Microsoft tvingar på 23H2-uppdateringen av Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock så är främst GNU/Linux mycket mer modulärt uppbyggt än Windows.

Det går exempelvis fint att köra en äldre supportad version av Gnome eller KDE i Linux och ha allt övrigt "up-to-date". Du har en valfrihet kring huruvida du vill följa LTS-, stable- eller bleeding edge-releaser.

I Windows-världen gäller däremot främst allt eller inget på klientsidan. Sen överges Windows-versioner på löpande band av exempelvis Microsoft Store-appar. Går inte direkt att komma med Windows 10 Version 2004 och tro att allt bara ska fungera. Detta beror delvis på hur inlåst Edge är till OS:et i sig.

Det är ju helt fritt att inte köra windows.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du pluggar systemutveckling, men gillar inte uppdateringar som gör det säkrare. Det är en bra ide att ändra den inställningen om du vill ha ett jobb i it-branchen.

Idag handlar allt om säkerhet, och patchar ligger extremt högt på listan. Ingen vill stå där hackad och inte ha patchat.

Snygg halmdocka!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är ju helt fritt att inte köra windows.

Med den inställningen hade jag nog inte haft ett jobb idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du pluggar systemutveckling, men gillar inte uppdateringar som gör det säkrare. Det är en bra ide att ändra den inställningen om du vill ha ett jobb i it-branchen.

Idag handlar allt om säkerhet, och patchar ligger extremt högt på listan. Ingen vill stå där hackad och inte ha patchat.

För en sund dialog så tror jag att det också är relevant att fundera över vart sårbarheterna uppkommit. Det skulle vara ganska naivt att tro att den första versionen av alla mjukvaror innehåller samtliga sårbarheter och att sedan alla uppdateringar successivt gör mjukvaran säkrare och säkrare. Givetvis är det så att uppdateringar också introducerar nya sårbarheter. Förhoppningsvis är de nya sårbarheterna färre än de som tagits bort. Man kan också fundera i perspektivet kända jämfört okända sårbarheter.

Den aspekten som jag tror många motsätter sig är att Microsoft har en one-size-fits-all inställning med hur man hanterar uppdateringar. Jag jobbar inte på IT-avdelningar men jag skulle tro att man i alla fall på vissa ställen granskar och testar och validerar uppdateringar innan man rullar ut dem skarpt i sin miljö för att undvika att saker som såsom nyligen hände med Crowdstrike. Med nuvarande inställning, som jag förstår det, finns då inte möjligheten för privatpersoner att själva avgöra om de vill köra uppdateringen eller avvakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

För en sund dialog så tror jag att det också är relevant att fundera över vart sårbarheterna uppkommit. Det skulle vara ganska naivt att tro att den första versionen av alla mjukvaror innehåller samtliga sårbarheter och att sedan alla uppdateringar successivt gör mjukvaran säkrare och säkrare. Givetvis är det så att uppdateringar också introducerar nya sårbarheter. Förhoppningsvis är de nya sårbarheterna färre än de som tagits bort. Man kan också fundera i perspektivet kända jämfört okända sårbarheter.

Den aspekten som jag tror många motsätter sig är att Microsoft har en one-size-fits-all inställning med hur man hanterar uppdateringar. Jag jobbar inte på IT-avdelningar men jag skulle tro att man i alla fall på vissa ställen granskar och testar och validerar uppdateringar innan man rullar ut dem skarpt i sin miljö för att undvika att saker som såsom nyligen hände med Crowdstrike. Med nuvarande inställning, som jag förstår det, finns då inte möjligheten för privatpersoner att själva avgöra om de vill köra uppdateringen eller avvakta.

Givetvis så testar man alla patchar några dagar i UAT miljöer före skarpt släpp. Om inte det är ett stort säkerhetshål, då görs det inom några timmar.

Givetvis är det svårt att avgöra hemma, men patcha är aldrig fel.

Visa signatur

RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till den för några dagar sedan, trodde jag redan hade den innan men tydligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Antar att du aldrig använt Windows 7 eller XP, eftersom du ens ställer den frågan.

Jag körde Linux i 20 år fram till Windows 10 och Windows blev bra. Skulle byta tillbaka direkt om Windows visar sig bli skit igen, men det har inte hänt.

Jag brukar skämtsamt säga att även Microsoft klarade att göra ett OS som dög åt mig. Det tog dom 30 år bara...

Permalänk
Avstängd

Äntligen kom den uppdateringen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur kommer detta fungera om man har lurat systemet vid installationen. Har för gammal processor och inget TPM. Blir det tvångsuppdatering eller kommer systemet vägra starta eller något annat. Någon som har en aning.
OBS. Detta gäller endast min huvuddator med 22H2. Bärbara har redan 23H2 och väntar på 24H2.

Vill köpa nytt men kapital saknas.

Rapportera gärna tillbaka hur det gick sen om ca en månad. Något behöver du ju göra oavsett då du inte får säkerhetsuppdateringar på din huvuddator från 8 oktober.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hur kommer detta fungera om man har lurat systemet vid installationen. Har för gammal processor och inget TPM. Blir det tvångsuppdatering eller kommer systemet vägra starta eller något annat. Någon som har en aning.
OBS. Detta gäller endast min huvuddator med 22H2. Bärbara har redan 23H2 och väntar på 24H2.

Vill köpa nytt men kapital saknas.

Vet inte hurvida det kommer läggas in automatiskt för dig, men jag har löst dom stora uppdateringarna (som jag inte fått i win update) genom att uppdatera från ny ISO när dom släppts

Stavfel
Permalänk
Medlem

23H2-uppdateringen fanns att hämta nu.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av walkir:

Dock så är främst GNU/Linux mycket mer modulärt uppbyggt än Windows.

Det går exempelvis fint att köra en äldre supportad version av Gnome eller KDE i Linux och ha allt övrigt "up-to-date". Du har en valfrihet kring huruvida du vill följa LTS-, stable- eller bleeding edge-releaser.

Seriöst, för mig har Windows varit lika instabilt som Linux. Jag brukar inte röra min Linux burk på ett par månader ibland. Det har hänt, att när jag startar upp Linux, så är den trasig. Vad har hänt? Den har installerat någon uppgradering som bryter saker. Samma med Windows. Båda måste ominstaleras då och då.

Funderar på Mac för att slippa sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Givetvis så testar man alla patchar några dagar i UAT miljöer före skarpt släpp. Om inte det är ett stort säkerhetshål, då görs det inom några timmar.

Givetvis är det svårt att avgöra hemma, men patcha är aldrig fel.

Säkerhetspatchar nej, dessa är så gått som aldrig fel. Men feature updates är en helt annan femma. Datorn blir inte säkrare för att de gör om uit och slänger in copilot osv.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exige:

Med nuvarande inställning, som jag förstår det, finns då inte möjligheten för privatpersoner att själva avgöra om de vill köra uppdateringen eller avvakta.

Är det inte precis det man kunnat göra? Folk kör ju fortfarande en version som slutar få support inom en månad, och därför försöker MS tvinga dem att äntligen uppdatera till den version många kört i ett år nu.

Visst kan man tycka att ett år är kort att supporta en version, men det är ju i regel mindre skillnader mellan dessa Windows-uppdateringar och t ex två Ubuntu-versioner (typ 23.10 till 24.10); de stöttar sina halvårs-uppdateringar i 9 månader.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det inte precis det man kunnat göra? Folk kör ju fortfarande en version som slutar få support inom en månad, och därför försöker MS tvinga dem att äntligen uppdatera till den version många kört i ett år nu.

Visst kan man tycka att ett år är kort att supporta en version, men det är ju i regel mindre skillnader mellan dessa Windows-uppdateringar och t ex två Ubuntu-versioner (typ 23.10 till 24.10); de stöttar sina halvårs-uppdateringar i 9 månader.

Du menar två år?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Du menar två år?

Ja, jag räknade tiden utifrån fel version, lite klantigt där! Då blir det ju ett ännu mindre problem i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

23H2-uppdateringen fanns att hämta nu.

<Uppladdad bildlänk>

23H2 kom som namnet antyder andra halvan 2023 och du har tydligen haft den installerad sedan februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Seriöst, för mig har Windows varit lika instabilt som Linux. ... Båda måste ominstaleras då och då.

Funderar på Mac för att slippa sånt här.

Har inte ominstallerat Windows (tack DISM!) de senaste 4-5 åren och Linux har rullat på längre än så.

Visst har uppdateringar ställt till det ibland, men inget som inte gått att fixa. Värst är det när WinSXS blir helt korrupt, men då går det att fixa till en uppdaterad ISO som DISM jobbar mot.

Under Linux så är det främst PPA:er som ställt till det för mig. Håller man sig till en specifik LTS-utgåva, så rullar den oftast på fint under sin livstid. Däremot haglade det in buggar under min resa från 18.04 -> 20.04 -> 22.04 -> 24.04

Kör även macOS, där OS:et kan tuffa på i all evighet utan problem. Där är det främst Adobe-programmen som brukar ställa till det mellan versionerna.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Rapportera gärna tillbaka hur det gick sen om ca en månad. Något behöver du ju göra oavsett då du inte får säkerhetsuppdateringar på din huvuddator från 8 oktober.

Skrivet av Khwaj:

Vet inte hurvida det kommer läggas in automatiskt för dig, men jag har löst dom stora uppdateringarna (som jag inte fått i win update) genom att uppdatera från ny ISO när dom släppts

Min plan, om den är genomförbar, var att vänta på 24H2 och installera rent system såsom jag gjorde med 22H2. Går det inte att installera 24H2 återgår jag till win10, alternativt testar med 23H2 i väntan på att tillräckligt kapital finns för uppgradering av dator.
Så vi får se vad som händer efter 8 oktober.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Finns det något smidigt och bra sätt att förhindra Windows update? Har börjat tröttnat på dom konstanta uppdateringarna!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Finns det något smidigt och bra sätt att förhindra Windows update? Har börjat tröttnat på dom konstanta uppdateringarna!

Konstanta? Det sker ju 1 gång/mån om man inte är med i insider preview

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Windows update blocker https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-8/
En knapp för att blockera/avblockera windows update och tvingad omstart.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Som privatanvändare är det upp till mig att välja version enligt mitt tycke. Vill jag inte uppdatera, av vilken anledning som helst, så ska jag inte behöva. Men sen kör jag FreeBSD/Linux sen ett par decennier också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Säkerhetspatchar nej, dessa är så gått som aldrig fel. Men feature updates är en helt annan femma. Datorn blir inte säkrare för att de gör om uit och slänger in copilot osv.

Jag pratar bara om säkerhetspatchar och versioner som går end of life.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Som privatanvändare är det upp till mig att välja version enligt mitt tycke. Vill jag inte uppdatera, av vilken anledning som helst, så ska jag inte behöva. Men sen kör jag FreeBSD/Linux sen ett par decennier också...

Visst, du kan ju alltid stänga av update tjänsten. det finns inget som tvingar dig att patcha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Absolut kan du det.
Men någonstans har ju Microsoft ansvar för att deras OS hålls säkert och du inte drabbas av virus/intrång/malware/ransomware.
Du frånsäger dig enligt mig alltså rätten att gnälla på hur osäkert deras OS är om du blir drabbad.
22h2->23h2(senare ->224h2) är ju att likna med Service Packs på win98, xp och vista/7, det är liksom en lite mer underliggande förbättrning och en samling säkerhetsuppdateringar allt i ett.

Vad hette den som gick runt för nåt år sedan? var det wannacry? den var ju redan patchad en vecka eller mer före "det bröt ut" som värst så det var ju alla som vägrat och hårdblockat/patchat ut säkerhetsuppdateringar med olika verktyg som drabbades.

och när jag ändå rantar lite det här med påtvingade omstarter mitt i spel är lite av en myt, min dator är (och har varit sedan windows 8 typ) på 24/7 och uppdaterar med "nödvändig omstart" typ 1-2 ggr i månaden. stäng ner allt, starta om, tar typ max, 2-3 minuter. kanske 5 om det är lite större uppdatering. men klart skjuter man på det som pesten som alla gjorde på win8 så blir det till sist en omstart man missar att skjuta på när man är mitt i ett spel och inte ser popupen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

In other news:
Microsoft har en strategi för att garantera säkerhetsuppdateringar installeras.

Visst kan man kalla det "tvingande", men detta käns som en icke-nyhet. Eller ja, det är väl en nyhet för att det är stora stygga Microsoft då.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Detta är en 1 år gammal uppdatering. Man kan välja att inte installera senaste.
Installerar man inte 1 år gamla uppdateringar till sitt OS så gör man något väldigt fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade en rendering på från tisdagen till onsdagen (under natten) och gick till mancaven för att börja jobba onsdag morgon och möttes av en inloggningskärm... Fanskapet highjackade hela datorn (trots att gpu och cpu mer eller mindre var maxad i flera timmar) - dödade renderingen, installerade uppdateringen och starta om... Fan inte ok. Förlorade 4 timmars rendering...

Ytterligare en anledning till att gå tillbaka till oldschool där man har arbetsdatorn helt offline och sen har man en laptop eller annan slask dator brevid där man har mail och allt annat....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag hade en rendering på från tisdagen till onsdagen (under natten) och gick till mancaven för att börja jobba onsdag morgon och möttes av en inloggningskärm... Fanskapet highjackade hela datorn (trots att gpu och cpu mer eller mindre var maxad i flera timmar) - dödade renderingen, installerade uppdateringen och starta om... Fan inte ok. Förlorade 4 timmars rendering...

Ytterligare en anledning till att gå tillbaka till oldschool där man har arbetsdatorn helt offline och sen har man en laptop eller annan slask dator brevid där man har mail och allt annat....

Eller uppdatera datorn lite oftare än 2 år. Sitter man på 21H2 så är det mer än 2 år sedan. Och även 22H2 är det ca 2 år sedan den lanserades

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig