Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nån som har erfarenhet av att köpa hårddiskar från Amazon? Alltså som både säljs av och skickas från dem själva. Funderar på att expandera NASet med en till WD120EFBX men de grejer jag köpt på Amazon tidigare har ofta bara legat löst och skramlat i en kartong...

Mycket på amazon och ebay har fejk-etiketter, säljs som t.ex. WD, men är något noname-skräp som kanske håller eller är trasig redan vid leverans. Du hittar nästan inget "name brand" på amazon och ebay, då de tycker hellre att du ska köpa skräp som går sönder fort, så du kan köpa fler av den produkten (=mer pengar till ägarna). hållbara "name brand"-produkter sänker ju antal sålda enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpt fel vara som kommer idag med airme. Går det att returnera direkt med airme eller jag måste få vara, skriva ut ettikett och lämna på posten?

Jag skulle tagit emot varan, skapat en retur i mobilen eller datorn och gått till Posten där du visar upp QR-koden.
De skriver ut etiketten åt dig. Mycket enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Mycket på amazon och ebay har fejk-etiketter, säljs som t.ex. WD, men är något noname-skräp som kanske håller eller är trasig redan vid leverans. Du hittar nästan inget "name brand" på amazon och ebay, då de tycker hellre att du ska köpa skräp som går sönder fort, så du kan köpa fler av den produkten (=mer pengar till ägarna). hållbara "name brand"-produkter sänker ju antal sålda enheter.

Så länge man köper rätt produkt av rätt säljare får man det man betalar för.
Ebay och tredjepartssäljare är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpt fel vara som kommer idag med airme. Går det att returnera direkt med airme eller jag måste få vara, skriva ut ettikett och lämna på posten?

Man kan kontakta amazon direkt som i sin tur kontaktar Airmee och ber dom returnera paketet direkt innan de hinner leverera.

Problemet med Airmee är att de oftast kommer och lämnar paketet utanför dörren utan att man ens hinner träffa dom och be dom skicka tillbaka paketet. Men ja det skall gå att neka leverans likt postnord.

Permalänk
Medlem

Visst har Amazon höjt ”gratis frakt” på ordrar från 229kr till 349kr? Är det för att pusha folk till att skaffa Prime kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Visst har Amazon höjt ”gratis frakt” på ordrar från 229kr till 349kr? Är det för att pusha folk till att skaffa Prime kanske?

det är 229 till utlämningsställe och 349 till hemadress.

"Utan Primemedlemskap så blir leveranser skickade av Amazon till uthämtningsställen gratis för beställningar över 229kr och för beställningar till hemadresser över 349kr."

Vet inte om det är ändrat nyligen, har haft prime rätt länge så har inte så bra koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nej
Utan Primemedlemskap så blir leveranser skickade av Amazon till uthämtningsställen gratis för beställningar över 229kr och för beställningar till hemadresser över 349kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nej
Utan Primemedlemskap så blir leveranser skickade av Amazon till uthämtningsställen gratis för beställningar över 229kr och för beställningar till hemadresser över 349kr.

Verkar ha ändrats att även gälla uthämtningsställe

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Verkar ha ändrats att även gälla uthämtningsställe
<Uppladdad bildlänk>

De skriver ju dock att det är gratis över 229kr på https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/?nodeId=2...
Men verkar göra förbehållet att det enbart gäller "berättigade varor från en eller flera kategorier,". Så frågan är väl vad du försöker beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

De skriver ju dock att det är gratis över 229kr på https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/?nodeId=2...
Men verkar göra förbehållet att det enbart gäller "berättigade varor från en eller flera kategorier,". Så frågan är väl vad du försöker beställa.

En vara som är berättigad till fri frakt.

Jorå...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nevada:

<Uppladdad bildlänk>
Jorå...

Har Prime så kan nog inte jämföra riktigt, det kanske bara är något fel, men det står Amazon.com på din bild.
Skickas nog inget gratis från US.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har Prime så kan nog inte jämföra riktigt, det kanske bara är något fel, men det står Amazon.com på din bild.
Skickas nog inget gratis från US.

Det är .se

Nu ska jag inte beställa nåt utan testade bara det som skrevs nedan och tyvärr verkar det stämma. Var inte så för någon dag sen.

Skrivet av Def_Dog:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svenska Amazon har inte ett system för spelförbokningar som US och UK, trots att det står så här på hemsidan:
" Ifall priset förändras mellan tiden du har förbeställt och 11.59PM dagen innan spelet släpps, kommer du att debiteras det lägsta beloppet som funnits på Amazon.se under denna tid."
https://www.amazon.se/b/?node=26232637031&ref_=sv_video-games...

Men man debiteras inget lägre pris och när man chattar med dem svarar de
"vi kan inte se att priset ändras" och "kan du skicka en bild till oss med priset"
Efter massa skrivande blir det istället ett presentkort.

Så räkna inte med att något sker automatiskt vad gäller deras pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Svenska Amazon har inte ett system för spelförbokningar som US och UK, trots att det står så här på hemsidan:
" Ifall priset förändras mellan tiden du har förbeställt och 11.59PM dagen innan spelet släpps, kommer du att debiteras det lägsta beloppet som funnits på Amazon.se under denna tid."
https://www.amazon.se/b/?node=26232637031&ref_=sv_video-games...

Men man debiteras inget lägre pris och när man chattar med dem svarar de
"vi kan inte se att priset ändras" och "kan du skicka en bild till oss med priset"
Efter massa skrivande blir det istället ett presentkort.

Så räkna inte med att något sker automatiskt vad gäller deras priset.

Jaha, det LÄT ju bra "på pappret" i början. Typiskt storföretag ändå.
Sedan som många andra säger, förbeställ inte. Även om jag betalat för EA-spel på steam, men då har det varit 9/10 gånger ganska ok spel för mig att under EA-perioden (som oftast pågår år ut och år in) varit bra och jag har fått vara med och tycka och rätt så ofta fått igenom vissa ändringar efter eget tycke och smak hur vissa saker borde vara, fått leva med buggar osv, men ändå överlag bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

<Uppladdad bildlänk>
Jorå...

Du får förstås titta på amazon.se i detta ärende.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Du får förstås titta på amazon.se i detta ärende.

Eh det gör jag... Har man engelska som språk så verkar dom knycka en del felaktig text från amerikanska siten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående Prime och fraktpriser ovan...
Handlar man mycket och funderar på Prime, så finns ÅRLIG betalning för 549:-
dvs ca 46:-/månaden. Man får då dessutom 1-2 dagars leverans i många fall. + de andra PRIME fördelarna.

Prylar i Sverigelager kan man tex beställa på sen eftermiddag/kvällen och få levererat då posten kommer dagen efter.
I mitt fall oftast på förmiddagen. Har lantbrevbärare och paket/värdebrev delas givetvis ut varje dag.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

det finns mycket hat mot Amazon men Prime är den bästa fynd. ja, om du köper mycket från amazon. eller intresserad av deras tv-serier

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

det finns mycket hat mot Amazon men Prime är den bästa fynd. ja, om du köper mycket från amazon. eller intresserad av deras tv-serier

Håller med! I går avnjöt jag hela Deadloch. Kanon om man gillar mörk humor.
Hittade till Deadloch tack vare att jag tyckte Nina Oyama var jäkligt rolig i Taskmaster AU (finns dock ej på amazon )

Men dom måste bli bättre på att skicka ut mail när priset går ner, inte som det här som jag fick igår, flera dagar efter att priset gått tillbaka till ordinarie pris:

Jag hade ju varit inne och fingrat på den disken massor med gånger under dom dagarna då priset låg under 900 bagis.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Angående Prime och fraktpriser ovan...
Handlar man mycket och funderar på Prime, så finns ÅRLIG betalning för 549:-
dvs ca 46:-/månaden. Man får då dessutom 1-2 dagars leverans i många fall. + de andra PRIME fördelarna.

Prylar i Sverigelager kan man tex beställa på sen eftermiddag/kvällen och få levererat då posten kommer dagen efter.
I mitt fall oftast på förmiddagen. Har lantbrevbärare och paket/värdebrev delas givetvis ut varje dag.

Kanske bara är jag, men jag tycker att även om det är billigare med 549:-/år så svider det inte lika mycket i plånboken med 59:-/mån

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk

Har Amazon höjt gränsen för fri frakt från 229kr till 349kr? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har Amazon höjt gränsen för fri frakt från 229kr till 349kr? 🤔
<Uppladdad bildlänk>

Det var diskussion om detta i fyndtråden.
Enligt kundtjänstsidan är det följande:
Någon som inte har Prime får pröva helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Jag lyckas inte få fri frakt till utlämningsställe över 229kr heller, bara ovan 349kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag är inte heller prime och jag får samma som TobiasStockholm. Står 349 kr. Detta har höjts denna vecka.

Jag lyckas inte få fri frakt till utlämningsställe över 229kr heller, bara ovan 349kr.
<Uppladdad bildlänk>

Samma här. Jag gjorde en beställning förra veckan och då stod det 229 som gräns.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.cnbc.com/2023/08/28/amazon-hikes-free-shipping-mi...

Kristina Pressentin, an Amazon spokesperson, confirmed that the company is testing a $35 minimum for non-Prime members.

Sveriges Prime-pris är fortfarande väldigt lågt, kanske delvis pga att det saknas musiken bl a.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://www.cnbc.com/2023/08/28/amazon-hikes-free-shipping-mi...

Kristina Pressentin, an Amazon spokesperson, confirmed that the company is testing a $35 minimum for non-Prime members.

Sveriges Prime-pris är fortfarande väldigt lågt, kanske delvis pga att det saknas musiken bl a.

Visserligen, men det där är USA, och för 1 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av jnsson:

Jag är inte heller prime och jag får samma som TobiasStockholm. Står 349 kr. Detta har höjts denna vecka.
Samma här. Jag gjorde en beställning förra veckan och då stod det 229 som gräns.

Du måste byta leveransadress till utlämningsstället i "steg 1" i "checkout proceduren" istället för din hemadress. Då får du fri frakt när du beställer grejer (som alla skickas från amazon) för över 229 SEK.
Vill man få hem grejerna gratis är det 349 SEK som är minimisumman.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Skrivet av tttomte:

Du måste byta leveransadress till utlämningsstället i "steg 1" i "checkout proceduren" istället för din hemadress. Då får du fri frakt när du beställer grejer (som alla skickas från amazon) för över 229 SEK.

Aha! Det var jäkligt gömt! Underlättade inte att jag hade ett antal egna adresser sparade så de hamnar längst ner i listan. Men då funkar det ja! Tack då vet jag!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tttomte:

Det har jag inte behövt göra tidigare. Amazon har ändrat något under denna vecka oavsett vad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedan är väl frågan om man verkligen beställer prylar varje månad och i så fall alltid måste ha det aktivt? Det man måste ge amazon beröm för är att det är enkelt att avbryta sin prenumeration, så man kan ju alltid starta och säga upp den kontinuerligt. Alltid enkelt att starta den i samband med en beställning.