Man läser ofta kommentarer från konsolspelare att "spelkonsoler är så mycket billigare än PC och ger samma upplevelse", något som alltid får mig att fnissa som en liten skolflicka eftersom det inte stämmer alls.
Låt oss säga att du är en konsolspelare som endast spelar på konsol. PC är inget för dig.
Låt oss också säga att du köper en PS5 Pro utan skivläsare och att det svenska priset blir 9500 kr. För att kunna spela online behövs PS+. Visst, det ingår en massa spel men så fort du avslutar ditt medlemskap försvinner inte bara möjligheten att spela online utan också tillgång till spelen som du i månader eller år har betalt för.
Låt oss också säga att du planerar att ha din PS5 Pro i 5 år och att du kommer att betala för PS+ under sagd tid. Det blir 9500 kr plus 3800 kr till 20300 kr, beroende på vilket medlemskap du väljer samt om du betalar per år eller per månad. Det ger en totalkostnad på mellan 13300 kr till 20300 kr.
Efter dessa 5 år har intresset för konsolen svalnat eftersom du vill köpa PS6. Vad har du då efter alla dessa 5 åren som du spenderat mellan 13300 till 20300 kr på? Jo, en förlegad PS5 Pro. Några spel har du inte eftersom du som sagt förlorade åtkomsten till dessa sekunden du avslutade sitt medlemskap.
Om du väljer att spara konsolen för att kunna spela när du känner för lite "retro" så kommer du snabbt att inse att du inte har något att spela eftersom du för länge sedan avslutat ditt medlemskap och därmed tillgången till alla spel. Du får då aktivera medlemskapet igen och ännu en gång betala för spel som du redan betalt för, eller så får du köpa spelen digitalt (som du redan en gång betalt för) eller så köper du skivläsaren och sedan försöka få tag på den fysiska utgåvan av spelen som du redan en gång betalt för. Du får alltså betala igen och igen för att spela spelen du en gång redan har betalt för. Hur mycket? Flera tusentals kronor, och då är inte priset för skivläsaren inräknat.
Om vi i stället säger att du väljer att köpa till skivläsaren när du inskaffar din PS5 Pro, eftersom du endast vill köpa fysiska utgåvor av spelen, så blir den initiala kostnaden 9500 kr plus 1500 kr. Till detta tillkommer kostnaden för spel och som vi alla vet är spelen på konsoler dyra och fortsätter att vara så flera år efter releasen.
Jag köpte precis 11 spel till PC för 173 kr. Skulle jag köpa samma spel till PS4/PS5 så skulle det kosta mig 3127 kr.
Amnesia: The Bunker: 35 kr (PC), 279 kr (PS4/PS5)
Ghostrunner 2: 31 kr (PC), 172 kr (PS4/PS5)
Deliver Us Mars: 20 kr (PC), 329 kr (PS4/PS5)
Miasma Chronicles: 16 kr (PC), 389 kr (PS4/PS5)
Trek to Yomi: 14 kr (PC), 219 kr (PS4/PS5)
Prodeus: 13 kr (PC), 279 kr (PS4/PS5)
Tinykin: 12 kr (PC), 279 kr (PS4/PS5)
The Ascent: 11 kr (PC), 329 kr (PS4/PS5)
Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin: 11 kr (PC), 414 kr (PS4/PS5)
Citizen Sleeper: 5 kr (PC), 219 kr (PS4/PS5)
Midnight Fight Express: 5 kr (PC), 219 kr (PS4/PS5)
En spelkonsol är billigare i inköp än en PC, men när man ser till helheten, vad det kostar i form av spel och medlemskap för att kunna spela online, så är PC billigare. Spelprestandan är också betydligt mycket bättre på en PC. En PC är också så mycket mer än något man bara kan spela på. Den går också att uppgradera.
Inte ett enda spel som jag köpt på Steam, GOG och liknande har raderats från mina digitala bibliotek trots att åtminstone 95% av mina spelnycklar är köpta från keyshops som får tag på sagda nycklar på "alternativa" sätt.
Jag har heller ingen månadsavgift för att spela online och "äger" mina spel jag köpt. Kan spela spelen idag eller om 20 år utan problem då det har fungerat felfritt hittills på sidor som Steam. Köpta spel på GOG äger jag då dessa inte har något DRM och därför kan göra, och gör, kopior.