Skrivet av Erik_T:
Så köp inte om du inte tycker priset är bra.
Att rea-priset hos ett företag är högre än ordinarie pris hos ett annat är som det är. De kan inte hålla reda på vad precis alla andra har för priser just den dagen, och olika företag har olika priser av diverse anledningar.
Dina invändningar är ingenting som lagstiftningen är avsedd att hantera. Företag får sätta höga eller låga priser (i stort sätt) som de vill. Att det är rea betyder inte, och har aldrig betytt, att det är ett ovanligt bra pris - bara att det är lägre än deras eget ordinarie pris.
Vad de inte får göra är att ljuga eller vilseleda om sina priser. De får inte säga att en vara är nedsatt med 50% om den inte är det. Om det sen är högre eller lägre än konkurrenternas pris är en helt annan sak.
Om de däremot skulle börja hävda att de har "Sveriges lägsta priser" eller liknande, DÅ börjar det spela roll vad konkurrenterna tar för pris.
Det är ju precis det jag inte gör. Jag köper inte för att jag inte tycker priset är bra mot marknaden.
Att lägga massa tid på att tvinga butikerna att skriva ut ett korrekt ordinariepris kommer ju inte leda till bättre reor.
Det kommer ju inte heller leda till att det blir enklare som kund att jämföra ett reapris mot andra butiker.
Jag köper det du säger, men min invändning är ju att lagstiftningen i detta fallet inte är så vettig.
Det ni med andra ord säger är att det är helt okej att folk köper saker på ”rea” till överpris sålänge butikens egna procentuella rabatt är korrekt satt?
Kan ni bli mina kunder allihopa?
Man måste välja sina strider, och jag hoppas på att lagstiftarna istället hade kunnat fixa till ett bättre system. Hur kan jag dock inte svara på.
Edit: alltså, ni måste ju ändå hålla med om att det t ex hade varit vettigare att visa upp ”lägsta pris på prisjakt” bredvid sitt pris, istället för sitt eget ordinariepris?
Vissa butiker har ju en ”billigast på prisjakt”-banner. Det är ett utmärkt system, ett enkelt klick så verifierar man att priset är lägst (inom vad som på rimlig tid går att kolla).
Edit2
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...
Där har vi något som lagstiftarna istället skulle ge sig på. När man söker på prisjakt får man bara Elgiganten som träff. Det är för att ”samma” produkt kan ha femtielva olika modellnummer, och så köper kedjorna in olika modeller. Detta gör det svårt att jämföra produkterna mellan kedjor. Det där är ett sattyg som man borde lagstifta bort.
Tar man bara bort några nuffror på slutet så hittar man vad som förefaller vara samma modell fast i svart utförande, där ligger den på 2200:- med en aktör som även dom säljer den för 1799:-.
Sist men inte minst då kollar man historiken på prisjakt och ser att produkten sålts för 1799:- 4ggr det senaste året.
Den snabba analysen är att det inte verkar förefalla vara något klipp och därmed inte läge för ett impulsköp.
Edit3
Så enkelt att skjuta ner elgigantens rea:
Nästa produkt ur gårdagens rea jag klickade på random
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5571813
Elgigantens ”reapris” är alltså det som 4 andra butiker ligger på som ordinariepris.
Verkar vara en sjukt bra rea Elgiganten kör! Hade nog blivit grymt bara dom hade visat sina procentuella rabatter rätt!