är sämre. Tror det finns en inställningsbar modell med räfflat skaft, alternativt så kan man dra på tex gummiband eller annat som ger grepp på skaftet, men räfflat är såklart att föredra.

Tycker att skumbaserade lödder är kassa. Gel är snäppet bättre. Bästa jag hittat hittills är Prorasos rakkräm (gärna Shea butter). Värm upp både hud och hyvel med varmt vatten innan. Ta en klick rakkräm, blanda in några droppar varmt vatten i krämen om den upplevs för torr och sen raka på. Addera mer varmvatten och skölj hyvel varmt med jämna mellanrum. Då är denna kräm riktigt bra. Om någon har tips på ännu bättre kräm så skriv gärna, men föredrar lite krämigare/oljigare lösningar än löddriga.

Däremot så ska man inte förkasta flerbladshyvlar helt. De är smidiga för snabbare justeringar på ytor man är lite känsligare på. Så man kan ha en om komplement, då håller de dessutom riktig länge så länge man antingen torrakar små ytor eller sköljer rent/torkar dem efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Använde tidigare en Philips HQ9190 som var fantastisk så kan inte riktigt relatera till upplevelsen av deras roterande blad som dålig. Bytte till en Braun S9 när Philips skulle ha över tusenlappen för HQ9-huvudet men den har varit rentav usel, tvingas gå 5-6 gånger över samma område för att den ens ska ta någonting.

Jag håller helt med angående Philips dyrare rakapparater. Visst måste man kanske gnugga litegrann för att få ett bra resultat. Det är inte så att den rakar bort allt vid första draget. Däremot så blir resultatet mycket bra.
Jag har tidigare haft lite billigare rakapparater, samtliga Philips men dessa har jag inte varit nöjd med. De har inte rakat bort allt oavsett hur mycket man gnuggat.

Nu har jag en Philips 9862 Prestige och den är enastående bra, den hade även ett enastående pris men den rakar fantastiskt bra. Åtminstone för en rakapparat. Den säljs inte längre i samma utförande men söker man efter Philips Prestige kan man hitta liknande.