Frustrerad frontendare: 3,5 års erfarenhet men inget jobb i sikte
Lite av en rant, känner att jag behöver skriva av mig men ska försöka hålla mig kort.
Jag blev i juni förra året uppsagd pga arbetsbrist. Jag var på ett litet / startup företag där jag hade en roll som webbutvecklare med fokus på frontend.
Jag blev inte direkt förvånad då de varit öppna tidigt med att företaget inte utvecklades i den takt som var tänkt. Jag tyckte såklart det var surt ändå men var positiv till att hitta nytt arbete! Ack, så fel jag hade.
Jag uppdaterade mitt CV och började leta annonser och företag. Jag gjorde detta i månader utan att knappt få någon återkoppling. Något enstaka första samtal här och där och någon andra intervju. De flesta gav ingen återkoppling alls. Har justerat CV flera gånger.
Till slut tröttnade jag och hittade en kortare YH-kurs inom Cloud native computing som jag började läsa för att bredda min kompetens. I samband med detta kunde jag köra lite sporadiskt på timme hos mitt före detta jobb.
Under kursen har jag kontinuerligt sökt jobb utan större lycka. Jag har haft några som varit intresserade men som fått anställningsstopp eller andra anledningar att inte kunna anställa någon för tillfället. De gånger jag fått svar har den större majoriteten av svaren varit att jag har för lite kompetens / erfarenhet, vilket jag tycker låter konstigt. Nu är kursen färdig och jag ska försöka mig på ett större ryck igen.
Jag har ca 3,5 års erfarenhet i yrket där jag har jobbat med moderna teknologier som React, Vue, Typescript, SCSS, Tailwind + diverse annat runt dessa och mer. Jag har gjort mindre backendarbete i .NET och Node. Är allmänt väldigt öppen för att lära mig och ta mig an nya saker och jag har en relevant tvåårig utbildning plus cloud native kursen på ca 5 månader.
Jag har suttit både med inhouse-projekt men också utåt som konsult mot större företag.
Men detta verkar vara för lite för de flesta företag? Jag vet inte vad jag ska göra för att få ett jobb och det börjar kännas extremt tröttsamt och meningslöst.
Tips, idéer, förslag m.m. är varmt välkomna! Jag är bosatt ca 1 timme från Stockholm.
Tack för att ni läst min rant!
Mvh,
Frustrerad frontendare
Citera För Svar! Fraktfritt Inet