Frustrerad frontendare: 3,5 års erfarenhet men inget jobb i sikte

Permalänk
Medlem

Frustrerad frontendare: 3,5 års erfarenhet men inget jobb i sikte

Lite av en rant, känner att jag behöver skriva av mig men ska försöka hålla mig kort.

Jag blev i juni förra året uppsagd pga arbetsbrist. Jag var på ett litet / startup företag där jag hade en roll som webbutvecklare med fokus på frontend.

Jag blev inte direkt förvånad då de varit öppna tidigt med att företaget inte utvecklades i den takt som var tänkt. Jag tyckte såklart det var surt ändå men var positiv till att hitta nytt arbete! Ack, så fel jag hade.
Jag uppdaterade mitt CV och började leta annonser och företag. Jag gjorde detta i månader utan att knappt få någon återkoppling. Något enstaka första samtal här och där och någon andra intervju. De flesta gav ingen återkoppling alls. Har justerat CV flera gånger.

Till slut tröttnade jag och hittade en kortare YH-kurs inom Cloud native computing som jag började läsa för att bredda min kompetens. I samband med detta kunde jag köra lite sporadiskt på timme hos mitt före detta jobb.
Under kursen har jag kontinuerligt sökt jobb utan större lycka. Jag har haft några som varit intresserade men som fått anställningsstopp eller andra anledningar att inte kunna anställa någon för tillfället. De gånger jag fått svar har den större majoriteten av svaren varit att jag har för lite kompetens / erfarenhet, vilket jag tycker låter konstigt. Nu är kursen färdig och jag ska försöka mig på ett större ryck igen.

Jag har ca 3,5 års erfarenhet i yrket där jag har jobbat med moderna teknologier som React, Vue, Typescript, SCSS, Tailwind + diverse annat runt dessa och mer. Jag har gjort mindre backendarbete i .NET och Node. Är allmänt väldigt öppen för att lära mig och ta mig an nya saker och jag har en relevant tvåårig utbildning plus cloud native kursen på ca 5 månader.
Jag har suttit både med inhouse-projekt men också utåt som konsult mot större företag.

Men detta verkar vara för lite för de flesta företag? Jag vet inte vad jag ska göra för att få ett jobb och det börjar kännas extremt tröttsamt och meningslöst.

Tips, idéer, förslag m.m. är varmt välkomna! Jag är bosatt ca 1 timme från Stockholm.

Tack för att ni läst min rant!

Mvh,
Frustrerad frontendare

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pozible:

Lite av en rant, känner att jag behöver skriva av mig men ska försöka hålla mig kort.

Jag blev i juni förra året uppsagd pga arbetsbrist. Jag var på ett litet / startup företag där jag hade en roll som webbutvecklare med fokus på frontend.

Jag blev inte direkt förvånad då de varit öppna tidigt med att företaget inte utvecklades i den takt som var tänkt. Jag tyckte såklart det var surt ändå men var positiv till att hitta nytt arbete! Ack, så fel jag hade.
Jag uppdaterade mitt CV och började leta annonser och företag. Jag gjorde detta i månader utan att knappt få någon återkoppling. Något enstaka första samtal här och där och någon andra intervju. De flesta gav ingen återkoppling alls. Har justerat CV flera gånger.

Till slut tröttnade jag och hittade en kortare YH-kurs inom Cloud native computing som jag började läsa för att bredda min kompetens. I samband med detta kunde jag köra lite sporadiskt på timme hos mitt före detta jobb.
Under kursen har jag kontinuerligt sökt jobb utan större lycka. Jag har haft några som varit intresserade men som fått anställningsstopp eller andra anledningar att inte kunna anställa någon för tillfället. De gånger jag fått svar har den större majoriteten av svaren varit att jag har för lite kompetens / erfarenhet, vilket jag tycker låter konstigt. Nu är kursen färdig och jag ska försöka mig på ett större ryck igen.

Jag har ca 3,5 års erfarenhet i yrket där jag har jobbat med moderna teknologier som React, Vue, Typescript, SCSS, Tailwind + diverse annat runt dessa och mer. Jag har gjort mindre backendarbete i .NET och Node. Är allmänt väldigt öppen för att lära mig och ta mig an nya saker och jag har en relevant tvåårig utbildning plus cloud native kursen på ca 5 månader.
Jag har suttit både med inhouse-projekt men också utåt som konsult mot större företag.

Men detta verkar vara för lite för de flesta företag? Jag vet inte vad jag ska göra för att få ett jobb och det börjar kännas extremt tröttsamt och meningslöst.

Tips, idéer, förslag m.m. är varmt välkomna! Jag är bosatt ca 1 timme från Stockholm.

Tack för att ni läst min rant!

Mvh,
Frustrerad frontendare

Prova att söka anställning hos ett av de större konsultbolagen (ett kontrakt som ger dig fast månadslön oavsett om du har uppdrag eller inte). Jag tänker att det borde gå att hitta uppdrag med din kompetens, men det kanske underlättar att låta "proffsen" jaga jobben åt dig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Prova att söka anställning hos ett av de större konsultbolagen (ett kontrakt som ger dig fast månadslön oavsett om du har uppdrag eller inte). Jag tänker att det borde gå att hitta uppdrag med din kompetens, men det kanske underlättar att låta "proffsen" jaga jobben åt dig.

Har gjort det, sökt en hel del jobb på olika typer av företag. De som jag har kommit "längst" hos har varit större konsultbolag. Om du orkar får du gärna dela med dig av vad du anser vara några stora, har säkert missat några.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pozible:

Har gjort det, sökt en hel del jobb på olika typer av företag. De som jag har kommit "längst" hos har varit större konsultbolag. Om du orkar får du gärna dela med dig av vad du anser vara några stora, har säkert missat några.

Spontant tänker jag:

  • HiQ

  • Sigma (heter väl Nexer nu, tror jag)

  • Afray

  • Sogeti

  • Consid

  • Accenture

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Spontant tänker jag:

  • HiQ

  • Sigma (heter väl Nexer nu, tror jag)

  • Afray

  • Sogeti

  • Consid

  • Accenture

Konsultbolagen har det ganska kärvt nu, behovet av generalist-kompetens är ganska mättat. För dem med kortare erfarenhet (mindre än 7-8 år) skulle jag rekommendera att söka hos produktbolagen / offentlighet / industri (i den ordningen) - dessa passar nu på att konsultväxla (anställda direkt). Det är tyvärr inte 2022 längre och konkurrensen är en helt annan idag, förhoppningsvis är det värsta över och mycket tyder på en försiktig återhämtning under Q4-24/Q1-25.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Kolla PM

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Spontant tänker jag:

  • HiQ

  • Sigma (heter väl Nexer nu, tror jag)

  • Afray

  • Sogeti

  • Consid

  • Accenture

Tack, några där har jag inte kikat på! ska ta och göra det! Uppskattas!

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Skrev ett PM jag också...

Permalänk
Medlem

Det är inte dig det är fel på, ekonomin är oerhört prekär i nuläget och flera marknader gungar, har vi otur hamnar vi i en djup recession.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är inte dig det är fel på, ekonomin är oerhört prekär i nuläget och flera marknader gungar, har vi otur hamnar vi i en djup recession.

Mvh

Medveten om att läget är tufft det men en riktigt tråkig sits att vara i när man känner sig ivrig att knacka lite kod och få pengar för det.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk

Det är dystra tider just nu. Detta kombinerat med att arbetsgivare vill ha personer som presterar bra för just det behov de har just nu. Inom vissa yrken räcker det att säga ens examen och arbetsgivaren säger Shut Up And Take My Money!

Medans inom IT det är mer att man ska kunna exakt det de vill man ska kunna för att just nu lösa deras uppgifter. Med detta sagt så fortsätt och sök och plugga vidare på fritiden, gör något projekt som du kan visa upp. Det finns även alternativet att börja som praktik på något ställe, vilket kan kännas mycket underligt med 3.5års färsk arbetserfarenhet inom området.

Permalänk
Medlem

Är du villig att flytta? Inom vilket geografiskt läge har du sökt jobb? Med din erfarenhet så ser jag inga problem att du ska hitta jobb i norra delen av landet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Är du villig att flytta? Inom vilket geografiskt läge har du sökt jobb? Med din erfarenhet så ser jag inga problem att du ska hitta jobb i norra delen av landet iaf.

Bor i Västmanland och har sökt mig ca 1timme runt om. Stockholm, Örebro, Uppsala m.m. Flytta är tyvärr inte en möjlighet för tillfället.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Pozible:

Lite av en rant, känner att jag behöver skriva av mig men ska försöka hålla mig kort.

Jag blev i juni förra året uppsagd pga arbetsbrist. Jag var på ett litet / startup företag där jag hade en roll som webbutvecklare med fokus på frontend.

Jag blev inte direkt förvånad då de varit öppna tidigt med att företaget inte utvecklades i den takt som var tänkt. Jag tyckte såklart det var surt ändå men var positiv till att hitta nytt arbete! Ack, så fel jag hade.
Jag uppdaterade mitt CV och började leta annonser och företag. Jag gjorde detta i månader utan att knappt få någon återkoppling. Något enstaka första samtal här och där och någon andra intervju. De flesta gav ingen återkoppling alls. Har justerat CV flera gånger.

Till slut tröttnade jag och hittade en kortare YH-kurs inom Cloud native computing som jag började läsa för att bredda min kompetens. I samband med detta kunde jag köra lite sporadiskt på timme hos mitt före detta jobb.
Under kursen har jag kontinuerligt sökt jobb utan större lycka. Jag har haft några som varit intresserade men som fått anställningsstopp eller andra anledningar att inte kunna anställa någon för tillfället. De gånger jag fått svar har den större majoriteten av svaren varit att jag har för lite kompetens / erfarenhet, vilket jag tycker låter konstigt. Nu är kursen färdig och jag ska försöka mig på ett större ryck igen.

Jag har ca 3,5 års erfarenhet i yrket där jag har jobbat med moderna teknologier som React, Vue, Typescript, SCSS, Tailwind + diverse annat runt dessa och mer. Jag har gjort mindre backendarbete i .NET och Node. Är allmänt väldigt öppen för att lära mig och ta mig an nya saker och jag har en relevant tvåårig utbildning plus cloud native kursen på ca 5 månader.
Jag har suttit både med inhouse-projekt men också utåt som konsult mot större företag.

Men detta verkar vara för lite för de flesta företag? Jag vet inte vad jag ska göra för att få ett jobb och det börjar kännas extremt tröttsamt och meningslöst.

Tips, idéer, förslag m.m. är varmt välkomna! Jag är bosatt ca 1 timme från Stockholm.

Tack för att ni läst min rant!

Mvh,
Frustrerad frontendare

Tjo! Jag är i liknande sits som självgående IT-frilanskonsult med inriktning webbutveckling. Jag vet inte om du är i liknande situation: du har gjort tidigare projekt men i och med sekretessbelagd kod så har du inget riktigt att visa upp för att på så vis visa hur du står ut från mängden?

Det är mycket tuffa tider nu inom IT-världen där allt fler och fler kräver mer för mindre pengar. Det skriks efter IT-kompetens men i princip igen vill investera i/betala för den. Har du gjort något hobbyprojekt som är relativt "imponerande" utifrån seniorers perspektiv som du skulle hänvisa till i ditt CV?

CV:n med bara tidigare arbetsplatser lär ju vara gäspframkallande medan unika hobbyprojekt som får ögonbrynen att uppåtryckas hos potentiella arbets-/uppdragsgivare?🤔

Därför håller jag på med ett 99 % funktionsbaserat PHP-ramverk för att inte bara ha något roligt att göra och tänja på mina kodförmågors gränser utan även ha något "ögonbrynsryckande" att visa upp i CV:t istället för en gäspande arbetsgivarlista.

Om jag minns rätt så kommer det att bli krav på högre Webbanvändbarhet för majoriteten av företagswebbplatser så om du kan fila på dina kodförmågor i relation till att uppfylla WCAG i hög grad så kan det vara något att trycka på som frontend-utvecklare då förr eller senare behöver många privata och offentliga sektorer att öka tillgänglig- & användbarheten hos sina webbplatser.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tjo! Jag är i liknande sits som självgående IT-frilanskonsult med inriktning webbutveckling. Jag vet inte om du är i liknande situation: du har gjort tidigare projekt men i och med sekretessbelagd kod så har du inget riktigt att visa upp för att på så vis visa hur du står ut från mängden?

Det är mycket tuffa tider nu inom IT-världen där allt fler och fler kräver mer för mindre pengar. Det skriks efter IT-kompetens men i princip igen vill investera i/betala för den. Har du gjort något hobbyprojekt som är relativt "imponerande" utifrån seniorers perspektiv som du skulle hänvisa till i ditt CV?

CV:n med bara tidigare arbetsplatser lär ju vara gäspframkallande medan unika hobbyprojekt som får ögonbrynen att uppåtryckas hos potentiella arbets-/uppdragsgivare?🤔

Därför håller jag på med ett 99 % funktionsbaserat PHP-ramverk för att inte bara ha något roligt att göra och tänja på mina kodförmågors gränser utan även ha något "ögonbrynsryckande" att visa upp i CV:t istället för en gäspande arbetsgivarlista.

Om jag minns rätt så kommer det att bli krav på högre Webbanvändbarhet för majoriteten av företagswebbplatser så om du kan fila på dina kodförmågor i relation till att uppfylla WCAG i hög grad så kan det vara något att trycka på som frontend-utvecklare då förr eller senare behöver många privata och offentliga sektorer att öka tillgänglig- & användbarheten hos sina webbplatser.

Mvh,
WKF.

Stämmer in ganska bra. Allt jag har varit inblandad i tidigare är kod som ej får delas. Har aldrig riktigt gjort egna projekt på sidan utan mer mindre labbar som jag lekt runt i och lättare projekt från skoltiden. Kanske dags att göra något större projekt och sätta sig in mer i WCAG. Kan ju inte skada att ha något mer vettigt att visa upp.

Tack för din kommentar!

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Pozible:

Stämmer in ganska bra. Allt jag har varit inblandad i tidigare är kod som ej får delas. Har aldrig riktigt gjort egna projekt på sidan utan mer mindre labbar som jag lekt runt i och lättare projekt från skoltiden. Kanske dags att göra något större projekt och sätta sig in mer i WCAG. Kan ju inte skada att ha något mer vettigt att visa upp.

Tack för din kommentar!

Tjo igen!

Inga problem, bara koda vidare och hålla "kodmusklerna" i gott skick!

Vad jag förstått så har redan många företag utvecklare för att ta hand om de kommande WCAG-kraven så ta höjd för att ändå få "tack för visat intresse" trots detta nya plötsliga behov hos många större företag. Men att aldrig lämna ansökan är ju samma sak som att få ett nej så bättre då att ansöka än inte tänker jag?

Här kan du komma igång med WCAG i Sverige: https://www.digg.se/webbriktlinjer/alla-webbriktlinjer Då finns det information om vad som kan betraktas som "sunt förnuft". Observera att det extremt sällan finns några kodexempel utan det är mest bara hur det är tänkt att implementeras.

Exempelvis: https://www.digg.se/webbriktlinjer/alla-webbriktlinjer/all-fu... berättar om att du ska kunna navigera webbplatser med enbart tangentbordet vilket betyder att se till att TAB fungerar på vissa saker som kanske annars inte fungerar, att använda button-elementet på saker som kanske annars inte betraktas som knappar men för att indikera för den blinde användaren att detta är ett interaktivt element på webbsidan, att ha tillräckliga aria-attribut för vad som är vad, att ha aria-expanded attribut för att indikera om något har öppnats eller stängts (exempelvis hamburgermenyn) och så vidare.

Notera samtidigt på undersidan jag länkade att inga kodexempel förekommer utan dessa måste en själv extrapolera utifrån undersidans innehåll.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk

Välkommen till verkligheten.

Du ska vara 18 år och kvinna , ynglat av dig färdigt, ungarna utflyttade, fullutbildad och minst 20år erfarenhet...

Speciellt nu när ekonomin är extra hård så behöver man typ ingetgörsutbildning för att bli sopgubbe...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Välkommen till verkligheten.

Du ska vara 18 år och kvinna , ynglat av dig färdigt, ungarna utflyttade, fullutbildad och minst 20år erfarenhet...

Speciellt nu när ekonomin är extra hård så behöver man typ ingetgörsutbildning för att bli sopgubbe...

Det var det gubbigaste jag hört

Kontakter och nepotism kommer man långt med och arbetsgivare som ser att det finns driv.

Permalänk
Medlem

Under corona-perioden sprutade det ut nya frontend-utvecklare på löpande band, då massor av människor snabbt skolade om sig, gick bootcamps, etc. Det är tungrott just nu som junior frontend, eftersom det finns så många på marknaden, och kvaliteten är så låg.

Bara kämpa på, nyttja linkedin så mycket du kan, messa gamla rekryterare som kontaktat dig tidigare, etc.

Sen när du landar en anställning, börja jobba på att bredda kompetensen och sika på att lära dig programmera på riktigt, att vara en "React-utvecklare" duger inte i längden.