Följ Black Week på SweClockers

Fractal Design Refine – en utmärkt stolsdebut

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Leiri:

Var skrev jag att just Noble kostar 3000? Jag skrev att det finns noble OCH gajming stolar från 3000 kr. Där det sistnämnda är mer relaterat till just från 3000 medans noble hero kan hittas titt som tätt från 4000 kr. Och de erbjuder nog precis samma saker som fractal stolarna bortsett från mesh som töjs ut efter bara ca ett eller två år. Framförallt i svank. Finns massor av olika gajming stolar från arozzi till dxracer till akracing från så lite som runt 2000 kr. Oftast erbjuder alla justering av armstöd och svank. Ibland sitsdjup.

Man får intrycket av att ni fått stolarna gratis av Fractal. Då det känns lite defensivt.

Dina inlägg är väldigt lätta att misstolka, och inte minst när du länkade in Ergo-stolen från DPJ för 3500 kr och sedan skrev ”eller Noble”. Då är det väl inte så konstigt att tro att du syftar på en Noble-stol i den prisklassen?

Att Hero kostar 4000 kr på rea är ju trevligt, kanske kommer Refine att kosta det på någon framtida rea? Lite svårt att sia om och en svår jämförelse att göra för en nylanserad produkt. Just idag kostar dock inte en Hero-stol 4000 kr, och det hade varit helt omöjligt för oss att ta tillfälliga kampanjer i beaktning vid varje recension.

Sen hur just Hero står sig mot Refine låter jag vara osagt, har inte testat den modellen. @CrispVanDahl har dock god insikt där då han använder en Hero hemma.

DxRacer och Arozzi i prisklassen 2000 kr har jag testat och ingen av dem har varit i närheten av Refine ur någon aspekt. Och jag förväntar mig inte att de ska vara det heller, de kostar en tredjedel liksom.

Fractal Design har skickat ut recensionsexemplar av stolarna till oss, och detta är ju inte unikt för dem utan i princip alla produkter vi testar kommer direkt från tillverkarna.

Skrivet av Rebben:

En stolsrygg som går upp över nackstödet fungerar inte för oss långhåriga.

Hela recensionen känns köpt helt ärligt. Bara positivt och sen några petitessnegativismer och sen ovanligt hög aktivitet bland kommentarerna.

Calle och jag har ingen vinning i att hylla en produkt som inte håller måttet. Precis på samma sätt finns det ingen poäng med att försöka hitta på fel på en produkt om de inte finns där.

Om du inte håller med om slutsatsen eller betyget så finns det en handfull andra recensioner publicerade av andra internationella hårdvarusajter. Tror dock att de flesta verkar dra ungefär samma slutsatser som oss. Men det kanske är en enorm konspiration där Fractal har köpt hela hårdvarupressen, vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt rätt bra ut, har haft en Ikea Markus i många år nu och den har NOLL stöd för ryggen, känns som hela stolen är för stor. Denna ser definitivt ut som en kandidat när det blir ett byte.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Sjukt att folk klagar på det här priset när det kommer till kontorsstol. 15 tusen för en kontorstolstol är prisvärt i förhållande till den tid man spenderar i stolen, fractal stolen är i jämförelse budget klass. Säng och stol, snåla inte.. investera i er framtida hälsa så kommer era framtida jag tacka era yngre jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Ultra:

Så vad som helst bara det inte är från Fractal?

Vad gör fractal stolen till ett mer självklart val framför ett annat etablerat märke som kinnarps med etablerade stolar som de flesta vet är bra genom, du vet genom det faktum att de använts i många kontor i 20-30 år med nöjda ryggar och rövar?

Vi vet inte hur den här stolen står sig efter ett års användning.

Ser ut som att många har en av dessa stolar i tråden men verkar inte vilja dela med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vad gör fractal stolen till ett mer självklart val framför ett annat etablerat märke som kinnarps med etablerade stolar som de flesta vet är bra genom, du vet genom det faktum att de använts i många kontor i 20-30 år med nöjda ryggar och rövar?

Ser ut som att många har en av dessa stolar i tråden men verkar inte vilja dela med sig.

Stolar är extremt subjektivt, finns nog exakt lika många som totalt avskyr kinnarps som gillar dem och dessutom måste du väl gå ner på begagnat marknaden för att hitta en kinnarps i samma prisklass och då blir inte jämförelsen rättvis heller. Många andra här i tråden pratar t.ex om hur underbar Ikeas Markus är vilket är en stol som jag har själv på kontoret och som jag formligen avskyr. Har inte provat Fractals så kan inte ge någon insikt i hur den är, men det är som sagt svårt att läsa dina många inlägg utan att få känslan av att du har något personligt mot Fractal. Kanske det bara är sättet som du skriver på, men det är iaf så som det ser ut.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

TLDR; Problemet med många stolar är att det inte går att testa på ett enkelt sätt innan köp.
Mailade Fractal om denna för drygt en månad sedan och frågade om jag kunde komma förbi deras kontor i Högsbo för att testa.
Dom menade att dom inte hade någon inne... jag menar att dom är några riktiga rövhattar.
Blev köp av annan DX Racer klon ist, finns ju 20 ÅF som säljer samma kinadynga som "eget" märke.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Svive Gemini för ganska precis 3 år sedan, kostade 2700. Den är fullständigt nedsutten nu. Jag väger 105 kg som är långt under de 150 kg som maxvikten är specifierad till.

Hade jag däremot köpt en bättre stol från början hade jag nog inte suttit i den här sitsen. Så även fast 6500:- låter väldigt dyrt så kan det nog vara värt om den faktiskt håller i många år.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Varför vill hen inte svara på frågan?

Är Sweclockers ett företag?
Vill Sweclockers inte vara transparenta med dess recensioner?
Man ska väl vara öppen om sponsring och sådant? Vore ju dålig etikett att inte vara.

Om du dinoman och han den andra som annars bara skriver krönikor om hur dålgit allt är.
Erkänner alltså att ni är påverkade av företagen? Med andra ord är era recensioner inte riktigt era egna, helt ärliga, ord?

Vart är recensionens motsvarighet till denna fast med texten: Fractal?
https://i.imgur.com/QjGsw9a.png

Recensionsexemplar : Producenten skickar ut ett recensionsexemplar som man får testa. Huvudreglen är att dessa skickas retur alt. vidare till nästa recensent, dvs. det är ingen gratisprodukt. Sedan kan det finnas undantag ex. ifall produkten ska ingå i framtida recensioner (tänk grafikkort o.l.).

Edit: Arrgh, tvåa på bollen. :/

Edit #2: 11 dagar senare kom det en Fractal sponsrad (meningslös) ASMR-video/artikel med just denna stolen....

Testpiloter: Du kan ju ta och läsa SweClockers testpiloter – recensioner av och för medlemmarna i forumet-artikeln innan du häver ur dig grundlösa anklagelser.

Citat:

Får testpiloterna behålla produkterna som testas?
– För att inte äventyra testpiloternas trovärdighet returneras alla produkter efter utfört test. I undantagsfall kan produkter lånas ut i perioder, till exempel för att användas som referenser i framtida tester.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hoppas Inet tar beslut att sätta upp denna som demostol inom kort då jag anar att sittdjup samt bredden på sitsen nog kommer kännas för snäv för mig då jag ofta sitter med det ena benet under det andra på sitsen. Andra reviews har nämnt att kanterna på sidan av sitsen (varför existerar ens dessa kanter på sidorna?!) är såpass vinklade att just den sittställningen inte blir bekväm i denna stol.

Frågan är, har någon någon som helst insikt i hur denna står sig vs tex AJs egna stolar som ligger runt samma prisklass?

Inet i Stockholm hade den här uppställd för en eller två veckor sen när jag va där.

Visa signatur

Fractal Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ AMD RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ NVIDIA GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Ajdå...
Jag kollade på videon nu till sist och såg vad som verkar vara en dealbreaker för mig: (@6:11)
Är det så att tilten av sitsen och stolsryggen alltid är ihopkopplade?
Dvs det går inte att bara ändra lutningen på ryggstödet, utan då hänger alltid lutningen av sitsen med? (och vice versa)

För mig är det en oacceptabel begränsning av inställningarna. Jag har så på nuvarande stol och har insett jag aldrig kan sitta riktigt som jag vill i den. Kan tycka en stol för över 6000 borde kunna ha ryggen och sitsen oberoende av varandra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Exempelvis https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/17054-kontorssto...
Eller en Noble.

Fractal har fått lite storhetsvansinne sedan deras chassin gick från 500 kr i define segmentet till 1500-2000 kr.

Hur vet ni att den är vassare komfortmässigt under en lika lång period som en Ikea Markus?

Antar att du er OK med att inte få en löneökning på 15år?

Antar att du även klagar på att potatisen kostar 20kr/kg nuförtin? "Kosta 5kr/kg för några år sedan för samma potatis."

Fan va du ska hålla på och klaga. Grabbarna på swec skriver en fin recension och du ska klaga på att det finns andra stolar som minsann passar ditt arsle bättre för billigare peng. Att det blir sponsrade då och då är en självklarhet för journalistik, för att de ska hålla sig levande. De kan inte betala räkningar med likes.

Sitter själv på en Ikea Markus som jag fick på extrapris och är otroligt nöjd med. Det finns bättre, men jag var inte sugen på att spendera mer pengar på en stol.

Läser enbart framsidan av sweclockers nuförtin sen flera år tillbaka. Att gå in i kommentarerna är bara massor av subjektivt tyckande med anekdoter som knappt intresseklubben är intresserad av.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag har den här stolen i tyg och för mig finns inget att tillägga till artikeln.
Har dragit samma slutsatser som redaktionen.
En lite djupare jämförelse mellan tyg och mesh skulle vara bra, speciellt för de som funderar på köp.

Hur länge denna stol kommer hålla kan ingen svara på, eller hur? Tidsmaskiner har vi inte tillgång till.

Hade en Noblechairs Hero innan denna och efter 5 år var den helt slut.
"Lädret" sprucket, mekaniken trasig (lagade den flera ggr) och gasfjädern sjönk sakta hela tiden.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Onödigt sidospår rensat.

Om du är intresserad av hur en recensionsprocess går till kan du starta en tråd i Feedback där vi, med 30 års erfarenhet av konsumentjournalistik och testande mellan oss, kan svara på dina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag tror inte du förstår hur dyr en Kinnarps stol är. Visst du kan köpa begagnad, men då är det inte en rättvis jämförelse.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske missade det i artikeln men hur ser det ut för andra storlekar på stolen för oss som är handikappade? Tänker på högre gaspelare, extra långt och brett ryggstöd, nackstöd som räcker upp till huvudet och längre samt extra stor sittdyna både på bredden och längden. Och då samma sak fast omvänt om man inte är så lång och bred..

Sitter och har suttit med Kinnarps 8000, 9000 och RH Logic 400 XL. Alla i olika grader av extra stora delar, Kinnarps 9000 var bäst men den fick jag ju utprovad och specialbeställd på ergonomicentrum när jag jubba i Lund. Men det är ju en annan prisklass på de här stolarna..

edit: hittade någorlunda svar själv

Citat:

Who is Refine suitable for?
Refine is designed to provide lasting comfort to anyone seeking office-chair ergonomics and sleek gaming chair design. We recommend Refine to people with a height between 1.65 m (5 ft 2 in) — 2.0 m (6 ft 6 in), and who weigh between 60 kg (132 lbs/9.45 st) — 125 kg (275 lbs/19.6 st).

Så jag ligger över övre gränsen. Min kollega långt under undre gränsen. One size (doesn't) fits all!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Inet i Stockholm hade den här uppställd för en eller två veckor sen när jag va där.

När jag chattade med GBG butiken förra veckan fick jag bara till svar "finns inga planer för detta i dagsläget", vilket var trist eftersom just stolar är så rackarns individuellt. Kan tycka Fractal vore intresserade av att sponsra det lite.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Samma sak jag också funderar varför dessa stolar ska ha dessa uppstickande kanter, detta är inte en racing stol utan kontorsstol. Borde finnas ett syfte. Iofs kanske det är tanken att man ska sitta "rätt" eller ja rakt med benen men jag klarar inte av det personligen, testat en gång men fick till slut sälja stolen för blev för psykiskt "tungt" att bara kunna sitta på ett sätt 😂 (sitter säkert med en 10 olika ställningar med lite rotation som sker undermedvetet, nå nästan iallafall...)

Samma här, den bästa ergonomin är den som justeras kontinuerligt imho snarare än "perfekt sittställning hela tiden".

Permalänk
Medlem

Såg en annan review som bland annat tyckte att i det mest framåtläge för sitsen så rekommenderade han inte stolen för män över 80 kg vilket lät lite. Vad är fractals egna rekommendationer till längd och vikt?

Sen kanterna vid sidan om meshen sägs inte vara mjukt heller så inget område du kan bekvämt "sitta" på vilket gör sitsen lite smalare vilket är synd. Tänkte att denna kunde vara en billigare HM Aeron

Edit: länk till den andra recensionen här för att få mer kött på benen. Hjulen är tydligen en mer premiumvariant. https://www.youtube.com/watch?v=GVjsJPKaBLk

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att jämföra med min kinnarps. Jag köpte en "gaming" stol för 5k och fick stora problem med ryggen efter några månader - tog ett tag att inse att det var stolen som var boven. Riktig dynga, och på den tiden var jag ung och vältränad.
Fick en begagnad Kinnarps av svärfar och har aldrig haft problem med ryggen sedan dess.

Nu kan jag inte uttala mig om denna stol men i regel är de flesta gaming-stolar skräp rent ergonomiskt, imo.

Visa signatur

Its not about power, its about balance

Permalänk

Borde fått samma utmärkelse som ”nya” D15. Hutlöst pris. Har 3 olika stolar för runt 1000kr/st som funkar perfekt.

Missade 6an på första raden så tänkte att för 490kr har dom fått till en bra stol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det hör gjorde ju höstens stolköp svårare. Hade tänkt köpa en bättre begagnad HM Aeron när jag flyttar om någon månad, men nu seglar den här upp som ett spännande alternativ. Måste nästan åka och provsitta.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inet
Skrivet av Kimball:

När jag chattade med GBG butiken förra veckan fick jag bara till svar "finns inga planer för detta i dagsläget", vilket var trist eftersom just stolar är så rackarns individuellt. Kan tycka Fractal vore intresserade av att sponsra det lite.

Samma här, den bästa ergonomin är den som justeras kontinuerligt imho snarare än "perfekt sittställning hela tiden".

Tjenare,

Vi kommer med säkerhet att ha stolarna i Sisjöbtuiken inom 2 veckor.
I dagsläget har vi ingen demo på Sveavägen, men vi planerar för att ha det framöver (kan inte säga exakt datum just nu tyvärr).

Håll koll på vår Instagram, där kör vi story när dom är på plats

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Ursäkta en fråga från en boomer som är för gammal för att ha hoppat på den här stoltrenden. Jag undrar vad som får dessa gamingstolar att sticka ut jämfört med traditionella kontorsstolar? Vad krävs av en stol för att få kallas "Gaming"? Är det endast en lite tuffare design som för tankarna till en sportbil eller finns där praktiska lösningar som underlättar vid spelande?

Genuint nyfiken.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Ursäkta en fråga från en boomer som är för gammal för att ha hoppat på den här stoltrenden. Jag undrar vad som får dessa gamingstolar att sticka ut jämfört med traditionella kontorsstolar? Vad krävs av en stol för att få kallas "Gaming"? Är det endast en lite tuffare design som för tankarna till en sportbil eller finns där praktiska lösningar som underlättar vid spelande?

Genuint nyfiken.

"Tuffare" design hämtad från racingstolar där coolhetsfaktor är betydligt viktigare än ergonomi. Jag tycker du har helt rätt i ditt antagande.
Fractal verkar dock ha gjort ett försök att få med mer ergnomi i denna stol. Har dock svårt att se hur de ska kunna mäta sig med de bättre kontorsstolarna.

Visa signatur

Its not about power, its about balance

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av flightsim18:

Genuint nyfiken.

Du blir väldigt mycket bättre på spel om du använder en riktig gamingstol. Ju mer "gaming" stolen är desto högre K/D ratio får man.

Nej men på fullaste allvar, just denna stol har inte märkts som en gamingstol. Däremot är en del i livsstils-marknadsföringen att den riktar sig mot en vuxnare publik som också spelar spel som hobby. En stor del av de produkter som brukar kallas gamingstolar har ett formspråk och marknadsföring som riktar sig mot den traditionella unga vuxna personen som bär epitetet "gamer" som en del av sin personlighet.

Så kortfattat handlar det inte så mycket om funktioner på stolen utan snarare hur produkten är designad och vem som är målgruppen i marknadsföringen. Många mer traditionella arbetsstolar från stora tillverkare är gjorda för just en kontorsmiljö där ergonomi och hållbarhet ofta kombineras med ett pris som ett företag eller yrkesverksam person kan betala för ett arbetsredskap. Konsumentprodukterna är ofta just det - konsumentprodukter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Wesslan1:

Såg en annan review som bland annat tyckte att i det mest framåtläge för sitsen så rekommenderade han inte stolen för män över 80 kg vilket lät lite. Vad är fractals egna rekommendationer till längd och vikt?

Sen kanterna vid sidan om meshen sägs inte vara mjukt heller så inget område du kan bekvämt "sitta" på vilket gör sitsen lite smalare vilket är synd. Tänkte att denna kunde vara en billigare HM Aeron

Edit: länk till den andra recensionen här för att få mer kött på benen. Hjulen är tydligen en mer premiumvariant. https://www.youtube.com/watch?v=GVjsJPKaBLk

Fractal rekommenderar en längd på 165 till 200 cm och en vikt på 60 till 125 Kg.
Jag är själv 175 cm och väger strax över 80 på en bra dag och har inte riktigt upplevt det som du beskriver. Så klart är det dock väldigt individuellt med hur man är byggd så rekommenderar att provsitta på något sätt innan eventuellt köp.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av CCWarlock:

Kanske missade det i artikeln men hur ser det ut för andra storlekar på stolen för oss som är handikappade? Tänker på högre gaspelare, extra långt och brett ryggstöd, nackstöd som räcker upp till huvudet och längre samt extra stor sittdyna både på bredden och längden. Och då samma sak fast omvänt om man inte är så lång och bred..

Sitter och har suttit med Kinnarps 8000, 9000 och RH Logic 400 XL. Alla i olika grader av extra stora delar, Kinnarps 9000 var bäst men den fick jag ju utprovad och specialbeställd på ergonomicentrum när jag jubba i Lund. Men det är ju en annan prisklass på de här stolarna..

edit: hittade någorlunda svar själv
Så jag ligger över övre gränsen. Min kollega långt under undre gränsen. One size (doesn't) fits all!

Det verkar tyvärr inte finnas så mycket alternativ gällande storlekar och anpassningsmöjlighet i dagsläget. Jag har inte jättemycket kunskap på ämnet tillgänglighetsanpassade stolar tyvärr men rekommenderar att du drar ett mail eller dylikt till Fractal och feedbackar. Även om det kanske inte ger omedelbart resultat är det viktigt att såna ämnen blir belysta och att det finns en efterfrågan för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Märkte alla hur gemytligt det blev i tråden helt plötsligt? Märkligt sammanträffande.

Jag har faktiskt funderat över natten och jag tror att det blir ett köp. Ljust mesh lutar det åt. Måste bara läggas fram på ett vettigt sätt för frugan också för husfridens skull.

@CrispVanDahl och @JonasT, skulle ni säga att det är någon större skillnad mellan stödet för överdelen av ryggen mellan mesh och icke-mesh?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

I dagsläget har vi ingen demo på Sveavägen, men vi planerar för att ha det framöver (kan inte säga exakt datum just nu tyvärr).

Va är ni säkra? Jag är helt hundra på att det fanns en där för typ 2 veckor sen(?)

Visa signatur

Fractal Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ AMD RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ NVIDIA GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Tack för ett trevligt test/recension!
Skulle min Noblechair ge med sig så är en sån här mycket intressant

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Märkte alla hur gemytligt det blev i tråden helt plötsligt? Märkligt sammanträffande.

Jag har faktiskt funderat över natten och jag tror att det blir ett köp. Ljust mesh lutar det åt. Måste bara läggas fram på ett vettigt sätt för frugan också för husfridens skull.

@CrispVanDahl och @JonasT, skulle ni säga att det är någon större skillnad mellan stödet för överdelen av ryggen mellan mesh och icke-mesh?

Också mycket sugen på ljus mesh. Inte samma husfridbegränsning men mer funderingar kring ergonomi/bekvämlighet och att armstöden inte går att dra bort helt. Ni som har den, kan man fälla ner dem så långt att de inte "känns" alls eller är i vägen i nåt läge? Jag vill helst slippa armstöd helt och även nackstöd som jag vet går att ta bort.