Var skrev jag att just Noble kostar 3000? Jag skrev att det finns noble OCH gajming stolar från 3000 kr. Där det sistnämnda är mer relaterat till just från 3000 medans noble hero kan hittas titt som tätt från 4000 kr. Och de erbjuder nog precis samma saker som fractal stolarna bortsett från mesh som töjs ut efter bara ca ett eller två år. Framförallt i svank. Finns massor av olika gajming stolar från arozzi till dxracer till akracing från så lite som runt 2000 kr. Oftast erbjuder alla justering av armstöd och svank. Ibland sitsdjup.
Man får intrycket av att ni fått stolarna gratis av Fractal. Då det känns lite defensivt.
Dina inlägg är väldigt lätta att misstolka, och inte minst när du länkade in Ergo-stolen från DPJ för 3500 kr och sedan skrev ”eller Noble”. Då är det väl inte så konstigt att tro att du syftar på en Noble-stol i den prisklassen?
Att Hero kostar 4000 kr på rea är ju trevligt, kanske kommer Refine att kosta det på någon framtida rea? Lite svårt att sia om och en svår jämförelse att göra för en nylanserad produkt. Just idag kostar dock inte en Hero-stol 4000 kr, och det hade varit helt omöjligt för oss att ta tillfälliga kampanjer i beaktning vid varje recension.
Sen hur just Hero står sig mot Refine låter jag vara osagt, har inte testat den modellen. @CrispVanDahl har dock god insikt där då han använder en Hero hemma.
DxRacer och Arozzi i prisklassen 2000 kr har jag testat och ingen av dem har varit i närheten av Refine ur någon aspekt. Och jag förväntar mig inte att de ska vara det heller, de kostar en tredjedel liksom.
Fractal Design har skickat ut recensionsexemplar av stolarna till oss, och detta är ju inte unikt för dem utan i princip alla produkter vi testar kommer direkt från tillverkarna.
En stolsrygg som går upp över nackstödet fungerar inte för oss långhåriga.
Hela recensionen känns köpt helt ärligt. Bara positivt och sen några petitessnegativismer och sen ovanligt hög aktivitet bland kommentarerna.
Calle och jag har ingen vinning i att hylla en produkt som inte håller måttet. Precis på samma sätt finns det ingen poäng med att försöka hitta på fel på en produkt om de inte finns där.
Om du inte håller med om slutsatsen eller betyget så finns det en handfull andra recensioner publicerade av andra internationella hårdvarusajter. Tror dock att de flesta verkar dra ungefär samma slutsatser som oss. Men det kanske är en enorm konspiration där Fractal har köpt hela hårdvarupressen, vad vet jag?