Låter ni er laptop vara ansluten/stå på laddning dygnet runt?

Permalänk
Medlem

Laptopen jag hade innan den nuvarande hade jag på laddning 24/7 med en upptime på nån månad ibland. Efter några år svällde batteriet upp (tror jag, undersidan blev oval) så jag har nu börjat med att stänga av och dra ut sladden när jag ska iväg en längre stund.

Permalänk
Medlem

Sitter i strömadapter 90% av tiden, datorn sköter laddningen själv, dvs laddar inte i onödan.
Trodde att detta är standard hos alla tillverkare idag.
Senaste höll i 4 år, sen tröttnade jag och köpte ny, inte för att den var trasig utan för att den var för gammal.

Permalänk
Medlem

Kör en gaminglaptop med två skärmar, laptopen är stängd och använder aldrig den som en laptop
Inga problem hittils.

Permalänk
Medlem

Ja, i princip iallafall. Rog Ally är den jag har lite ångest över då den har rätt låg batteritid redan från början. Har satt den på max 80% laddning med förhoppning om längre livstid. Men mina 3 MacBook pro är alltid vägganslutna när jag använder dem. Aldrig sett (eller satt) någon max-laddning på dem. Min 13” har dock väldigt kort batteritid numera (sista modellen intel macbook)

Permalänk
Medlem

Min Sony VAIO från 2010-ish har körts med batteriet i sedan dess mer eller mindre. Får ändå ut förvånande 15 minuter batteritid efter alla år. Har inget behov av batteriet då datorn körs som Spotify-maskin numera, men 15 minuter musik vid strömavbrott är inte helt fel kanske.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Medlem

Det varierar, ibland när jag vill vara säker på att den är full så får den vara på laddning. Annars så är det ner till ca: 20% innan laddning.
Att jag ibland låter den vara på laddning konstant beror helt på att jag bor halvvägs ut på landet där ledningarna delvis består av luftledningar, varvid vi har en del elavbrott pga. is last, nedfallna grenar, fåglar som flyger in i eller tynger ner...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Musikälskare

Kör automatisk laddning (timer) till min MacBook med ett eluttag från Phillips HUE

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hittade ingen inställning i min zbook att ladda till 80%
Men det fanns en inställning conserve battery(kanske, minns inte och orkar inte kolla igen), let hp decide och nåt mer. Alla val rätt så kryptiska vad de egentligen gör.

Permalänk
Medlem

Min 6ish år gamla Thinkpad T480s är ingång med sladden i 24/7, har satt maxtak i % då så den är aldrig fulladdad. Händer ibland när jag reser bort att jag kör utan batteri och senaste så höll den fortfarande ganska bra med surf och filmtittande.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kör TLP i linux på min laptop. Alltid inkopplad och batteriet ligger på 60% konstant.
När man vill få full kräm är det bara att sätta gränsen för laddning till 100%.

Samma sak med macbooken ja har på jobbet, den laddar till 60%, och upp till 100% vid behov.

Nu är båda maskinerna rätt nya så batteritiden är bra på båda. Hoppas de håller många år.

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag 2st laptops (HP & Lenovo) som nästan alltid är alltid anslutna till laddaren, har ej stött på några problem. Privat har jag ägt ett par "gaming" laptops som har till 99% av sitt liv varit konstant anslutna till laddaren, varav den ena var igång utan att stängas av i över 3 månader och minade krypto (MSI från 2015) som jag senast förra veckan tog och rengjorde samt bytte kylpasta. Gav bort den till en kompis son på sin 6års dag och den duger mycket väl än att spela Minecraft och Roblox som han fattat tycke för.

Permalänk
Medlem

Nej. Sleep funkar ej på datorn, den startar var femte minut så jag stänger av och drar ut sladden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej. Sleep funkar ej på datorn, den startar var femte minut så jag stänger av och drar ut sladden.

Låter som t.ex. W.O.L är med och lirar lite

Permalänk
Medlem

Sen Dell och Microsoft förstörde S3 sleep (fungerade med äldre BIOS), och datorn fortsätter vara på oavsett vad jag har för inställningar, så måste den i princip vara på laddning hela tiden. Batteriet går från 80% (vilket jag har som max) till 40% över en natt.

Permalänk
Datavetare

Som nämnts i tråden, MacOS har en funktion som försöker lura ut hur man använder datorn och håller batteriet på 80 % om den tror man inte ska iväg i närtid. Fungerar "sådär" om man har sin laptop som primär arbetsdator då i praktiken hamnar på 100 % i något läge och sedan stannar där rätt länge.

Finns en rad tillägg för att bättre styra batterinivån, har satt dator att ladda till 70 %. Går väldigt fort att ladda upp till 100 % vid behov med Magsafe-laddaren till 16" MBP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Laptoppen är på hela tiden med max 70% laddning.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Min gamla Fujitsu funkar, men batteriet är nog nere i 70% av fabrikskapacitet.
Nu lämnade jag den på laddning över natten, men av någon anledning slocknar ibland inte laddlampan som den brukar när den är fulladdad.

Min HP som är begagnad begränsar maxladdningen för att bevara batteriet och den verkar fungera alldeles utmärkt som stationär, det är ju en "mobil arbetsstation" och även om batteriet är stort och tungt håller den nätt och jämnt 3 timmar på batteri.

Skrivet av VinterSolen:

Hittade ingen inställning i min zbook att ladda till 80%
Men det fanns en inställning conserve battery(kanske, minns inte och orkar inte kolla igen), let hp decide och nåt mer. Alla val rätt så kryptiska vad de egentligen gör.

Precis, så är det för mig också.

Lång batteritid > 90%
Balanserad, låt HP bestämma > 80%
Optimera för livslängd > 70%

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Låter som t.ex. W.O.L är med och lirar lite

Har stängt av allt det där men kan inte göra allt utan admin access.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag brukar låta min laptop gå ner till typ 15 procent batteri och sedan alltid försöka ladda till 100 procent. I sin tur drar jag alltid ut laddaren direkt efter datorn är fulladdad. Vet inte ifall det är bästa strategin för att låta batteriet må bra men batteriet på min dator funkar fortfarande bra efter ca 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har stängt av allt det där men kan inte göra allt utan admin access.

Är det inte din dator?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det inte din dator?

Nej, jobbets.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hoppas jag kan jag fråga en icke-laptop fråga här men som handlar om samma sak för nu gör jag det:

Är jag överdrivet orolig om jag inte vågar sätta mina wireless over-ear hörlurar på laddning under natten för jag inte vill att dom ska vara under laddning överdrivet länge utan istället gör det på dagen så jag kan dra ur sladden direkt när det är färdigt?

Laddningen tar bara en timme ungefär men är lättare att glömma på morgonen innan dusch än på kvällen innan sovdags.
Jag använder hörlurar otroligt mycket så för mig är det viktigt att dom håller så länge det bara går men jag har samtidigt uppmärksammat att lampan stänger av sig när den är färdigladdad så det känns lite som att den slutar ladda av sig själv trots att sladden är i

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Hoppas jag kan jag fråga en icke-laptop fråga här men som handlar om samma sak för nu gör jag det:

Är jag överdrivet orolig om jag inte vågar sätta mina wireless over-ear hörlurar på laddning under natten för jag inte vill att dom ska vara under laddning överdrivet länge utan istället gör det på dagen så jag kan dra ur sladden direkt när det är färdigt?

Laddningen tar bara en timme ungefär men är lättare att glömma på morgonen innan dusch än på kvällen innan sovdags.
Jag använder hörlurar otroligt mycket så för mig är det viktigt att dom håller så länge det bara går men jag har samtidigt uppmärksammat att lampan stänger av sig när den är färdigladdad så det känns lite som att den slutar ladda av sig själv trots att sladden är i

Det stora problemet med att lämna saker på laddning för länge är att batteriet hålls på max laddning hela tiden. Bäst för batteriet är ungefär halv laddning, då tål det värme och lagring som bäst. I fallet med laptops är att de har en tendens att bli ganska varma, om det överförs till batteriet kan det åldras snabbare, så vissa kopplar bort batteriet till och med

Bäst om du vill att batteriet i dina hörlurar ska leva länge är att försöka att aldrig använda hela batteritiden, ca mellan 20-80% bara. Men det är nästan omöjligt att orka hålla på så, framförallt utan hjälpande verktyg eller inställningar

Laddningen slutar såklart när batteriet är fullt, men att ladda det helt fullt hela tiden kan vara onödigt om du nu har rutinen inne. I själva verket är det dock svårt att ge exakta svar hur stor skillnad det skulle göra

Batterier är lite som individer, de agerar lite olika om deras kemi skiljer sig från andra snarlika produkter, och således är exakta råd och siffror väldigt specifika till enskilda fall. Men att ha det svalt och väl ventilerat när man laddar saker är bra, då laddkretsar och battericellerna ger ifrån sig värme när de laddas, detta kan skapa problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det stora problemet med att lämna saker på laddning för länge är att batteriet hålls på max laddning hela tiden. Bäst för batteriet är ungefär halv laddning, då tål det värme och lagring som bäst. I fallet med laptops är att de har en tendens att bli ganska varma, om det överförs till batteriet kan det åldras snabbare, så vissa kopplar bort batteriet till och med

Bäst om du vill att batteriet i dina hörlurar ska leva länge är att försöka att aldrig använda hela batteritiden, ca mellan 20-80% bara. Men det är nästan omöjligt att orka hålla på så, framförallt utan hjälpande verktyg eller inställningar

Laddningen slutar såklart när batteriet är fullt, men att ladda det helt fullt hela tiden kan vara onödigt om du nu har rutinen inne. I själva verket är det dock svårt att ge exakta svar hur stor skillnad det skulle göra

Batterier är lite som individer, de agerar lite olika om deras kemi skiljer sig från andra snarlika produkter, och således är exakta råd och siffror väldigt specifika till enskilda fall. Men att ha det svalt och väl ventilerat när man laddar saker är bra, då laddkretsar och battericellerna ger ifrån sig värme när de laddas, detta kan skapa problem

Tack så mycket! Det är info jag inte hade faktiskt så då kan jag då åtminstone sluta vara så nitisk med att ladda till 100% varje kväll/dag

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Tack så mycket! Det är info jag inte hade faktiskt så då kan jag då åtminstone sluta vara så nitisk med att ladda till 100% varje kväll/dag

Jag laddar upp till 80%
Jag laddar ner till 20%

Vad mer kan man göra.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag laddar upp till 80%
Jag laddar ner till 20%

Vad mer kan man göra.

Hålla den borta från värme är väl det enda

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Det stora problemet med att lämna saker på laddning för länge är att batteriet hålls på max laddning hela tiden. Bäst för batteriet är ungefär halv laddning, då tål det värme och lagring som bäst. I fallet med laptops är att de har en tendens att bli ganska varma, om det överförs till batteriet kan det åldras snabbare, så vissa kopplar bort batteriet till och med

Bäst om du vill att batteriet i dina hörlurar ska leva länge är att försöka att aldrig använda hela batteritiden, ca mellan 20-80% bara. Men det är nästan omöjligt att orka hålla på så, framförallt utan hjälpande verktyg eller inställningar

Laddningen slutar såklart när batteriet är fullt, men att ladda det helt fullt hela tiden kan vara onödigt om du nu har rutinen inne. I själva verket är det dock svårt att ge exakta svar hur stor skillnad det skulle göra

Batterier är lite som individer, de agerar lite olika om deras kemi skiljer sig från andra snarlika produkter, och således är exakta råd och siffror väldigt specifika till enskilda fall. Men att ha det svalt och väl ventilerat när man laddar saker är bra, då laddkretsar och battericellerna ger ifrån sig värme när de laddas, detta kan skapa problem

Väl rutet!

Permalänk
Medlem

Laddar upp till 80% och kopplar ur. När batteriet är nere på 30% så kopplar jag in laddaren igen. Verkar fungera bra än så länge och gjort så i det år jag haft datorn.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

det första man gör är ju att trycka ut batteriet om man avser att använda laptopen som en stationär / htpc .-

Permalänk
Snusfri

Ja och nej.
Min Lenovo Gaming 3 som är kopplad till en 24" skärm och används som media-dator är ikopplad 24/7.
MIn Acer Swift 3 som används som vanlig laptop kopplas in när den behöver laddas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL