Följ Black Week på SweClockers

Ny lagstiftning tandlös – fusket med reapriser fortsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Mio har jag inte riktigt upplevt så, däremot Jysk. Där har jag dock hört av mig till deras support och fått en värdecheck på mellanskillnaden. Behövde inte ens uppvisa kvitto

De är säkert likadana de med.

Jag lärde mig detta för några år sedan när jag köpte en soffa. Den var på rea mer eller mindre ett helt år i olika ”kampanjer” tror original priset var i någon månad totalt.

Efter det började jag snappa upp att det gällde mer eller mindre allt.

Hur som skulle det vara sjukt bra om staten satte P för detta ordenterligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Måste lösningen alltid vara att staten ska lagstifta, skulle inte det här lösts bättre genom att folk bara kollar priset själva.

Uppenbarligen så gör ju "folk" inte det. Och få eller ingen orkar eller tänker på att gå in på någon prisjämförelsesajt för att kolla prishistoriken när man står i butiken.

Permalänk

Oavsett vad jag önskar inhandla när det kommer till elektronik så sätter jag mig och lägger en bevakning på Prisjakt. Rea är ju inte rea om priset inte försöker bräcka "lägst pris någonsin".

Vi ses på Black Friday

Permalänk

Jag tänkte läsa på vad som egentligen gäller.

Men en fundering:
Betyder ordet "rea" nåt specifikt?
särskilt från andra ord såsom "kampanj", "rabatt", eller "kalasvecka - vi firar med festliga deals"? (som Elgiganten kör just nu)

Betyder "rea" att en nämnvärd del av hela butiken prissänks?
(medan kampanjer och kalasveckor kan gälla på enstaka produkter)

Det känns lite rörigt om man läser på https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/sa-far-r...

Hur länge får man ha rea?
Enligt marknadsdomstolen får en rea pågå i högst ett par veckor. Om rea-aktiviteter pågår i mer än 2 månader per år ska det i regel anses som vilseledande. I marknadsdomstolens avgöranden har det inte tydligt fastslagits om två månader gäller en och samma varugrupp eller om det finns utrymme att argumentera för att längre tid är acceptabel om det handlar om två tydligt skilda varugrupper.

Inte undra på att det är dåligt efterföljt om det är så otydligt ifall det är okej att ha rea i 5 månader i streck så länge det är olika reor (1. matt-rea 2. köks-rea 3. kontors-rea 4. soff-rea 5. säng-rea)

Permalänk
Medlem

Min lokala coop butik har haft rea på 20 pack pepsimax i flera månader. Ingen köper dom då deras super reapris endast skiljer sig 4 kr från fullpris. Det står väldigt litet nere i kanten att den är sänkt med hela 4 kr. 120kr istället för 124kr.

Så det finns även bra men vissa är under all kritik. när det är riktig rea så försvinner varorna inom ett par dagar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Måste lösningen alltid vara att staten ska lagstifta, skulle inte det här lösts bättre genom att folk bara kollar priset själva.

Ptja, det samma kan man ju säga om alla brott... måste staten verkligen lagstifta mot rån och mord? Det hade ju lösts bättre om folk faktiskt bara inte rånade eller mördade varandra. Eller folk som bedrar/scammar... eller är det viktigare att lagstifta mot individer än företag?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min lokala coop butik har haft rea på 20 pack pepsimax i flera månader. Ingen köper dom då deras super reapris endast skiljer sig 4 kr från fullpris. Det står väldigt litet nere i kanten att den är sänkt med hela 4 kr. 120kr istället för 124kr.

Så det finns även bra men vissa är under all kritik. när det är riktig rea så försvinner varorna inom ett par dagar.

Så lite! Under 1% billigare så kan inte anses "vesäntligt lägre än ordinarepris" vilket gör det olagligt att marknadsföras som en rea

https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/sa-far-r... " Lagstiftaren har ställt upp kravet, för att begreppen realisation eller motsvarande ska få användas, att det krävs att priset är väsentligt lägre än ordinarie pris."

Testa anmäla https://anmalan.konsumentverket.se/

Dock är jag osäker på om man menar att just termerna "rea" (eller snarlika) är det enda som räknas - kommer man kanske undan om termer som "veckans klipp" eller "läsk-kampanj" eller nåt

Använde de ordet "rea"? Då lär det va olagligt i varje fall, prissänkningen för låg

Permalänk
Medlem

Fulaste fusket just nu står ändå musikaffären "These Go to 11" för då de marknadsför sina reor med att ångerrätt och returer inte gäller trots att distansavtalslagstiftningen är tvingande. Ganska väntat beteende från Stockholmare dock.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Så lite! Under 1% billigare så kan inte anses "vesäntligt lägre än ordinarepris" vilket gör det olagligt att marknadsföras som en rea

https://www.svenskhandel.se/radgivning/konsumentratt/sa-far-r... " Lagstiftaren har ställt upp kravet, för att begreppen realisation eller motsvarande ska få användas, att det krävs att priset är väsentligt lägre än ordinarie pris."

Dock är jag osäker på om man menar att just termerna "rea" (eller snarlika) är det enda som räknas - kommer man kanske undan om termer som "veckans klipp" eller "läsk-kampanj" eller nåt

Använde de ordet "rea"? Då lär det va olagligt i varje fall, prissänkningen för låg

Ska se om de finns kvar imorgon och fota. men säkert är de så smarta att det nog inte uttryckligen står rea, det gör det sällan. Ofta är det veckans pris, dunderpris, superklippet eller liknade. Det kanske är så de smiter undan? Bara kalla det något annat? "rea? Nej det är månadens utvalda vara, den marginella prissänkningen är för att visa att det är månadens vara inget annat och verkligen inte rea"

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska se om de finns kvar imorgon och fota. men säkert är de så smarta att det nog inte uttryckligen står rea, det gör det sällan. Ofta är det veckans pris, dunderpris, superklippet eller liknade. Det kanske är så de smiter undan? Bara kalla det något annat? "rea? Nej det är månadens utvalda vara, den marginella prissänkningen är för att visa att det är månadens vara inget annat och verkligen inte rea"

Det är inte ordvalet i sig som styr, utan innebörden.

Marknadsföringslagen 17 §: "En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med motsvarande innebörd bara om <villkor>".

Däremot blir ju frågan hurpass stor omfattningen måste vara för att det skall motsvara en rea. Skickar man ut reklamblad om en kampanj som täcker in en stor del av företagets produktgrupper är det rimligtvis en rea, oavsett om man kallar det "19-årsjubileum", "lagerrensning", "cyber monday" eller "galna fynddagar". Handlar det om enstaka produkter blir det antagligen lite knivigare - det skulle exempelvis straffa ut företag med större och/eller bredare sortiment jämfört med företag som har ett litet och/eller smalt sortiment.

Eftersom någon distinktion däremellan inte har prövats i domstol kommer företag antagligen fortsätta med den sortens kampanjer som bara gäller enstaka produkter utan att ta hänsyn till tidigare nämnda begränsningar. Personligen tycker jag det är ganska vettigt att olika regler gäller, men det bygger givetvis på att företagen ifråga sköter sig enligt Prisinformationslagen, och allra helst går betydligt längre än så. Tyvärr är det uppebarligen väldigt komplicerat för en hel massa företag att hålla reda på vilka priser de haft och har, vilket är lite underligt såhär i vår datoriserade tidsålder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ptja, det samma kan man ju säga om alla brott... måste staten verkligen lagstifta mot rån och mord? Det hade ju lösts bättre om folk faktiskt bara inte rånade eller mördade varandra. Eller folk som bedrar/scammar... eller är det viktigare att lagstifta mot individer än företag?

Saknas det allvarligare brottslighet i landet än vilseledande "reor" att utreda?

Ett dussintal statliga tjänstemän undersöker just nu vilken rea skylt som hängde innanför skyltfönstret på Krims krams AB förra veckan...
Men samtidigt stödköpte riksbankschefen 1600miljarder av våra egna skulder... Löpsedeln: "Okänt fenomen bakom kronförsvagningen".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Sluta med samtalen och dra fram bötesblocket istället. 1 mille varje enskild anmälning som leder till fällning. Låt även personerna som anmäler få en del av bötesbeloppet så kommer ingen komma undan.

Skrivet av Maarus:

Saknas det allvarligare brottslighet i landet än vilseledande "reor" att utreda?

Ett dussintal statliga tjänstemän undersöker just nu vilken rea skylt som hängde innanför skyltfönstret på Krims krams AB förra veckan...
Men samtidigt stödköpte riksbankschefen 1600miljarder av våra egna skulder... Löpsedeln: "Okänt fenomen bakom kronförsvagningen".

Jodå men precis som på andra ställen så kan man göra flera saker samtidigt. Företag måste hållas i korta koppel för de är inte här för din och min skull utan endast för sin egen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Man bör kolla upp konkreta exempel och anmäla butikerna.
Inte bara sitta med en vag känsla av att det görs olagliga reor.
Det är ju lätt via prisjakt eller vid behov kolla på gammal version av en sajt med https://archive.org/web/
För det är kanske så att Konsumentverket inte ser på det så allvarligt om inte folk klagar på SPECIFIKA saker.
Ja. På sätt och vis är det inte helt orimligt - att en butik med massvis av produkter och kategorier så finns det tillräckligt för att ha nåt på rea alla 52 veckor om året.

Har man 100 skärmar så går det säkert att ha skärm-rea varje månad utan problem.

Men...de der "100 skärmar" er jo utsolgt hver gang jeg trykker på kjøp knappen?

Problemet med "rea" ligger vel like mye i at få kunden til å hele tatt å se på utbudet i en butikk og få kunden til å gjøre mer kjøp enn en enkelt produkt i sortimentet.

Når kunden bestemt seg for å gjøre et kjøp så er det ikke sjelden utsolgt eller en må vente til butikken kan sende varen til kunden. Ofte vil en få opp et "alternativ" der skal ligne på den opprinnelige produktet men har et annet pris bilde eller andre funksjoner enn den opprinnelige produkt kunden hadde valgt å kjøpe i den butikken. Det har vi jo her på SweClockers sett gang på gang ved BF og lignende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Sluta med samtalen och dra fram bötesblocket istället. 1 mille varje enskild anmälning som leder till fällning. Låt även personerna som anmäler få en del av bötesbeloppet så kommer ingen komma undan.

Jodå men precis som på andra ställen så kan man göra flera saker samtidigt. Företag måste hållas i korta koppel för de är inte här för din och min skull utan endast för sin egen.

Då kommer det bli kalabalik när folk anmäler för att försöka tjäna pengar…

Då skulle man lögga in att anmäler du och det visar sig felaktigt får du betala eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Samtal har ju visat sig vara tandlöst - när ska de sluta fisa och börja bötfälla istället? Då lär det bli ordning i leden.

Exakt, börja med bot på 0,1% av omsättningen (för att inte slå omkull bolag med tight marginal) och sedan höj den gradvis för efterföljande överträdelser tills bolaget försvinner. Brännmärk även storägarna så att andra bolag med samma ägare påverkas av samma stegrande bot. Man kan alltså inte fly till andra bolag.

Helt plötsligt hade man städat bort skräpbolagen och större bolag med flera ägare hade haft stenkoll för att inte smutsa ner sitt namn. Egentligen är det inte så svårt, men det är också extrem frustrerande för företag som vill sköta sig att konkurrera med företag som kommer undan med olagliga metoder öppet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mio är ju ett företag jag gärna skulle se under luppen.
Rea i olika former på soffor i över ett år bara för att nämna en produkt.
Blir som att man handlar inget som inte är på rea för då blir man rent ut sagt lurad.

Resultatet har blivit att jag inte handlar där längre.

50% på sängar, alltid! Undrar om de någonsin sålt en säng till fullpris.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Uppenbarligen så gör ju "folk" inte det. Och få eller ingen orkar eller tänker på att gå in på någon prisjämförelsesajt för att kolla prishistoriken när man står i butiken.

En av ”få” här.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ipad till min mor i julklapp för 4499, några dagar senare såldes den för 3799 och beskrev tydligt ordinariepris som helt plötsligt var 4089kr det tycker jag är riktigt fult där avslöjar dom sig själva med att höja priser innan rea. Ocker! Man blir så lurad. Man får försöka tänka att när det är rea och kampanjer är det ordinarie pris, allt annat är bara skojeri tyvärr. Jag förstår att de ska tjäna pengar men man känner sig lurad.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag köpte en ipad till min mor i julklapp för 4499, några dagar senare såldes den för 3799 och beskrev tydligt ordinariepris som helt plötsligt var 4089kr det tycker jag är riktigt fult där avslöjar dom sig själva med att höja priser innan rea. Ocker! Man blir så lurad. Man får försöka tänka att när det är rea och kampanjer är det ordinarie pris, allt annat är bara skojeri tyvärr. Jag förstår att de ska tjäna pengar men man känner sig lurad.

Du kunde bara lämnat tillbaka den och köpt en ny.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Värst av alla tycker jag butiker som säljer sina egna varumärken är. Några jag tänker på är t.ex. Frank Dandy eller Twistshake som mer eller mindre alltid har 50% rabatt på antingen hela deras sortiment eller på en stor del av sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Du kunde bara lämnat tillbaka den och köpt en ny.

Det var det jag gjorde, men tycker ändå det är fult med tanke på att deras ordinariepris är billigare än det jag köpte den för.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På "min" lokala coop x-tra. Minst 2 månader i rad har de haft "kampanj" på 500g smör. Har aldrig funnits ett j*a paket smör den veckan de har "kampanj". Både med valio och arlas "guld"-smör 500g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

På "min" lokala coop x-tra. Minst 2 månader i rad har de haft "kampanj" på 500g smör. Har aldrig funnits ett j*a paket smör den veckan de har "kampanj". Både med valio och arlas "guld"-smör 500g.

Låter som en klassiker. Anonsera varor som inte finns i lager eller det bara finns ett fåtal av. När de som ville ha tv'n eller vad det ändå är redan kört dit så är det stor risk att de köper något dyrare istället. Gäller att få in folk i butiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Autodoc är/var ena riktiga skojare. Med rabatter på alla möjliga procenttal. Jag hade en vara i min varukorg som jag skulle köpa till löning, minns inte exakta priset med det var ca 600kr. Till min stora lycka så hamnade den på en 40% rabatt lagom till löning och gick då på ca 580kr.
Jag är väl inte ett mattesnille direkt, men jag får inte det till 40% hur jag än räknar. Såg då att de ändrat det normala priset till ett väldigt mycket högre. Sen när rean var slut så var det tillbaka på 600kr som normalpris. Började bevaka slumpvis varor och upptäckte att de höll på så väldigt ofta, slutade handla där enbart därför.

Permalänk

Håller helt med, j#vla otyg att dribbla med priserna....
Dock är det MINST lika frustrerande att det är så sjukt lite konkurrens mellan butiker speciellt gällande elektronik.

Håller koll på 2 olika laptops och det finns bokstavligen inte en enda butik i hela Sverige som avviker med en krona vilket är otroligt konstigt.
Å andra sidan så är den ena en ASUS ProArt P16 så gissningsvis har väl ASUS sett till att tvinga butikerna att hålla samma pris.
Många andra produkter finns ju faktiskt till rätt olika priser men just laptops verkar vara extremt pris låsta.
Missade tyvärr ASUS E+shop som hade den för 30.396:- istället för 38.990:- men det var bokstavligen under ett dygn 23:augusti så kanske det var ett misstag?

Får nog bli en MSI istället även om det hade varit kul att testa deras R9 laptop chip.

Men so länge pris kartellerna håller i sig så är det väl bara att rösta med plånboken tänker jag.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är inte ordvalet i sig som styr, utan innebörden.

Marknadsföringslagen 17 §: "En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med motsvarande innebörd

Så bra!

Skrivet av twit:

Handlar det om enstaka produkter blir det antagligen lite knivigare - det skulle exempelvis straffa ut företag med större och/eller bredare sortiment jämfört med företag som har ett litet och/eller smalt sortiment.

Eftersom någon distinktion däremellan inte har prövats i domstol kommer företag antagligen fortsätta med den sortens kampanjer som bara gäller enstaka produkter

Tack, du sätter fingret på det jag funderar på.
Det är ju fullt rimligt att det på affärer med kopiösa mängder produkter förekommer rea på ganska många produkter varenda dag om året.

Eller ptja...det gäller ju i princip varenda mataffär någonsin - varje dag finns det ju något i matbutiken som marknadsförs till rabatterat pris och det är ju inte så konstigt.

Trist att det är så otydligt!
(Fast skönt att veta att det är fler som tycker det, och inte bara va jag)

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Väl rutet. Det är ju olagligt att marknadsföra en rea där man har orimligt få varor.
Spontant skulle man gissa att tröskeln va väldigt låg, alla förstår ju att man inte får marknadsföra smör-rea om man bara har fem paket smör till det priset.
Men lagen verkar vara bredare än så - det är till och med förbjudet att marknadsföra en rea som verkar uppenbart lägre än efterfrågan.

"Ett företag får inte locka med rea om det inte tror att det har så många varor så att det motsvarar efterfrågan." enligt https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-p...

---

PS: Fast jag antar att affärer på nåt vis att affärer får utannonsera legitim utförsäljning av ett fåtal varor, typ om man har 5 burkar rysk kaviar som går ut imorrn måste man ju få skriva "FÅTAL VAROR KVAR! Rysk kaviar reas ut - förr: 1000kr nu 50kr, sista dagen". Fast kanske att man då bara får skriva en liten skylt i butiken och inte får skicka ut det i sitt reklambland till hela svenska folket.

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Men...de der "100 skärmar" er jo utsolgt hver gang

Du har rätt

Enligt konsumentverket är det ej tillåtet att marknadsföra en rea om det är för få varor i lager

"Ett företag får inte locka med rea om det inte tror att det har så många varor så att det motsvarar efterfrågan" enligt https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-p...

Men jag är osäker på hur hård denna regel är.
Det är kanske okej att ha en rea om man är tydlig med att det är få varor kvar. Exempelvis "Utförsäljning av udda prylar i lagret - allt ska bort - få varor kvar!"

Skrivet av Gigantrix:

Problemet med "rea" ligger vel like mye i at få kunden til å hele tatt å se på utbudet i en butikk og få kunden til å gjøre mer kjøp enn en enkelt produkt i sortimentet.

Når kunden bestemt seg for å gjøre et kjøp så er det ikke sjelden utsolgt

Ja, 100%

Det tricket fungerar tyvärr på mig.

Senast fick jag se "Upp till 75% rea på kläder och skor" och då vet jag att det kanske bara är 75% på ett fåtal saker i XS och XXXL men jag besöker ändå butiken i hopp om att hitta ett par 32-32 jeans på 75% rea. Men kanske slutar med att jag köper ett par jeans på 20% rea...
Jag är en del av problemet.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Värst av alla tycker jag butiker som säljer sina egna varumärken är. Några jag tänker på är t.ex. Frank Dandy

Ja! Det känns igen, köpte flerpack boxers dom i juni i år bara pga att de hade "50% rea"
Nu söker jag i min mail (jag har massa gamla nyhetsbrev om reor från exempelvis refunder) och då ser jag de haft samma "50% rea" varje år den sjätte juni, senaste tre åren.

Det är iofs inte olagligt att ha rea en gång om året.

Men jag är säker på att jag också sett marknadsföring för att de haft minst lika mycket rea igen på flerpack boxers sen jag köpte i juni. På samma grejor. Tyvärr hittar jag det då inte i mailen.

Undrar om det kunde va olagligt att ha rea på samma produktsegment så ofta.
Eller om de kommer undan ifall rean bara varar några dagar
(Det enda jag läst hittils är att rean inte får vara mer än typ 2 månader per år, men inget om hurvida man får ha rea enstaka dagar många gånger per år)

Permalänk
Medlem

...

Väsentligt är ju inte heller särskilt bestämmande så lagstiftarna har ju kommit på en formulering som är vidöppen för alla slags tolkningar. Alla gummibandsliknande superlativer ska man hålla borta från alla texter med jämförelser. Om man, i det här fallet, inte har givit gränser i procent av ursprungspriset med krav som omöjliggör en del av trixen (som t.ex. en höjning av priset veckan innan) så är lagen uddlös.

Om lagen t.ex. föreskrev föreskrev att det för att få kallas rea eller kampanj skulle vara en minst 20%-ig sänkning i förhållande till det lägsta priset de senaste 2 månaderna så skulle det åtminstone gå att kolla.

Jag har helt enkelt slutat att köpa på rea, kollar runt lite när jag behöver något för att hitta ett bra pris på varan, skulle den finnas på rea just då så OK men det är ytterst sällan. Däremot kan det hända att, eftersom några av mina favoritmaträtter är rätt dyra att knopa ihop, det blir en favorit just när en riktigt dyr råvara råkar vara extrapris på.